gewoon een setje bowkites kopen!!
heb ook een stuk of 4 maand met een flysurfer speed 10 gesukkeld:
- nooit ideale condities: rond de 13-14 knopen was te weinig, vanaf 16-17 knopen kon ik met mijn 56kg (weeg er inmiddels wel wat meer
toen niet tegen de wind in meer lopen... deed dus altijd downwinders en me pa voerde me toen nog rond
-moeilijke depower voor een beginner, had veel moeite om niet telkens aan de bar te gaan hangen bij het starten bij de waterstart. echt niet intuïtief!!!
-wanneer je stilstaan en bvb met board bezigbent (kite gedepowerd) schiet hij gemakkelijk vooruit in een gust en voorbij het windvenster. waarbij hij daarna gewoon in een strek raakt en je een hoop miserie hebt
- bij het crashen in het water, en door een golf gespoeld worden: 1 grote miserie om de kite uit het water te krijgen omdat het net een waterzak wordt als je eraan begint te trekken
- kon van niemand tips krijgen op the beach, de C-kiters kijken je maar raar aan hoor...
kon uiteindelijk wel varen maar zelden upwind! (na veeeeeel sessies waar ik gewoon kwaad werd op de kite en heel het boeltje wou verkopen en ermee kappen)
verkocht en 2 best waroos gekocht en vanaf de eerste keer dat ik ze vaarde ging ik gewoon upwind. en vanaf dan ben ik gewoon heel snel beginnen springen enzo. echt een pak leuker, ik was de wanhoop nabij!!! direkt een pak maten gemaakt en kon dus zelfstandig kiten.
ze maken het leren een hoop vriendelijker, zachter en veiliger:
- bij waterstart, je wordt niet meer over je board getrokken, je mag nog zo hard insturen. je hebt direkt het mechanisme dat je de bar verder uitlaat als je teveel getrokken wordt
-boardcontrole: een pak makkelijker, moet minder met de kite bezig zijn en je kan je echt bezighouden met de technieken van upwind te kijken en niet teveel op je board te remmen
-relaunch: zelden een zootje gehad, bij hele lichte wind is er veel minder kans dat je ze omhoog krijgt ivg met een flysurfer. maar door de depower veiligheid kan je gelijk in het bestemde windbereik van de kite vliegen, dus gewoon aan een zijkant trekken en hij gaat omhoog.
Ook moet je heel zelden echt relaunchen, als je de bar gewoon loslaat bij gelijke welke positie van de kite (zonder dat hij net naar beneden gestuurd wordt dan), hij zal altijd gewoon op zn tip op het water of zand gaan zitten en daar wat rondspringen tot jij aan de bovenste kant van je bar trekt (of de lijn zelf) en hij verkiest weer het luchtruim!
-stabiliteit: is me nog nooit overgevlogen of uit het windvenster, gebeurde wel vaker met de flysurfer als je niet optijd de rem aantrok!
als ze in de zee liggen gaan ze zelden onrelaunchbaar zijn door tangles van lijnen of doordat er te veel water op ligt... als er maar genoeg wind is krijg je hem overal uit, desnoods met gekruiste lijnen gewoon naar land vliegen. een tangle met een flysurfer en je mag het vergeten, sorry! ik zou er geen honderden meters in zee mee durven varen
-regen/nattigheid: geen probleem met bowkites (of Ckites), ze nemen heel weinig water op en dan nog gaan ze je koffer niet vollekken zoals een flysurfer. Regent het de hele dag maar er staat toch een 5beaufort of meer? gewoon gaan! je moet er niet vanaf als het hagelt of wat dan ook
en je wagen blijft droog!
ook als je ze ff in de garage uitrolt zijn ze in een halve dag droog (niet verwarmde garage), singleskin > twinskin
zal wel als een verkoopspraatje klinken, maar ware het niet door deze kites (best waroo's 9&14 trouwens en heb er inmiddels ook nog een 5'je bij voor de 7-8beaufort dagen, nog eens heel goedkoop ivg met die flysurfers!!!) dan was ik nu wrs geen deel meer van deze och zo prachtige en toffe sport!
tenzij je nog veel op land wil doen, gewoon voor een Bow gaan. als je landboard en enkel op meren vaart kan ik de keuze voor een flysurfer wel begrijpen, en dan zou ik zonder twijfelen voor de Pulse gaan
heb al van meerdere mensen gehoord dat ik echt een opmerkelijk niveau heb voor iemand die nog maar een goed jaar een kite in zijn handen heeft gehad, zeker ook de condities en locaties waarin ik tegenwoordig vaar had ik nooit durven dromen dat zo snel te bereiken. ik sta wel veel op het water, maar met die waroos had ik gewoon veel meer "ideale dagen". vanaf er richting 4-5bft stond was het gewoon ideaal, tot 7!