Domme en verstandige kiters..

slufterhufters.com

Berichten: 6021
Mei 19, 2006, 13:31:07
edit2Rapporteer  
Nog even over gisteren (donderdag).

Na lange tijd niet meer op het Autoplaya te zijn geweest was mijn sessie gisteren 100% geslaagd.
Gelijk viel me op dat nog veel kiters de moeite nemen om het wandelingetje te maken van de parkeerplaats naar het strandje.

En toch weer kiters gezien en zelfs moeten redden die een veel te grote maat hadden opgezet, er stond een dikke 5 tegen 6bf aan, het gemak wat sommige voor lief nemen omdat ze geen kleinere maat hebben of denken dat het wel kan was weer verbijsterend.
Gelukkig was de meerderheid goed bezig en pompte de kleinere maten kites op onder het mom van 'we kunnen altijd nog groter oppompen als het moet'.

Bij kiten bestaat geen twijfel, het is JA of NEE...
Geen tussenweg of grijs gebied.
Bij 1% twijfel is het NEE.

Boven de 5bf wordt kiten een powersport die meer van je vergt, lichamelijk en geestelijk, schroom niet om aan anderen te vragen wat ze op gaan zetten of hebben staan, vraag daar desnoods bij wat diegene weegt want iemand van 90 kilo kan wel met een 10 of 12m terwijl iemand van 75 kilo genoeg heeft aan een 8m.
Belangrijk is ook dat je als kiter toegeeft dat je sommige vragen niet kan beantwoorden omdat je de nodige ervaring mist, zeg dat dan gewoon en doe niet stoer, jou antwoord kan iemand zijn leven kosten.

Help elkaar, let op elkaar, grijp desnoods in als jij iets ziet waarvan je weet dat dat niet gaat of kan.

Hoe meer ervaring een kiter heeft des te meer verantwoording hij heeft naar anderen toe, jou visie en ervaring kan ongelukken voorkomen.

Op de terugweg van het water naar het strandje zag ik dat er kiters waren die net aankwamen en richting het water liepen, deze kiters maakte de juiste keuze om weer terug te gaan want de wind was gewoon te hard geworden, dikke 6 tegen 7bf aan.

Op de weg terug naar de auto brutaal kiters aangesproken die richting het strandje liepen, sommige groeten je gewoon niet wat ik raar vindt want we zijn allemaal broeders en zusters die deze machtige sport beoefenen.
Na een kort praatje even uitgelegd wat voor wind er stond en waarom de meeste het water afkwamen, deze mannen waren beginners en hadden alleen 10m kites bij zich, en namen de juiste beslissing om weer terug te gaan, hulde voor deze gasten..

Mensen, er kan veel wind staan, soms is het niet anders dan maar weer naar huis te gaan, ook al heb je al 3 weken niet gekite, je hebt familie en vrienden die je dierbaar zijn, een ongeluk is zo gebeurt, het kitevirus tast je rationele denkvermogen aan, je kan maar aan 1 ding denken als de bladeren bewegen aan de bomen, maar probeer met veel wind even tegen jezelf aan te kijken, doe een beroep op je verantwoording en neem de juiste beslissing.
Er komen nog genoeg andere dagen met wel de juiste wind aan, en met de juiste beslissing kan je nog jaren genieten van deze mooie sport.

Arno

Ps, nog even over het Autoplaya, wat is het daar toch mooi en zeer fijn kiten, na lange tijd weer vet genoten van mijn kitesessie, rete vlak en strakke wind, lauw water en je kan overal staan, een zee van ruimte.
Bijna iedereen weet dat ik haast altijd op de Slufter kite, maar nu ik weer op Autoplaya ben geweest besef ik hoe vet goed die stek is om te kiten.

@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Mei 19, 2006, 13:42:26
edit2Rapporteer  
Goed verhaal, hoop dat en hoop gasten hier naar zullen luisteren. Gister op Slufter was het perfect maar wel erg vlagerig, er zaten flinke vlagen bij!!! Moet zeggen dat je met een Bow/SLE 9m voor mij de beste keus is met dit soort dagen. Veel gasten moesten met hun 10 het water af maar met een SLE heb je alles onder controle.
DaRipper

Berichten: 370
Antwoord #2 Mei 19, 2006, 13:57:32
edit2Rapporteer  
Uitstekend verhaal, ik geef je volledig gelijk.

Kiten is een topsport die veilig is  zolang je je voortdurend beseft wat de risico's van de meteorologische omstandigheden zijn en van de mogelijke gevaren op of nabij de spot.
kiteron

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #3 Mei 19, 2006, 14:07:47
edit2Rapporteer  
Heb het zelf ook al eens gehad, op autoplaya...
Kite opgepompt, met kite, bar en board onder mijn arm naar de waterkant gelopen (laag water).
Daar aangekomen eens goed bij mezelf te rade gegaan en tot de conclusie komen: "Hmmm... misschien toch maar niet..."

En onverrichterzake rechstomkeert gemaakt.

Better safe than sorry...

Kiteron
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #4 Mei 19, 2006, 14:32:45
edit2Rapporteer  
Ik wordt komende dagen gek geloof ik...

Vorige week tijdens mijn werk heb ik mij licht vertilt. Die dag en de dag ernaa een beetje last van een spier in mijn rug, maar verder wel oké.

Gisteravond na mijn werk gelijk gaan kiten. Op zich heerlijk gevaren, geen problemen, maar toen ik op ging ruimen kreeg ik weer last van die spier. Het is nu zo erg dat ik vannacht vrijwel niet heb kunnen slapen en veel pijn heb bij bewegen.

Het waait de komende dagen fantastisch (wel behoorlijk hard vandaag, maar zaterdag ideaal). Ik vrees dat ik mijn verstand moet laten spreken om maar niet te gaan kiten en niet aan de downwinder deel te nemen om erger te voorkomen. Dus, ik wordt gek de komende dagen......
Arthur
Gast
Antwoord #5 Mei 19, 2006, 14:37:52
edit2Rapporteer  
Is het verstandig om met laag water naar Playa te gaan ??   Huh
Slufter was ook hakken en zagen  ! loser
Was een gistermega 1 uurtje mega vlagerig daarna weer goed te doen,
avond was  ThumpDown
Verder denk ik dat veel door die grote bek van jou nix meer durfden te zeggen  schater
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #6 Mei 19, 2006, 14:38:43
edit2Rapporteer  
ik moet toegeven dat ik gister ook niet helemaal zeker was of ik mijn 10 zou kunnen houden heb het toch gedaan en is goed gegaan gelukkig maar toen ik hem neer liet deed ik mijn bar los (van harnas) ontdekte ik dat ik mijn leach nog aan mijn loop had zitten (pl zero4 bar) dus als ik had moeten quicken was ik mijn kite kwijt geweest daar schrok ik ook wel dat zal mij nooit meer gebeuren

heb gister trouwens wel weer even mijn lijnen grondig gecheckt dat vind ik met dit weer ook wel belangrijk en het zag er ok uit
La Flauwurhman

Berichten: 866
Antwoord #7 Mei 19, 2006, 15:11:34
edit2Rapporteer  
avond was ThumpDown

Aaaaaaaah Tuur, pessimist, je bent teveel verwend! Gisteravond was heerlijk, vooral toen we ff gingen knallen om de hoek!
La Flauwurhman

Berichten: 866
Antwoord #8 Mei 19, 2006, 15:13:07
edit2Rapporteer  
Maareh, weer back to the point.
Voor de mensen die nu willen gaan kiten....NIET doen!! Stoten van 10 bft!!
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #9 Mei 19, 2006, 15:31:28
edit2Rapporteer  
kunnen mensen niet dat mini kiteje dat je op je hoedeplank kon gooien herinneren mischien in dat wat voor dit moment

zoniet echt niet doen bewaar je leven even voor als weer wat minder word

al zit ik hier ook wel te balen
joyce
Gast
Antwoord #10 Mei 19, 2006, 15:32:34
edit2Rapporteer  
goed verhaal arno.....
je werd al gemist op de slufter.................
Wolk

Geen avatar

Berichten: 54
Antwoord #11 Mei 19, 2006, 15:35:10
edit2Rapporteer  
Heel goed verhaal.
De meeste hebben de moeilijke keuze door te weinig ervaring en maar één kite.
Heb in het begin zelf ook vaak de vraag "welke kite zet je op?" moeten beantwoorden met: ja, gewoon die ene die ik heb.
Achteraf vind ik het nog steeds heel duur, maar zeker waard om 3 maten in huis te hebben.
En dan nog heb je dagen zoals vandaag dat je je spullen in de tas moet laten zitten,maar dat komt niet zo vaak voor.
Hoop dat iedereen het verhaal van Arno serieus neemt want we zijn al genoeg kite vrienden verloren en elk ongeluk(je) zal de kitesport een slechte naam geven en het dus verknallen voor de rest.
Het is dus ook in ieders belang dat je elkaar waarschuwd als dat nodig is.

have fun

Arthur
Gast
Antwoord #12 Mei 19, 2006, 16:08:17
edit2Rapporteer  
Ok Den, daar heb je een punt..om de hoek was het water helemaal top !
Maarja wel veel stroming en dus hoogte verliezen, en ook maar een klein uurtje.. (toch ff zeiken hehe ;-)
La Flauwurhman

Berichten: 866
Antwoord #13 Mei 19, 2006, 16:27:12
edit2Rapporteer  
E ey ey tuurtje...wie het kleine niet eert, bladieblablah! ThumpsUp
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #14 Mei 19, 2006, 18:42:18
edit2Rapporteer  
Citaat
Op de terugweg van het water naar het strandje zag ik dat er kiters waren die net aankwamen en richting het water liepen, deze kiters maakte de juiste keuze om weer terug te gaan want de wind was gewoon te hard geworden, dikke 6 tegen 7bf aan

toen ik aan kwam zo drie uur half 4 waaiden het dikke 6 met stoten van dikke 7 (nog na gekeken op actuelewaterdata )

allemaal kiters die bij naar huis gingen geen 1 kiter meer op het water
dan behoor ik tot de verstandige kiters en ben naar huis gegaan 
jamer dat het anderhalf uur later veel zachter ging waaien
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #15 Mei 19, 2006, 18:56:11
edit2Rapporteer  
Vandaag en morgen erg onstuimig weer!
Zelfs al heb je de tools in huis (kleine kites onder de 10 m2) dan nog is het oppassen geblazen, zeker voor de kiters die de ervaring nog niet in huis hebben.
Dit zijn de meest tricky omstandigheden waarbij geen marge is voor fouten of onderschatting. Bij deze windsnelheden is het altijd veel vlageriger, wat de risico´s alleen maar vergroot.
Ik zou zeggen; hou de weersberichten in de gaten, en bij twijvel lekker thuis blijven of met een camera aan de kant filmen!!
Alibali

Berichten: 114
Antwoord #16 Mei 19, 2006, 19:19:38
edit2Rapporteer  
Gisteren snel naar Scheveningen. Dacht een 5/6 bft.
X2 8 meter opgepompt en klaar om te gaan !!!
Niet te houden, super vlagerig en werd alleen maar gelanceerd.
Wijselijk weer kite neer gelaten maar baal als een stekker.
8 meter , 75 kilo en boardje fantic skyrider 129 moet toch voldoende zijn om t kiteje te houden
Dus niet !  (angry_kitesmiley)  (cry_kitesmiley) (angry_kitesmiley)
Hopelijk van t week end beter..
Is die X2 echt zoveel krachtiger als een nieuwe 2006 kite ofzo ???
Ik zag gasten met 8 en 9 meter Naish ravens 2 , torch en North vegasjes gewoon knallen... !!!
 loser
LEAF

Berichten: 826
Antwoord #17 Mei 19, 2006, 21:09:03
edit2Rapporteer  
tja hoor net dat er nu ook 1 bezig is op Scheveningen met 7m en de vraag is of dit nog verantwoord is????  Er zitten dikke stoten tussen en wat mij betreft geen kiteweer  op dit moment.  Er zijn altijd mensen die vinden dat het nu nog makkelijk kan tot dat er een stoot van 10 bft langs komt en dan is het einde verhaal vrees ik.  Hopelijk neemt ie wat af vanavond...
Steph

Berichten: 467
Antwoord #18 Mei 19, 2006, 21:11:36
edit2Rapporteer  
Hulde Arno. Goed verhaal!
(moest toch een keer gezegd worden)

Een X2 is echt een monster zonder noemenswaardige depower. Er is geen vergelijk met een 2006 kite.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #19 Mei 19, 2006, 21:13:41
edit2Rapporteer  
Heb nog wel een verhaaltje over een x2 10m2 die ik laatst ff mocht lenen omdat mn fuel 9 bij de reparateur lag... Wat is dat een trekzak zeg. Dat ding wil maar niet in de hoek van het windvenster kruipen, erg veel hoogte liep ik dan ook niet. Het kiten ging wel, maar toen ik bij een sprong mn boardje verloor, kon ik gedepowered niet eens achteruitlopen in het water...

Nee, dat is voor mij echt een kite die je nu niet meer moet kopen... Je weet niet wat je meemaakt als je 1 koopt die maar 1 jaar jonger is! En dan heb je het nog maar over 2003!
-DAVE-

Berichten: 368
Antwoord #20 Mei 19, 2006, 22:21:15
edit2Rapporteer  
Zeg Arno , wij zoeken hier nog een preker voor onze Commune.   loser

Preekt en u zult vereerd worden, daar uw woorden ons verstand zoet strelen met uw wijsheid.
bedankt voor je verhaal dus! GOED !   ThumpsUp
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #21 Mei 19, 2006, 22:38:20
edit2Rapporteer  
Arno,

geef je helemaal gelijk zoals anderen (bijkbaar met ervaring dus) die op deze top antwoorden. K'was niet zelf op het water, maar heb iemand met een 10 aangesproken, of het wel zo verstandig zou zijn. Voor de zoveelste keer een stom komentaar gekregen, maar dat heb ik
er dan voor over:
...hij ging niet...
TijN

Berichten: 426
Antwoord #22 Mei 19, 2006, 22:45:32
edit2Rapporteer  
vandaag toch met een 12m op Horst gevaren was zeer vlagerig maar super lekker man soms net overpowerd maar toch wel te doen, ben in super conditie dus daar lag het niet aan. (grinnik_kitesmiley)
diederik

Berichten: 908
Antwoord #23 Mei 19, 2006, 23:00:57
edit2Rapporteer  
Arno....perfect verhaal!!! Risico's zoijn het zeker niet waard, zeker niet in dat ondiepe water op de lpaya waar je direct je nek breekt als het mis gaat!

Was er zelf ook die dag met een tien meter nemesis...aan het begin van de dag goed te doen maar om een uur of twee/drie werd het me echt te gek en heb de (verstandige) beslissing genomen om eens om me heen te vragen wat anderen deden en hoe de vooruitzichten qua wind waren...toen ben ik er maar mee genokt hehehehe!

Maar sociale controle en een beetje contact houden met elkaar is echt erg verstandig en leerzaam tijdens die harde wind daagjes...ook dit forum vergroot onze wijsheid preek preek bladerdiebla!
Nino

Berichten: 333
Antwoord #24 Mei 20, 2006, 00:02:50
edit2Rapporteer  
Howdy,

Ik had hetzelfde probleem met mijn X2 10m2. Heb er op een gegeven moment (eigenlijk om een hele andere reden) een 5e lijn op laten zetten. Echt een groot verschil. Ik heb een klein beetje power verloren, maar een heleboel depower gewonnen. Ook lijkt het offie ietsje sneller draait en ietsje hoger loopt. Anyway, heb er nu echt nog veel plezier van.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.