Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 29
|
1
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: deadloop alles los?
|
Gepost op: November 03, 2014, 09:35:06
|
Zeker goed gereageerd, en fijn dat een ander je kite nog heeft kunnen pakken. Better safe than sorry.
Ik vind het alleen bizar dat je kite met 5th line invert na een sprong en niet na een spoelsessie ofzo.
Was je leading edge zacht/lek? Daar zou ik je kite de volgende sessie goed op checken.
|
|
|
2
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Naish complete set
|
Gepost op: Oktober 31, 2014, 12:54:54
|
Slim van je om meteen een hele set aan te schaffen, dan kan je wel het meeste varen. De Bolt kan van 2012 of 2011 zijn, de Cult is inderdaad in 2010 voor t laatst gemaakt maar kan overjarig gekocht zijn. Mits in goede conditie heb je hier best een prima set aan. De kites zijn allebei freeride kites wat ze beter geschikt maakt voor beginners. (vergevingsgezind)
De X-ride idem, een heerlijk freeride board waar je lang plezier van zal hebben. Zelf vaar ik ook met een X-ride omdat ik altijd op zee vaar en dan wil ik een board wat meer comfort en dus controle geeft. Wel vind ik de oudere north straps slecht dus kijk die na op scheuren. De kwaliteit van de boards van north is goed, maar een board kan delamineren dus kijk ff of de tips nog mooi gesloten zijn en of het dek/bodem niet loslaat van de kern.
Pomp maakt niks uit van welk merk, wel fijn om die erbij te krijgen en de zit trapeze is een keus. Zelf vaar ik liever een heup trapeze omdat deze mij veel meer bewegingsvrijheid geeft.
Belangrijk is dat je goed kijkt naar loslatende stiksels in de kite (op de naden) en slijtage zoals op de tips. Door het starten vanaf zand slijten de tip sneller omdat ze dan vaak over het zand schuren. Kijk goed of de lijnen op de bar en bridle niet beschadigd zijn en teveel pluizen. (Als dit wel het geval is zou ik ze voor de veiligheid vervangen!) Controleer de werking van de katrollen op de bridle, en kijk goed of de depowerlijn die door de bar loopt niet teveel versleten is.
Maar je hebt een grote kans dat dit setje er goed uitziet omdat het er op lijkt dat de eigenaar alles wegdoet en er waarschijnlijk niet te veel tijd voor heeft. (gehad) In dat geval, kopen.
Als de kites er flink gebruikt uit zien zou ik het zelf niet doen, de vorm is dan vaak ook al wat uit de kite, hiermee bedoel ik dat naden en doek zijn uitgerekt. Dit geeft de kite een slechter vlieggedrag en minder groot bereik en dus ook verminderde veiligheid.
Qua maten van de kites zit je goed, je kan varen vanaf een kleine 4 t/m goede 5 en later met meer ervaring 6 beaufort. Afmeting van het board zijn ook prima.
Loop misschien nog ff een shop binnen voor je gaat en kijk sowieso hoe een kite en lijnen nieuw aanvoelen en er nieuw uitzien, dan krijg je een indruk en kan je de kwaliteit wellicht beter beoordelen. Beste is natuurlijk om iemand mee te nemen die al een paar jaar kite.
Succes.
|
|
|
3
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: europa, vlak water, warm, cheap en goed te bereiken
|
Gepost op: Maart 26, 2014, 09:46:51
|
Really lowbudget is Beauduc in Zuid Frankrijk, 25 a 30 knopen is vrij normaal en de wind is aflandig dus het is er super vlak, aan de overkant vd. baai uiteraard meer chop maar veiliger. Qua nachtleven weet ik het niet.
Ietsje duurder is Karpathos in Griekenland. Op Karpathos is 35+ knopen eerder regel dan uitzondering. Ook lekker vlak. Qua nachtleven niet heel bruisend.
Dakhla?
Egypte?
|
|
|
4
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Belgie No-Go 7 bft en hoger
|
Gepost op: November 06, 2013, 15:30:45
|
Dit moet een vervroegde 1 april grap zijn.
Er zijn toch wel belangrijkere zaken in Belgie? Laat ze die belabberde snelwegen eens aanpakken. Dat is pas gevaarlijk met regen en storm, een mooi zoab wegdekje kan er niet vanaf daar.
En...
Komen er nu ook maximum snelheden bij MTB routes in de ardennnen, want het is toch hoogst onverantwoordelijk als MTB'ers als ongeleide projectielen van een berg naar beneden stuiven zonder limiet.
Waar blijven die flitspalen langs de single trails?
|
|
|
5
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Maak van je Kite, een wave-Kite (warning: Wimt gepruts)
|
Gepost op: September 23, 2013, 11:40:37
|
Dus...
een kite kan je redelijk tunen met de bridle maar als je zoals jij de kite compleet oversheet verlies je veel low-end power en zal je kite ook slechter met de wind mee driften. Terwijl dat nou juist de belangrijkste eigenschap van een wave-kite is...
Laat dat gepruts achterwege en regel een fatsoenlijk waveboard met echt goede vinnen, moet jij eens kijken hoe hard je up-wind knalt.
|
|
|
7
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Bijna ongeluk Oostvoorne, 15-09-2013
|
Gepost op: September 16, 2013, 12:22:05
|
Respect dat je verhaal post, daar kunnen een hoop mensen nog iets van leren.
Heel vreemd dat je als beginner met twee lessen nog nooit zelf de kite hebt opgelaten, dat zou toch ook wel bij een les moeten horen lijkt me.
Ja, het was inderdaad geen beginnerswind gisteren, materiaal is 1, dat heb je, nu de ervaring nog.
Bij hardere wind kan je als extra veiligheid ook je kite naar het water oplaten, dan hoeft ie ook niet langs twaalf uur en door het laag houden kan je je dus ook veel beter schrap zetten. Dus jij aan de land kant en de kite aan de waterkant. Dan hoef je hem nooit hoog te plaatsen. Des te lager de kite, des te beter de controle. Op het land en ook op het water.
En ook ik leg de lijnen downwind van de kite uit. Barretje ondersteboven en de bridle kan je duidelijk uitleggen, geen kruisende lijnen en geen klapperende lijnen die in de knoop kunnen raken. Veel veiliger!
En zorg ervoor dat voordat je kite wordt losgelaten je geen klapperend doek meer hebt en een goed gepowerde kite hebt. Ik laat mijn kite altijd gepowered op met aangetrokken bar en eventueel de hakken in het zand, dan weet je wat je kan verwachten. Ook stuurt een gedepowerde kite niet handig, je kite reageert trager en je staat zelf minder stabiel (gebogen).
|
|
|
8
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Natuurgebied strand Slufter = OFF LIMIT
|
Gepost op: Augustus 15, 2013, 13:08:18
|
Lekker die limieten en risico's opzoeken jongens...
Als ik op dat plaatje kijk liggen die boeien helemaal niet in lijn met het prikkeldraad. Strand en zandbanken zijn dynamisch.
Tis net wat Evan zegt, het hek en de boeien geven allebei de grens aan, de een op het water en de ander op het strand.
Maar waarom zou je daar de grenzen opzoeken? Op het kaartje zie ik net als vroegah verderop een prachtig noordzee sportstrand met echte golven. Dan ga je toch niet met z'n allen op een kluitje tegen het natuurgebied op semi-vlak water lopen klooien? Of in een vaargeul?!
|
|
|
9
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Sword wave riding
|
Gepost op: Augustus 12, 2013, 15:43:44
|
Een golf heeft onderwater ook veel power en met een foil zal je deze ook kracht ook zeker voelen. Ik ben alleen benieuwd in welke mate je dat ook kan gebruiken. Je opwaartsekracht is zeer klein vergeleken met een normaal surfboard. Net als een twintip kan je niet zonder de kracht van de kite denk ik, terwijl je met een surfboard wel de power van de golf kan benutten en de kite niet perse nodig hebt. Dit is meer carven in de golf dan ook echt golfrijden want een of the lip of een floater moet ik nog zien gebeuren.
Het lijkt me leuk om eens met 3 beaufort over zee te knallen zonder last van de chop te hebben. Lekker grote afstanden touren, maar dan betwijfel ik of een freeracer toch niet nog comfortabeler is. Voetjes in de straps, board op z'n rail en gaan.
|
|
|
11
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Naish 2014
|
Gepost op: Augustus 08, 2013, 10:41:23
|
De nieuwe bar met trim boven de depowerlijn ziet er fantastisch uit! Met eindelijk een PU gecoate depowerlijn en een makkelijk te verstellen depower ipv. het drama systeem wat er nu opzit.
|
|
|
12
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: [Windwaarschuwing] Woensdag 7 augustus
|
Gepost op: Augustus 07, 2013, 12:01:56
|
Als het hard waait en ook hard regent ga ik kiten!
Op het strand heb je nat zand met regen, geen modder.
En er blijven een hoop mensen thuis waardoor je lekker de ruimte hebt om die golfrit eens echt af te maken en serieus vaak en hoog de lucht in te gaan.
|
|
|
13
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: Tarifa (en de route heen/terug): stranden voor beginners?
|
Gepost op: Juli 31, 2013, 11:12:10
|
Uhm, gewoon NL? De wadden, zeeland, de hollandsche kusten zijn de mooiste beginnersspots qua kitesurfen van europa. De Duitsche wadden en Denemarken schijnen ook goed te zijn.
Maar ik snap je zoektocht voor zon en warmte wel, want het is hier ook eens afgelopen. (en dan komt de wind!)
In chronologische volgorde:
Beauduc is wel aardig vlak maar dat komt omdat het aflandig is, en vlagerig!
Leucate zou ik lang blijven hangen, een veilig binnenmeer om te leren waterstarten en hoogte te lopen en je board terug te vinden.
Rosas is een top spot maar ook gewoon middellandse zee dus diep en choppy. Maar je hebt in Leucate geleerd met diep water om te gaan.
Ebro delta, minder windzeker maar top om te kiten. Veel rustige en verlaten spots.
La Manga (mar menor), een soort leucate, maar minder windzeker. (red bull kitepunks is er ook gehouden)
Almeria? Weet ik niet, maar je rijd er toch langs.
Tarifa.
De binnenmeren/laguna's in de Algarve
Viana de Castello in Portugal is ook top voor beginners, maar dat ligt met een grote omweg op de terugroute, namelijk bij Porto in noord Portugal.
Bassin D'archachon bij Bordeaux, tegen Lacanau ocean is ook prachtig.
Viel spass met roadtrippen.
Ik ga met een 9 maanden oud dochtertje richting domburg en met een beetje mazzel sta ik genoeg op de plank in fantastische condities. En dat met 100 km. rijden ipv. 6000. Het water is al 21 gr, dus die shorty heb ik ook aan.
|
|
|
14
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Bruinvissen en dolfijnen.
|
Gepost op: Juli 26, 2013, 11:18:28
|
Het nummer staat in mijn telefoon, ik zal hem ook bij ons in de clubtelefoon zetten van de watersportvereniging.
Voor de komst van de zandmotor zwom er geregeld een zeehond bij de strekdam voor strandopgang 2. Vooral 's avonds kwam je hem vaak tegen, wel gaaf. Nu heb ik ze ook al wel weer gezien, maar minder frequent en meer verspreid. Bruinvissen zijn bij ons al geregeld gespot, maar meer ter hoogte van de boeien die de (on)diepten van de zandmotor markeren. Ook met meerdere bij elkaar.
|
|
|
15
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Naish 2014
|
Gepost op: Juli 26, 2013, 10:52:44
|
Niet helemaal mee eens. Heb ooit eens in de eerste sessie met een nieuwe kite 4 nieuwe tricks geland. Puur omdat de kite me erg veel vertrouwen gaf en me uitdaagde nieuwe dingen te gaan doen. Maakt dus per kite wel echt uit!
Als het een heel ander type kite is dan heb je gelijk, ik bedoelde meer een opvolgend model van een nieuwer jaar. Overstap naar een ander type kite kan voor velen zelfs een eye-opener zijn. Ik zie nog geregeld beginners met een torch of fuel rondvaren... Zelfs een park is dan al te extreem voor ze, beter een Ride ofzo. (ff in de Naish range gezien) Maar dat staat natuurlijk niet stoer.
|
|
|
16
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: alternatief (Italie) familie Kite vakantie La Ballena Alegre
|
Gepost op: Juli 26, 2013, 10:28:21
|
Ik vrees voor je dat je gelijk hebt dat een gelijkwaardig alternatief moeilijk te vinden is. Sardinie zou een mogelijke vervanger zijn, maar of je daar ook zo'n leuke camping hebt voor kinderen weet ik niet. Er is wel lekker warm zeewater, het waait er, het is te rijden, het is italiaans en je hebt er zandstranden. Campinggewijs lijkt me dat je daar ook wat leuks moet kunnen vinden. Lago di Garda? Maar das niet optimaal qua kitelaunch. Succes met zoeken. Als je moet kiezen tussen goede kitespot of camping, kies dan voor de betere kitespot ipv. camping, grote kans dat je dan volgend jaar weer naar rosas mag rijden...
|
|
|
17
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Naish 2014
|
Gepost op: Juli 26, 2013, 10:18:01
|
Het ziet er dik uit! Ik ben erg blij met mijn Park7 2012 en met een Park10 2014 erbij gaat een mooi setje worden.
Ook al kan de outline nog hetzelfde eruit zien kan bijv. een gewijzigde profieldiepte heel veel verschil opleveren. Dat levert veel meer verschil op dan een getweakete wingtip. Hetgeen waar ik erg naar uitkijk is de bar met depowertrim boven de bar.
Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor een merk. Ik ben begonnen met Naish en vaar nu weer Naish, daar windsurfde ik ook al mee. Ik vind de andere merken ook mooie kites hebben, de beschermde depowerlijn op een cabrinha bar ziet er beter uit, toch heb ik meer met Naish. En ik heb een toptijd gehad met een PeterLynn Venom, ik zou graag weer eens de nieuwe Charger van hen proberen. De Venom was de meest comfortabele kite die ik ooit gevaren heb met de beste hangtime. Ben toch weer terug naar tube's en dat is dus een Naish. Alleen de depower op de chickenloop daar was ik ontevreden over, dat kan nu anders.
Bij de merkkeuze van veel mensen speelt gevoel een veel grotere rol dan men denkt. Teamriders, reclame, folders enz. Naish spreekt me hiermee aan. Bij een ander is dat wellicht een ander merk.
Je niveau gaat echt niet omhoog met een nieuwe kite, maar het gevoel als je met een nieuwe kite het water op gaat is gewoon lekker. Iedereen moet zichzelf af en toe ff kietelen met nieuw materiaal, en ik doe dat graag met een Naish. Met een smile het water op en af, das belangijk. En welk merk dat nou is, foil of tube maakt eigenlijk geen ruk uit.
|
|
|
18
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni
|
Gepost op: Juni 26, 2013, 00:53:17
|
Akelig en diep bedroevend. Dat is ieder verlies van veel te jonge mensen. Heel veel sterkte voor de schoonvader. Ik hoop dat hij onze mooie sport niet opgeeft maar juist de kracht vind om door te gaan en het hiermee te verwerken. Probeer je eens voor te stellen wat hij doormaakt nu.
Dit blijven eindeloze discussies, onze sport is zo mooi omdat het een vrije sport is, laat het dat ook blijven. Regulering is er al voldoende.
13 jr. Geleden ben ik begonnen met kiten zonder les, want dat was er nog niet. Je kon windsurfen en daar moest je het maar mee doen. Depower was er praktisch niet en mijn Naish ARX had geen safety. Een vaste chicken loop en aan een stuurlijn zat 4 meter hoog een elastieken lijn met een band om je pols. Dat was het. Levensgevaarlijk achteraf, maar wij wisten niet beter. Voordeel was dat een drukke dag op t autostrand 40 kites telde. Destijds reed ik vanuit Den Bosch naar t autostrand ipv de grevelingen waar ik altijd windsurfde. Waarom? Vanwege de ruimte. In t begin vanwege de stadiepte, maar later voor mijn eigen veiligheid.
Éénmaal heb ik in alle haast een stuurlijn en powerlijn omgewisseld, en dat was toevallig ook de eerste keer op een ander strand, hellevoetsluis. Daar ben ik over t strand gelanceerd om vlak voor een betonnen trapje en huisje tot stilstand te komen nadat iemand op mijn kite sprong toen hij crashte. Dat was ook de eerste keer met een nieuwe quick release chicken loop, het nieuwste en veiligste. Ik had hem pas open bij mijn crash vlak voor de trap, toen had ik er al zo'n 150 mtr op zitten...
Mijn les van die dag, ruimte. Ruimte om na te kunnen denken om je safety te trekken, want als het misgaat, gaat t zo verdomd snel en hard, dan heb je ruimte nodig, veel ruimte. Zonder obstakels. Liefst ook een strand waar je je schrap kan zetten in t zand. Ipv nat gras waar je op uitglijd.
Al is men nog zo ervaren, een gebroken stuurlijn (door een scherpe schelp of stukje glas) kan ons allemaal overkomen. Altijd net wanneer het 7 beaufort waait en je zittend je voetbanden versteld.
Deze ongelukken zullen helaas blijven voorkomen. Ook met strengere regels. Probeer waar mogelijk je medekiters te helpen en van wijs advies te voorzien, meer kan je niet doen.
|
|
|
19
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Kiters aanspreken met een veel te grote kite?
|
Gepost op: Juni 18, 2013, 14:47:40
|
We krijgen er op kijkduin ook steeds vaker last van, 8 jr terug was t al druk als we met z'n 15en waren. Sinds de komst van de zandmotor is het aantal malloten schrikbarend toegenomen.
Ik heb gelukkig de luxe dat ik binnen 10 minuten fietsen ook daadwerkelijk op het strand sta wat het voor mij misschien makkelijker maakt om een keertje niet te gaan. Maar ook met een lang rit zou het me er niet van weerhouden om mezelf in gevaar te brengen.
Van t voorjaar heb ik zelf ook een avondje geskipt omdat ik zelfs mijn 7 mtr. niet meer kon houden. Dat was een gevalletje helaas pindakaas.
|
|
|
21
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Kiters aanspreken met een veel te grote kite?
|
Gepost op: Juni 18, 2013, 12:22:44
|
Ik heb de kite ook niet opgelaten, ik kwam die gozer pas op t water tegen. De deflate is misschien wel wat, dan beschadig je ook niks. Het is alleen zo frusterend dat zo'n gozer wel lekker in de weg vaart en ligt, we hebben het daar in al die jaren steeds drukker zien worden met natuurlijk ook steeds meer idioten. Zit je net lekker op een golfje en dan komt ie knakker langs met z'n kite kaarsrecht omhoog, of nog erger, hij ligt weer te zwemmen in de branding... Haha ik snap het ook niet. Mensen moeten denk ik wat beter bewust worden van de risico's die ongelukken met zich mee kunnen brengen. btw zou ik het ook niet durfen LOL
Dat heet gezond verstand, dat zouden meer mensen moeten bezitten.
|
|
|
22
|
Algemeen / Buitenland & Travel / Re: Wie heeft er wel eens gekite in Florida?
|
Gepost op: Juni 18, 2013, 12:17:33
|
Florida is een bestemming met weinig wind en relatief weinig spots (gezien qua shoreline). De Florida Keys zijn fantastisch, heb er ook heerlijk gesupt. Ik ben er in januari en september geweest. Vorig jaar was september en dan is er kans op wind van hurricanes...
Wij hadden bij Miami & Ft Lauderdale wind van een hurricane die bij de Bahama's hing. Maar dan regent het ook en is het niet zo denderend qua weer. De atlantic ocean is ook wat kouder. Vanaf Key west kan je ook een boottocht maken naar de flats, dat is aan te raden. Wel vaak 15 mtr weer, maar superhelder water van ong. 1 mtr diep. Bizar. Verder zijn er heel veel private beaches op de keys of mangrove bossen die het starten van je kite praktisch onmogelijk maken. Eerst naar buiten zwemmen, al zwemmend je kite starten enz. is geen lolletje met haaien en stingrays.
De westkust is wat dat betreft beter, Naples, Tampa bay, Clearwater, Sanibel island, enz. Er zijn meer spots met meer kans op wind maar t is beperkt qua locaties, kiten is er ook echt een elitesport. Loop voor de beste info even een locale shop binnen of mail/bel alvast met een shop. Het water is wel fantastisch warm, 29 gr...
Even een paar algemene tips: Ik zou een heel rondje onderlangs rijden van oost naar west of andersom en je niet teveel op t kiten focussen. Kan t dan is t mooi meegenomen. Zo niet dan ga je lekker suppen, en shoppen met t vrouwtje in Orlando in de premium outlet mall. Vergeet ook niet naar een honkbal, American football en/of basketbal wedstrijd te gaan. Wij zijn naar de Tampa Bay Rays geweest, das fantastisch en voor $20 heb je een kaartje in een airconditioned honkbalstadion. En ga de everglades in. Pak eventueel een pretpark en doe een dagje NASA. Huur die V8 benzine en ga van motel naar motel op de bonnefooi. Een auto huren doe je daar pas en voor $600 rij je 2,5 week in een Mustang cabrio... Tanken = lachen en eten doe je in sportsbars. Vlieg op Tampa, dat is goedkoper en parkeren is op z'n duurst op ocean drive miami zo'n $10 voor een hele avond/nacht. Ben je bij Ft Lauderdale duik dan ff een avondje het Hardrock casino in. In september heb je landinwaarts veel kans op regenbuien, langs de kust is t droger.
Als je dat allemaal doet heb je ook niet zoveel tijd om te kiten eigenlijk...
Neem je je kitezooi mee, kies dan groot spul en een shorty voor de atlantic. Voor de rest is een boardshort genoeg. Ik ben nu twee keer geweest zonder kitegear en ik zou zo weer gaan zonder. Maar goed, als je je spul meeneemt, neem dan alles mee denk ik dan, het zal een keer flink waaien.. Je hebt toch plek over want kleding en schoenen koop je daar want dat kost geen drol.
|
|
|
23
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Kiters aanspreken met een veel te grote kite?
|
Gepost op: Juni 18, 2013, 11:07:08
|
Ola,
afgelopen zaterdag heb ik me bijhoorlijk lopen verbazen op kijkduin. Terwijl ik met een hoop anderen lekker met een 7 mtr. aan het knallen was zijn er toch nog kiters die denken wel een 10 mtr. op te kunnen zetten?!? Ik had met mijn 90 kg. mijn handenvol aan mijn 7 mtr. en begon zelfs al over de aanschaf van een 5 mtr. te denken. Feit is ook nog eens dat het een Naish Park was, en omdat ik deze ook vaar weet ik dat de depower op een gegeven moment bereikt is en je gewoon moet switchen naar een kleinere kite.
De persoon in kwestie stond dan ook in een continue poephouding te varen. Met de bar onwijs ver van hem af en de kite zo hoog mogelijk. Los van het feit dat deze persoon zichzelf in gevaar brengt, brengt hij ook medekiters en de spot in gevaar. Er was weinig controle en met materiaal pech zoals een gebroken lijn was de ravage niet te overzien geweest.
Tweede punt is dat deze meneer dus ook helemaal niet zijn kite laag kon houden om elkaar fatsoenlijk te passeren en dus behoorlijk wat irritatie opwekte. Het begint me ook een beetje op te vallen dat deze flapdrollen meestal met een zonnebrilletje en zwembroekje aan kiten. Maar dat heeft wellicht met de irritatiefactor te maken.
Op het strand heb ik de persoon niet meer gezien en op het water deed hij alsof hij niks hoorde maar ik ben ook snel een eind verderop gaan varen, uit 't zicht en bereik van deze idioot.
Wat doen we hier nou mee? Ik had ook niet de indruk dat deze meneer vrijwillig zou inpakken en naar huis gaan. Dan kan je wel een lijn doorsnijden maar of dat is niet mijn manier. Als er iets zou gebeuren waarbij hulpdiensten betrokken waren had ik me wel voorgenomen het even te melden bij de betrokken hulpdiensten. Maar of die daar wat mee kunnen weet ik ook niet. Het excuus dat ze al een uur gereden hebben en nu zeker niet zonder te kiten naar huis gaan vind ik zo geen excuus.
Heeft iemand er ervaring mee dit verstandig op te lossen. Als ze in hun uppie op een stil plekkie gaan varen maakt t me niks uit maar nu hebben andere kiters er last van.
Gr. Wouter
|
|
|
24
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Kiter in het prikkel draad
|
Gepost op: April 25, 2012, 11:32:01
|
Vervelend voor de persoon in kwestie, ik hoop dat hij er snel bovenop komt. Hij heeft geluk gehad! Bij het fietspad was ie anders weer 2 keer prikkeldraad tegengekomen...
Die 14 mtr was natuurlijk veel te groot! Ik was 's ochtends al hard aan het trappen met een 9 en de wind nam alleen maar toe. Als dat je enige kite is en je kan daar net lekker mee kiten, koop dan een kleinere kite erbij en maak niet de stomme fout om het toch te proberen met dikke wind!
Laat dit wel een les zijn voor anderen (beginners), de zandmotor is geen beginnersspot. Het is te klein en druk, zeker met aanlandige wind! De marge voor dit soort fouten is er gewoon simpelweg niet. Dan ben je op het autostrand stukken beter af, daar heb je lekker de ruimte.
Dat prikkeldraad staat er al jaren, ik kite al 7 jr. op kijkduin en er heeft altijd prikkeldraad gestaan. Dit is een afscherming voor de duinen. Zeker nu is het nodig, anders banjert iedereen straks maar door de duinen waar hij of zij wil en word het wortelschieten van nieuwe helmgras helemaal niks. Dat moet namelijk nog groeien om de duinen te versterken.
Voor de strandverbreding hadden we maar de helft of nog minder aan strand van wat het nu is en er lagen strekdammen. Het is al een hele verbetering tegenwoordig.
In al die jaren hebben we er al best een aantal het prikkeldraad in zien schieten. Discussies die we vooraf hadden met deze figuren waren meestal kansloos. Allemaal willen ze niet op hun plek gewezen worden want ze zijn allemaal al bijna pro...
Een tip voor degenen die toch op de zandmotor komen knallen, laat je kite op richting het water en niet richting het prikkeldraad. Ga ook niet pal naast het prikkeldraad staan maar zo dicht mogelijk bij het water. Ik vaar zelf met naish en heb bewust de gele flag-out line erop laten zitten voor het strand. Als er iets gebeurd trek ik de release dan flagged de kite volledig. Een gebroken (bridle) lijn bijvoorbeeld, die heb je niet in de hand en kan je akelig snel in de problemen brengen. Zeker als het ruim 10 a 11 mtr per seconde waait! Een kite die dan in een deathloop modus schiet is niet te houden, laat staan een 14 mtr. Ook daarom richting het water je kite oplaten!
Zo gauw ik op het water ben verplaats ik mijn leash naar mijn depowerkoord en werkt het allemaal prima en zoals het hoort. Ga ik weer de kant op dan klik ik mijn leash weer terug in de flag-out lijn.
|
|
|
25
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Bow versus SLE
|
Gepost op: Juni 25, 2008, 20:28:57
|
Je verhaal klopt idd qua bardruk bij de boxer. Ik vaar mijn boxerSLE 9 vanaf 12 t/m 30 knopen in 1:1 opbouw, en dan zit er een behoorlijk verschil in de bardruk.
2:1 Ben ik niet heel erg fan van, dus dat heb ik na 1 keer proberen ook niet gevaren. Nu ik een aantal weken geleden ben begonnen met golfrijden zit ik wel weer te twijfelen over 2:1 omdat ik hem dan sneller kan sturen.
De CULT (opvolger vd. boxer) schijnt een bardruk en stuurgevoel te hebben die gelijk blijven, ongeacht de depower cq. windkracht. Dit is ook een van de troefkaarten van de sigma shape kites. Daarom ben ik erg geintresseerd in een 6m. Cult eronder.
Een ander punt is dat een hoop mensen, waaronder ikzelf, de kites eigenlijk te lang doorvaren. Zondag waaide het gewoon te hard voor een Boxer 9. Ik kan hem nog wel handelen, maar als er een lijn breekt (op de kant) wordt het linke soep natuurlijk. Eigenlijk heb je dan een 5, 6 of 7tje nodig.
Nog even over het veranderen van de bardruk, dit komt door het verplaatsen van het drukpunt in de kite dmv. het depoweren. Door het depoweren verplaatst het drukpunt in de kite meer naar je stuurlijnen waardoor je meer druk gaat voelen op je bar. De Cult met de sigma shape zorgt voor een strakker profiel en kan door de knik in de LE zijn drukpunt beter op zijn plek houden. Waardoor je bar- en stuurdruk niet wordt beinvloed door de depower.
Gr. Wouter
|
|
|
|