de telegraaf : Kitesurfer verdreven uit natuurgebieden

Idefixe

Juni 04, 2008, 21:35:53
edit2Rapporteer  
Vandaag een klein stukje over het kitesurfen in combinatie met het Natura 2000 gebeuren in de Telegraaf.
GGmmppfff "zit even ruzie te maken met de scanner" 
Morres

Antwoord #1 Juni 04, 2008, 21:39:52
edit2Rapporteer  
'heksen verdreven uit de efteling' doet het me aan denken.. Grin
martijn

Antwoord #2 Juni 04, 2008, 21:49:49
edit2Rapporteer  
dit kwam ik gistere op hanglos.nl tegen.

vanaf 5 minuten, en aan het eind zegt de burgemeester nog wat over kitesurfen.

http://player.omroep.nl/?aflID=3187201
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juni 04, 2008, 21:54:11
edit2Rapporteer  
Vandaag een klein stukje over het kitesurfen in combinatie met het Natura 2000 gebeuren in de Telegraaf.
GGmmppfff "zit even ruzie te maken met de scanner" 
anders scan je het even, stuur je het naar mij, dan print ik het en dan scan ik het voor je.
[Pepper]

Antwoord #4 Juni 04, 2008, 21:57:24
edit2Rapporteer  
Kitesurfer verdreven uit natuurgebieden

door Arjen ten Cate

AMSTERDAM, woensdag

Watersportliefhebbers die aan de razend populaire sport kitesurfen doen, krijgen het moeilijk om straks nog een goede plek voor hun hobby te vinden. De helft van de gebieden waar kitesurfen is toegestaan, dreigt namelijk te verdwijnen door nieuwe natuurregels.
Sportkoepel het Watersportverbond maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling. Kitesurfen heeft de afgelopen tien jaar een enorme vlucht genomen in ons land, mede door grote Nederlandse successen bij wereldbekertoernooien. Nederlands kampioen Kevin Langeree staat momenteel tweede op de wereldranglijst. Er is een beperkt aantal gebieden waar deze vorm van watersport beoefend mag worden. De helft van die naar schatting zestig gebieden staat volgens het Watersportverbond onder druk.
Natuur- en vogelverenigingen in alle delen van het land ageren tegen kitesurfgebieden, omdat de kite – een grote vlieger – de vogels in verwarring en gevaar kan brengen en de sporters de natuur verstoren. Door ’Natura 2000’, een pakket aan maatregelen om het natuurlandschap te bewaken, zijn de sporters eenvoudiger te weren. Vincent Velema van het verbond: „Het gaat om watergebieden waar natuur en watersport elkaar overlappen, daar ontstaan de problemen.”

Ontheffing
Kitesurfers zijn teleurgesteld en boos over deze ontwikkeling. „Een kite doet geen vlieg kwaad”, illustreert Bart Kisters, die zelf een kitesurfschool heeft. „Bovendien mag het nu op veel plaatsen al niet, tenzij je ontheffing vraagt.
Jammer, want zo komen mensen helemaal niet meer in contact met de natuur.”
Ook zegsman Velema van het Watersportverbond ziet niks in het halveren van het aantal plaatsen. „Daardoor komen er te veel kitesurfers op één plek terecht, dat zou de veiligheid in gevaar kunnen brengen en kunnen leiden tot overlast. Het is nu al behoorlijk druk.”
Ook Velema bestrijdt dat de kite een gevaar is voor de vogels. „Kites maken geen lawaai.”
De Vogelbescherming laat weten zo snel mogelijk met de watersporters om de tafel te willen om samen tot een goede oplossing te komen.

(Bron: www.telegraaf.nl)

Geronimo79

Antwoord #5 Juni 04, 2008, 22:02:41
edit2Rapporteer  
toch een nette tekst.. dank u telegraaf!
Nature

Antwoord #6 Juni 05, 2008, 00:26:03
edit2Rapporteer  
Lijkt er schot te zitten in de zaak of is dit valse telegraaf hoop.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Juni 05, 2008, 01:21:52
edit2Rapporteer  
ghehe gilion je zegt het eigenlijk zelf al...
WIMPIII

Antwoord #8 Juni 05, 2008, 02:05:31
edit2Rapporteer  
Ik zou graag zien dat de natuurbeweging eens met een bewijs komt dat de kites de vogels verstoren. Vele vogelsoorten hebben zich al aangepast. Dat de kites onrust geven aan vogels is volgens mij nog niet aangetoond. En zo werkt het meestal in NL. Pas iets veranderen als het daadwerkelijk aangetoond is.
remixed

Geen avatar

Antwoord #9 Juni 05, 2008, 02:14:39
edit2Rapporteer  
Ik denk ook niet dat de kites de vogels zullen verwarren. Ze vinden het misschien raar, maar een kite doet hun niks dus ze zullen het ook niet erg vinden. De kites vliegen niet erg hoog en ze kunnen er makkelijk omheen of wat dan ook, welke vogel gaat er op het water landen?

Ik vind het maar raar wat ze allemaal beweren met kites en vogels...
Gj

Antwoord #10 Juni 05, 2008, 03:35:04
edit2Rapporteer  
las het in de krant goed stukje krant dacht ik zo.. staat niets negatiefs over het kiten in het algemeen ..
Powered_by_north

Antwoord #11 Juni 05, 2008, 15:52:46
edit2Rapporteer  
Ik zou graag zien dat de natuurbeweging eens met een bewijs komt dat de kites de vogels verstoren. Vele vogelsoorten hebben zich al aangepast. Dat de kites onrust geven aan vogels is volgens mij nog niet aangetoond. En zo werkt het meestal in NL. Pas iets veranderen als het daadwerkelijk aangetoond is.

Helaas ben ik bang dat het in dit geval anders werkt. Het probleem is dat we bij het begin van de wedstrijd al 1-0 achterstaan vanwege het BPR. Die zegt simpelweg: het mag niet, tenzij er een ontheffing is. En die BPR ontheffing - die in principe alleen over nautische aspecten gaat - mag alleen verleent worden als er ook getoetst is op natuurwaarden (NB-wet en Natura2000). En bij zo'n toetsing moet je aantonen dat je niet verstorend bent. Met andere woorden, er wordt vanuit gegaan dat er een verstoring is, tenzij je kunt aangeven dat het niet zo is. De bewijslast ligt daarmee dus bij ons. Bijkomend probleem is dat de vogel- en natuurverenigingen over het algemeen veel beter georganiseerd zijn, en feilloos dit soort regels kennen.

Dit zijn dus typisch problemen waar wij als NKV mee bezig zijn. De meesten weten dat ook wel denk ik. Voor degene die dit niet weten en/of geen lid zijn: wordt alsjeblieft lid. Hoe groter de vereniging, hoe meer men naar ons zal moeten luisteren. Zo simpel is het.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.