vraagje interpretatie windranges

janIIII
Gast
April 04, 2006, 03:49:58
edit2Rapporteer  
Kite nog niet zolang, maar heb een vraagje over de windrange in reviews etc. Bijvoorbeeld op www.kite-surf.com geven ze voor de gemiddelde 12 m2 kite voor iemand van 75 kilo een range op van 13-23 knopen. Bedoelen ze hier nou de gemiddelde windsnelheid mee of is dit inclusief vlagen. Als het in Nederlands namelijk 23 knopen waait heb je zeker vlagen tot 27 knopen. Kan je dan je 12 houden of niet?

Jan
rEwd

Antwoord #1 April 04, 2006, 03:54:23
edit2Rapporteer  
lijkt wel een cabrinharange... ga er dan gerust niet vanuit Wink Testen! De een vindt overpowered minder erg dan de ander... Het ene board is beter te houden dan het andere board...
Buur

Antwoord #2 April 04, 2006, 03:59:01
edit2Rapporteer  
een kite kan je vaak langer houden dan staat voorgeschreven, maar de genoemde windrange is vaak wel de ideale!, en tuurlijk kan je een grotere kite met een kleiner boardje langer houden, dus is een beetje verschillend.   
rikjonker

Antwoord #3 April 04, 2006, 04:02:10
edit2Rapporteer  
Volgens mij is dit geen antwoord op de vraag. Hij vraagt volgens mij of het bij de range gaat om de gemiddelde snelheid met of zonder stoten. Een 12 houden met een gemiddelde windsnelheid van 23 knopen en stoten tot 27 knopen, gaat net met mijn 90 kilo, maar een om het nou een pretje te noemen...... Vaar overigens een jamie pro 2006 M (127*37.5). Ik heb zelf het idee dat ze in de range geen rekening houden met vlagen, maar van een 'nooit voorkomende' vlaagloze gemiddelde wind uitgaan.
rEwd

Antwoord #4 April 04, 2006, 04:08:32
edit2Rapporteer  
Ik wil ook alleen maar duidelijk maken dat een windrange natte vinger werk is... En wat zijn windvlagen, is dat 1x per uur? 1x per 5 min? Als het te erg wordt neem je een maatje kleiner of kap je...
rikjonker

Antwoord #5 April 04, 2006, 04:10:19
edit2Rapporteer  
Dat is een hele goede. Maar 1 minuut lang vlagen van 27 knopen en je hebt het toch  even moeilijk op het water (of erger als je net het land op gaat)
EricC

Antwoord #6 April 04, 2006, 05:08:28
edit2Rapporteer  
Misschien een klein beetje een andere vergelijking, maar vroeger toen ik erg veel op Aruba windsurfte en ik niet veel geld had en dus maar 1 zeiltje (5m2) kon ik door de ervaring een gigantische range varen. Van zeer weinig wind tot loeihard... je kent dan je board en zeil van top tot fin...
Wat ik dus wil zeggen is dat ervaring meer telt dan cijfertjes....
Ik keek nooit naar windmetertjes. Het waaide... of niet. Denk dat dit voor kitesurfen hetzelfde geld. Ik ben nog maar een beginner kiter, by the way..
gewoon gaan met die banaan dus en veel ervaring opdoen.
Pbter

Geen avatar

Antwoord #7 April 04, 2006, 06:41:19
edit2Rapporteer  
jongens hoe checken jullie die windsnelheid nou?
ik heb zelf echt geen idee of ik nou 27 of 30 knopen voor m'n kiezen krijg ik als ik geconcentreerd aan het varen ben....

ik weet wel dat een kleinere maat nou eenmaal een grotere range heeft
Fré

Antwoord #8 April 04, 2006, 17:58:26
edit2Rapporteer  
Misschien een klein beetje een andere vergelijking, maar vroeger toen ik erg veel op Aruba windsurfte en ik niet veel geld had en dus maar 1 zeiltje (5m2) kon ik door de ervaring een gigantische range varen. Van zeer weinig wind tot loeihard... je kent dan je board en zeil van top tot fin...
Wat ik dus wil zeggen is dat ervaring meer telt dan cijfertjes....
Ik keek nooit naar windmetertjes. Het waaide... of niet. Denk dat dit voor kitesurfen hetzelfde geld. Ik ben nog maar een beginner kiter, by the way..
gewoon gaan met die banaan dus en veel ervaring opdoen.

Eric, denk niet dat die vlieger hier op dezelfde manier op gaat. Grin

Ervaring is idd iets waarmee je je limieten ietsje verder legt, ...
MAAR: met veel wind doet je vlieger met je wat hij wil, niet meer wat jij wil...
Goe voorbeeld is 't bekende teabagging, gewoon gesopt worden zoals een theezakje in een tas, of nog met veel meer wind, amper nog neergezet worden...

Maar ja, beperkte mate geldt idd dat ervaring je windrange iets vergroot...
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 April 04, 2006, 18:12:34
edit2Rapporteer  
"Gaan met die banaan" is niet de instelling om met een kite het water op te gaan!! Kiten is wel even wat anders als windsurfen met harde wind. Als je het met windsurfen niet meer houdt ga je naar de kant en leg je je spulletje neer, een kite die overpowerd is is dat wel even wat anders en gevaarlijk.
EricC

Antwoord #10 April 04, 2006, 18:32:48
edit2Rapporteer  
 :Smiley
Tja OK ik bedoelde natuurlijk niet dat er met windkracht tig gelijk maar het grootste kite opgetuigd moet worden maar ik bedoelde meer dat het inschatten van windkracht verhouding met gewicht kiter en kite groote meer uit ervaring moet komen dan uit tabellen... was misschien een beetje te kort door de bocht.
Ik neem aan dat je als beginner meer in de lage range zit en als ervaren meer in de hoge range zit. Windmetertjes helpen misschien wel een beetje maar we moeten niet vergeten dat er op het water en op hoogte van de kite toch andere wind kan waaien.
That's it... voorzichtigheid is inderdaad nummer 1 prioriteit, geen discussie.  ThumpsUp
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 04, 2006, 18:51:50
edit2Rapporteer  
Oke..................en inderdaad, ga als beginner in de lage range zitten en vraag gewoon aan de mensen die van het water komen wat voor kite je moet gebruiken die dag.

En bij twijfel niet gaan en bedenk dan dat er nog  meeeer dan genoeg goede dagen zullen komen.
ItsMe.Erik

Antwoord #12 April 05, 2006, 02:19:32
edit2Rapporteer  
Het is zeker afh. van de ervaring. Kijk maar op de meeste sites bijvoorbeeld north. Deze maken niet voor niets onderscheid tussen beginner, Advanced, expert  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.