GjT
|
Handig Leon! krijg allen bij het gebruik van het menu vaak de foutmelding "kan pagina niet vinden"
GrGjT
|
|
|
Mitchel_12000
|
Mooie website Leon. Ik had je projecten allemaal al zo'n beetje bestudeerd dus voor mij niks nieuws (tong_kitesmiley) (grinnik_kitesmiley). Ben je nog met een nieuw project bezig??
|
|
|
xav
Geen avatar
|
Wat een tools heb jij zeg, en die 120 is echt een heel vet board. Mooie site!
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Hehe...nu moet ie het doen.... (grinnik_kitesmiley)
Mitchel, ik ben op het moment bezig met een pneumatische pers waar ik boardjes kan persen tot ongeveer 10000 kg!! (zeulen met zware h-balken enzo...)
Als het af is geef ik wel weer een seintje... (grinnik_kitesmiley)
Dit wordt echt HARDCORE!!!!!! (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
|
djb
|
|
|
|
|
LeonB (niet ingelogd)
Gast
|
Leander,
De laatste tijd steeds meer op de "Woodster" gevaren. Maar voor het echte "beulwerk" pak ik toch liever de Squirt120. Veel reactiever...Een beetje een wild paard...echt top! (hangloose_kitesmiley)
"Woodster" is veel relaxter door de flex, waar ik in het begin aan moest wennen. Ik heb altijd stijve boards gevaren vandaar..... Je kan het vergelijken met het rijden in zo een amerikaanse "chev". Het zoeft.... De Squirt120 is een soort stuiterend sportwagentje (grinnik_kitesmiley)
Maar nu ik de flex van de "Woodster" begin te waarderen, pak ik hem steeds vaker.
|
|
|
Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
haha, dat heb ik dus ook. Ik heb even corecell geprobeert, maar vind dat veel te stijf. Ik ben nu weer een houten board aan het bouwen. Zelfs de meeste merken komen nu met houten boards, omdat het gewoon een heerlijke flex heeft.
|
|
|
eelke
|
mooie site!!!!
wat ik alleen overal mis is een goede fotohandleiding voor lamineren zonder vacuum. of heb ik weer niet goed gezocht...
groet eelke
|
|
|
Brenkie
|
Mooie en duidelijke site Idd geen zelfbouw zinder vacuum, maar als LeonB dat niet (meer) doet is dat ook wel logisch lijkt me. Het wordt me nu pas duidelijk hoe de concaaf verkregen wordt... (shame_kitesmiley) En ik maar denken dat men 3D aan het frezen is.... (shame_kitesmiley)
|
|
|
|
xav
Geen avatar
|
Wat houten boards betreft, wat bedoelen ze bij f-one eigenlijk met dit: Dus wat voor soort hout is dit?
The vertical laminated wood core, (tip to tail) is digitally cut then coated with carbon Verticaal gelamineerde houten kern. Wat voor hout gebruiken ze hier, en wat hebben ze er precies mee gedaan. weet iemand dit?
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Xav, Geen idee Misschien balsa-latjes (inplaats van Spruce) afgewisseld met een veerkrachtige "hardhout" soort zoals Essen, of Beuken. Nu gebruikt www.addictionkiteboards.com zogenaamd "Kiricore"-hout. Ik geloof dat die boom in Australie of Japan groeit. Dit is even veerkrachtig als Spruce (denneboom hout), maar dan veel lichter....
|
|
|
litewave
|
Ik heb nu fineer in de tafel liggen, dit is 0,5 mm dik en ik doe 5 lagen op elkaar. van tip naar tip, diagonaal 1x links en 1 keer rechtsom, 1 keer in de breedte, en weer van tip naar tip. Resultaat: een zeer felixibel en onbreekbaar stukkie hout van 2,5 mm dik, met rocker en concaaf.
|
|
|
JoostM
Gast
|
Best Kiteboarding gebruikt kops balsa als core in de boardjes. De nerf zit bij kops balsa langs de verticale as. Bij de bouw van een model vliegtuig worden de onderste en bovenste ligger ook altijd verbonden door balsa plaatjes met de nerf in verticale richting. Dit is waaschijnlijk ivm de schuifspanning tgv de buiging.
|
|
|
slic
|
Hi leonB, je site ziet er inderdaad goed uit, lekker overzichtelijk . Wat ik alleen niet kan vinden is hoeveel en welke soort glasdoek je hebt gebruikt voor die Squirt120. Ik wil een boardje bouwen maar heb geen mogelijkheid om te shapen, dus ik neem 6mm corecell en verlijm dat tussen twee plaatjes formica met een kunstof rail. Hierdoor heb ik een redelijk dunne rail en een 'plat' board, eventueel met een kleine concaaf. Welk glasweefesel kan ik hier dan het beste voor gebruiken? Keper of UD weefsel, en 2 x 160 grams, of 1 x 280 oid? Ik speel dan wat met de lengte van het doek om wat meer stijfheid te krijgen onder de voeten, en meer flex richting tips. Is dit te doen, of toch af te raden? Elk advies is welkom. Ik hoor het wel!
|
|
|
Leander
|
Begin daar niet aan. Je kern is veel te dun en je board zal daardoor heel erg snel breken. Ik heb wel eens gehoor dat de minimale dikte van een kern 1,5 cm moet zijn (in het midden dan) En al helemaal als je zo licht lamineert. Als je het dan toch wil proberen, dan zou ik in jouw geval 3 lagen UD weefsel 220 erop lamineren. (met carbon stringers). Denk dat je dan nog de meeste kand van overleven hebt. Maar je board wordt dan meer hars dan foam en dat is nooit goed.
Maar hoezo kun je niet shapen dan?
|
|
|
slic
|
Leander!
dank je voor je snelle reactie. Weetje ik zit hier op een 2kamer bovenwoning en heb alleen een soort halletje waar ik wat kan doen. Dus heb niet echt ruimte voor rommel, en een 3d shape tafel is al helemaal niet plaatsbaar. Direct verlijmen zou dus voor mij een stuk sneller zijn.
Laat ik ervan uitgaan dat jij weet waar je het over hebt als je zegt "begin daar nou niet aan" hehe, Corecell is iets van 90kgm3 right? Is er niet een zwaardere soort schuim? En met een dunne plaat triplex, 2 of 3 mm, en dan 4 of 5 mm coreell, is dat wat?
|
|
|
Leander
|
Na 7 boards bouwen van allerlei typen, soorten maten en materialen weet ik wel waar ik het over heb ja. (grinnik_kitesmiley) Als je dan perse dun wil bouwen, pak dan hout. Dat is een stuk sterker. maar dan blijft dat je moet schuren en zagen, etc. Je kan dan 2 lagen ocumehout die je toch in een mal zal moeten verlijmen. Je kan dit dan lamineren met 2 lagen UD weefsel 220 gram. Moet sterk genoeg zijn. Maar rommel maken houdt je altijd. Desnoods ga je op straat staan schuren, of bij een vriend. Het laminaat zal je toch ook wat moeten schuren.
|
|
|
slic
|
heh daa heb je ook gelijk in, maar het punt is ik bouwde al eerder een houten board, van ocume 3*3 mm en dat vind ik echt loodzwaar. http://studio.apolair.nl:90/gd-board4/ dus wil dan liever met kunstof aan de gang, en ja een forex rail etc zal ook wel troep geven. Dus 2* corecell verlijmen van elk 7mm dikte, die dan shapen met forex rail. Ik neem dan boven en onder formica, welke glassterkte denk ik dan aan? boven en onder 1 laag 280 UD? DUs: Formica Glasdoek Core Glasdoek Formica Trouwen, ruk dat het nou WEER niet waait he, kan wel weer een sessietje gebruiken!
|
|
|
Leander
|
Ik zou dan gaan voor
Formica 160 gram keperweefsel 220 gram UD weefsel 2 platen corecell 220 gram UD weefsel 160 gram keperweefsel Formica
Overigens denk ik dat dit board zwaarder zal worden dan van 2 platen hout. Maar goed! Succes met bouwen. (en een plaats regelen waar je rotzooi mag maken. (grinnik_kitesmiley) )
|
|
|
djb
|
Ik zou dan gaan voor
Formica 160 gram keperweefsel 220 gram UD weefsel 2 platen corecell 220 gram UD weefsel 160 gram keperweefsel Formica
Overigens denk ik dat dit board zwaarder zal worden dan van 2 platen hout. Maar goed! Succes met bouwen. (en een plaats regelen waar je rotzooi mag maken. (grinnik_kitesmiley) )
ook toeval ben net aan het kijken hoe hij word 2x ocume !!!! ik maak nu een nieuwe (2x) de 1 van 3lagen 2x 4mm ocume 1x 5mm balsa (buigtriplex) met 220 UD glas en de ander 2 lagen 4mm ocume en 1x ud 220 en 1x keper 160 en dan zal ik gelijk kijken welke zwaarder is en sterker. als ik het weet zal ik wel een verschil forum maken!!! grtz
|
|
|
xav
Geen avatar
|
Hee leon ff over het lamineren onder vaccuum. Je hebt het bij de 120 over "bakken" en het andere boardje over 5 dagen uit laten harden bij 35 c. Moet je het onder vaccuum altijd lang uit laten harden en evnetueel onder een hoge temperatuur omdat er bijvoorbeeld geen zuurstof meer is waardoor de reactie minder snel gaat? Of doe je dat omdat het resultaat dan gewoon beter wordt?
Heb bij een electronica zaak gevraagd of een zo'n pomp van een ouwe koelkast of wilden halen, vonden ze goed, dus hoogstwaarschijlijk heb ik ook snel een vaccuum pomp.
|
|
|