Jaarcijfers KNRM: Vrijwilligers varen 5 keer per dag voor mensen in nood

Keut Local

Januari 31, 2008, 17:07:15
edit2Rapporteer  

In 2007 zijn de duizend professionele vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in totaal 1795 keer uitgevaren. Er werden 3419 mensen en 60 dieren gered. Het gemiddeld aantal reddingen komt daarmee voor het eerst uit op 5 per dag. Sinds de oprichting van de Redding Maatschappij in 1824 zijn er in totaal 75.528 mensen gered. Een van de opvallendste constateringen uit de jaarcijfers is de stijging van het aantal aanvaringen, van 4 in 2006 naar 23 in 2007.

Vier reddingstations zijn goed voor een kwart van het totaal aantal acties. De reddingstations Huizen, Scheveningen, Noordland en Lauwersoog waren goed voor respectievelijk 125, 108, 105 en 104 acties. De drukste maand was juli met daarin 343 acties (19% van het totaal aantal acties). Drukke dagen met meer dan 20 acties waren er in april, mei, juli en augustus. De drukste dag van het jaar viel op Nationale Reddingbootdag, 28 april 2007: de reddingboten voeren, ondanks de open dag van de 40 reddingstations, 30 keer uit voor schepen in problemen. Op 18 oktober 2007 werd de 75.000ste geredde uit het water gehaald.

Zien en gezien worden
De KNRM adviseert voornamelijk de watersporters zich goed voor te bereiden op het nieuwe vaarseizoen. Naast de “gebruikelijke” motorstoringen en navigatiefouten is er een opvallende stijging van het aantal aanvaringen. De zinkende klipper Almere met 30 schoolkinderen aan boord, een visbootje dat midden in de nacht in aanvaring kwam met een onbemand boorplatform en een tragisch ongeval van een zeilboot die werd overvaren door een cementtanker: het zijn een aantal voorbeelden die de KNRM deed besluiten een voorlichtingscampagne te beginnen met als thema ‘zichtbaarheid’. De slogan is “zien en gezien worden” en geeft informatie over hoe een schip beter zichtbaar kan zijn op het water. Voor anderen, maar ook voor hulpdiensten als de KNRM.

Voorkomen beter dan redden
Zo'n 73% van de reddingacties die de KNRM per jaar uitvoert, is ten behoeve van de watersport. De ervaring daarmee heeft de organisatie veel geleerd over de manieren waarop problemen op het water voorkomen kunnen worden. Als oorzaken van de hulpverleningen voeren motorstoring (+30%) en stranding door navigatiefouten (+23%) de lijst aan.

bron: http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=10663&hm=1
Ron Rodeo

Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #1 Januari 31, 2008, 19:53:02
edit2Rapporteer  
Goed bezig, deze mensen.
maar om hoeveel kitesurfers zou het gaan? dat wil ik weleens weten.
TtHoM@s

Antwoord #2 Januari 31, 2008, 20:02:30
edit2Rapporteer  
 Shocked ik wist niet dat er jaarlijks zoveel mensen gered werken

zeker goed bezig die gasten van het KNMR

maar wat is presies het verschil tussen de kust wacht en het knmr?
of is het het zelfde?
ik heb iig het nummer van de kust wacht in me telefoon staat  0900 0111 ThumpsUp
Wouter

Antwoord #3 Januari 31, 2008, 20:59:08
edit2Rapporteer  
De kustwacht komt je halen als je een lading drugs uit engeland aan je kite hebt gebonden om deze NL binnen te smokkelen via het autostrand. De KNRM komt je halen wanneer je kite scheurt door alle pillen in je LE tube waardoor je halverwege het kanaal aan t verzuipen bent....

Zoiets toch???

PS: Hulde aan die gasten van de KNRM!!!
Mr.Klip

Antwoord #4 Januari 31, 2008, 21:04:04
edit2Rapporteer  

of is het het zelfde?
ik heb iig het nummer van de kust wacht in me telefoon staat 0900 0111 ThumpsUp

geld dat nr voor heel nederland?.. of verbinden ze je dan gewoon door naar jou regio?... zou ik welles willen weten...
Geen

Antwoord #5 Januari 31, 2008, 21:36:01
edit2Rapporteer  

of is het het zelfde?
ik heb iig het nummer van de kust wacht in me telefoon staat 0900 0111 ThumpsUp

geld dat nr voor heel nederland?.. of verbinden ze je dan gewoon door naar jou regio?... zou ik welles willen weten...

Dat is het kustwacht meldcentrum
soort 112, dus voor in heel nederland
knrm = Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij
kustwacht = weerstations langs de kust, houden weersomstandigheden in de gaten, houd de marifoon in de gaten en zet knrm aan het werk om het zo even te zeggen, kustwacht meld aan knrm
Idefixe

Antwoord #6 Januari 31, 2008, 21:53:58
edit2Rapporteer  
Kustwacht is de overheidsinstantie die belast is met "bewaking" van de kust. Bewaking van scheepvaart zoals bijv. milieu, scheepslading, invoer verboden middelen, handhaving van de wetgeving.enz enz   De KNRM is als organisatie puur gericht  op het verrichten van reddingsactie's. Het spreekt voor zich dat er een nauwe samenwerking tussen de diverse organisaties is.

Voor wat betrefd het aantal reddingen dit jaar: Het overzicht heb ik nog niet gezien ( wordt altijd uitgebracht! ) maar volgens mij is het aantal reddingsacties in 2007 waar een kitesurfer bij betrokken was lager dan het jaar 2006
verandering: net even de cijfers doorgenomen, staan de kitesurfers samen met de windsurfers in 1 groep ...
Mr.Klip

Antwoord #7 Januari 31, 2008, 22:08:35
edit2Rapporteer  
okedan! thnx ik heb em net in mn tella gezet!
sjorsmaster

Antwoord #8 Februari 01, 2008, 02:53:23
edit2Rapporteer  
en dan vind ik het nog maar niet te begrijpen dat mensen die zelf gered zijn waar aan word gevraagt een donatie te doen nee zeggen!!
terwijl ze misschien je leven hebben gered

top werk!!

Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #9 Februari 01, 2008, 03:25:25
edit2Rapporteer  
hulde voor de KNRM
Zonnetje

Geen avatar

Antwoord #10 Februari 02, 2008, 01:17:22
edit2Rapporteer  
Word allen lid! :-)

http://www.knrm.nl/40steun%5Fons/10Hoe%5Fkan%5Fi
k%5Fhelpen/word%5Fredder%5Faan%5Fde%5Fwal/
Zonnetje

Geen avatar

Antwoord #11 Februari 02, 2008, 01:18:33
edit2Rapporteer  
http://www.knrm.nl/40steun%5Fons/10Hoe%5Fkan%5Fik%5Fhelpen/word%5Fredder%5Faan%5Fde%5Fwal/

link was mislukt geloof ik..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.