onderlangs uitwijken zonder inverten

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Mei 29, 2007, 15:50:44
edit2Rapporteer  
Ik ben net een beetje aan het oefenen met hoogte lopen, laatst koersde ik recht op een andere beginner af. Ik besloot om 'm benedenwinds te passeren, omdat ik nog niet genoeg vertrouwen had in mijn aan de wind stijl. Ik stuurde dus een lagere koers, kreeg een enorme versnelling en stuurde daarom mijn kite omhoog naar de 13:00. Ik ging toen harder dan m'n kite, deze duikelde voorover en ja hoor inverten maar.
Bij mijn poging om te relaunchen dook m'n kite ook nog eens door de bridle heen zodat 'ie maar even vet in de knoop raakte (tips bij elkaar) met als resultaat dat 'ie ook nog eens heen en weer stuiterde langs de rand van het windvenster - tot een aardige Duitser het water in liep om 'm te pakken.
Ik zit nu met 3 vaartechnische vragen:
- hoe kan je veilig een flink lagere koers pakken?
- hoe voorkom je sowieso dat je kite invert?
- is er iets aan te doen als de kite op z'n LE op het water ligt, met de bovenkant naar je toe, qua relaunch?

Ik kon de kite ook niet flaggen, omdat ik zonder safety vaar (shockwave 2006 16m), daarover een ander topic over safety leash bij deze kite.
Bass`

Berichten: 235
Antwoord #1 Mei 29, 2007, 15:55:52
edit2Rapporteer  
op 2 van de 3 vragen weet ik wel antwoord:

als je een stuk downwind wilt gaan om een andere kiter te passeren moet je je board met je kite meesturen, als je dit iets te weinig doet dan kan het wel gebeuren dat je opeens veel sneller gaat.

als je kite met de LE op het water ligt moet je gewoon 1 stuurlijn aan blijven trekken. de kite gaat dan vanzelf draaien en komt hij weer op de goede relaunch positie te liggen.

en om je kite niet te laten inverten moet je altijd spanning op je lijnen houden, maar dat is niet altijd mogelijk. verder heb ik hier niet echt tips voor
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #2 Mei 29, 2007, 16:07:18
edit2Rapporteer  

en om je kite niet te laten inverten moet je altijd spanning op je lijnen houden, maar dat is niet altijd mogelijk. verder heb ik hier niet echt tips voor


sorry verkeerd gelezen

ik dacht dat het over achteruitvliegen ging
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #3 Mei 29, 2007, 17:03:03
edit2Rapporteer  
Hard oppompen die shockwave, invert ie ook minder snel (mijn boxer sle heeft iig nog nooit ook maar de neiging gehad om te inverten).
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #4 Mei 29, 2007, 17:05:44
edit2Rapporteer  
Die versnelling klopt, doe je nix aan. Daarna je vlieger laag (schuimkoppen eraf tikken, zegmaar) en de tenen van je voorste voet optillen, Achterste voet erin trappen en weer hoogte lopen. Ga je stuiteren; board plat en weer je tenen optillen etc.(herhaal bovenstaand)

Inverteren voorkom je alleen door spanning op je stuurlijnen te houden ( en dat kan bij een crash wel eens lastig zijn)
(Wild/Snel) depoweren werkt inverten in de hand.

Herstart.... ?? Een stuurlijn ver aantrekken zodat de kite 90gr draait en er wind ín de kite komt??
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #5 Mei 29, 2007, 17:09:29
edit2Rapporteer  
- hoe kan je veilig een flink lagere koers pakken?

Flink agressief ineens naar beneden sturen met je board. Niet je kite te ver omhoog sturen. daar wordt het een stuk lastiger van. (Ik ken het probleem van vol onder je kite door geschoten worden  (grinnik_kitesmiley) Heb ik ook een keer gehad ) Als je deze truc beheerst zul je merken dat je soms (Als je echt haaks de hoek om gaat) je kite zelfs moet poweren om hem in het windvenster te houden.
Door dat je recht met de wind mee vaart vaar je als het ware de wind uit je kite. Voor de wind kun je zelfs varen met een loopende kite zonder gelanceerd te worden. (Verlies je wel heeeel snel hoogte  (grinnik_kitesmiley) )

Ik zou zeggen oefen dit ff 2 of 3 keer zonder dat je voor iemand moet uitwijken. (Wel zo veilig)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Mei 29, 2007, 17:29:02
edit2Rapporteer  
Hard oppompen die shockwave, invert ie ook minder snel (mijn boxer sle heeft iig nog nooit ook maar de neiging gehad om te inverten).
Okay, hij was goed hard opgepomt, bleef wel in de vorm maar hij lag zeg maar zoals je 'm op het strand legt als je even een bammetje gaat eten. De pest was dat er een lijn overheen lag (dus over de TE naar me toe), als al die bridle zooi nou lekker aan de voorkant lag was het niet zo moeilijk geweest, en was ik ook niet zo vet in de knoop gegaan...

Verder toffe reacties, ik neem daar maar eens een stapeltje printjes van mee als ik weer het water opga
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #7 Mei 29, 2007, 19:13:01
edit2Rapporteer  
- hoe kan je veilig een flink lagere koers pakken?

probeer eerst wat af te remmen en dan pas stuk downwind gaan

kijk en denk voor uit, je hoeft vaak maar een klein beetje down of up -wind om iemand te passeren

verer denk er aan: paseer je downwind kite laag houden
                          paseer je opwind kite hoog houden

maak ruim van tevoren duidelijk welke kant je langs gaat

inverten: idd spanning op de lijnen houden in de lucht en op het water
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #8 Mei 29, 2007, 19:18:12
edit2Rapporteer  
omdat ik zonder safety vaar (shockwave 2006 16m),


....gewoon doorvaren ! Heel goed bezig op het water.... loser
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #9 Mei 29, 2007, 19:21:31
edit2Rapporteer  
ja, ik zat ook even met de terminologie

inverteren is volgens mij eigenlijk dat je kite binnenstebuiten keert, wat bij jou gebeurde heet vaak hindenbergen (neus naar beneden dondert). Kite niet boven je hoofd houden maar altijd op 11 of 1 uur (of nog lager) is daar ook goede remedie tegen
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Mei 29, 2007, 19:25:00
edit2Rapporteer  
omdat ik zonder safety vaar (shockwave 2006 16m),


....gewoon doorvaren ! Heel goed bezig op het water.... loser

Wat hij bedoelt is dat hij zoals iedere bowrider alleen maar zijn 100% depower heeft en geen leash ofzo.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Mei 29, 2007, 19:28:49
edit2Rapporteer  
omdat ik zonder safety vaar (shockwave 2006 16m),


....gewoon doorvaren ! Heel goed bezig op het water.... loser
Precies en daarom loopt er nog een topic over safety bij BOWs en SLEs, er zijn er meer die nog niet hebben uitgepuzzeld hoe dat zit. Point taken.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #12 Mei 29, 2007, 19:30:39
edit2Rapporteer  
zit er geen OSH op zoals bij Best of Slingshot?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Mei 29, 2007, 19:49:42
edit2Rapporteer  
OSHHTFH? OH SHIT HITS THE FAN HANDLE?  Ik zag de term voorbij komen maar hoe werkt dat/ziet het er uit?
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #14 Mei 29, 2007, 20:32:22
edit2Rapporteer  
Shockwave 16 m2 is ook een aardige lap kite.... Idd hard oppompen, achter de kite aanvaren met je board en de kite niet naar 1200 uur sturen, maar in de hoek houden en laag. Dan word je ook niet gelift. Dit doet de shockwave namelijk heel sterk in het laatste stukje.

Mzzl Joost
Mak

Berichten: 159
Antwoord #15 Mei 29, 2007, 23:02:57
edit2Rapporteer  
Nog een vraagje.... Wat als je kite is ge-invert, hoe dan verder zonder hulp van anderen en in diep water...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #16 Mei 29, 2007, 23:20:12
edit2Rapporteer  
Er naar toe zwemmen en self rescue naar de (over)kant misschien? Er is een trucje om op je kite te gaan zitten met 1 tip in je hand, krijg je een soort zeilbootje. Hoor je op les verteld te krijgen en staat ook op de betere instructie video. http://natural-high.nl/selfrescue.html , je kan ook op de kite gaan zitten.
Maar dat wist je al denk ik. Het lijkt me niet echt mogelijk om een verknoopte kite weer te launchen, iemand ideëen?

trouwens wat een mooie kite heb jij! ThumpsUp
audi

Berichten: 752
Antwoord #17 Mei 30, 2007, 01:34:50
edit2Rapporteer  
als je 1 stuur lijn naar je toe trekt zo ver dat je echt aan 1 tip van de kite trekt komt hij vanself goed te leggen.
(meer lijn inhalen dan je kite breed is)
audi
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Mei 30, 2007, 01:36:30
edit2Rapporteer  
als je 1 stuur lijn naar je toe trekt zo ver dat je echt aan 1 tip van de kite trekt komt hij vanself goed te leggen.
(meer lijn inhalen dan je kite breed is)
audi

en als er aan lijn over de achterkant ligt?
Mak

Berichten: 159
Antwoord #19 Mei 30, 2007, 03:38:39
edit2Rapporteer  
@audi

lijkt me niet al te moeilijke oplossing, ga ik volgende keer is proberen.

@ El Rudo

Mooi is ie hè  (grinnik_kitesmiley) heb ik jouw niet een keer op autostrand gezien ??
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.