Pbter
Geen avatar
|
ik denk niet dat je lucht insluitingen vermindert... wij lamineren en vacumeren eerst de kern met de lagen glas/carbon dmv peelply. en daarna vacumeren we pas het pbt erop, dan heb je in ieder geval al veel minder luchtbellen en het werkt strakker!
|
|
|
wouterb

|
Ik geloof idd dat lucht wel meevalt. Maar omdat je de lijm aankanpassen aan je materiaal, ben je veel vrijer in de keus
|
|
|
Elevation

|
daar was ik al bang voor... dus 4 x vacuum..... maar goed, als je op die manier een super resultaat hebt...
|
|
|
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
|
Volgens mij kan het in 3x vacuumsessies...  Ik dacht het volgende: 1) Neem een flexibele bodemplaat (PE of PP-plaat die je eventueel kan insmeren met lossing) die je eerst bedekt met Peelply. Vervolgens de lagen glasweefsel/carbon hierop lamineren. Druk de ingesmeerde kern hierop en lamineer de bovenlagen glas/carbon. Vervolgens met Peelpy en breather(tapijt, handoek..) afdekken en hup compleet de vacuummal in. Vervolgens, na uitharden, peelply aan beide zijden afscheuren, de sidewalls afwerken en vingaten doorboren. 2) Verlijmen van de bovenlaag PBT in de vacuummal (of m.b.v vacuumzak). Vervolgens restmateriaal afsnijden en insertgaten doorboren m.b.v. een mal. Hierna de vingaten van onderaf (via de bodem) doorboren in het PBT. 3) Verlijmen van de bodemlaag PBT in de vacuummal (of m.b.v vacuumzak). Vervolgens weer afwerken. Wat dachten jullie hiervan??? (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Elevation

|
Heb nog mega groot stuk kydex staan... dat kan ik mooi gebruiken, hecht toch nix op !!  Ik denk dat ik maar eens wat vaker teflonfolie ga gebruiken.. plak ik netjes op m'n tafeltje..(oh nee, dat gaat niet, want er plakt nix aan.. ) Dat vacuumband van peter, heb je dat al eeens geprobeerd ? Heb op m'n tafel net klein beetje te weinig ruimte met dat brede tapijtband van 5 cm.. inderdaad, 3 kan ook, inserts vinden met pbt is al iets makkelijker dan met hpl gelukkig, alhoewel het de laatste tijd goed gaat !!
|
|
|
LeonB

|
Of een plaatje ALU gebruiken van 1 tot 2mm dik. Insmeren met lossing, en je hebt een perfecte "cassette" die je in de mal kan leggen.... (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Elevation

|
heb laatste zitten denken aan een soort pers.. gewoon 2e plaats trespa met een stuk rubber mat ertussen, gewoon vlak, en dan op de gewoon bovenop je bestaande maltafel plaatsen.. Je boort gewoon 30 gaten op dezelfde plekken als ze zitten door de plaat van je maltafel en draait alles met moeren strak op elkaar... geen vacuum, geen gezeur, geen herrie, geen stroom, geen slangen.. Gewoon simpele logica..
|
|
|
wouterb

|
ook weer balkjes dan...
|
|
|
Elevation

|
desnoods... ik zag laatste bij RU58 rubber mat.. denk dat trespa het misschien ook zonder balkjes wel red.. Gwoon 30 vleugelmoeren erop en klaar is kees..
|
|
|
flyingkite

|
Sorry dat ik je uit de droom moet helpen  maar tot voorkort lamineerde ik met een pers v een plaat 4mdf met latjes er over en toen dat niet genoeg druk gaf met een tracktorband er tussen  , dus zegmaar het zelfde principe als jij hier boven schetst. Ik ontkwam helaas niet helemaal aan lucht sluitingen zelfs niet met 4bar druk in de band. Het probleem is denk ik dat met overdruk lamineren ipv vacuumdruk, je eilandjes van lucht gaat creeren die door de druk niet weg kunnen, dit door dat je het hele paket aan de randen meer aandrukt als i/h midden. En omdat er geen vacuum is word de lucht niet aan het paket onttrokken alleenmaar eruit geduwd, bij de gerigste oneffenheid blijft de lucht gewoon zitten waar het zit. Ik zit meer aan een combi te denken onderdruk en overdruk, eerst vacuum trekken met een rubbermembraam, vervolgens plaat er op en persen. Een bijkomend voordeel is dan ook nog eens dat er dubbele krachten op je board werken en je met een druk van mischien wel 2ton kan persen. T, is maar een idee (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Elevation

|
het is ook maar een idee... beschik gelukkig over een pomp die het goed doet.. gewoon ff een herspinsel in een verloren minuutje..
|
|
|
flyingkite

|
en een goed hersenspinsel vacuum haalt max 1/2 ton per m2 en een goed aangeratelde plaat met sponsrubber er tussen denk ik 3/4ton die 2 bij elkaar 1-1/4 ton. Dat brengt ons weer een %je dichter bij de 32ton van f-one 
|
|
|
Lord of the Boards

|
Ik bouw altijd met een pers. Ik leg het board erin, schuimrubber erop, plaat hout erop, latten erover en aandraaien maar. Ik heb geen last van luchtinsluiting onder mijn prefab deck en bodem. Door het schuimrubber is de druk over het hele board verdeeld. Onder de onderste plaat heb ik een stuk of 20 ijzeren kokerprofielen om de druk op te vangen en doorbuigen te voorkomen. Als onderplaat gebruik ik 2 platen meranti triplex van 3,6. Daartussen leg ik stukken karton (gelaagd) voor de concaaf. De druk is zo hoog dat ik bij mijn laatste boardje de lagen karton zelfs in de bodem terugzie. Ik heb er nu een extra plaat bijgedaan, zodat dat niet meer gebeurt.
|
|
|
|
LeonB

|
Hey Flyingkite, dit principe lijkt wel een autoclaaf!! Dus een combinatie van over en onderdruk! (grinnik_kitesmiley)
Deze manier scheelt zeker in de constructie. Je hoeft dan gewoon minder staal toe te passen en dus goedkoper. Maar vergis je niet wat een kracht van 15 ton teweeg brengt!!! Laat staan 32 Ton!! (geschokt_kitesmiley)
|
|
|
flyingkite

|
@ leon dat van die krachten klopt als een bus, met 4bar-volume=140x40x2cm in de tracktorband pers was de druk in staat een 5cmx3mm schroef uit mn 5cm dikke grenen boven plaat te persen. (geschokt_kitesmiley) Kortom may te kg,force be whith us 
|
|
|
Wimt

|
heb laatste zitten denken aan een soort pers.. gewoon 2e plaats trespa met een stuk rubber mat ertussen, gewoon vlak, en dan op de gewoon bovenop je bestaande maltafel plaatsen.. Je boort gewoon 30 gaten op dezelfde plekken als ze zitten door de plaat van je maltafel en draait alles met moeren strak op elkaar... geen vacuum, geen gezeur, geen herrie, geen stroom, geen slangen.. Gewoon simpele logica..
Moet toch kunnen, alleen bij concaaf wat moeilijker.
|
|
|
LeonB

|
Okay, ff offtopic dan...
Ja hoor dat gaat zeker lukken. Snowboards worden ook op deze manier geperst. Ik heb een productiefilmpje gezien waarbij het laminaat en epoxy letterlijk op de core wordt gesmeten! Zij lamineren een board in een paar minuten. Waarschijnlijk om de epoxy zo lang mogelijk in de vloeifase te houden tijdens persen zodat de luchtbellen eruit kunnen.
Hier een pic...
|
|
|
Elevation

|
het laat je maar niet los he leon... ziet er ook wel intressant uit inderdaad.. wat flyingkite of iemand anders ook al zei.. tractorband ertussen met ventiel en pompen maar.. alleen wel ff zorgen voor plaat mdf of zo ertussen dan wordt je dek netjes vlak..
|
|
|
flyingkite

|
kijk das overtuigend veel staal in die constr ik ben bang dat de trekkerband methode ook minstens zon stalen frame nodig zal hebben om solide te gaan werken met de krachten die er in vrij komen. Heb er idd een 4mm mdf plaat tussen liggen om de boel idd mooi vlak te drukken, ik ga er alleen nogwel en sponsrubber/neopreen mat tussen leggen ivm anti lucht sluiting en voor extra druk verdeling. En eerst vacuum trekken zodat er al geen lucht meer in het paket zit want wat er niet in zit hoeft er ook niet uit  Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoeveel ton druk dit geheel opleverd bij 80%vacuum en een overdruk i/d band van 4bar. Wat mij echt super lijkt ipv tracktorband een pneumatisch hefkussen zoals de brandweer ze gebruikt bij beklemmingen ed.
|
|
|
LeonB

|
Dat is een simpel sommetje (grinnik_kitesmiley) Uitgaande van een oppervlak van 1.4 x 0.4 = 0.56 m2. F1 (80%vacuum) = P x A =0.80 x 100 kPa x 0.56 = 44.8 kN F2 (bij +4 Bar) = P x A = 4 x 100 kPa x 0.56 = 224 kN Ftotaal = F1 + F2 = 44.8 + 224 = 268.8 kN Dit komt overeen met een persgewicht van: m=Ftotaal/g =268.8 x 1000 / 9.8 = 27429 kg Dat zijn 27 Volvo v40's op elkaar!!!!!  Dus 27.4 ton !!!!!! (geschokt_kitesmiley)
|
|
|
flyingkite

|
ahhh 27,4 ton  toppertje dus met 5.5bar overdruk word de 35ton wel gehaald  @ Leon denk je dat bovenstaande snowb-persen(frames) geschikt zijn voor die 27.4ton die mijn onder/overdruk setup teweeg brengt? Heb nog wel wat staal liggen en zit met het komende pbt avontuur toch serieus aan de construktie van zo'n pers te denken. (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Elevation

|
f1 / f2... zo zwaar zijn mijn formica elevations niet hoor !!!! 
|
|
|
|