Allen, zonder de discussie hier tot een een einde te willen brengen, wel alvast een reactie. Allereerst veel dank voor alle succes-, geluks- en sterktewensen! Dat doet me veel goed. Tav het 'tot ziens op het water', ik kreeg die vraag van diverse kanten. Kiten is een te waardevol en belangrijk onderdeel van mijn leven om zomaar mee te stoppen. Wel kan ik me, al is het maar voor mijn naasten, risico's als die dag niet meer veroorloven. Maar ik ben ervan overtuigd dat verdere beperking ervan zeer goed mogelijk is. Ik ga het stap voor stap aanpakken.
Verder dank voor de goede discussie, ik haal ook hier weer de nodige inzichten uit. Overigens ben ik persoonlijk ook niet voor allerlei regelgeving, maar eerder voor de ontwikkeling van een set veilige gewoontes, waarbij een goed voorbeeld goed doet volgen.
Wat moeten die gewoontes zijn? Er komen veel meningen voorbij, maar niemand (ook ik niet) kan die echt feitelijk onderbouwen. Ik ben inmiddels benieuwd of er statistiek/data beschikbaar is over de toedracht van veel ongelukken. Hieruit zou je waardevolle informatie kunnen halen, bijvoorbeeld of varen met een leash per saldo meer ongelukken veroorzaakt of oplost. Ieder ongeluk is natuurlijk uniek, maar obv data kan je toch gemiddeld betere keuzes maken. Ik weet niet of deze informatie er is, anders is het misschien een idee om dat structureel te gaan verzamelen denk ik.
In ieder geval kan jullie één ding zeggen: wat je safetysystemen en -gewoontes ook zijn, alles wordt anders als je écht in de problemen komt. En juist dan zijn de omstandigheden het lastigst. Niet alleen fysiek (wind, golven, kou) maar ook mentaal. Daarvoor is er m.i. maar één voorbereiding: oefenen! Neem hier en daar een dag - ook, juíst, als het wél waait en de zee lijkt op wanneer je normaal zou varen - en laat wat vrienden je aan je leash door de golven sleuren en probeer hem dan eens los te maken. Ga met je kite en wat oude lijnen de zee in en probeer die eens door te snijden in de branding. Alleen als je die handelingen door oefenen automatiseert maak je kans 'in het echt' snel en goed te handelen. Want helder denken is dan héél lastig (zoals ik mijn aanname dat ik een duw-leash ipv trek-leash had niet meer rationeel in twijfel kon trekken).
Tot zover even, nogmaals dank voor alle reacties, Tim
|