Persoonlijk vind ik in de herfst het kitesurf seizoen pas beginnen! Alles wat je nodig hebt is dan aanwezig, snoeiharde wind, ruimte op het water (erg belangrijk vind ik zelf). Helaas is er één minpunt, dat is de kou! Nou ben ik wel iemand die het vrij snel koud heeft maar ik knal zelf de hele winter gewoon door. Ik kan simpelweg niet stoppen.
De sessies zelf worden ook steeds korter. Zo sta je in de zomer zo van 8 tot 6 op het water en zo word dat in de winter nog maar een uurtje of 2, misschien 3. Maar het mooie is, ik heb hetzelfde gevoel van voldoening. Na 3 uur kou vind ik het ook wel leuk geweest en ga ik zeer tevreden naar huis.
Goed voor je lichaam? Absoluut niet! Reuma verwekkend zeg maar. Hoewel ik me altijd goed aan kleed, uiteindelijk krijg ik het toch wel koud, en op dat moment is het tijd om naar huis te gaan. Het rare is meestal, op het water heb ik nergens last van. Gewoon lekker warm. Maar zodra ik op de kant kom beginnen mijn voeten te bevriezen, handen worden koud en dat blijven ze totdat je onder de douche staat! (als je geen auto hebt zoals ik
).
Maar dan... dan begint het ergste deel, het douchen. Een moment waar ik vaak de grootste pijnen lijd! Op het moment dat mijn handen beginnen te ontdooien gaan ze gigantisch tintelen en je kan er gewoon niets tegen doen. Ook de voeten zijn geen pretje bij mij. Die gaan altijd gigantisch jeuken, en niet van de buitenkant, nee van de binnenkant!! Ook gewoon weer een kwestie van lijdend afwachten totdat het stopt..
Is dit het allemaal waard? Absoluut! Het is altijd super gezellig in de winter. Je komt altijd dezelfde mensen weer tegen elk weekend, gewoon een gezellig klein clubje. Heerlijk met z'n allen knallen in zeeën van ruimte! Geweldig vind ik dat, je kent bijna iedereen echt persoonlijk en weet wat je aan elkaar hebt.
Ook een leuk aspect zijn de knakworsten, soepjes, chocolademelk. Heerlijk altijd!
Maar ook ik heb een grens. Dat is bij mij het vriespunt. Zodra de temperatuur onder nul komt ga ik lekker wat anders doen. Omdat ik helaas niet zo gemakkelijk als andere mensen het kiten opzij kan zetten, ga ik uiteraard wel een wat ''vlieger-gerelateerd'' ding doen. Dat is meestal flyboarden. Gewoon kitesurfen, alleen dan op een wat hardere ondergrond. Ik vind dit een prima alternatief voor de echt koude dagen, maar zodra ik het water weer op kan, doe ik dat ook!
Tot zover mijn ervaring met de wintermaanden. Gezellig, eten, vriendschap, voldoening maar vooral koud!