Dalijk zitten we allemaal met een gps op het water voor die km heffing op het kiten kiten en mogen we dalijk niet sneller dan 20kmuur zonder vaarbewijs
Sinds de komst van de BOW en high depower COMMERCIE zijn de maten van de kites niet meer goed te relateren aan verschillende windsnelheden en hebben veel mensen het idee dat je dus met alle winden kunt kiten.
Zoals idefixe al zei zouden alle kites op de LE een duidelijke waarschuwing moeten staan. Met een max windsnelheid voor die maat. De oude c-shapes weet ik nog hadden haast allemaal in 12M een fabrieksopagave van 11 tot 16knp (ff voor de duidelijk heid dat is niet minder en niet meer als windkracht 4 terwijl gevorderden hem een stuk langer konden houden)
DUS niet total depower op de kites zetten maar gewoon de max windsnelheid voor die maat wat nog veilig is voor beginners
heb je zo'n dom figuur wat zegt: "wat is overpower" dan zeg je kijk op je LE t waait 2bfrt te hard voor die kite;) kan ie moeilijk nog een weerwoord geven.
Scholen:
IKO doet zijn werk niet, en niet iedereen neemt les. Scholen worden niet gecontroleerd en kunnen net zo commercieel te werk gaan als de winkels (de mensen willen meestal varen en niet teveel theorie over veiligheid horen) dus meeste scholen leggen nadruk op t varen voor een tevreden klant
het zal; lijken alsof je iets minder power hebt maar dat komt terug zodra je snelheid maakt met je board, wel kun je in je high end je kite makkelijker uittrappen door te edgen waardoor je in je high end meer controle krijgt en dus ook de kite met iets meer wind kunt varen.
T begint pas gek te varen zodra je korter als 17m gaat. Min lengte om nog goed te kiten ligt rond de 7 tot 9 meter maar alleen mety kites kleiner dan 10m en dit is niet makkelijk varen laat staan keren.
Dit effect krijg je met korte lijnen en loopen als je goed gepowerd bent
Moet toch toegeven dat ik rocketman gelijk vind hebben:
Zeggen dat quality een van de 3 hoofdpunten is en dan nog geen eens je eigen filmpie kunnen checken of er geen fouten in staat ROFL.
En de nieuwe concurrent van de waroo is geboren de alleskunneer die de mooiweer kiter altijd een smile op zijn gezicht zal geven.....
Echter voor de doorgewinterde kiter zal um eerst maar eens moeten testen of die wel bij zijn gevoel past wat ie in zijn handen wil hebben.
(vind waroo persoonlijk een verschrikkelijke kite, maar heb er heel veel mensen met heel veel plezier mee zien kiten en die doelgroep zal deze kite waarschijnlijk ook de hemel in prijzen......)
tja dan zit je daar met een deathloopend kite, dan ga je ook de kant op... hopen dat die gasten de slufter niet ontdekken.
hahaha ind ja zou niet veel goeds betekenen,
maar vind het er wel gaaf uitzien vooral die ene met 4 romp delen die draaien om te sturen. Ik Dit is niets nieuws trouwnes, Peter Lynn deed hier al in 1998 experimenten meed acht ik.
vraag me af als je er draagvleuhgels onder zet hoesnel je top snelheid zal worden. en dan nog een speed3 19 deluxe in vlak water denk dat t hoogte loopt als een tierelier
haha een board van ongeveer 128 heeft rond de 400cm totale railengte dus die zou je nog net mischien kunnen meenemen zonder boardbag
of andere maatschapij boeken, heb zelf op 6vluchten over laatste 8jaar nog nooit hoeven bij betalen alleen bij easyjet omdat mijn handbage te groot was (kite tas van een 16 ja dat paste niet in dat kleine bakje waar handbagge in moest passen)
Een van de OER regels in het kiten/windsurfen/surfen =
Vraag locals naar de rips/currents/regels van HUN spot
hebben ze dat niet gedaan dan is t aan de locals om die persoon erop aan te spreken. Wilt ie niet luisteren, dan moet je hem of manieren bij zien te brengen of niet zeuren dat je spot dichtgaat, we kunnen helaas niet alles door de politie laten doen. Zeker niet op het water.
Als ik een vaste spot had zou ik iedereen die zich niet aan de regels houd waarschuwen, om hem niet gesloten te krijgen. (maak geen onderscheid dan tussen nl of duitsers t zijn allemaal mensen die geen locals zijn en de regels niet kennen)
Niet luisteren=2e waarschuwing dat ie zijn lijnen kan gaan knopen als ie nu niet luisterd. Als die niet luisterd 3ekeer=lijnen doorsnijden.
Waarom? omdat ze het anders NOOIT leren en RESPECTLOOS zijn (de nl en duitse mentaliteit is wel bekent neem ik aan, en hollanders zijn vaak wat dat betreft nog erger als duitsers) Zodat ze of snel aanpassen aan de regels of gewoon een eind weg blijven, HUN keus.
Is het een grote groep, gewoon politie of natuurbeheer erbij halen hebben ze pech (geld gewoon voor NL en duisters trouwnes)
Nl heeft iets van 600 tot 800KM kustlijn ofzo Waarom zitten we dan op een toale kustlijn van rond de 50km waar IEDEREEN zo'n beetje moet kiten
als er iemand op de kant aanstalten maakt om het water op te gaan dient een inkomende kiter om te keren en weer uit te varen. weet niet hoever dit een officiele regel is omdat met zeilen en windsurfen dit volgens mij niet van toepassing is aangezien die niet veel ongelukken op het starnd hebben.
maar hij nmoet geen uitgehaakte dingen vlak voor de kant proberen als er nog kites op de kant in de lucht staan!!!!!!
je kan niemand hier echt iets verwijten dus hij heeft gewoon "pech"
De ene keer is jou kite kapot de andere keer de zeine, ik vraag er nooit geld om en ik geef er ook nooit iets voor aangezien het meetsal gewoon te onoverzichtelijk is en iedereen wilt zijn gelijk.
Tenzei je een kite "leent"en die sloopt, breek it is pay it
of ze waren eindelijk door een stuk van de voorraad heen misschien
ik zou het niet weten, vind de kites er mooi uitzien(dan niet de kleuren maar t profiel en hoe die in de lucht staat), vind het alleen jammer van de bar.
En dat de kite uit de lucht valt en binnenstebuiten keert, tsja dat kan helaas met elke kite gebeuren, face it. Tis maar hoe je erop reageert want mijn ervaring leert dat je in 9,9 van de 10 gevallen je kite gewoon weer goed kunt krijgen krijgen en relaunchen. En een self rescue kan altijd wel behalve als je kite is ontsnapt of er nog een andere gereleasde kite in hangt.
de fabrikanten kunnen natuurlijk nooit eindverantwoordelijke zijn dat ligt tog echt bij de rider die beslist wel of niet te gaan kiten in die condities
dacht dat in frankrijk de regel was dat een QR met minder dan 7kg kracht moest te openen zijn,
Moet zeggen vind die chickenloop van f-one nog steeds barslecht, alsof je in een keer goedgrijpd in dat bandje wat ergens naast je chickenloop zit, als je een plotselinge extreme liftkrijgt. (beste vind ik nog steeds cabrinha, door het randje hoef je er alleen hard langs te slaan wat avn allekanten werkt) Ook ben ik geen fan van klitteband want dat word na verloop van tijd ook of steeds losser of steeds vaster.
Lijtk erop dat er ooit een paar duizend zijn gemaakt en ze nog steeds niet door hun voorraad zijn lol
ik vind dat als je lauzy slecht oude gear verkoopt en je ziet dat de koperr der de balle verstand van heeft moet je hem vertellen een les te nemen en het hem niet verkopen. WIL JIJ NOG KITEN? MISCGHIEN GAAT HIJ WEL DOODBLIJVEN MET JOU OUDE KITE IN EEN ZUIDWESTER STORM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! voor mij reden genoeg
FF OFFTOPIC
OMdat op oostvoorne in 25kn nog steeds door sommige scholen met 12m2 !!!!!!!!!!! kites word lesgegeven ZIE JE INDERDDAD MENSEN VLIEGEN bij lessen
boven 25kn mag je volgens iko standaarts (naarmijn mening bullshit organisatie en zit al meer dan 10jaaar in de sport) GEEN les meer geven Dus in principe op oostvoorne zie je de meeste scholen wat langer doorgaan maar stoppen ze tog allemaal als de wind na 30kn toegaat,
Als ik in 30kn les moet geven wil ik dat met een 3 of 4m )ligt aan het gewicht en met goed doordachte lesmethode en opdrachten kun je ervoor zorgen dat ze nooit teveel druk opnemen. Doet ie dit 1x dan krijgt ie meteen zijn laatste waarschuwing dat ie anders na de kant mag, simple as that.
Als je alleen maar les mag geven van 4bfrt tot en met 6 bfrt kan je je school INPAKKEN omdat je zo weinig omzet draait dat je het beste meteen kan stoppen. Wat leert de ervaring dan geef les bij kracht 2 tot en met 7 en doe je goed je best dan kun je die mensen nog heel veel leren.
dit zal waartschijnlijk niet al te veel goede reactie oproepen vrees ik, echter tog is 95% van mijn cursisten tevreden na afloop ( en dat vraag ik ze niet zelf want dat geeft een vertekend beeld)
Oja laat ik maaar niks zeggen over al die instructeurs die de cursisten aan t varen krijgen door een TE groote kite op te zetten en niet op de techniek te lettenb >.<
ik ben op mijn 14e met een 12m c-shape (zelfde concept kite als de flow) begonnen en het heeft zo'n 10 sessies nodig gehad voor ik een beetje hoogte kon houden. (had al zoveel ervaring in het powerkiten dat ik makkelijk4m hooog sprong met 360 etc op het land met de 12m)
op mijn 18e heb ik iemand van 14 met precies dezelfde powerkiteskills als ik had lesgevenen met een bow 9m end dan ook nog eens in aanlandige wind in diep water op zee met 30 tiot 70cm shorebreak en die leerde precies wat ik in 10 sessies leerede in 30min lol
en wat betreft de les die ik hem gaf dat was meer van pak mijn kite en board maar aangezien ik wist dat ie 100%kitecontrole had
denk dat t enige wat zou helpen is dat ze een dikke staal kabel over die houten palen spannen zodat niemand simpelweg dat gebied meer in KAN.
verder weet ik dat er een school bezig is om flyers met de zonering te drukken om onder de ruitenwissers te doen zodat niemand kan zeggen dat wist ik niet