@Daspike zou je niet beter een losse plaat kunnen maken waarin de inserts zitten, en die plaat vervolgens in zijn geheel in het board lamineren? Bijvoorbeeld een houten plaat waarin je Tee-Nuts hamert.
Ik kan me een paar voordelen bedenken: (i) de insert zit steviger vast; (ii) je hebt een volkomen vlakke interface tussen mast en plaat; (iii) de druk wordt beter verdeeld: in plaats van punt belasting, wordt de druk overgebracht via de hele plaat. (iv) je kan de uitlijning tussen mast en inserts checken voordat je het in je board lamineert.
Met name het samenspel van (ii) en (iii) gaat misschien een probleem opleveren bij je huidige setup. Als de bodem van je board niet perfect plat is en je mastvoet wel, dan trek je de inserts uit de plank bij het aandraaien van de schroeven.
En als ik dat ding zie, vraag ik me af hij wel bedoeld is voor op het water. 2/3 van de leading edge is luchtinlaat. En: "designed to fly with handles".
@martijn_e Ik begrijp de theorie achter de opmerking van Jelle, maar in de praktijk heb ik het niet meegemaakt. Een Bandit die je op één-lijn flagt verliest zijn vorm, en kan niet meer vliegen. Bij het inhalen van de lijnen natuurlijk wel opletten dat je niet opnieuw symetrische spanning op de lijnen zet.
Het idee achter de tweelijns-safety is dat de bridle zo ontworpen is dat de kite op zijn rug rolt, en daarmee alle lift verliest terwijl hij door de symetrische belasting stabiel blijft. Dat lukt alleen niet altijd, zeker niet als je onder in de wind-range zit. Regelmatig blijft de kite in vorm in de wind staan, en flink trekken. Pas wanneer je bij de hoge V bent, kan je de lijnen asymetrisch belasten. Dat is niet geheel zonder risico omdat je met je blote handen moet trekken aan een lijn die onder spanning staat.
De meeste merken zijn inmiddels overgestapt op single-line safety. RRD is vorig jaar omgegaan; en zelfs F-one komt volgend jaar met een single-line safety.
Een BRM set-up lijkt me niet echt de oplossing voor een 11-jarige, omdat je daarmee ook de trim (strap, cleat) verliest. Dat is op zich geen probleem, omdat je er 70 cm bar travel voor terugkrijgt. Maar dan moet je wel lange, volwassen armen hebben.
Zelf zou ik kijken of je misschien ergens een overjarige single-lijn safety bar kan scoren (Cabrinha, Ozone, Gin, BWS, Takoon). Een kortere chickenloop is wellicht een fijne modificatie, als je 11-jarige korte armen heeft.
P.S. Overigens: hier staat een filmpje van iemand die zijn F-one bar geconverteerd heeft naar single-line. Ik betwijfel of deze oplossing naar behoren werkt. Als de knoop niet door de quick-release past, heb je maar 4 meter lijnlengte binnengehaald. Voor de grotere maten is dat onvoldoende
Zeker. De F-one Quick release is daar alleen niet direct voor geschikt. Daarin zit namelijk maar een heel klein gaatje voor de safety lijn, en je hebt grote kans dat de "knoop" van safetylijn + frontlijn daar niet doorheen gaat. Als je een Ozone achtige setup wil, kan je wellicht het beste een losse quick release van een ander merk kopen. Heb je meteen een swivel onder de bar.
Heb zelf uiteindelijk voor een BRM-stijl setup gekozen, zonder depower trimmer en zonder chicken loop.
Wat Marc zegt. Datzelfde geldt ook voor een foil-kite zoals de Pansh. Ook dan heb je bar nodig met enkel lijns safety (5th line, of één powerlijn en aanpassing maken aan de toming van je Pansh).
Ik heb overigens net gekeken naar de Navigator Bar op de website van Peter Lynn, en wat ik daar zie is een kopie van de BWS bar. Dat is een bar met safety op één power lijn. Weet je zeker dat jouw bar een safety heeft op beide powerlijnen?
@evert, helemaal wat Peer zegt. Om helemaal precies te zijn loopt het witte touwtje ook door het oog van de release pin. Daardoor wordt de bal in de buurt van het schanierpunt gehouden. Zonder elastiek zou je quickrelease dichtblijven als er spanning op de lijnen staat, maar vanzelf openen zodra de spanning even wegvalt. Not what you want.
@jellevw, ik ben bijna klaar met het bouwen van mijn eigen waveboard. Als dat ding een beetje vaart, mag mijn huidige fabrieksbord voor een vriendelijke prijs weg. Is een Liquidforce slice, 5"10 met carbon rails en een waterproof core.
@Peer, Ja. Aan het einde van de grijze powerlijn zit een 20mm x 4mm RVS ring: functioneert als stopper voor de bar en houdt de powerlijnen de eerste 80cm bij elkaar, zodat de wrijving op de bar minder is.
Het mooie aan de maat van de ring is dat de lijnlengte die ik kwijt raak door de katteklauw bijna perfect gecompenseerd wordt door de lengte van de ring. De powerlijnen knopen daardoor op dezelfde afstand van de bar aan.
Met de groene stopper release je de kite op 1 frontlijn. Hij komt dan rustig naar beneden, maar blijft nog wel met je harnas verbonden, zodat je hem niet kwijt bent en een self rescue kan doen.
Met de rode stopper ontkoppel je de kite helemaal van je harnas.
Je gebruikt bij dit systeem dus geen aparte safety leash.
Mechanisch zit het als volgt in elkaar: De ring in het midden is vast verbonden met de blauwe lijn, die op zijn beurt vast zit aan één front line. De grijzen lijnen zitten vast aan release pin, die door de ring gestoken wordt. In dit plaatje zou het harnas links zitten en de kite rechts.
Als de rode release trekt release trekt, komt het hele linker deel (immers maar 1 lijn) los van het rechter deel. Weg kite.
Als de groene release trekt komt de rechter grijze lijn los. Die neemt het balletje mee een schuift naar boven langs de blauwe lijn. De blauwe lijn zelf, waaraan de ring gespliced zit, blijft echter via de ring verbonden met de rode ball en linker grijze lijn. Je kite hangt dan dus aan 1 frontlijn.
@peer Dank voor de inspiratie. Heb er net ook een gebouwd. In plaats van leashes te kannibaliseren heb ik losse onderdelen gekocht: - stopper kraal 32mm - uitboren naar een 20mm gat; - de pinnen zijn "oogterminals" voor een 3mm staalkabel verstaging; - 3mm bungee koord; - 4mm dyneema; - 35mm rvs ringen;
De ringen kan je halen bij elke RVS winkel. De stopper kralen, oogterminals en het touwwerk komt bij lijnenspecialist vandaan. Totale kosten circa EUR 20.
@et1961, daar zou ik niet blind op af gaan. Je moet binnen een redelijke termijn na ontdekking van het defect een beroep doen op non-conformiteit. Als je het gebrek nu spot en er vervolgens niets mee doet, zou het wel eens lastig kunnen zijn om over een half jaar of jaar alsnog om vervanging te vragen. Tenzij je natuurlijk van pirates de toezegging krijgt dat zij daarmee akkoord gaan.
Voor de zekerheid zou ik het board gewoon aan ze terugsturen. Als je nog in de zichttermijn zit, hoef je dat niet eens als een garantieclaim aan te kleden.
Maarten, als je standplaats net boven Lissabon is dan zou je ook nog kunnen overwegen om naar de Lagoon van Obidos te gaan. Die is een stuk groter dan Lagao de Albufeira en je zit de badgasten wat minder snel in de weg.
Beste plek om het water op te gaan is Foz do Arelho
Portugal is een optie. Op 20 minuten ten zuiden van Lissabon heb je de Lagao de Albufeira die rond oktober goed gevuld is met heup/borstkas diep, warm water. LINK
Iets langer rijden naar het noorden heb de lagoon van Foz do Alrelho. LINK
Twee jaar geleden was ik er in November, en iedere dag ging de wind aan om 13:00. Steady 20 knopen.
Zou beide plaatsen overigens niet als het verblijfsadres voor je vakantie kiezen, maar gewoon in Lissabon gaan zitten en dan dagtrips maken.
Als het een splinternieuwe kite is, dan zou ik even controleren of beide wingtip bridles helemaal afgerold zijn. Mijn 2015 Bandits werden geleverd met een opgerolde bridle met een slipknoop erom heen. Als dat bij jou ook zo was (aan één kant) verklaart dat het tollen. Je heb dan al gauw meer dan 40cm verschil in je stuurlijnen.
PS: Het is niet bijster verstandig om met aflandige wind te kiten, maar met een kleine maat gaan bodydraggen lijkt me helemaal een recipe for disaster. Dan kom je natuurlijk helemaal niet upwind.
De vrijwilligers hebben 1e hulp toegepast omdat de man leed aan hypothermia (?). Ze vaarden naar t strand en besloten daar dat hulpverlening via ambulance beter was dan met de helikopter (?).
Komt ook in Nederland regelmatig voor, zeker bij de traumaheli (SAR is wellicht anders). Behandelen van een patiënt is nou eenmaal makkelijker in een ambulance dan in een helikopter. De heli wordt vooral ingezet om de trauma-arts snel ter plekke te hebben.
Het komt erop neer dat je gestolen goederen gedurende drie jaar na diefstal kan opeisen. De nieuwe houder kan zich slechts onder bepaalde voorwaarden op "goede trouw" beroepen. Dat kan slechts als: * de nieuwe houder een particulier is; * die het gestolen goed gekocht heeft in een winkel.
Dat gaat natuurlijk niet op voor Used Products. Zij zijn geen particulier, en hebben het board niet van een winkel gekocht. Toen het voor Used Product duidelijk werd dat het board gestolen was, hadden ze het aan jou of desnoods de politie moeten afgeven.
De hele "goede trouw" kwestie was pas gaan spelen als een andere particulier bij Used Products het board gekocht had. Bij die nieuwe particuliere houder had jij het board waarschijnlijk niet meer kunnen opeisen. Als Used Products overigens doorgaat met dit soort schimmige praktijken is ook dat snel afgelopen: geen enkele particulier kan dan nog met droge ogen beweren dat hij "te goeder trouw" iets bij deze toko gekocht heeft.
Het gaat er bij mij echt niet in dat Used Products niet op de hoogte is van deze regelgeving. Het zal echt geen uitzondering zijn dat er bij Used Products iemand binnenloopt met gestolen waar.
Heling Saillant detail: toen Used Products na jouw bezoek wist dat het board gestolen was, en het toch niet afgaf maakte zij zich schuldig aan heling. Zij hield een kenbaar gestolen goed onder zich, en om het helemaal bont te maken verkocht ze het ook nog eens (aan jou).
Als ik jou was zou ik inderdaad een klacht indienen tegen de wijkagent. Voor zover Used Product je die EUR 100 die je nu betaald hebt niet teruggeeft, zou je daarnaast aangifte kunnen doen van heling.
Je kan ook nog overwegen om bij Used Products te vorderen dat ze de naam van de persoon verstrekken die bij hen het board heeft binnengebracht. Allicht dat je daarmee een stap dichterbij het terugvinden van je andere spullen bent. Als je de oorspronkelijke aangifte van de diefstal laat updaten met dit verhaal, dan kan de politie ook verder met haar onderzoek.