Laat berichten zien
|
Pagina's: 1 [2] 3 4
|
26
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Deathloop crash
|
Gepost op: Februari 23, 2013, 13:52:53
|
Apart gevalletje dit. In de buurt van stenen zou ik zeggen dat lijfsbehoud gaat voor kitebehoud. Maar ja, dat is stuurmanspraat aan wal. Maar echt ervaren kan de kiter van het filmpje niet zijn geweest.
Ik had eens bij het zelf launchen (kite via stuurlijn de powerzone in trekken) een stuurlijn om de tip. Bandit tres 11m bij een knopie of 20 ofzo. Niets meer aan te doen. Safety trekken: Hij bleef spiralen. Na een metertje of 50 over het strand te zijn gesleurd heb ik de hele zaak maar gereleased. Gelukkig bleef de kite in een hek hangen.
boodschap: soms is er niets aan te doen en moet je je kite lostrekken.
|
|
|
27
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Nieuwe kites 2013
|
Gepost op: Februari 21, 2013, 18:48:29
|
Ik heb zelf talloze kites gehad (bandit3, rebel'07, ouwe rhino's, fuels, vegas'06, mayhemx etcetc)maar mn 2008 bularoos blijven toch zo'n beetje de fijnste kites die ik heb gehad. En geliefd bij mn beginnend-kitende-maatjes. Lage bardruk, goede depower, lekker springen, redelijk snel sturen, relaunch eitje. Voor specifieke toepassingen heb ik zeker betere kites. Ozone edge voor racen en springen, fuels voor uithaken en loopen, mayhem voor wave. Maar allround vind ik bularoo top. Bularoo is volgens mij goed vergelijkbaar met waroo (met uitzondering van hun 2010 delta). Bandit3 (delta) vond ik niet zo, want daar moet je steeds op letten waar die blijft, gaat jellyfishen bij harde wind. Dus ik snap je argument. Alleen het loopen gaat niet zo bijzonder met de bularoo. Nu speur ik wel eens langs de 2013 modellen van best, maar kom er niet goed achter wat hun opvolger is van de bularoo/waroo. Anyone?
Maar zoals gezegd, vele vele merken hebben lieve SLE's in het assortiment. Ik verdenk de ozon catalyst ervan erg op de w/bularoo te lijken...
|
|
|
30
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Hoe maak ik een cabrina IDS bar 2008 passend voor een naish cult 2009 (sport)
|
Gepost op: Februari 19, 2013, 23:11:33
|
mm, als ik Evan goed begrijp heeft het "IDS" alleen betrekking op kites die volledig depowerbaar zijn door de bridle (verhouding van lengtes van de bridlelijnen en aanhechtingpositie -> kortom een van de meest fundamentele eigenschappen van je kite). Je bar aanpassen zal dan niet het effect hebben wat ik in de Cabrinha filmpjes altijd zag: In je uppie op het strand je safety trekken en aan het bier, want je kite landt zichzelf. Die filmpjes worden overigens nooit geschoten bij windkracht 8, want dan wil ik jou je kite wel eens zelf zien landen. Verder heet de Cult een vriendelijke kite te zijn, dus de depower op de safety (dwz voorste lijnen) zal wel snor zitten.
Verder, ik ken zelf maar 2 soorten barretjes voor m'n, uche, teveel kites: 4lijns en 5lijns. Allemaal uitwisselbaar. Alhoewel af en toe sleep ik met extensionstjes voor de pigtails.
Uiteindelijk is een bar een stokje met touwtjes eraan en erdoor. Het enige wat echt uitmaakt (besturingsgewijs) is de lengte van de lijnen en de breedte van het stokje. Soft-gripped-color-coded-holy-shit-handles, is dan weer van secundair belang.
|
|
|
31
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: breeksterkte dyneema lijn met en zonder knoopje
|
Gepost op: Februari 16, 2013, 21:48:27
|
Faxie, die bloedknoop is idd ook een hele geschikte omdat de wrijving over flink wat bochtjes wordt verdeeld. Maarr... De bloedknoop kent ook redelijk scherpe bochten in het touw, vooral bij de eerste bocht zal de load zwaar zijn. Verder hoeft de vlecht niet veel meer touw kosten. Tja, dergelijke knopen kosten nu eenmaal wat touw. Niet fraai, maar ik zal es wat fotos maken.
|
|
|
32
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: breeksterkte dyneema lijn met en zonder knoopje
|
Gepost op: Februari 15, 2013, 20:37:52
|
Er zijn diverse bronnen die betrouwbaar hebben gekeken naar de breeksterktevermindering van knopen. Norm schijnt zo'n beetje te zijn 50% per knoopje. Leuke anecdote van iemand die wilde bungeejumpen met klimtouw. Had er een paar aan elkaar geknoopt. Bleek op dat punt fataal. Maar dat verschilt per soort knoop. De standaard overhandse knoopjes in je kitelijnen zijn zo'n beetje de ergste. Waarom? Vanwege de scherpe bocht die het touw moet maken. Mocht je twee touwen aan elkaar willen knopen zonder dat de breeksterkte (al te zeer?) wordt beïnvloed, neem dan een knoop waarin de grip tussen de uiteinden ontstaat via flauwe bochten. Ik heb het niet geadverteerd gezien in literatuur, maar ik ben ervan overtuigd dat de zgn Vlechtknoop hiervoor een absolute winnaar is. Hij wordt alleen nergens uitgelegd als manier om twee touwen aan elkaar te knopen, dus je moet een beetje je eigen fantasie hiervoor gebruiken, maar hier is ie: http://www.knoopenzo.nl/knots50/3.htmIk gebruik hem dus voor repareren van sleeves aan kitelijnen, safetylijn (waar je leash aan zit). Heb de knoop getest door op een zeilboot met een lier het touw aan gort te trekken. Het touw leek op de knoop zelfs steviger geworden. In ieder geval is het touw een paar keer gebroken midden in het rechte stuk. Mocht je dus een knoopje in je kitelijn hebben en hem er niet uit kunnen krijgen, en je wil de lijn niet vervangen, kun je zelfs overwegen om er een touwtje langs te vlechten om de rest van het stuk lijn te verstevigen. Ahww, als ik wat minder lui was, had ik ff een plaatje bijgevoegd.
|
|
|
34
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Snowkite Zandmotor
|
Gepost op: Januari 22, 2013, 20:16:10
|
gat in je jas, p-tex....allemaal prima bruikbare tips! Ik dacht zelf volgende keer mn heuptrapeze door te lussen naar een klimtuigje. Zo dat ik niet alle belasting op mn benen heb, maar ook dat mn heuptrapeze niet omhoog jankt.
maarreh....p-tex niet goed? p-tex is er voor bedoeld...je moet na het opsmelten natuurlijk wel de bobbels eraf snijden/schuren. is er beter alternatief? die kras hierboven is erg herkenbaar...wat te doen?
|
|
|
35
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Snowkite Zandmotor
|
Gepost op: Januari 20, 2013, 21:21:19
|
BEN JALOERS MANNUH  ,mijn tijd gaat ook komen  Foto's gemaakt met mijn Goprokia 97 mini. awww ja toen was de sneeuw nog riant! Hopelijk komt er nog vers bij voor komend weekend. 1 vraagje: ben ik de enige die in zn blote navel heeft lopen sneukiten omdat mn heuptrapeze mn hemd omhoog trekt? En zo ja, hoe voorkom je dat dan? gister ben ik trouwens met een zittrapeze gegaan, maar dat getrek aan mn benen beviel ook niet zo....
|
|
|
37
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Klimgordel
|
Gepost op: Januari 07, 2013, 00:54:56
|
tip om de klimgordel te combineren met een trapeze: thanks guys briljant! deze ga ik zeker gebruiken. alleennn tja de ketting is zo zwak als de zwakste schakel. Heb je 2 gordels aan en een stalen QR ....... breekt een van je powerlijnen: ben je alsnog het haasje. Voor ik zukke big errrs ga maken ga ik mn materiaal wel 3dubbel checken. Maar dan nog. Misschien zou ik in zo'n geval misschien wel liever helemaal geen QR hebben. Wat ik bij 1 van m'n barretjes heb gedaan omdat de QR te makkelijk ging is om het (de)powerkoord een constrictorknoop gedaan voor extra wrijving (het gaat dan om een QR die je langs het (de)powerkoord omhoog duwt). http://en.wikipedia.org/wiki/Constrictor_knot Klimmateriaal kan trouwens als norm 22kN=2200kg aan (gewicht van een middenklasse auto). Dit omdat je kunt vallen in een klein stukje touw met weinig rek. Dat is niet te vergelijken met de paar honderd kilo van je kitelijnen (iets van 200 kg per lijn toch?). Moet je bij je klimgordel wel op letten dat je je leash NIET aan de zijlussen hangt. ALLLEEN de centrale lus (bij je kruis) kan het gewicht aan. De lussen aan de zijkanten zijn meer om stukjes touw en carabiners aan te hangen en kunnen maar iets van 10 of 20 kg aan.
|
|
|
39
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Klimgordel
|
Gepost op: Januari 05, 2013, 21:33:36
|
ehmm, ik had eens een maatje die zn trapeze was vergeten. Toen ben ik maar in m'n klimgordel gegaan (je weet wel, waarmee je in zo'n hal met gekleurde blokjes rondhangt). Dat zat eigenlijk ook best lekker. Je hebt alleen geen haak om je CL aan te hangen. Dat heb ik opgelost met een carabiner.
Ik denk dat ik met mn klimgordel ga snowkiten. Toch meer comfortabel als ik m'n big errrrs maak van een minuut of wat...
|
|
|
41
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Goede voornemens 2013
|
Gepost op: Januari 05, 2013, 01:29:46
|
2013: (niet noodzakelijk in die volgorde van prioriteit) 1. kiteloops landen en flat-3. sprongen netjes afzetten. netjes poppen. strapless surfen. 2. vakanties voortaan alleen in het thema: kiten in de sneeuw en in de zwembroek. 3. een keer leren om niet steeds de verkeerde kite mee te nemen 4. filmpjes schieten. 5. mn kiteverzameling inkrimpen en aanpassen.
voor 2012 heb ik mn sessies niet geteld, maar kijk tevreden terug in de wetenschap dat ik vrijwel alle kansen heb benut. Alhoewel ik vaak toch een te grote / te kleine / verkeerde kite meenam omdat ik een bepaalde sessie voor ogen had. 2012 was ook het jaar van ontdekken welke soort kite ik nou lekker vind. die zoektocht is nog niet helemaal voorbij maar ik geloof dat ik meer richting OR Razor of C4 ga.
|
|
|
42
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Flysurfen
|
Gepost op: Januari 05, 2013, 00:56:44
|
In het eerste filmpje is wel duidelijk dat een gewone twintip met een flysurfer niet zoveel uithaalt: hij blijft maar roeren in die erwtensoep. Dat had k ook eerst toen ik vol verwachting aan mn speed3 15m dlx ging hangen. Viel tegen. Voor weinig wind heb ik mn aandacht verschoven naar het betere cruisewerk. Ik heb gevonden dat FS S3 met een Airush Sector 60 een prima lichtwind combi is. De Sector planeert snel en de dikke vinnen houden koers. Je kan knalhard gaan, en daarmee heb je dus al gauw schijnbare wind. Het fijne van de Speed3 (deluxe dan) vind ik dat ie bijna niet uit de lucht valt bij weinig wind. ook bij een lompe sprong blijft ie in de lucht. Ik heb geen ervaring met het herstarten van dat ding, en dat wou ik ook ff zo houden.
|
|
|
45
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ozone edge 2008 of 2012
|
Gepost op: December 05, 2012, 00:19:01
|
Misschien wel zoals ie uit bed springt met een megaloop.Op zich is het toch wel logisch dat je onder zo'n kite door springt? Hoge AR betekent recht boven je snuit hangen...
Verder loop ik gewoon schandelijk te klungelen met het ding. Maar ik zie komende dagen toch weer een paar windvensters voorspeld. Dus we blijven oefenen. Alhoewel die voorspellingen van de laatste maanden oioioi. In m'n hoofd simulerend zie ik goeie kansen voor het inverteerprobleem door gewoon de powerlijnen een paar meter in te halen. We gaan het meemaken.
|
|
|
46
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ozone edge 2008 of 2012
|
Gepost op: December 02, 2012, 20:55:48
|
hard opgepompt: zekers te weten. Ik ga binnenkort een paar van m'n schaarse kiteuurtjes maar opofferen om dit probleem te tackelen. Ik denk dat het probleem hem zit in dat de Edge smal en breed is / spitse wingtips heeft, waardoor de bridle meer middenop de kite terecht komt. M'n andere SLE's kunnen gewoon door de powerlijnen rollen. Dan vaar je even met gedraaide stuur/powerlijnen maar dan kom je in ieder geval gewoon bij de kant. Ik dacht: poging 1: de powerlijnen een paar meter inhalen en dan laten schieten, dan rolt ie er misschien wel doorheen. poging 2: 1 van de stuurlijnen een paar meter inhalen waardoor ie er misschien doorheen "draait". Tja, moeilijk onder woorden te brengen dit alles. Sowieso moet ik oppassen niet onder de kite door te springen, want daar zal het wel door komen.
|
|
|
47
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Flysurfer depowerlijnen checken
|
Gepost op: December 02, 2012, 13:26:54
|
Goeie tip. thx. Ik heb trouwens al de mmmm hoe heten die lijnen, die groene die over de katrollen lopen al moeten vervangen. Verder doet het zaakje eigenlijk best degelijk aan. Met mn Speed3 durf ik ook verder uit de kust dan met mn andere kites.
|
|
|
48
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ozone edge 2008 of 2012
|
Gepost op: December 02, 2012, 13:19:01
|
rare dag vandaag, buienwind, maar toch even geweest. ineens voor een bui FLINKE wind, heb idd lekker lofty air kunnen pakken. Daarna tiefte de wind volledig in. Op het strand wandelend naar mn zandzak kon ik hem nauwelijks nog in de lucht houden. En hoppa! Gebeurde weer precies hetzelfde. Alleen nu kon ik gemakkelijk bij mn kite komen. Misschien ben ik verwend geraakt door mn Mayhems. DIe hebben een hele korte bridle. Wat je zegt wasbeer. voor het stuntwerk een freestyle kite pakken. Overigens ben ik 43 en inderdaad meer gemotiveerd dan gesteund door techniek.....
|
|
|
49
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ozone edge 2008 of 2012
|
Gepost op: December 01, 2012, 18:23:57
|
Ok, mild off topic, maar wellicht toch interessant voor de Edge geinteresseerde. Allereerst: Ik heb mn Edge pas een paar keer kunnen varen, maar hij voelt superprettig. En idd, 1x dive en je blijft varen. De kite voelt "elastiek" aan, zoals je de power aan en uit kunt sheeten.
Maar: Ik was een stukje varen (1/12) bij een rustig windje, maar toch genoeg voor een beetje springen. Ik maar een spinnetje, maar kom niet lekker terecht, dus kite in de golven (buiten de branding). Kite rolt door en is nu geinverteerd. Dwz, ik kijk tegen de buitenkant, en de bridle eroverheen. Ik kon de kite wel launchen, maar binnenstebuiten. Zo ben ik naar de kant gedragd. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om de kite weer andersom te rollen. Niet door doorrollen, niet door stuurlijn aan te trekken. Lag het aan mij, of is dit relaunchprobleem eigen aan de Edge?
|
|
|
50
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Omgeving Leiden/Den Haag..Waar gaan we kiten??
|
Gepost op: December 01, 2012, 17:55:10
|
Oh! sooooooo lekker gekite vandaag bij Scheveningen. Ik had 2 rakjes erop zitten draait de boel naar zuid. wat een sof. De wind was niet hard maar prima genoeg voor mn 9. Maar ja, aflandig is aflandig.
Ehm, wat is t Zwaantje? Googlemaps kan er geen chocola van maken.....
|
|
|
|