constuctief gebruik acrylaatlijm

wouterb

Berichten: 2759
Februari 17, 2006, 04:41:21
edit2Rapporteer  
Bouwers,
In mijn zoektocht naar bouw materialen, komt steeds de term 'acrylaatlijm' boven drijven.
Stel ik prefab een dek en bodem (isocap/PBT en glas laminaat).
Vervolgens lijm ik dit op en onder de kerm. Huh Huh

Isocap/PBT
glas-epoxy
Acrylaatlijm
rail-kern-rail
acrylaatlijm
glas-epoxy
isocap/PBT

Voordeel hiervan is mijnsinziens dat je qua rail materiaal iets vrijer bent en bv. tranparant PC of PMMA kunt gebruiken. Ook kun je lucht insluitingen in je laminaat verminderen. ThumpsUp

Of schiet ik nu door?? loser
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #1 Februari 18, 2006, 22:51:54
edit2Rapporteer  
ik denk niet dat je lucht insluitingen vermindert...
wij lamineren en vacumeren eerst de kern met de lagen glas/carbon dmv peelply.
en daarna vacumeren we pas het pbt erop, dan heb je in ieder geval al veel minder luchtbellen en het werkt strakker!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #2 Februari 20, 2006, 14:45:47
edit2Rapporteer  
Ik geloof idd dat lucht wel meevalt.
Maar omdat je de lijm aankanpassen aan je materiaal, ben je veel vrijer in de keus
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #3 Februari 20, 2006, 15:13:45
edit2Rapporteer  
daar was ik al bang voor... dus 4 x vacuum..... maar goed, als je op die manier een super resultaat hebt...
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Februari 21, 2006, 19:52:04
edit2Rapporteer  
Volgens mij kan het in 3x vacuumsessies... ThumpsUp

Ik dacht het volgende:

1) Neem een flexibele bodemplaat (PE of PP-plaat die je eventueel kan insmeren met lossing) die je eerst bedekt met Peelply. Vervolgens de lagen glasweefsel/carbon hierop lamineren.  Druk de ingesmeerde kern hierop en lamineer de bovenlagen glas/carbon. Vervolgens met Peelpy en breather(tapijt, handoek..) afdekken en hup compleet de vacuummal in. Vervolgens, na uitharden, peelply aan beide zijden afscheuren, de sidewalls afwerken en vingaten doorboren.

2) Verlijmen van de bovenlaag PBT in de vacuummal (of m.b.v vacuumzak). Vervolgens restmateriaal afsnijden en insertgaten doorboren m.b.v. een mal. Hierna de vingaten van onderaf (via de bodem) doorboren in het PBT.

3) Verlijmen van de bodemlaag PBT in de vacuummal (of m.b.v vacuumzak). Vervolgens weer afwerken.


Wat dachten jullie hiervan???  (grinnik_kitesmiley)
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #5 Februari 21, 2006, 19:59:26
edit2Rapporteer  
Heb nog mega groot stuk kydex staan... dat kan ik mooi gebruiken, hecht toch nix op !! schater

Ik denk dat ik maar eens wat vaker teflonfolie ga gebruiken.. plak ik netjes op m'n tafeltje..(oh nee, dat gaat niet, want er plakt nix aan.. )  Dat vacuumband van peter, heb je dat al eeens geprobeerd ? Heb op m'n tafel net klein beetje te weinig ruimte met dat brede tapijtband van 5 cm..

inderdaad, 3 kan ook, inserts vinden met pbt is al iets makkelijker dan  met hpl gelukkig, alhoewel het de laatste tijd goed gaat !!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #6 Februari 21, 2006, 20:04:36
edit2Rapporteer  
Of een plaatje ALU gebruiken van 1 tot 2mm dik. Insmeren met lossing, en je hebt een perfecte "cassette" die je in de mal kan leggen....  (grinnik_kitesmiley)
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #7 Februari 21, 2006, 20:10:46
edit2Rapporteer  
heb laatste zitten denken aan een soort pers.. gewoon 2e plaats trespa met een stuk rubber mat ertussen, gewoon vlak, en dan op de gewoon bovenop je bestaande maltafel plaatsen.. Je boort gewoon 30 gaten op dezelfde plekken als ze zitten door de plaat van je maltafel en draait alles met moeren strak op elkaar... geen vacuum, geen gezeur, geen herrie, geen stroom, geen slangen.. Gewoon simpele logica..
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #8 Februari 21, 2006, 20:22:36
edit2Rapporteer  
ook weer balkjes dan...
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #9 Februari 21, 2006, 20:24:14
edit2Rapporteer  
desnoods... ik zag laatste bij RU58 rubber mat.. denk dat trespa het misschien ook zonder balkjes wel red.. Gwoon 30 vleugelmoeren erop en klaar is kees..
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #10 Februari 22, 2006, 01:21:09
edit2Rapporteer  
Sorry dat ik je uit de droom moet helpen ThumpsUp  maar tot voorkort lamineerde ik met een pers v een plaat 4mdf met latjes er over en toen dat niet genoeg druk gaf met een tracktorband er tussen schater , dus zegmaar het zelfde principe als jij hier boven schetst.
Ik ontkwam helaas niet helemaal aan lucht sluitingen zelfs niet met 4bar druk in de band. Het probleem is denk ik dat met overdruk lamineren ipv vacuumdruk, je eilandjes van lucht gaat creeren die door de druk niet weg kunnen, dit door dat je het hele paket aan de randen meer aandrukt als i/h midden. En omdat er geen vacuum is word de lucht niet aan het paket onttrokken alleenmaar eruit geduwd, bij de gerigste oneffenheid blijft de lucht  gewoon zitten waar het zit.

Ik zit meer aan een combi te denken onderdruk en overdruk, eerst vacuum trekken met een rubbermembraam, vervolgens plaat er op en persen. Een bijkomend voordeel is dan ook nog eens dat er dubbele krachten op je board werken en je met een druk van mischien wel 2ton kan persen.

T, is maar een idee (grinnik_kitesmiley)
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #11 Februari 22, 2006, 01:43:28
edit2Rapporteer  
het is ook maar een idee... beschik gelukkig over een pomp die het goed doet.. gewoon ff een herspinsel in een verloren minuutje..
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #12 Februari 22, 2006, 01:55:02
edit2Rapporteer  
en een goed hersenspinsel vacuum haalt max 1/2 ton per m2 en een goed aangeratelde plaat met sponsrubber er tussen denk ik 3/4ton die 2 bij elkaar 1-1/4 ton. Dat brengt ons weer een %je dichter bij de 32ton van
f-one Wink
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #13 Februari 22, 2006, 04:15:56
edit2Rapporteer  
Ik bouw altijd met een pers. Ik leg het board erin, schuimrubber erop, plaat hout erop, latten erover en aandraaien maar. Ik heb geen last van luchtinsluiting onder mijn prefab deck en bodem. Door het schuimrubber is de druk over het hele board verdeeld.
Onder de onderste plaat heb ik een stuk of 20 ijzeren kokerprofielen om de druk op te vangen en doorbuigen te voorkomen. Als onderplaat gebruik ik 2 platen meranti triplex van 3,6. Daartussen leg ik stukken karton (gelaagd) voor de concaaf. De druk is zo hoog dat ik bij mijn laatste boardje de lagen karton zelfs in de bodem terugzie. Ik heb er nu een extra plaat bijgedaan, zodat dat niet meer gebeurt.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #14 Februari 22, 2006, 05:51:11
edit2Rapporteer  
zo gek was m'n idee dus niet !!! YeSS Joepie
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 Februari 22, 2006, 13:08:50
edit2Rapporteer  
Hey Flyingkite, dit principe lijkt wel een autoclaaf!! Dus een combinatie van over en onderdruk!  (grinnik_kitesmiley)

Deze manier scheelt zeker in de constructie. Je hoeft dan gewoon minder staal toe te passen en dus goedkoper.
Maar vergis je niet wat een kracht van 15 ton teweeg brengt!!! Laat staan 32 Ton!! (geschokt_kitesmiley)
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #16 Februari 22, 2006, 19:49:21
edit2Rapporteer  
@ leon dat van die krachten klopt als een bus, met 4bar-volume=140x40x2cm in de tracktorband pers was de druk in staat een 5cmx3mm schroef uit mn 5cm dikke grenen boven plaat te persen. (geschokt_kitesmiley)

Kortom may te kg,force be whith us ThumpsUp
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #17 Maart 04, 2006, 01:55:26
edit2Rapporteer  
heb laatste zitten denken aan een soort pers.. gewoon 2e plaats trespa met een stuk rubber mat ertussen, gewoon vlak, en dan op de gewoon bovenop je bestaande maltafel plaatsen.. Je boort gewoon 30 gaten op dezelfde plekken als ze zitten door de plaat van je maltafel en draait alles met moeren strak op elkaar... geen vacuum, geen gezeur, geen herrie, geen stroom, geen slangen.. Gewoon simpele logica..


Moet toch kunnen, alleen bij concaaf wat moeilijker.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #18 Maart 04, 2006, 14:55:53
edit2Rapporteer  
Okay, ff offtopic dan...

Ja hoor dat gaat zeker lukken. Snowboards worden ook op deze manier geperst.
Ik heb een productiefilmpje gezien waarbij het laminaat en epoxy letterlijk op de core wordt gesmeten!
Zij lamineren een board in een paar minuten. Waarschijnlijk om de epoxy zo lang mogelijk in de vloeifase te houden tijdens persen zodat de luchtbellen eruit kunnen.

Hier een pic...
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #19 Maart 04, 2006, 16:15:05
edit2Rapporteer  
het laat je maar niet los he leon... ziet er ook wel intressant uit inderdaad.. wat flyingkite of iemand anders ook al zei.. tractorband ertussen met ventiel en pompen maar.. alleen wel ff zorgen voor plaat mdf of zo ertussen dan wordt je dek netjes vlak..
flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #20 Maart 04, 2006, 17:47:37
edit2Rapporteer  
kijk das overtuigend veel staal in die constr ik ben bang dat de trekkerband methode ook minstens zon stalen frame nodig zal hebben om solide te gaan werken met de krachten die er in vrij komen. Heb er idd  een 4mm mdf plaat tussen liggen om de boel idd mooi vlak te drukken, ik ga er alleen nogwel en sponsrubber/neopreen mat tussen leggen ivm anti lucht sluiting en voor extra druk verdeling. En eerst vacuum trekken zodat er al geen lucht meer in het paket zit want wat er niet in zit hoeft er ook niet uit Wink
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoeveel ton druk dit geheel opleverd bij 80%vacuum en een overdruk i/d band van 4bar.
Wat mij echt super lijkt ipv tracktorband een pneumatisch hefkussen zoals de brandweer ze gebruikt bij beklemmingen ed.

 
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #21 Maart 04, 2006, 20:37:14
edit2Rapporteer  
Dat is een simpel sommetje  (grinnik_kitesmiley)

Uitgaande van een oppervlak van 1.4 x 0.4 = 0.56 m2.

F1 (80%vacuum) = P x A =0.80 x 100 kPa x 0.56 = 44.8 kN
F2 (bij +4 Bar) = P x A = 4 x 100 kPa x 0.56 = 224 kN
Ftotaal = F1 + F2 = 44.8 + 224 = 268.8 kN

Dit komt overeen met een persgewicht van: m=Ftotaal/g =268.8 x 1000 / 9.8 = 27429 kg

Dat zijn 27 Volvo v40's op elkaar!!!!!  schater schater

Dus 27.4 ton !!!!!!  (geschokt_kitesmiley)

flyingkite

Berichten: 501
Antwoord #22 Maart 05, 2006, 05:26:37
edit2Rapporteer  
ahhh 27,4 ton Joepie toppertje dus met 5.5bar overdruk word de 35ton wel gehaald ThumpsUp

@ Leon denk je dat bovenstaande snowb-persen(frames) geschikt zijn voor die 27.4ton die mijn onder/overdruk setup teweeg brengt? Heb nog wel wat staal liggen en zit met het komende pbt avontuur toch serieus aan de construktie van zo'n pers te denken. (grinnik_kitesmiley)
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #23 Maart 05, 2006, 07:31:00
edit2Rapporteer  
f1 / f2... zo zwaar zijn mijn formica elevations niet hoor !!!!  schater
oz

Berichten: 324
Antwoord #24 Maart 05, 2006, 16:34:32
edit2Rapporteer  
Tenzij die inserts van jou van goud zijn!! schater schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.