Vlieggedrag van de Waroo 11m 2008

Anakin

Geen avatar

Mei 06, 2009, 21:20:18
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag ben ik samen met een maat van me, we voor het eerst onze nieuwe aanwint uit gaan proberen op de brouwersdam.
Beide hebben we een waroo 11m uit 2008 (hij met een 2009 bar en ik een 2008 bar).
Tot onze verbasing was het zeer moeilijk de kite te op te laten en in de lucht te houden.
Nu stond er wel iets te weinig wind (+- 8 a 9 knopen), Nu heb ik qua kite aardig wat ervaring (13 jaar buggykiten), maar ook mij lukte het nauwelijks.

De vraag: doen we iets verkeerd, is er iets aan de kite af te stellen, of er gewoon te weinig wind. Zelf dachten we dat de LE mogelijk iets te licht was opgepomt.

Een mede kiter gaf ons ook al de tip om met lichte wind op het laatste knoopje (dichts bij de kite) te vliegen.

komende zaterdag gaan we het weer proberen en het zou mooi zijn als we bruikbare tips uit kunnen proberen.

greettzz
Lude

Antwoord #1 Mei 06, 2009, 21:33:54
edit2Rapporteer  
Heb alleen ervaring met de 07 warroo,

Laatste knoopje heeft bij mijn 13 als gevolg dat ik hem te snel overpower, hierdoor verliest hij al zijn snelheid (kan zelfs achterwaarts vliegen) en kun je hem dus ook niet de lucht in krijgen.

8 a 9knp moet denk ik net lukken..
Frank77

Antwoord #2 Mei 06, 2009, 21:39:21
edit2Rapporteer  
Als je niet kunt kitesurfen met die wind, dan is de wind dermate zacht dat je ook je kite bijna de lucht niet in krijgt of houdt (stelling is ff kort door de bocht).

Het lijkt mij dus een gevalletje te weinig wind. Als je hebt gebuggied dan denk ik dat je foils gewend bent en die vliegen ook zowat zonder wind. Een tubekite heeft een vrij forse LE die zorgt voor weerstand maar niet voor effectief nut in draagvermogen. Daarom zal een tubekite meer wind nodig hebben.

Heb je ervaring met tube kites??? Je zegt nieuwe aanwinst? Dus is het je eerste tubekite?
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #3 Mei 06, 2009, 21:57:37
edit2Rapporteer  
8 kn is wel erg weinig.

Waroo altijd op derde knoopje, bij weinig wind kan je vierde proberen.
Duw ook tijdens start de bar van je af ipv naar je toe. Helpt bij low wind condities ook.

Verder is 8 kn  ThumpDown
Kan je nog beter gaan breien...
Anakin

Geen avatar

Antwoord #4 Mei 06, 2009, 22:34:07
edit2Rapporteer  
8 kn is wel erg weinig.

Waroo altijd op derde knoopje, bij weinig wind kan je vierde proberen.
Duw ook tijdens start de bar van je af ipv naar je toe. Helpt bij low wind condities ook.

Verder is 8 kn  ThumpDown
Kan je nog beter gaan breien...

moet je nog wel kunnen breien........  YeSS

Om te leren varen is het inderdaad te weing, maar het gaat er ons om dat we verantwoord om te leren gaan met de kite (is inderdaad mijn eerste tube kite).
Ik was inderdaad we geneigt om de bar naar me toe te halen, mogelijk dat dit dus een gewenning voor mij zal zijn om dit juist niet te doen.
Dat derde knoopje zullen we zeker uit gaan proberen
Kiterbram

Antwoord #5 Mei 06, 2009, 22:42:07
edit2Rapporteer  
De stuur en powerlijnen toch wel op de juiste manier vast gemaakt?
Anakin

Geen avatar

Antwoord #6 Mei 06, 2009, 22:53:18
edit2Rapporteer  
De stuurlijnen zijn inderdaad wel goed vastgemaakt.
Het is niet zo dat de kite's totaal niet te vliegen waren, maar waren zeer moeilijk stabiel te houden boven in de lucht of moeilijk te lanceren.
Tijdens het lessen hadden we hier totaal geen last van (logisch met 18 knopen), maar ik had wel verwacht dat er bij 8 konpen al wat power en bardruk in zou zitten.
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #7 Mei 06, 2009, 23:12:50
edit2Rapporteer  
8 kn is de minimale wind die benodigd is om de kite in de lucht te houden.
Het is al een hele kunst om met 8 kn de kite in de lucht te houden, moet je continu de kite blijven bewegen anders valt ie zo uit de lucht.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Mei 07, 2009, 10:08:14
edit2Rapporteer  
Heb zelf tot voor kort altijd gekite met de 7m en 11m 2008 waroos en herken dit gevoel. De 11m2 moet je op het 3de knoopje houden alleen is 9knp gewoon te weinig. De kite zal dan inderdaad instabiel zijn en bij het proberen trek je dan vanzelf de bar aan wat dan ook weer nadelig is.

Ondanks wat best op hun site zet is de 11m2 pas te gebruiken bij een knoop of 12/13.
Frank77

Antwoord #9 Mei 07, 2009, 17:47:00
edit2Rapporteer  
Yep: het is geen FOIL!
Foils vliegen zonder wind en trekken je dan nog bijna voort ;-)

Een 5m2 Peter Lynn Peel vliegt met 8 knp en dan moet je je hakken in het zand zetten.

Een tube kite komt dan geeneens de lucht in.
en idd bar van je af zodat hij niet direct stallt; de wind moet er dan soepel doorheen kunnen vliegen om toch nog wat lift te krijgen.

Succes met oefenen!
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Mei 07, 2009, 20:52:08
edit2Rapporteer  
Echt veeeel te weinig wind. Gewoon oefenen (in het water) met 16 knopen ofzo. Dan kite op 2e of 3e knoopje. Vind hem snel stallen als je 3e of 4e doet (2009 kite)
spruce

Antwoord #11 Mei 07, 2009, 23:32:08
edit2Rapporteer  
Bij 13 knopen zet ik stuurlijnen altijd op 4e knoopje vanaf het uiteinde, dus niet vanaf de kite.
Waait het zachter, dan kan hij backstallen naar beneden.
3e knoopje zou dan beter zijn.
Echt varen kan je niet, maar zomaar uit de lucht vallen is ook nog al wat.
Bij mij nooit echt zo gebeurd bij mijn weten.
Wel als ik de kite te laag uit het windvester zet, maar dan ff kwestie van even 2 seconden aan je powerlijnen trekken
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.