BROUWERSDAM superspot?! - je mening!

Elzelien

Geen avatar

Berichten: 2
September 05, 2009, 19:44:46
edit2Rapporteer  
De gemeente Schouwen-Duiveland is vanalles van plan in en rondom de Brouwersdam. Ze wil voornamelijk meer bedrijvigheid in en meer promotie voor het gebied. Aangezien ik binnenkort als local een surfersvisie wil indienen bij de gemeente, wil ik graag meningen horen over de spot.
Wat vind je als kiter goed aan de Brouwersdam, wat kan beter en waar erger je je mateloos aan?

Graag voor 20 september je mening spuiten!

Voor andere locals: houd de blauwe gemeentepagina's in het Ons Eiland in de gaten en kom opdagen als er een inspraakavond is over de Brouwersdam! Zeker weten dat het zin heeft!!
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #1 September 05, 2009, 19:58:18
edit2Rapporteer  

Brouwersdam is zeker een goede spot.

Maar, op een zomerse dag in de vakantie met een 5bf windje is het een van de laatste plaatsen waar ik wil kiten!!!

200 kites:  25 lessers, 75 man met hun kite op 12u, 50 downwinddrifters , 40 man die zichzelf vervloeken omdat ze niet naar een andere spot zijn gereden en 10 gasten die altijd gelukkig zijn...

Maart, april, oktober en november zijn goed te doen, liefst dan nog op een weekdag.

Echt veel meer volk kan er niet meer bij.

Ik geef ook totaal geen kritiek op lessers en mensen die beginnen, 2 jaar geleden stond ik daar ook tussen!

Maar op deze spot is gewoon een beginnersmagneet, met alle gevolgen vandien, kites inelkaar, crashes,...

Als er geen plaats bijkomt, is ze nu al redelijk vol.

Mijns inziens, misschien vindt iemand anders dat er nog wel 100 man bij kan.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 September 05, 2009, 20:30:48
edit2Rapporteer  
Ben het volledig eens met Kobrin het staat er vol met beginners en de plaatselijke kiteshop verhuurt nog eens kites aan mensen die nog geen les hebben gehad. Kortom de kites vliegen nog eens rond je oren.
MayhemX

Geen avatar

Berichten: 249
Antwoord #3 September 05, 2009, 22:54:02
edit2Rapporteer  
Kom er eigenlijk concequent 2 x per week heel het jaar door:

+Mooi en ruim strand scheelt veel ongelukken.
+Veel verschillende omstandigheden vlak, choppy etc
+Vlak bij de sport gratis ! parkeren
+veel eettentjes e.d
+duidelijke afscheiding kite zone (voor sommige niet duidelijk genoeg)
+erg goede en behulpzame reddingsbrigade
+algemeen goede sfeer tussen kiters, windsurfers e.d.

-obstakels bij hoog water. Heb al diverse gaat net goed situaties gezien met de paal en andere obstakels in de "spingtij zone".
-misschien iets meer toiletten ipv de 2 bij de kous.
-informatie borden bij ingang "populaire" kite gedeeltes ontbreken. Juist de eerste 3 ingangen worden veel gebruikt door kiters.
-Bij sommige wind richtingen (Z) 100 man op "verboden" strand werkhaven. Ook hier zou een duidelijk bord bij de vrij smalle doorgang beter helpen en denk meer begrip opleveren dan steeds schrijven. Attenderen op verbod via bord en daarna schrijven bij overtreding is nog niet leuk maar zal bij meer mensen begrip opleveren.
-Drukte maar dat is overal een probleem en heeft weinig met de spot zelf te maken. Wat ik zelf erg vervelend vind en misschien op bdam wel erger is dan waar dan ook is het aantal bordjes wat op een drukke dag gebracht moet worden. Is toch een teken dat er echt veel mensen zonder serieus les gehad te hebben varen.



Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 September 05, 2009, 23:38:23
edit2Rapporteer  
Ben er in de meivacantie 3 keer geweest.

Vond het een erge klotsbak om te kiten. Bij de dijk waren wel mooie golven maar daar was het erg druk. Heb ook op neeltje Jans gevaren en vond het daar beter dan de dam..

Elzelien

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #5 September 06, 2009, 09:58:51
edit2Rapporteer  
De gemeente Schouwen-Duiveland is vanalles van plan in en rondom de Brouwersdam. Ze wil voornamelijk meer bedrijvigheid in en meer promotie voor het gebied. Aangezien ik binnenkort als local een surfersvisie wil indienen bij de gemeente, wil ik graag meningen horen over de spot.
Wat vind je als kiter goed aan de Brouwersdam, wat kan beter en waar erger je je mateloos aan?

Graag voor 20 september je mening spuien!

Voor andere locals: houd de blauwe gemeentepagina's in het Ons Eiland in de gaten en kom opdagen als er een inspraakavond is over de Brouwersdam! Zeker weten dat het zin heeft!!
gecko265

Berichten: 60
Antwoord #6 September 06, 2009, 10:29:29
edit2Rapporteer  
Helemaal eens met Ncult!
Kom er zelf ook ongeveer 2* per week.
genoemde + en - punten herken ik ook.
wat ik op de dam nog mis is een douche om na t kiten ff het zand van je pak en je bar te spoelen.
verder vind ik dat er vaak toeristen rondlopen die de gevaren van kiten niet zien..
dan zie je ineens weer een kind in de branding spelen tussen de kiters...levensgevaarlijk.. Kitezones zouden ook omgekeerd moeten werken... Wij een bekeuring als we niet kiten binnen de zone.. badgasten een bekeuring als ze wel zwemmen binnen de kite zone!

Verder zou ik er vaker komen als je ook aan de grevelingen kant mag varen bij bijvoorbeeld oost! Er is daar een gebied waar speedboten hard mogen varen.. als ze dat nou eens zouden verbieden.. en de veel mileuvriendelijkere kites zouden toelaten... Wink zou top zijn!

verder niks mis met Bdam.. drukte valt goed mee te leven.. in de weekenden gewoon ff wat verder het water opgaan.. heb je geen last van de beginners.
de Zandbanken een paar kilometer uit de kust zijn dan ook super voor waves en vlak water!
Thomas79

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #7 September 06, 2009, 11:47:25
edit2Rapporteer  
Ik ben er gisteren geweest en het was niet echt een leuke ervaring...

Zelf ben ik nog een echte beginner, dus probeer alles nog voorzichtig en doordacht aan te pakken...waar tijdens mijn lessen ook steeds op gehamerd is. Maar wat ik daar allemaal gezien heb, echt bijna ongelofelijk.

Heel veel beginners die echt gewoon geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.Alle basisregels worden met voeten getreden en veel medekiters en andere strandgebruikers worden in gevaar gebracht.

Vliegen met veel te grote of slecht opgepompte/lekke kites is daar de normaalste zaak, badgasten met opblaasmatrassen tussen 150 kiters, overal zie je kites en boards die 'vergeten' worden bij vloed (ikzelf heb 4 kites uit angst verplaatst aangezien deze anders onherroepelijk richting dijk waren gevlogen, met alle gevolgen vandien), enz. ...

Na een uurtje al besloten om toch maar niet het water op te gaan, in zulke omstandigheden pas ik als beginner liever. 
leeany

Berichten: 844
Antwoord #8 September 06, 2009, 12:17:12
edit2Rapporteer  
Ben er deze zomer denk ik.. 7 keer geweest.
Dingen die ik hier tegenkom herken ik inderdaad wel, zoals de vele scholen en beginner die aanwezig zijn.
Als ik soms mensen aanspreek of ze misschien mijn kite op kunnen laten, dan vragen ze aan mij welke maat ze nodig hebben eigenlijk, en vertellen ze me dat ze geen les hebben gehad (gebeurt regelmatig)

Zelf kan ik me nog als beginner toerekenen denk ik, kan nu prima varen en ben bezig met het hoogtelopen wat nog moeizaam is op het moment.
Waar ik me echt dood aan kan ergeren zijn kiters die (zeker met westen-wind) hun kite precies op 12 uur houden en met 10 man sterk achter elkaar staan die precies hetzelfde doen.
Waarnaar er dus bijna niemand kan starten.

Ook is mij het gebied waarin gesurfd mag worden een beetje onduidelijk, probeer altijd zo goed mogelijk op dezelfde plek te blijven, en dan zoek ik meestal de plek op waar de scholen een beetje zitten, zodat ik zeker weet dat ik in het goede gebied zit (ik hou wel afstand uiteraard van de school)

Voor de rest een fijne spot, die zeer royaal is in oppervlakte. Het parkeren kan dicht bij het strand, en er is genoeg ruimte om je kite op te laten buiten de last van strandbezoekers om.
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #9 September 06, 2009, 12:36:54
edit2Rapporteer  
Fijt is dat er te veel scholen op de Brouwersdam zijn namelijk 3 en elke school gebruikt een stuk van de dam opzich kan het prima als er geen andere kiters bij waren en hun als enige in het water zijn.

Wat zuid-holland betreft had er nooit een vergunning moeten komen voor Harry Vogelezang of nieuwe Natural-high dit omdat er hierdoor dus 3 scholen zitten en het met 2 scholen al krap was!!!

Wat overigens wel fijn zou zijn is als ze even zo een schip van de maasvlakte 2 laten komen en het strand een paar honder meter laten op spuiten zodat zeeland weer stukje groter wordt de Strantent terug kan en het weer een gezellige boel wordt Grin
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #10 September 06, 2009, 13:50:35
edit2Rapporteer  
Ik kom er al enkele jaren, zo vaak ik kan:

WAT IS GOED: gratis parkeren, veilig qua obstakels en lang ondiep, korte loopafstand.
WAT KAN BETER: Horeca vind ik dit jaar ronduit slecht, strand beter reinigen, voorste stuk ligt vol met zooi, waardoor je materiaal makkelijk beschadigd.  Douche, permanente reddingsbrigade die (tegen vergoeding) je te hulp schiet. (zie sommige kiters vaak erg lang in het diepe ploeteren)
ERGERNISSEN: sfeer wordt steeds opgefokter door de drukte. arrogante gevorderde Duitsers en Belgen die alles volbouwen en op het drukke water zich gedragen alsof ze alleen zijn.  (nee, ze zijn  niet allemaal zo). Ik heb hier meer moeite mee dan met beginners.

kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #11 September 06, 2009, 14:11:39
edit2Rapporteer  

@ gebruikersnaam, knap dat jij nationaliteiten kan onderscheiden op het water...


Ok, het cliche van de Duitser met cabrinha kite en helm kennen we, maar voor de rest???
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 September 06, 2009, 16:01:45
edit2Rapporteer  
@kobrin: kwestie van taal en gezichten en er heel vaak zijn. Je kent dan veel vaste gasten. Ook de irritante.  Beetje flauw van je. Er zat al een nuance in mijn uitspraak.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #13 September 06, 2009, 17:38:46
edit2Rapporteer  
veel te veel moffen, lijkt wel of ik in het het buitenland was gisteren. was er een 1,5 jr jaar niet geweest maar mijn strand is het niet meer. veel te druk.

ging ff een vriend gedag zeggen, mn boardje lag aan de waterkant voor 2 min. komt er zo'n caravan duister aan van zo'n 40 jr pakt mn boardje zonder blijken of blozen, geen blik op het water of strand en loopt naar zn caravan toe. ik schreeuwen en achter hem aan. spreek ik hem aan dat het mn board is. zegt tie in het duist oh ja ik dacht dat die van gisteren was en dat die aangespoeld was...
ja drie bier dikke lul, ik begrijp sommige mensen echt niet..   
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #14 September 06, 2009, 17:48:13
edit2Rapporteer  
De Brouwersdam is de enige spot die ik ken.
Ik heb daar bij Natural High mijn cursus gedaan en ben er daarna inmiddels 8 keer een dag geweest.

De ergernissen die ik hier lees kan ik me heel goed voorstellen, veel beginners die of met lessen bezig zijn, of zoals ik en een vriendin van mij, samen proberen om waterstarts te oefenen.
Wij proberen zelf op te letten, eentje is te voet in het water om de ander te helpen en voor elke poging kijken weo m ons heen of er niet iemand te dicht bij is ofzo.

Waar ik me als beginner op de dam enorm aan erger zijn de gewone badgasten tussen de grote hoeveelheid kiters, als die mensen gewoon 200 meter verderop de zee in gaan, waar kiters niet mogen, zou dat al heel erg veel schelen denk ik...

Tja, andere punten kan ik weinig over zeggen, ik heb gewoon geen idee hoe het op een andere spot geregeld is.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #15 September 06, 2009, 17:54:01
edit2Rapporteer  
ik vind dat je die badgasten weinig kwalijk kan nemen, vaak weten ze niet beter en komen ze zelf naar je toe vanwege nieuwsgierigheid, lijken net zeehonden of dolfijnen, de gevaren zien ze niet.....wat ik mij kan voorstellen, met deze drukte is het een kwestie van tijd dat er betere regulering moet komen   
Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #16 September 06, 2009, 18:59:10
edit2Rapporteer  
Een zonnige zomer zondag, WNW, 5bft en hoog water op de Brouwersdam zijn de beste dagen daar!




NOT
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #17 September 06, 2009, 20:05:32
edit2Rapporteer  
Dat zou dat al een flinke verbetering zijn.
Bij alle strand opgangen van het gedeelte waar gekite mag woren een heel duidelijk groot bord dat dit kite gebied is, het riskant is er te zwemmen en dat een klein stukje verder het strand veel veiliger is...
Kitemen

Berichten: 370
Antwoord #18 September 06, 2009, 23:04:46
edit2Rapporteer  
Mooie spot, vlak water, golven en belangrijk auto dichtbij parkeren maar echt veels te druk! Ben zaterdag daar geweest maar je moet echt een plek zoeken om je kite neer te droppen vlakbij het water en op het water weg komen is ook niks met die drukte!

Vorige week na een crash per ongeluk uitgehaakt, ik achter die kite aan richting de kant. Ik wilde de bar loslaten maar dat ging niet omdat er speelende kinderen in het water laggen en strand vol met badgasten!!

Ga daarom liever naar een spot waar het rustiger is maar dat betekend wel gauw een stuk lopen weer en betaald parkeren...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #19 September 07, 2009, 06:22:30
edit2Rapporteer  
Mensen mensen jullie vergeten allemaal 1 belangrijk ding. Brouwersdam is geen officieel erkende kitespot. Eigenlijk is het gewoon een recreatiestrand waar kitesurfen word gedoogd.

Je zal dus ten alle tijden moeten uitkijken voor badgasten.
matti

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #20 September 07, 2009, 09:17:53
edit2Rapporteer  
brouwersdam, daar zijn maar 2 problemen:

Zeer slecht onderhouden en vuil strand, op de plaats waar vroeger "de strandtent" stond, lijkt wel een stort.

ten tweede:
Veel te veel show-offs die hun kunstjes in 10cm water willen doen kwestie van zo dicht mogelijk bij het strand hun kunstjes te tonen.

Vaar je 100m uit de kant, geen enkel probleem meer, geen vuile wind van andere kites, geen leerlingen in dit gebied, dus in feite maken diegenen die klagen over leerlingen en teveel andere beginners en teveel strandmensen op de kant het henzelf moeilijk....

Ik moet wel eerlijk toegeven, dat de er genoeg plaatjes staan met verboden te kiten op de noordkant van de dam ( Zuid Holland) , maar eens de grens over, en op grondgebied  zeeland, is er voor de mogelijke dagjesmensen en of kiters windsurfers geen enkele aanduiding voor wat hoe en waar..en dan nog maar niet over het echt smerige strand te spreken, we betalen allemaal belastingen, en ook de duitsers en belgen en fransen ez....toeristenbelasting...maar daar is niet een klein deeltje aan  de kitespot- Zeelandse zijde van de Brouwerse dam ,besteed.
matt
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #21 September 07, 2009, 09:36:59
edit2Rapporteer  
+ diverse typen water afhankelijk van waterstand (vlak water, waves en normaal)
+ voor beginners top (maar is ook gelijk een nadeel)
+ gratis parkeren
+ aanwezige reddingsbrigade

- Heel erg veel beginners, vooral met pal aanlandige wind is het drama om weg te kunnen varen.
- In de hoek van het strand veel rommel zoals kapot glas/blik, takken en scherpe stenen.
- veel beunhazen die zich enorm uitsloven aan de rand van het water, maar Youri Zoon krijgt van mij de volledige ruimte :-)
- veel badgasten die maar wat doen.
- met deze opmerking maak ik me niet populair, maar ik irriteer me ook aan sommige windsurfers die op de kitespot (bij enorme drukte) gaan surfen terwijl ze aan het andere gedeelte van de Brouwersdam (waar je niet mag kitesurfen) ook kan windsurfen.

Een oplossing zou kunnen zijn om de hele brouwersdam open gooien of 3 / 4  zones maken voor; - kitezone, lesserskitezone, windsurfzone en badgastenzone (deze bij voorkeur boven of in de vluchthaven).
Silk

Geen avatar

Berichten: 49
Antwoord #22 September 07, 2009, 13:16:23
edit2Rapporteer  
Zolang de wind redelijk sideshore staat, is er op brouwersdam plaats genoeg!

Alleen zoals met de wind van de laatste dagen (bijna onshore) dan zit iedereen op een kluitje downwind tegen de waterlijn aan te varen, allemaal in hetzelfde straatje parallel aan het strand. En een heleboel blijven daar lekker hangen omdat ze perse in het ondiepe tricks en moves willen scoren.  Nou ja dan moet je niet klagen over druk of beginners die aan de kant staan. Dat is dan je eigen keuze.  Je kan makkelijk genoeg een paar lange rakjes upwind kruisen zodat je  weg bent uit dat stuk.

Voor de rest zoals eerder al aangegeven mis ik op brouwersdam een paar douches, die staan op veel stranden gewoon standaard geinstalleerd. Er zijn WC's dus waarom geen paar simpele douches.
VJ

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #23 September 08, 2009, 21:42:05
edit2Rapporteer  
Dat er geen douches aan de buitenkant van de Brouwersdam zijn, komt door dat er geen leidingen in de Brouwersdam mogen worden gelegd. Dit is om te voorkomen dat de dam verzwakt. De Brouwersdam is dan ook als 1 blok in zee gelegd.
Om diezelfde rede staan er ook geen lantaren palen aan de zee zijde en hebben de strandtenten daar een eigen stroom voorziening.
Bazmark

Berichten: 223
Antwoord #24 September 08, 2009, 22:13:21
edit2Rapporteer  
Ja! De Brouwersdam is een superspot.

Waar vind je zulke stranden waar je de auto (gratis!) bijna op het strand zet en enorme brede stranden hebt om je kite op te laten?
Waar kunnen met 25 graden en windkracht 5 makkelijk 200 personen kiten?
Ik kan echt geen betere spot bedenken!
Ik kite hier al jaren en het bevalt me prima!

Ja het kan altijd beter.
-Schoner in de hoek waar voorheen "de strandtent" stond. (Je kunt ook 500m. verder lopen overigens!)
- In het hoog seizoen een grote start/stop plaats, je ziet dat in veel toeristische gebieden. Groot omdat het recreatie/watersport strand is. Je weet dat er gewatersport kan worden en je moet dan ook niet mauwen als zwemmer.

Ergeren?
Nou soms aan mijn eigen onkunde....MAAR als ik me dan erger is het NIET aan de beginners/lessers, de meeste kijken namelijk behoorlijk goed uit. Ik stoor me meer aan de gasten die daar tussendoor knallen en het zelf nooi hebben hoeven leren, die niet op of om kijken en er van uitgaan dat iedereen wel voor hun uitkijkt. Overigens heeft dit denk ik niets met de spot Brouwersdam opzich te maken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.