Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 16
|
5
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Dodelijk ongeluk Nederlandse kitesurfer in Brazilie
|
Gepost op: December 16, 2018, 12:36:06
|
Gecondoleerd. Ook erg goed dat je dit verhaal post, voor de nabestaanden, maar ook voor ons. Om te leren van de combinatie van kleine fouten of omstandigheden, maar ook om weer is in de spiegel te kijken. Als je veel kite denk je op een gegeven moment toch dat je het allemaal onder controle hebt: een lichte vorm van arrogantie en zelfoverschatting.
Misschien is het een goed idee om een paar keer per jaar je kite uitgehaakt te starten. En los te laten, gewoon om te voelen wat er gebeurt in gecontroleerde omstandigheden. De knijp reflex (blijven vasthouden) zit diep, maar het is niet onmogelijk om los laten te trainen. En dan weet je ook zeker dat de veiligheidssystemen werken. Ook de safety van je leash controleren hoort daarbij (alles moet los kunnen). Dat kan je makkelijk zelf proberen.
Sterkte.
|
|
|
6
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: KPG Razende bol
|
Gepost op: Oktober 21, 2018, 11:19:22
|
Gaan ze lekker aan de andere kant liggen, echt genoeg ruimte voor de zeehonden. En nee, op een mooie, makkelijke dag is het echt niet erg voor die dieren dat ze even naar de andere kant zwemmen omdat er andere dieren zijn.
|
|
|
8
|
Algemeen / Gevonden / Vermist / Gestolen / Re: Ouddorp, 21sept, naish global, north fuse 5mn, naish bar
|
Gepost op: September 21, 2018, 22:42:01
|
Dat is bijzonder vervelend. Blij dat je heel teruggekomen bent. Chickenloop slijtage is helaas slecht te zien.
Niet om vervelend te zijn, maar om iedereen een beetje veilig te houden: had je de knrm app aanstaan? Of iets als een PLB of telefoon bij je? Als je zo ver van de kust gaan varen is dat geen overbodige luxe, zeker niet in deze omstandigheden.
Succes met het terugkrijgen van je spullen!
|
|
|
9
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Gecontroleerd varen
|
Gepost op: Augustus 31, 2018, 17:05:21
|
let vooral op je lichaams houding, durf te "hangen" aan je bar.
Nee, nee, nee! Niet hangen aan je bar, dan gaan mensen dus aan hun bar trekken, dat is het dus niet. Je moet durven aan je trapeze te hangen (met je lichaam dus) en vooral zo weinig mogelijk aan je armen hangen.
|
|
|
10
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Gecontroleerd varen
|
Gepost op: Augustus 29, 2018, 08:22:05
|
Sorry voor de verwarring, maar kite hoog is een slecht advies. Om snelheid te controleren heb je grip op het water nodig. Een kite op 12 uur zorgt voor opwaartse kracht en dus voor minder grip op het water. Snelheid controleren doe je op twee manieren waarbij de kite het liefst lager dan 11 of 1 uur staat: depoweren (niet trekken aan de bar) en aankanten (over je voorste schouder upwind kijken, hakken in het water duwen).
Wat nu nog moeilijk zal zijn is om met een een goed uitgestrekt lichaam te varen (je zal nog een beetje een "poephouding" hebben), maar dat komt vanzelf goed met uren maken. En met een uitgestrekt lichaam is het aankanten veel makkelijker.
|
|
|
11
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Van Lauwersoog naar Schiermonnikoog Vrijdag 10-08
|
Gepost op: Augustus 08, 2018, 22:39:32
|
Punt 3 lijkt me het belangrijkst: op het wad geldt het BPR met als gevolg dat je er niet mag kitesurfen, behoudens enkele ontheffingen. Dus als je dit gaat doen is de kans groot dat je aangehouden wordt, gevolgd door een boete.
|
|
|
15
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Nieuw Nederlands wetsuitmerk zonder tussenhandel!
|
Gepost op: Juni 14, 2018, 09:59:40
|
"zwart is warmer" Nee, zwart absorbeert makkelijker energie als de omgeving een hogere energie dichtheid bevat, maar straalt ook makkelijker energie uit als de omgeving een lagere energie dichtheid bevat. Uit veiligheidsredenen dus niet handig want dat pak is alleen belangrijk als het je warm houdt (en je een hogere energie dichtheid hebt). Maar uiteindelijk is dat verschil in de praktijk niet zo groot. Kleur kan wel handig zijn, maar dan is aandacht voor kite, board en helm beter, die zijn namelijk duidelijker zichtbaar als je in het water ligt. Dus, net als ik, een fijne reflecterende smiley op je helm
|
|
|
21
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Afgedreven kiter ver downwind, hoe ermee omgaan?
|
Gepost op: November 09, 2017, 10:45:25
|
Ed, het gaat hier niet zozeer om jezelf in gevaar te brengen om deze meneer te redden maar meer om jezelf in een ongemakkelijke positie te brengen waarna je misschien een lang eind terug moet lopen voordat je weer bij je auto bent. Vandaar ook dit topic. Dat je eigen veiligheid bovenaan staat moge duidelijk zijn, echter ik vraag mij af wanneer gemak boven veiligheid komt. Uit afgelopen zaterdag blijkt dat dit voor mensen heel verschillend kan zijn.
Ik wil hier geen van de redders in twijfel trekken. Ze hebben uitstekend werk verricht en gezien de omstandigheden goede keuzes gemaakt. Maar toch een waarschuwing: op het water kan een simpele reddingsactie heel snel omslaan in een drama, vooral als het wat kouder is. Zorg dat iemand de kustwacht (0900-0111) of KNRM belt en ga tegelijkertijd zelf aan de gang (als je echt zeker bent dat je jezelf niet ingevaar brengt). De KNRM rukt liever voor niets uit dan dat er één of meerdere mensen gewond raken of overlijden.
|
|
|
|