Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 ... 5
1  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kites + Boards voor de zwaardere kiters? Gepost op: Januari 01, 2008, 23:34:38
105kg - Naish Shockwave 9 en 16m - Naish Thorn 06 132cm
9 en 16 sluiten precies aan maar het is soms lastig kiezen bij +-20knopen
2  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: vogelgebied autostrand - waar is de grens? Gepost op: September 17, 2007, 23:29:15
Er staan paaltjes langs de gehele grens. Alleen bij hoogwater zijn er nog maar enkele zichtbaar. De rest zit net onder water (oppassen dus). Maar blijf gewoon 500m van de zandbanken af en dan jaag je die beesten niet weg en kunnen ze rustig dooreten. Ik ben ook geen fan van die geitenwollensokken brigade maar het begint winter te woorden en een hoop vogels trekken nu naar het zuiden. Tijdens die trektocht hebben ze een aantal plekken waar ze flink wat voedsel naar binnen moeten werken om de tocht naar Afrika te overleven. Als wij die beesten de hele tijd opjagen (zoals afgelopen zondag continue gebeurde door die eikels in het kommetje) dan kunnen ze niet voldoende eten en vallen ze halverwege dood uit de lucht... het gaat al slecht zat met de natuur dus ik denk dat ieder de plicht heeft wel een beetje rekening te houden met die beesten. Je kon zondag met ZW overal varen (meer als 9 vierkante kilometer)....bovendien als we zo doorgaan met zijn allen zijn we de spot zeker kwijt (we worden namelijk nauwlettend in de gaten gehouden door onze geitenwollensokken medemensen).
3  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: voorrangs regels Gepost op: September 05, 2007, 00:42:39
@snah: Beginners kunnen beter downwind blijven, aangezien ze meer moeite met hoogte lopen hebben. Bij aanlandige wind zoals afgelopen zondag heb je gewoon geen andere keus dan 1 a 2 rakken door de beginners heen te varen omdat je niet pal van het strand kan wegvaren.

Op zich neem ik het beginners niet kwalijk dat ze niet altijd hun kite laag houden en bijtijds rekening houden met de regels. Helaas zijn er heel veel kiters die wel redelijk kunnen varen en gewoon geen flauw idee hebben wanneer ze wel of niet boven of onderlangs moeten varen.

Sommige hebben er duidelijk schijt aan en proberen een potje chicken te spelen omdat ze geen zin hebben om voorrang te verlenen... dit irriteerd mij mateloos, maar net als in het verkeer tegenwoordig lijkt het wel of iedereen schijt heeft aan de regels, ik probeer het zoveel mogelijk  te negeren...maar soms krijg je wel eens zin om verhaal te gaan halen... maarja daar schiet je uiteindelijk ook niets mee op...
4  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kiten op de Hoek Gepost op: Augustus 18, 2007, 15:03:52
Ik heb er ook al eens aan zitten denken om daar te gaan kiten.
Maar volgens de spot guide op hanglos moet je daar in en gebiedje van 150x150m blijven. Da's 3 seconden heen en 3 seconden terug...
Bovendien moet je ook weer een behoorlijk eind weg je auto parkeren tenzij je lid bent van de vereniging en een pasje voor de slagboom kan bemachtigen (schijnt ook niet gemakkelijk te zijn zelfs al ben je lid).
5  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Recon 1 in diep water? Gepost op: Augustus 13, 2007, 23:02:19
De druk is nodig om de bullet van zijn plek te krijgen. Je kan ook een hele korte felle ruk geven aan een van de stuurlijnen. Als de bullet niet vastgeplakt zit met zand, dan springt ie er wel uit en kan je gewoon zonder board herstarten. Bij recon 2 hebben ze de bullet wat korter gemaakt en een beetje afgerond aan de kant waar je aan trekt bij herstarten. Je kan ook zelf met een vijltje de bullet afronden, dan schiet ie een stuk makkelijker los (wat soms ook helpt als de kite nog nieuw is (zal wel niet), is de tekst op de bullet wegschuren, er staat een soort code op ofzo van de gietvorm...wegschuren en hij schiet er ook makkeijker uit...
 
6  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: HELIX REVIEWS, Laat maar komen !!!! Gepost op: Augustus 13, 2007, 22:42:33
Ik heb nog geen helix gevlogen...maar kitedemon heeft gelijk wat betreft SLE kites en low-end. Toen ik van mijn Raven overstapte naar mijn Shockwave heb ik ook lopen kloten in het begin. De shockwave wil zelfs achteruit gaan vliegen als je ze teveel powered in de low-end.

De truuk is om zo veel mogelijk voorwaardse snelheid te genereren zonder je bar teveel naar je toe te trekken. Ik laat mijn kite soms 3 a 4 keer de powerzone induiken waarna ik weer de optimale koers zoek met mijn board (te snel te veel druk op je rail is ook funest, ruime koers houden totdat je maximale voorwaardse snelheid hebt, ook weer niet te ruim anders bouw je helemaal geen druk op - met weinig wind varen is fijne balans vinden tussen druk en snelheid).
7  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Hoeveel blessures heb jij gehad? Gepost op: Augustus 03, 2007, 02:35:20
1. 3
2. Gekneusde rib, gekneusde vinger, hersenschudding+gat in mijn kop
3. Plat op mijn borst geland, hand losgeschoten en met 1 vinger hou je de bar niet, weet niet meer/amnesia - waarschijnlijk plank tegen hoofd
4. Alleen voor hersenschudding nachtje in ziekenhuis gebleven
5. 4 jaar
8  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Borden in het water Gepost op: Juli 30, 2007, 17:48:08
Misschien moeten WIJ als kiters een paar duidelijkere boarden laten maken en deze op de betreffende palen plaatsen. Zo zien we die krengen ten minste ook nog staan bij hoog water. En bovendien toont het een beetje good-will in de richting van de eigenaar van het strand (zuid-hollands landschap) en de vogelvriendjes ("met stroop vang je meer vliegen dan met azijn").

Ik wil wel helpen plaatsen en eventueel een donatie doen voor de betreffende borden. Misschien kan de regio vertegenwoordiger van het NKV hier dan werk van maken.
9  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: leuk vraagje voor de echt kenners???? Gepost op: Juli 24, 2007, 16:17:31
De raven 12m is een goeie kite. En persoonlijk vind ik het ook een kite waarmee je als beginner wel uit de voeten kan. De raven is stabiel, hij geeft voldoende feedback door de bar waardoor je sneller leert voelen waar de kite staat en hij draait niet te snel waardoor oversturen minder snel voorkomt (meest gemaakte beginnersfout).

Enige nadeel is het depower bereik. Maar misschien ben ik verziekt door mijn Shockwaves. Als je het geld hebt voor een SLE of bow is dat de betere keuze als beginner. Maar een hoop beginners die een beperkt budget hebben kunnen ook best een 2005-2006 kite kopen die uitgerust is met 5de lijn... de raven valt in die categorie maar ook een Cabrinha Nitro of CO2, Slingshot, North....etc... ect...
10  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Bow, hybrid of toch een c-shape Gepost op: Juni 29, 2007, 03:30:21
Maar stuurt een kite dan ook directer met katrollen? En zou het misschien verstandiger zijn om de kite met de 2007 bar te vliegen die 1:1 is, dus minder bardruk maar gaat dit dan niet tenkoste van wat stuur snelheid?

Greetz Gerben

Hoi Gerben. De SW 2006 bar is simpel om te bouwen naar een 1:1 setting (gebruik zoek functie). En als de bar in 1:1 staat dan stuurt de kite juist sneller/directer.
11  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Boardvraag: Cabrinha Prankster 150 voor beginner Gepost op: Juni 29, 2007, 03:13:59
Ik heb de 150 prankster ook als eerste board gekocht. Ik heb hem zelfs nog steeds, vind het zonde om um weg te doen (200 euro is een redelijk hoge prijs voor zo'n oud board,  ik zou het er niet voor durven vragen en voor 200 a 300 euro heb je hele leuke beginnersboards zoals de Fanatic McQueen).

Ik gebruik het board voor vrienden en mijn vriendin als ze het kiten eens willen proberen. Je leert er redelijk vlot mee varen omdat ie niet zo snel duikt als de kortere boards. Hoogte lopen gaat heel simpel (mogelijk door de lange rail, de vinnen zijn trouwens prima niet te lang of te kort wat mij betreft). Ook overpowered heb ik er nooit zo'n probleem mee gehad, het board is een stuk smaller dan mijn Thorn waardoor hij goed aan te kanten is en je kan je kite er flink mee uitremmen...

Enige nadeel van de prankster wat mij betreft is zijn gewicht.
12  Algemeen / Buitenland & Travel / Re: Beste plek Europa in juni Gepost op: Juni 05, 2007, 04:03:01
Foddini ligt op Sardinie...hij staat wel op kiteforum(kitebeaches)...ff zoeken op Italie->eilanden->Sardinie

Ik ben niet op Foddini geweest, maar wel in het Noordelijk gedeelte van Sardinie en dat is echt schitterend (het kost wel wat moeite om er te komen, maar dan heb je ook wat). Is meer iets voor de kiter die rust en ruimte zoekt dan de party animals...ieder zijn ding.
13  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kite naast boxer sle 9m2 Gepost op: Mei 31, 2007, 21:28:26
Over het algemeen genomen is de LE diameter bij grotere kites aardig fors, wat dus ook aardig wat drag met zicht meeneemt

Dat klopt...zeker bij C-kites is een forse LE noodzakelijk om de kite open te houden. Bij SLE zie je dat de LE toename bij grotere mate beperkt is omdat de bridle de LE ontlast. De kite-ontwerpers proberen de toename van drag te compenseren door een hogere AR (hoe groter de kite, des te groter de AR...ookwel variabel AR concept genoemd). Zo blijft de snelheid en het gedrag (diepte in windraam) van de kite hetzelfde, alleen hogere AR is ook weer tragere draaisnelheid. Daarom heb je in lage windsnelheid een langzamere sturende kite als ie groter is, maar de voorwaardse snelheid is vrijwel altijd gelijk tot groter (mits alle andere variabelen hetzelfde zijn: board, gewicht rider, lijnlengte, koers, etc.).

Wat je vaak ziet is dat de meeste kiters instinctief een hogere aan de windse koers gaan varen als ze meer zeil op hebben staan.
14  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kite naast boxer sle 9m2 Gepost op: Mei 31, 2007, 19:11:39
grotere kites worden ze tragen en genereren daardoor minder trekkracht per m2

Dat is dus niet waar. Grotere kites draaien minder snel. Maar ze zijn niet per definitie trager (voorwaardse snelheid van een kite wordt meer bepaald door de AR, profieldiepte(bolling) en weerstand (drag)).

Omdat ik een kilootje meer weeg dan de gem. kiter ben ik meestal met een maatje groter aan het varen dan de rest en ik ben meestal minstens even snel. De trekkracht wordt bepaald door een combinatie van voorwaardse snelheid en opervlak van je kite. Bij gelijke voorwaardse snelheid heb je met een grotere kite dus meer trekkracht (zo kan de kite mijn dikke kont uit het water krijgen en op snelheid houden ;-) ).

De maximale bow grootte discussie wordt vaak gevoerd met alle modellen en configuraties door elkaar heen waardoor de verkeerde conclusie wordt getrokken.
Ik zou zeggen dat de maximale bow grootte 12 a 13 m is als je met katrollen (2:1) vaart, omdat dit de stuurvertraging en rotatie snelheid dusdanig verhoogt dat de kite praktisch onbestuurbaar is.

Maar in een 1:1 setting zonder katrollen is een 16m bow nog goed te varen (Sterker nog ik vindt het super lekker varen). Let op, mijn ervaring is beperkt tot de shockwave dus mogelijk dat deze conclusie anders is voor andere merken met andere eigenschappen.
15  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kite naast boxer sle 9m2 Gepost op: Mei 27, 2007, 20:56:23
Iedereen klaagt altijd over de grote trage kites...ik snap dat niet helemaal. Tuurlijk draaien ze wat langzamer maar volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen en je zal iets meer moeten anticiperen. Het is hetzelfde als het aanpassen van je spring timing als je een ander merk of type vlieger gebruikt dan je gewend bent.

Ik heb nu naast mijn 9m Schockwave een 16m Shock gekocht (weeg 100kg) maar ik ben er super blij mee. Hij vervangt mijn 17m C-kite en het is even wennen maar man wat kan ik onwijs hoog springen met dit ding in +/- 16-18 knopen. De low-end ligt voorlopig wel hoger dan ik verwacht had (kwam pas lekker weg bij 12/13 knopen), maar dat kan ook een kwestie zijn van techniek, want toen ik eenmaal snelheid kreeg begon hij als een vrachtwagen te trekken (met een grotere plank moet 10 knopen zeker haalbaar zijn).
16  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Uitkijken. Gepost op: Mei 22, 2007, 00:37:34
Regels zijn goed en leuk, maar gezond verstand en het ten alle tijden voorkomen van een ongeluk zijn veel belangrijker uitgangspunten.

Je kan het niveau van een mede-kiter vaak al snel inschatten en daar moet je dan gewoon rekening mee houden. Op het autostrand is het altijd wel grappig dat het niveau al af te lezen is aan hoe hoog de betreffende kiter vaart.

Het is daar wel lastig wegkomen. De klasjes schuiven ook steeds meer op richting rockanje en je komt er bijna niet doorheen. Er zou bij drukke kite stranden een launch/exit zone moeten zijn met boeien waartussen je gewoon niet stil mag staan/liggen. Zo bied je iedereen de kans om op een normale manier het ruime sop op te komen.
17  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: vraagje aan een "dyneema-expert Gepost op: Januari 29, 2007, 03:02:56
Een gebroken dyneema lijn moet je nooit knopen!

De enige nette oplossing is met een sleevenaald de twee uiteinde door elkaar weven. Dyneema lijnen zijn hol en zo gewoven dat de afzonderlijke lijnen elkaar vastklemmen als je een trekbelasting op de totale lijn zet dit kan je door 2 iijnen in elkaar te weven nabootsen en zal je lijn 90-95% van de oorspronkelijke treksterkte hebben na de reparatie. Ik heb even gegoogled en hier heb je een site met een afbeelding van het weven (als je een sleevenaald koopt in een vliegerwinkel dan zit er ook een beschrijvng bij hoe je zo'n reparatie doet):
http://library.thinkquest.org/25995/Handy/Repair.htm

suc6
18  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Octopus stress... Gepost op: December 31, 2006, 00:48:00
Hey Joost,
Als de 3 kleine gaatjes redelijk dicht bij elkaar zitten dan zou ik de binnenkant van Je LE even checken door te voelen. Kan zijn dat er een scherp puntje inzit (kan ook een scherp plastic puntje zijn). Dat scheelt een hoop ellende na het plakken.

Ik heb mijn LE van mijn cabrinha ook wel eens geplakt door hem gedeeltelijk eruit te halen, maar dan kan je hem beter niet te hard opblazen/testen als hij half uit de rits hangt (dus dat maakt het wel lastig om de gaatjes goed te vinden).

suc6
19  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Octopus stress... Gepost op: December 30, 2006, 05:12:25
Is het een demo kite? Heeft ie opgepompt in een winkel gehangen?

Kan zijn dat je ventiel uitgelubberd is...dan kan je het dopje oprekken en met een warm.koud bad weer passend maken.

Verder moet je bij het octopuss systeem de verbindingen naar de LE goed sluitend maken met teflon tape....die klepjes naar de LE gaan snel stuk. Daar heb je op zich weinig last van tenzij je LE langzaam leeg loopt.

ik hoop dat je er wat aan hebt...suc6

ps. Shockwave is echt een superkite. Ik heb er al een aantal maanden veel plezier mee...
20  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: LIJNEN AAAARRGGHH Gepost op: November 30, 2006, 02:52:23
Inderdaad kruislings oprollen als de bar nog 27m van je kite ligt en dan iets spanning houden op de lijnen terwijl je hem oprolt.

Voor het afrollen maak ik eerst de uiteinde van de lijnen met een steek vast aan de grabhandle van mijn board. Als je dan de lijnen afgerolt hebt dan trek je een klein beetje de lijnen strak (alle 4/5) je ziet dan dat de lijnen ontwisten (ze zitten meestal om elkaar heen geslagen). Dan loop je de lijnen uit en heb je hooguit nog dat er 2 of 3 twists in het laatste stukje zitten.
21  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: welk board is orthopedisch het meest verantwoord? Gepost op: November 29, 2006, 04:26:26
Hoi Peter,

3 jaar geleden heb ik ook hielspoor gehad. Erg vervelend en langdurig probleem. De cortisone injectie werkt goed, maar heeft maar een paar weken effect en is op de lange termijn bijzonder schadelijk voor je pees. Ik heb er 1 maal een genomen en dat was noodzaak, maar ik neem liever het risico niet. Als je de oorzaak niet ontdekt en aanpakt dan blijf je er toch last van houden.

De oorzaak van het probleem is bij iedereen anders. Het is goed mogelijk dat je inderdaad teveel je tenen omhoog trekt. Ik had hier persoonlijk ook sterke neiging toe bij het snowboarden. Door je knieen iets verder te buigen kan je meer kanten druk met je hielen geven. Bij mij was dat een onderdeel van het probleem. Verder had ik ook de neiging om tijdens mijn werk met mijn voeten op de tenen ver terug onder een te lage bureaustoel te plaatsen. Je spant dan bijna de hele dag de onderkant van je voet. Maargoed het kan bij jou andere oorzaken hebben. Ik las op een hardloopforum destijds van een chauffeur dat ie in zijn auto zijn voet de hele dag in een rare stand hielt waardoor de pees onder spanning bleef.

Probeer goed aan te voelen wanneer je voet pijn of irritatie signalen afgeeft (meestal bij statische of bijna statische houdingen).

suc6
22  Algemeen / Buitenland & Travel / Re: GESTOLEN !!!!!!!!!!!! Gepost op: November 15, 2006, 18:35:56
Tip: Als iedereen zijn spullen merkt dan kan je bij diefstal het merkteken en de locatie op internet gooien. Het wordt dan uitermate lastig voor helers om de handel door te verkopen en als ze het willen gebruiken wordt het ook link omdat we via dit soort forums (en er zijn er eigenlijk maar 2 in Nederland) de kenmerken kunnen doorgeven.

Ik merk mijn spullen op 2 locaties: 1 keer duidelijk in het zicht en 1 keer verborgen.
23  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Shockwave op 1:1 Gepost op: November 06, 2006, 17:32:01
Hey Leander, fijn om te horen dat het in ieder geval gelukt is en dat ik geen poep heb lopen praten ;-)

Ik was van plan om die inkorting van de J-line van 4cm nog te proberen gisteren maar helaas kon ik niet kiten. Heb jij de inkorting uitgevoerd? Misschien levert dat een iets andere druk verdeling tussen power en stuurlijnen voor een beter bar-gevoel?

Na een paar keer heen en weer geswitched te hebben raak je ook wel weer gewend aan de lichte bar-druk. Zelf switch ik tussen 1:1 als ik onderin het windbereik zit naar 1:2 als de wind bovenin het windbereik van mijn shockwave zit.
24  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Shockwave op 1:1 Gepost op: Oktober 30, 2006, 21:00:36
4cm inkorten? waar lees je dat? Enfin, de aanpassing op de bridle heeft weinig effect op de stand/hoek van de vlieger. Dit komt omdat de betreffende lijn door een katrol ook naar de powerlijnen verbonden is. Je veranderd door het inkorten meer de trekkracht verdeling over powerlijn en stuurlijn dan dat je daadwerkelijk de hoek/sheeting veranderd. Ik geloof dat ik in de boxer sle handleiding een plaatje heb gezien waar dat leuk in uitgebeeld werd met kracht-pijlen voor de diverse settings.

Wat betreft unhooked varen. Dat doe ik met mijn shockwave nog niet, omdat mijn gewone 5de lijns leash niet lang genoeg is en ik wil mijn kite niet kwijt. Maar als je een kite goed tuned voordat je je unhooked tricks gaat doen dan moet hij gewoon goed vliegen in de gesheete positie (anders je depowerstrap wat meer aantrekken). Een C-kite die oversheeted is in de unhooked positie vliegt ook knudde al is de kans op stallen wat kleiner dan met een platte kite.

25  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Shockwave op 1:1 Gepost op: Oktober 30, 2006, 20:16:31
Ik heb een extra pig-tail in de bridle gezet. Maar deze vaar ik meestal op het eerste knoopje (effectief maakt het dus weinig uit of je deze aanpassing wel of niet doet).

De pig-tail aanpassing is volgens mij vooral bedoelt voor de 2:1 setting om de bardruk iets te verminderen maar wel 100% depower te behouden. Zie ook de foto op de site xsport.co.za. Daarbij staat na het stappenplan een foto met de bridle pig-tail en more/less power in 2:1 setting. Ook de nieuwe boxer SLE heeft exact dezelfde mogelijkheden (zie instructie manual van naish site).

Pagina's: [1] 2 3 ... 5


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.