Nu ik dat gewicht zo zie staan valt me op dat ik echt geen idee heb hoe licht dat is. Wat wegen andere kites dan? Mijn Naish Trip en Ozone Reo zijn volgens mij best licht maar ik heb geen idee wat ze wegen. Ik zie het gewicht van een kite ook nooit vermeld staan, behalve nu dus bij deze. Gek eigenlijk.
Concaaf heft de rocker op. Je moet dus naar de combinatie (enkel) concaaf en rocker kijken. Bij sommige boards met enkele concaaf kun je een lineaal diagonaal op de onderkant leggen en die ligt dan helemaal vlak over een flink deel van het board.
Die jetski's maken een pokkeherrie en zijn 500 meter verderop nog te horen. Simpel gezegd, bijna niemand* heeft daar zin in. Mensen komen niet naar het strand om te horen hoe een paar mensen heen en weer aan het varen zijn. Logisch dat er iemand probeert tegen op te treden. Dat dat dan via handhaving gaat snap ik ook nog wel want een paar mannen op zee spreek je niet zo makkelijk aan.
Zonder die herrie zou de gunfactor al een stuk hoger zijn denk ik. Kiten wordt ook getolereerd waar het eigenlijk niet mag, zoals verderop bij de strandhuisjes. Volgens mij vooral omdat niemand er echt last van heeft en de meeste mensen het ook wel mooi vinden om te zien (of zelf zouden willen doen).
*) Mijn zoon van 4 vindt het geluid van jetski's wel mooi. Hij noemt het "muziek".
Het valt mij op dat er een grotere kans is dat de voorspelling ernaast zit als de vlagen veel afwijken van de gemiddelde windsnelheid. Zoals eerder genoemd is er dan vaak buiigheid (motregen) en/of laaghangende bewolking. Dat zijn ook niet de dagen waarop ik de beste sessies verwacht.
Ik ben benieuwd wat we de komende jaren voor verandering kunnen gaan verwachten. Schijnt dat het smelten van poolijs nogal veel effect heeft op de jetstream en daardoor weerpatronen extreem veranderen.
Wavekiten is niet per sé minder blessuregevoelig. De kans dat je je board of vinnen raakt, of dat je board jou raakt is groter dan met een twintip. En strapless kun je je liezen aardig blesseren als je met één voet van je board getrokken wordt (spagaat, auw).
Af en toe heb ik zo'n situatie dat een meeuw op gelijke hoogte met je kite komt en dat het lijkt dat je hem in de weg zit. Meestal maakt zo'n meeuw dan een soort van 'evasive action' door zich iets af te laten zakken en dan benedenwinds te passeren. Dat doen ze eigenlijk beter dan de meeste kiters :-)
Vorig jaar heb ik nog geprobeerd een pelikaan te filmen die overvloog bij Wijk (helaas veel te veel groothoek op zo'n iPhone om het goed in beeld te brengen). Beest had moeite om tegen 25 knopen wind in te komen maar bleef mooi boven de kiters en trok zich daar duidelijk niet veel van aan.
Neem contact op met een kiteschool. Zij kunnen je laten ervaren hoe moeilijk het is. En dan in de een veilige setting, met het goed materiaal en de juiste veiligheidsinstructies.
En zo kun je ervaring opdoen met materiaal zodat je niet meteen het verkeerde koopt en twee keer meer kwijt bent dan nodig.
Ziet er goed uit. In ieder geval veel logischer dan chickenloop + haak. Zouden andere merken nu vergelijkbare systemen gaan maken die wel of niet compatible zijn? Moeten we straks onze spreaderbar wisselen als je met een andere bar/kite wilt varen?
Alles weer terecht bij de eigenaren. Had niet gehoeven want op elkaars spullen (en elkaar) letten hoort bij de sport maar toch bedankt voor de biertjes! :-)
Hij rijdt zonder safety op een van de lijnen en met alleen een shackle aan lijn langs de spreaderbar. Blijkbaar vind hij het prima om in geval van nood alles te dumpen want dat is de enige optie bij release.
Toen ik bij de bunker vandaag het licht uitdeed lagen er nog wat items. Als je toevallig een board of een bar kwijt bent, laat het even weten. Ze liggen netjes afgespoeld en opgerold (barren, niet het board) op je te wachten in Wijk aan Zee. Noem het merk, type en wat kenmerken en je mag het komen halen.
O ja, er waren ook nog wat lege blikjes, waterflessen en andere troep op de parkeerplaats achtergebleven. Willen jullie er volgende keer beter op je afval letten?
Kwestie van timing. Energie die je in de lijn 'opslaat' raak je niet kwijt. Je krijgt het weer terug want anders zou je lijn permanent opgerekt zijn. Nadeel lijkt me wel dat een kite met dynamische lijnen nogal traag zou sturen.
Als je aankant voor een sprong creëer je schijnbare wind doordat je de kite in feite tegen de windrichting in trekt. Op die manier bouw je druk op (onder andere). Met dynamische lijnen zou dat met vertraging gebeuren. Je zou dan verder upwind kunnen edgen omdat de lijnen eerst oprekken totdat je maximale druk hebt opgebouwd en ze niet verder rekken. Vervolgens pop je en wordt de energie die je in die extra tijd en afstand hebt kunnen opladen in de lijnen losgelaten zodra je loskomt van het water.
D'r is vast wel iemand die kan uitrekenen hoeveel kracht er nodig is om een dynamische kitelijn uit te rekken en hoeveel extra versnelling/hoogte/etc dat op kan leveren
Rek is trouwens niet hetzelfde als elasticiteit als het om lijnen gaat. Stretch of creep is het blijvend langer worden van lijnen door het oprekken van de vezels en strakker worden van het weefsel, dus niet het 'geheugen' van het materiaal.
Bij 15 ~ 17 knopen pak je op een surfboard beter een 10. Ik ben iets lichter en vaar pas vanaf 18 knopen met een 8 icm 5'11 board. Rond de 26 knopen kies ik meestal al voor een 6. Voor lekker golfrijden wil je niet te groot zodat de kite snel draait (omdat je altijd eerst je kite stuurt en dan je board, snellere kite = sneller sturen dus makkelijker timen om golven kunnen pakken) en zodat je niet van de golf af wordt getrokken als je daarop probeert te surfen. Op stijle golven is het erg lastig aankanten.
Dat systeem met die bal is nog steeds killing voor je surfboard als je er een keer op valt. Wat mij betreft zo min mogelijk uitstekende metalen haken. Liever nog een een of ander ding met padding waar die kogel inhaakt.
Gisteren bleek weer eens dat onshore wind en afgaand tij niet zo'n geschikte combinatie is voor beginners. Lastig uitvaren tussen al die kiters die als theezakjes vooraan liggen :-D
Achter de branding was het prachtig varen. Zelfs nog in een rak vanaf de Noordpier naar de het wrak van de Vrijheit kunnen varen en golfjes pakkend weer terug naar de bunker. Doe mij maar meer van dit soort dagen.
Als je begint met een surfboard, zorg dat je dan ook snel de juiste kite techniek aanleert. Eerst de kite insturen, dan volgt het board. Je kunt dat ook op een twintip oefenen en je zult er echt profijt van hebben als je voor het eerst op een directional staat. Er staan goede tutorials online over strapless kite-carve-techniek.
Wat betreft de plaats op het board. Het is niet anders dan bij het golfsurfen. Meer naar voren als je snelheid wilt maken (upwind varen bv) en meer naar achteren als je snelheid kwijt wilt (op een snelle golf down the line met power in je kite). Als je gaat springen wil je waarschijnlijk wat breder staan maar dat doe je in het begin meestal toch nog niet :-)
Wat anderen ook allemaal zeggen over stabiliteit is helemaal waar. Een makkelijker board maakt het begin leuker.