Ik heb het ff opgezocht. Er is nieuwe EU wetgeving over garantie. Als er b.v. 1 jaar garantie geld en de kite gaat stuk in die termijn danbetekent dat de kite "vanaf het begin niet deugde" dit heet een wettelijk vermoeden. De leverancier kan dit vermoeden proberen te ontzenuwen. kan hij dat niet dan maakt deze wettelijke bescherming de discussie overbodig, dus kosteloos herstel of vervanging!
Als de garantie eindigt dan is het niet automatisch zo dat je geen enkel recht meer hebt. Hoofdregel is dat het artikel moet voldoen aan de verwachtingen die je ervan mag hebben. bijv tv gaat 8 tot 10 jaar gemiddeld mee. na 2 jaar stuk is dus niet wat je ervan verwacht. Je moet dan wel aantonen dat er sprake is geweest van normaal gebruik.(Ik denk dat als je kite op het water crasht, er ook sprake is van normaal gerbuik. Deze regel geld ook voor 2e hands spullen. iIn het voorbeeld van de tv kan de afspraak gemaakt worden dat je bijvoorbeeld 2/8 deel van de kosten betaald en de leverancier de rest.
Er zijn twee soorten garantie, fabrieksgarantie en leveranciersgarantie, de fabrikant/importeur garandeert dat de gekochte kite bijv 1 jaar naar behoren zal functioneren, zoniet dan volgt kosteloos herstel. deze garantie is voor de leverancier(lees shop) een mooie aanvulling. zij moeten spullen leveren die voldoen aan de verwachtingen van de consument. De verkopers denken vaak dat na de garantie hun rol is uitgespeleld. Dit klopt dus niet...
Vaak gedragen de shops zich als doorgeefluik van de fabrikant. Niet terecht dus en niet klantvriendelijk. Je kootp de kite in de shop en zij zijn dus verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem. Het kan wel zijn dat de shop daarvoor bij de fabrikant moet zijn maar dat is niet het probleem van de consument en daar moeten ze je ook niet mee lastig vallen.
Als je dit dus leest dan weet je dat het kopen van extra garantie op een product dus niet nodig is.