Laat berichten zien
|
Pagina's: 1 [2]
|
26
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Hydrofoil metamorfose van een oud boardje
|
Gepost op: Juli 06, 2017, 18:00:20
|
Een plankje met meer volume voor het foilen gaat al snel weer een ribje in de hobby kosten. Dus tijd voor een alternatief! (die wel wat avondjes kost)
Een oud F-one boardje van 2.10m op de kop getikt op marktplaats die rood was, maar wit gespoten. Zaag er een stuk af, zorg dat het er mooi uit ziet en lamineer het geheel weer dicht.
Nu nog inserts plaatsen, aflamineren en spuiten, en voila daar moet een bruikbaar boardje uit komen.
|
|
|
28
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Hydrofoil vin achter, welke kant op richten?
|
Gepost op: Juli 02, 2017, 11:01:41
|
Ervaring voor het varen met de zelfbouw: ca 5/6 uur:
1 clinic met hydrocookies bij Kitemobile ism Surfcity Groningen - hydrocookie slalom - hydrocookie freeride
Resultaat van de dag: rakjes hoogte lopen, en op de freeride ook uit het water varen.
1 dag hydrocookie freeride gehuurd (na de clinic dus)
Resutaat hele lange rakken uit het water varen, einde van de dag gijpen op golfsurfmanier.
En nu dus de zelfbouw, maar daar moet ik dus mee oefenen. En een volumeboard bouwen. Wat ik nu aan het doen ben. Van een oude F-one golfsurfkiter. Geschatte gewicht van het board wanneer klaar: 4,5 kg. Wel zwaar, maar dan hoefde ik niet zelf alles te maken.
Vaarlocaties: Noorden; Zuidlaardermeer. Lauwersoog, Schildmeer, etc...
|
|
|
29
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Hydrofoil vin achter, welke kant op richten?
|
Gepost op: Juni 26, 2017, 22:08:43
|
Sessie 1 inmiddels gehad. Hij werkt! Enkele goede rakken gevaren, maar met een boardje zonder volume zijn windgaatjes wel lastig. De bouten en moeren trillen nog wel los, dus volgende keer borgmoeren in de vleugel, dan wel nu oplossen met wat teflon tape. Het geheel voelde wat traag aan. Wellicht is de vleugel wat te lomp, dan wel te ruw. Maar ik heb ook nog een smalle vleugel gebouwd. Die is nog niet getest. Voor nu 
|
|
|
31
|
Stijlen / Discussie / Hydrofoil / Mast bevestiging op board wat is de industrie standaard?
|
Gepost op: Juni 24, 2017, 14:28:03
|
Wat is de industry standaard voor het bevestigingssysteem van de mast aan het board. Woody cookie gebruikt 90x165 90 breedte kom ik ook tegen op https://foilmount.com/ die claimen dat dit de industry standard is. Die 90mm breedte lijkt dus wel uniform te zijn, maar wat is de lengteafstand die wordt gehanteerd? Ik kan het (nog) niet vinden. Oftewel zijn masten uitwisselbaar, mits het een plaat systeem is aan de bovenzijde. (geen powerbox) Dit mede omdat ik een boardje ga ombouwen om een foil aan te kunnen bevestigen.
|
|
|
33
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Hydrofoil vin achter, welke kant op richten?
|
Gepost op: Juni 22, 2017, 11:26:42
|
Ik ben behoorlijk ver in het bouwen van een hydrofoil. Of die gaat werken is de vraag, wellicht heeft de mast teveel flex. Maar goed... Je moet wat te wensen en klussen over houden. De vin achter kan nu twee kanten op.
Moet die druk geven zodat de totale foil omhoog wordt gedrukt? Oftewel zet ik hem aan de bovenkant van de staart en drukt de achtervleugel omlaag. Of... moet die ervoor zorgen dat de totale foil naar beneden wordt gedrukt. En zet ik hem aan de onderkant van de staart om de staart omhoog te drukken.
even een foto van een eerder stadium. Huidige stadium staat nog niet op de foto, maar vergt enkel nog een laatste laminaat op de mast.
|
|
|
34
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Nieuwe website
|
Gepost op: Mei 31, 2017, 08:26:30
|
Ik ben blij met de sessie logs! (wellicht op de oude site ook, maar ik wist even niet waar ik het anders kwijt moest)
Vooral ook omdat ik op die manier bij kan houden wanneer ik welke kite gebruik bij welke wind. En hoeveel ik nu echt op het water sta... dat valt toch tegen.
Maar waar ik nog naar op zoek ben is een overzicht van de kiteset versus de wind. Zeker bij foilen (nu 1 keer gedaan, maar gaat vaker komen) kan je een kleinere kite gebruiken dan bij een twintip.
Om nu niet de informatie te "vervuilen" over wanneer ik welke kite gebruik, zou het een mooie optie zijn om per set de informatie in te zien. Dus 9m2 met twintip en 9m2 met foil als voorbeeld.
Is dat een optie? Of is dat heel veel achter de schermen werk, wat niet loont, wellicht een wishlist item, maar onderaan de urgentielijst?
|
|
|
38
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Naish Torque bar 2017 aanpassingen
|
Gepost op: Mei 14, 2017, 20:24:14
|
Je bar gaat dan niet helemaal doorschieten naar de kite met lijnenbrij als gevolg, want beide frontlijnen +knopen gaan nooit door je QR passen. Dus je hebt evenveel depower uiteindelijk als met de btb trim.
@faxie, deze setup doet dan toch exact hetzelfde? Deze kan ook niet door de clamcleat heen (jij noemt QR, maar ik meen dat je dat bedoelt op de plek waar de clamcleat op zit?) Voordeel van jouw methode is evt, dat de stuurlijnen geen verschil in lengte krijgen.
|
|
|
39
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Naish Torque bar 2017 aanpassingen
|
Gepost op: Mei 13, 2017, 11:23:38
|
Goede opmerkingen allemaal!
@faxie daar had ik ook over nagedacht. Maar dan nog zullen de stuurlijnen in mijn beleving in de knoop kunnen raken.
@Evan een langer depowerkoord kan toch niet? Dan komt de clamcleat veel te ver boven de bar te hangen voor aanpassing.
En in mijn oude setup van naish had ik het geheel ook zo geïnstalleerd. En dat heeft nooit problemen opgeleverd.
Ik houd me warm aanbevolen hoor voor andere alternatieven of inrichtingen.
Evt zou een stopper bal op de voorlijnen ook kunnen helpen. Maar dan moet er wel een nieuwe onderlijn gemaakt worden zodat de stopper bal op het knooppunt gemonteerd kan worden. Of kan je er een op een voorlijn plaatsen zonder aanpassingen?
|
|
|
40
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Naish Torque bar 2017 aanpassingen
|
Gepost op: Mei 12, 2017, 19:57:07
|
Omdat ik met een 2014/15?? naish bar met onder de bar aantrekken van de trim lijn, en waar de safety aan verbonden was heel blij werd, vond ik de nieuwe torque 2017 ATB van Naish bij een safety release wel een heel gedoe geven.
Het verschil. In de oude naish bar zat de safety direct aan beide voorlijnen. Als je daar aan trok, ging die verder dan met normaal depoweren. Resultaat een rustige vlieger, die naar beneden valt, zonder kans dat de lijnen in de war gaan.
Bij de torque bar depowerde hij volledig over een van de voorlijnen, met daarbij in diep water de kans dat je zelf verstrikt raakte in een van de lijnen, dan wel dat de lijnen in de knoop kunnen komen.
Bij de torque bar kan je beide voorlijnen aantrekken door hem Suicide te varen. Maar... bij een release vond ik dat de depower niet afdoende was. Om toch voldoende depower te krijgen bij een release, maar geen gedoe met 1 lijn ben ik gaan knutselen. Een eis daarbij was echter dat hij snel naar de originele staat omgebouwd kon worden om beginners met een oorspronkelijke release te laten varen.
Als volgt het resultaat, wellicht een inspiratie voor je eigen aanpassing.
De linker lijn is vast en gaat met een lus om de rechter knoop. Net als dat je een lijn vast maakt aan de kite. Dit is de lijn waar echt een aanpassing op gemaakt is.* De rechter knoop zit aan de normale safety lijn vast (geen aanpassing) en zit daarmee in de onderste lus.
Als dan aan de safety wordt getrokken, neemt de rechterlijn ook de linkerlijn mee, waardoor die gelijk blijven. Als je ombouwt naar de normale situatie, dan haal je de linker lus van de rechter knoop af. En haalt de rechter knoop uit de depower opbouw. En voila, je hebt weer je oude systeem beschikbaar.
De uitleg is niet heel duidelijk, maar ik hoop dat jullie hem snappen. Vragen staat vrij!
* de aanpassing: Haal het oorspronkelijke lusje uit de voorlijn. Maak zelf een langere versie, maar in plaats van dat het uiteinde aan de onderkant zit, zorg je dat er een goede knoop boven het metalen frame zit. Dan steek je hem door het gaatje, en maakt zo dicht als mogelijk op het frame nog een knoop, zodat de voorlijn maximaal 1 cm langer wordt.
|
|
|
45
|
Algemeen / Trefpunt / Ameland 28-11 tm 2-12
|
Gepost op: November 27, 2016, 21:16:10
|
Wie is op Ameland aanwezig of actief in deze week.
Ziet er wo do en vr goed uit. Maar zou graag met een buddy willen varen. Zodat er wat sociale controle is. Zeker met kans op onderkoeling in de winterperiode. Vandaag had ik wat buggy's als buddy maar die maken toch op een andere manier gebruik van de omgeving.
Locatie op Ameland maakt niet echt uit. Maar Hollum heeft lichte voorkeur.
|
|
|
47
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Bouwpakket Bar
|
Gepost op: Juni 07, 2015, 12:29:03
|
@evan,
interessante post! heb jij nog een website van waar je die chickenloop van naish vandaan hebt gehaald? Of heb jij, dan wel iemand anders er nog een liggen.
Wil een reservebarretje bouwen met een naish chickenloop, waarbij vooral dat cage-systeem met ingebouwde clam van toepassing is.
|
|
|
|