|
kitaholic
|
Voordat iedereen weer gaat roepen over de zoekfunctie: dit soort vragen komt vaker voor, kunnen we niet hier een aparte sectie onder "tips" over maken? Soort van handleiding voor beginnende kiters, zou nuttig zijn denk ik!
|
|
|
MEGALOOPBEUN
|
hallo leon ik ben hans en ben iets gevorderde beginner en ik heb al mijn spullen en advies gehaald bij van den berg in hoorn prima zaak goed advies en als je daar je spullen koopt kan je ook meteen les nemen is wel beter om te nemen dan kan je alles beter onder kontrole houden dan vaar je binnen no-time ik deed er ongeveer 3 weken over ik vaar zelf een naish boxer een super stabiele kite ik heb alleen maar boxer 10 mtr /12 mtr en 14 mtr .ik ben begonnen met een naish haze 146 x 39 prima om te starten .vaar nu een nobille 555 superboard wat ik van die boxer vind deze is makkelijk opnieuw te herstarten vanuit het water dit komt vaker voor dan je denkt . ik heb ook een katrol; aan mijn board vast dan hoef je de eerste tijd niet op je board te letten als je hem verliest zit ongeveer 3 mtr lijn aan en deze rolt langzaam terug nou ik hoop dat je hier iets aan hebt groetjes hans
|
|
|
Micky
|
Punt 1: les nemen Punt 2: daar kunnen ze je veel meer vertellen aangezien je al surfervaring hebt, evt. snowboarden, vliegeren watever..... Ik weeg zelf ca 90 kg en vlieg met een fone tribal 13 m. Maar laat je vooral door je leraar adviseren. De ene heeft "het" nou eenmaal sneller door dan een ander.
|
|
|
Gerrie
|
Erik, goeie avator met Ron Jeremy!!
Gerard
(Je kent me wel, was vrijdag met Bart op de slufter aan het varen (rode Naish Torch 2005)
|
|
|
Erik de Berik
|
Hi Geer,lache he! Sluf was vet,zondag was nog beter.Is t een beetje relaxed met je vriendin? (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
Frank77
|
Koop een trainer kite (bv 2 m2), misschien op marktplaats. Kost je miss. 150 euro (nieuw?) en kun je nu in de winter lekker aan de slag om die kite te controleren. Scheelt je heeeeel veel tijd met lessen en scheelt heel veel ellende met waterstarten omdat je dan board en kite moet controleren.
Ik kon al kiten (incl buggyen) en daardoor kon ik na 4 uur op het waterstaan heen en weer varen en 2 uur later droog keren!
|
|
|
billy bones
|
Grappig...zo zie je maar weer...voor alle leeftijden...top man
|
|
|
Juiz
Geen avatar
|
Zoals micky idd al zegt: les nemen!!! beter advies kan je niet krijgen
|
|
|
Idefixe
|
Hi Leon. Ikzelf ben 46 en heb net m'n eerste seizoen gevaren. De zaken waar ik het meeste aan gehad heb / tegenop gelopen ben: - de zoekfunctie op de kite-sites geven vaak zoveel antwoorden dat je door de bomen het bos niet mer ziet. Een goede eerste investering is het boek "kiteboarding vision" uitgegeven door IKO ( international Kiteboarding Organisation) Daarnaast is ook de DVD "the complete kiteboarding guide"voor mij een enorme leerschool geweest / nog steeds. Met de bovenstaande hulpmiddelen leer je eigenlijk alles wat je moet weten over vliegers/boards technieken / wind enz. enz. - Neem voordat je zelf spullen gaat kopen les. Je krijgt dan info over de laatste ontwikkelingen op materiaalgebied en voorkomt een miskoop. - Let op de spullen die je koopt ( vlieger / board) moeten altrijd in verhouding zijn met je eigen gewicht en de hoeveelheid wind waar je mee gaat varen. Voor een beginner is een windje van 12 knp ( 4 bft) lekker. ( 90 kg is dan ongeveer een 14m2 kite) Heb je een kleinere kite moet al weer meer wind hebben om lekker te kunen varen. Het meest belangrijkste: een goed werkende safety en weten hoe dat ding werkt. have fun
|
|
|
kentyman
|
heeeeeel vroeger waren er alleen 2-lijns inflatable power-kites al snel kwamen er 4-lijns kites: de voorste lijnen (voorlijnen) zijn de power-lijnen, de achterste lijnen zijn de stuur-lijnen (front & back-lines). Deze 4-lijns kites kon je depoweren door de bar van je af te duwen. Daarna kwamen de 5-lijns kites, de 5e lijn loopt van je chickenloop naar het midden van de leading edge. Deze line geeft je kite meer stabiliteit (jelly-fishen is bijna onmogelijk) en ook meer depower (de kite kan beter kantelen over de leading edge). Verder is het safety-systeem van 5-lijns kites beter dan die van 4-lijns: bij release depowert de kite volledig maar blijft de kite redelijk controlleerbaar. Het herstarten van een 5-lijns kite vanuit het water is ook veel makkelijker dan van een 4-lijns.
dus 5-lijns tov 4-lijns is: -stabielere kite -betere depower -goede safety -makkelijk relaunchen
|
|
|
werg
Gast
|
haal betere de-power maar weg. dat is een fabeltje. stel dat je je 5 de lijn strakker gaat zetten door het uiteinde bij je bar op te knopen..dan werkt je safety niet meer... en een normale, goed afgestelde 5 de lijn doet niks voor je de-power.
de rest klopt wel
|
|
|
Frank77
|
Een vierlijns bow (met een toomlijn/bridle, dus extra lijnen om de Leading edge, die luchtbuis, te ondersteunen) heeft volgens mij betere/dezelfde eigenschappen als een 5lijns C.
|
|
|
wouterb
|
@werg de depower mogelijkheid van je 5th zit niet bij de bar maar bij je noseline (tussen kite en 5de lijn). Je stelt deze af vóór je gaat varen. Je gaat dan met een opvoorhand gedepowerde kite het water op.
|
|
|
kentyman
|
haal betere de-power maar weg. dat is een fabeltje. stel dat je je 5 de lijn strakker gaat zetten door het uiteinde bij je bar op te knopen..dan werkt je safety niet meer... en een normale, goed afgestelde 5 de lijn doet niks voor je de-power.
de rest klopt wel
zonder 5e lijn werkt de depower door de stuurlijnen te verlengen (bar van je af), de TE sheet dus uit maar zonder 5th kan de LE ook nog "meebewegen" (minimaal, maar toch?). Door de LE vast te zetten met een 5th is het kantel-effect bij depoweren dus sterker. maar wat ik eigenlijk bedoel is het volgende: als je overpowered op het water staat met een 5-lijns, en het wordt je echt TE gortig, dan kun je je 5th een stukje binnenhalen, waardoor de kite nog meer depowerd. (NIET OM JE BAR WIKKELEN dan werkt je safety idd niet meer!).
|
|
|
J oever
Geen avatar
|
Nadat de lessen waren afgelopen (3 lessen) werd mij geadviseerd een 12 of een 14 m² te kopen, opdat moment woog ik 98 kg, maar ik heb toch voor een grote kite gekozen (toen de naish ARX 17,5). De reden was: ik kon met rustiger weer varen, de grotere vliegers sturen trager en heel belangrijk windkracht 4 is stabieler en de zee rustiger (het laatste is belangrijk als je het op zee moet leren). Later kocht ik een North rhino 12 erbij. Ik zou eerst met een grote kite beginnen, dat is mijn mening ik weet niet of andere het met mij eens zijn.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
mooi he, voor alle leeftijden ik las iets over een leach aan je board... niet doen! veel te gevaarlijk, als je het toch doet, draag een helm! Want je board gaat geheid een keer acher je aan vliegen en op je hoofd landen! Verder, neem les en laat je door je leraar informeren. Koop geen trainers kite, dat heeft geen zin, zeker niet voor 150 euro, dan ben je beter uit met een twee lijns matrasje van 20 euro van de intertoys om het aller eerste gevoel te krijgen, de rest leer je tijdens je les wel.. Veel plezier, stel gerust je vragen, maar vergeegt ook de zoekfunctie niet
|
|
|
Frank77
|
Intertoys 20 eur matras is ook goed: koop dan een 2 lijnertje en lekker ongevaarlijk droogoefenen. Miss. op marktplaats een oude (wat grotere a 2 m2 oid) matras zoeken. Geen idee of die nog worden aangeboden.
|
|
|
arjanschip
|
kheb nog een buster 4.0 voor je liggen voor 100 euries. IS ook een hele goeie start om het te leren.
|
|
|
Leon de Kock
Geen avatar
|
(bazuin_kitesmiley)Naast de surfervaring heb ik ook een ruime vliegerervaring, inclusief buggy'n, 2-lijns en 4-lijns en doe dit nog steeds. Dus de trainer zal wel aan mij voorbijgaan. Verder allen hartelijk dank voor alle adviezen en volgend seizoen veel wind. Ik zal er zeker zijn, Veluwemeere en Wolderwijd.
|
|
|