VincentC
Berichten: 2608
|
Ik heb me laten vertellen dat hij een eigen bar heeft, zou/is volgens mij ook op de markt. 500 kilolijntjes dacht ik
|
|
|
|
Mark-Fizzer
Berichten: 6057
|
Damn!! Monsterlooooooooooooooooppppppppppp. Dat kan er maar 1 in mijn ogen. Ik heb het een ander nog nooit zien doen, van dat kaliber.
|
|
|
TtHoM@s
Berichten: 1558
|
het zijn geen lijnen die die gebruikt het zijn kabels, ja dus
|
|
|
robin..
Berichten: 1511
|
het zijn staal kabels van minimaal 1.5 cm dik
|
|
|
|
Davidov
Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
|
360 kg lijnen.
Doe dat x 4 is 1440 kg. In totaal.
Meen dat de kracht enkel op de bovenlijnen komt. Dan heb je nog 720 kg.
Stevige loopjes als je dat kapot zou krijgen.
Ohja, wie zo'n lijnen als ruubs wilt, Succes met het zoeken
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
Volgens mij gebruikt ie speciale neuro transmitters. Waar mijn brein zegt. STOP; dit is gevaarlijk gaat hij gewoon "over de top''.
|
|
|
Davidoff
Gast
|
dat kereltje weegt kleine 70 kilo?
gewoon standaard lijnen...
|
|
|
|
andy
Moderator
Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
|
Die extra sterke lijnen is niet alleen vanwege dat ze zouden kunnen breken. Wat ik van Youri hoorde is, dat de lijnen op de duur ongelijk rekken als je veel kiteloops dezelfde kant op doet.
En in 2006 vaarde Ruben in ieder geval nog wel met 500kg+ lijnen, waren echt zoveel dikker dan normale (330kg) lijnen.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
dat kereltje weegt kleine 70 kilo?
gewoon standaard lijnen...
Nooit van massatraagheid en versnelling gehoord? Door de extreme krachten die Ruben opwekt met zijn 7m2 in poeierwind zijn de krachten die vrijkomen te vergelijken alsof er idd. iemand van heel wat kilootjes meer aan die lijnen hangen. Die 800 lbs lijnen (362kg breeksterkte) zijn helemaal zo gek nog niet. Zover ik weet hebben SS, Naish, F-one en veel andere kitemerken standaard 250kg breeksterkte lijnen. North heeft als sinds 2007 300kg standaard, Peter Lynn al jaren 330kg op de voorlijnen. En dat die standaard lijnen niet breken zegt wat over jullie kite-ervaring
|
|
|
|
Gj
Berichten: 1472
|
uit betrouwbare bronnen heeft ruben sowieso geen standaard lijnen maar 800 KG. daarnaast vaart hij met een 2005 bar.
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
uit betrouwbare bronnen heeft ruben sowieso geen standaard lijnen maar 800 KG. daarnaast vaart hij met een 2005 bar.
KG?? weet je zeker dat je geen ponden bedoeld?
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
uit betrouwbare bronnen heeft ruben sowieso geen standaard lijnen maar 800 KG. daarnaast vaart hij met een 2005 bar.
KG?? weet je zeker dat je geen ponden bedoeld? 800 pond zegt hij hier.
Als post te lang worden, lezen ze het voorgaande niet meer
|
|
|
Roderick
Geen avatar
Berichten: 217
|
om standaard 30 kg lijnen te breken (Ga ik er ook nog onrealistisch vanuit dat alle kracht op 1 powerlijn komt, maar wel weer dat je lijnen nieuw zijn...) als je 70kg weegt moet je dus minimaal 300 / 70 = 4.28 G versnelling hebben. Zeg dat het 25 m/sec waait (50 knopen) versnel je dus 9.8*4.28 m/sec^2 = 42 m/sec^2 van 0 tot 25 m/sec in iets minder dan een halve seconde. Best bruut! Vergelijk dat maar eens met motorrijden e.d.
Aan de andere kant komen dit soort dingen op video meestal niet zo dudelijk over. Ik heb een keer Klaas Adema in het echt zo'n loop zien doen in een hele dikke windvlaag (Ik stond op de kant omdat ik een bui aan zag komen, en bang was voor de vlagen waar Klaas hem nou precies in loopte. ) Ik stond redelijk dicht bij de plek waar hij nog redelijk rustig een meter of 5 omhoog ging. Toen kniperde ik met mijn ogen en was hij ineens zo ongeveer de hele kitezone over. Het lijkt me in ieder geval wel verstandig als Klaas in ieder geval ook met sterkere lijnen gaat varen. Dit zag er wel uit als 4 G...
Klaas: Mocht je dit lezen: We hebben mbv google earth, en 2 waarnemingen (1 bij de struiken, waar je afzette, de ander halvewege de parkeerplaats uit een auto) geprobeerd uit te rekenen hoe ver dat nou precies was. We kwamen uit op minimaal 150 maximaal 250 meter. Lijkt me leuk om te weten... Vaar je met sterkere lijnen?
|
|
|
Davidov
Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
|
Michiel bandit, Ozone heeft sinds 2006 gewoon 330 kg lijnen Andy, idd je lijnen rekken snel. Na een half jaar kiten je lijnen eens van kant omwisselen kan zeker geen kwaad. Btw, dat sommige lijnen dikker zijn dan andere zegt niets over de trekkracht. De diameter verschilt van merk tot merk en ook het aantal x gevlochten. Meeste is 8x gevlochten maar ik heb hier proto lijnen die 12x gevlochten zijn. Deze zijn een stuk dunner, strakker, beter gecoat,.... Ohja, als je veel lijnen breekt, ga dan maar eens op techniek werken
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Michiel bandit, Ozone heeft sinds 2006 gewoon 330 kg lijnen Ik zei ook, "zover ik weet" Ozone kites komen voort uit het paragliden. Daar weten ze als geen ander hoe belangrijk de breeksterkte van lijnen is. Daar weten ze wat overdimensioneren betekent. Immers breekt daar een lijntje dan resulteert dat niet in een nat pak, eerder in zes planken (of een plastic zak afhankelijk hoe hoog hij breekt ) @ Roderick: Bij de standaard 250kg lijnen heb je maar 3,6 G versnelling nodig om de lijnen tot het maximum te belasten. En dan nog: een gevlochten dyneema lijn moet altijd voorzien worden van een mantel waar deze geknoopt of in een loop wordt gestikt kan worden. Uit trekproeven blijkt gestikt het minste verlies te geven, maar toch al minstens 10% minder breeksterkte. Dus 250kg wordt al gauw 225kg. Dan nog slijtage, schelpjes, UV etc. Dan kom je al erg dicht in de buurt van een stuk minder G-krachten. En de G-krachten die een kite kan opwekken moet je niet onderschatten. Kijk maar eens hoe Ruben achter zijn kite aangesleurt wordt tijdens een kiteloop. Het lijkt wel een lappen pop. Overigens is het optrekken van een motorfiets of F1 wagen niet zo spectaculair kwa G-krachten. Eerder het remmen en het nemen van bochten. Overigens heb ik een paar maanden geleden een ritje mogen maken in een speedboot die met gemak 5-8G in de bochten deed. Voor het wat spannendere kiten hang ik liever aan wat dikkere lijnen. Heb nu al 2x in mijn leven een set voorlijnen gebroken, ik wens dat niet meer mee te maken eerlijk gezegd!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Michiel, die opmerking over "maar 3.6" G klopt niet helemaal, want een mensenlichaam gedraagt zich in impact situaties "hydrodynamisch", dwz als een zak water, of zoals je zelf al zegt een lappenpop. Het duurt tientallen miliseconden om een kiter helemaal weg te schieten, omdat het aangrijppunt op z'n middel zit, de benen, hoofd (7-9kg!) en armen volgens als laatste. Voor dit soort berekeningen wordt normaliter 1,5x het lichaamsgewicht genomen. Ook de rek in de lijnen en de kite dempen de krachtsopbouw behoorlijk uit. Dit neemt niet weg dat, zoals jij hebt mogen ervaren, een lijn met op papier hoge specs onder die omstandigheden kan breken als die niet meer "vers uit de fabriek" komt. Als er een verontreiniging in de lijn zit (zandkorrel), of een paar vezels hebben schade opgelopen door slijtage of iets anders, dan kan er een spanningsconcentratie ontstaan in de lijn zelf, waardoor de vezels 1 voor 1 bezwijken, zodat na een een aantal monsterloops de lijn in z'n geheel door midden gaat. Het overdimensioneren is dan geen overbodige luxe.
Uiteindelijk gaat het ook om het prijskaartje, dyneema prijzen gaan per kg dus een setje met een dubbel gewicht zal ook dubbel kosten, dat scheelt al gauw 60-100 euro op een kite, en dat kan de verkoop van een kite flink in de weg zitten.
|
|
|