Windwaarschuwing / veiligheidstips SNOWKITEN

Idefixe

Berichten: 8241
Januari 08, 2010, 15:18:24
edit2Rapporteer  
Op veel plaatsen is het door de weersomstandigheden niet echt verantwoord het water op te gaan.
Wel zo prettig dat er behoorlijk wat sneeuw ligt. In combinatie met het feit dat het eindelijk gaat waaien vliegen de goedkope snowboardjes over de toonbank. Dit weekend zullen er behoorlijk wat beginners ( waaronder ikzelf) hun eerste metertjes op het snowboard gaan maken.
Even een paar zaken om ellende te voorkomen. ( Niets is lulliger om jezelf in de kreukels te raggen om zo strakkies de start van een nieuw kitesurf seizoen te moeten missen  ThumpDown )

- Op sneeuw heb je veel minder power nodig om in beweging te komen. D'r staat morgen naar verwachting een beste bak wind. Neem je kleinste vliegertje.

- Heb je een goede locatie op het oog? probeer uit te vinden wie de eigenaar is en vraag even om toestemming. Niets is zo vervelend als je het hele zaakje hebt opgepompt en je na je eerste "rakjes" wordt weg gestuurd......... ( dan spreek ik uit ervaring)

- Bij een crash kom je er al snel achter dat water iets meer mee geeft dan een bevroren weiland. Een helmpie op je kop is wel zo veilig ( op dit moment bij de praxis voor 24 eurie in de aanbieding!)

- Afremmen / een noodstop maken , is in het water veel makkelijker dan in een relatief dunne laag sneeuw. Op het ijs knal je al helemaal  een behoorlijk eind door.

- Bekijk de locatie van te voren goed: wat is er downwind allemaal te vinden. Waar gaat je vlieger naar toe als je het hele zaakje moet releashen. Een vlieger over de snelweg of in hoogspanningskabels is nou niet echt de bedoeling.

- Wees voorzichtig met toestanden op het water/ ijs. Met een beste bak wind is het lastig om op ijs weerstand te geven c.q. te lopen. Zelfs een vlieger in z'n safety kan je met een behoorlijke wind over het ijs trekken.

- Have fun  ThumpsUp
onderaqua

Berichten: 540
Antwoord #1 Januari 08, 2010, 16:26:30
edit2Rapporteer  
Handige en veilige tips. Dank, ik ga  morgen op de Gouwzee proberen. Bij te veel wind las ik het hele feest gewoon af.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #2 Januari 08, 2010, 16:54:56
edit2Rapporteer  
Hey Tom
Wat ga je doen snowkiten of ijskiten (gewoon met je schaatsen aan)
hoe laat ga je..... misschien kom ik morgen ook ... Grin
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #3 Januari 08, 2010, 17:09:44
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat Tom ging snowkiten.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #4 Januari 08, 2010, 17:12:52
edit2Rapporteer  
Top Tom,

Heb nog een kleine aanvulling :

Er word een beetje te makkelijk over gedacht, als ik het in diversen topics  zo lees.
Ze halen bij de buurtsuper even een snowboardje voor een paar tientjes,
en kunnen met de leger kistjes in de bindingen rippen, want we kunnen al kiten.
Met 10 a 12 knopen gaat dit prima, MAAR met een wind voorspelling van
20 a 25 knopen en vlagen tot boven de 30 knopen...............
Snowkiten is heel anders als kiten op water, ik doe het al een jaar of 5 op sneeuw.
Je hebt te maken met obstakels zoals : bomen, huizen, hoogspanningsmasten etc.
En je hebt veel minder weerstand op de gladde en harde ondergrond, je word
gewoon met je hele zooi meegesleurd achter je kite aan.
Mocht je in deze omstandigheden toch gaan, gebruik aub je kleinste kite.

Met deze waarschuwing hoop ik een slecht bericht te voorkomen komende
maandag in de krant..........

Toch iedereen Have Fun.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #5 Januari 08, 2010, 17:17:25
edit2Rapporteer  
Idd,maar kom op mannen niet gaan snowboarden met een paar legerkissies.
In een paar bindingen horen passende schoenen,dus snowboardschoenen!!!
En neem een veld met heel veel ruimte zonder obstakels als je begint,want je hebt zo goed als geen weerstand als het fout gaat.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #6 Januari 08, 2010, 17:38:15
edit2Rapporteer  
Ik heb het vorig jaar ook gedaan op mijn schaatsen op de Gouwzee bij monickendam met een kleine oefenkite van 2 mtr dat is meer dan genoeg...en die kan je hard laten crashen..
Ze waren van de week daar al aan het ijszeilen op de Gouwzee en dat gaat trouwens ook best hard ..
Het moet morgen alleen niet te hard waaien ik hoor net op de radio 538 dat er zelfs windkracht 6 wordt voorspeld en erg veel sneeuw..
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #7 Januari 08, 2010, 18:24:03
edit2Rapporteer  
8m2  C kite en de voorspelde wind van zaterdag is volgensmij al teveel !!
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #8 Januari 08, 2010, 18:45:07
edit2Rapporteer  
Het wordt morgen waardeloos weer om te snowkiten, stuifsneeuw, snijdende oostenwind, gevoelstemperatuur -15. Ga je op het Ijsselmeer, pas op de sneeuwlaag is te dun en zal ook zeker
niet dikker worden met die stuifsneeuw. Als je op je plaat gaat, ga je echt hard op je plaat.
Ik heb dit in Italie meegemaakt op een stuwmeer bij Reschen  gevoels temperatuur -30, safety etc
alles bevroren.  Cry
Leuk he snowkiten ! Grin

Ga je wel, neem dan echt een kleine kite ca 7m en denk om jezelf  en ga samen met anderen. ListenToMe
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Januari 08, 2010, 19:15:18
edit2Rapporteer  
vorig jaar met 20 - 25 knopen ge ijs kite met de 8m, ik vond het link. De snelheid is al gauw zo hoog dat de valse wind gigantisch veel power genereert. even uitremmen is gelijk 50m doorschieten. depoweren is dan moeilijk omdat je stuurlijnen zoveel weerstand hebben dat kite weinig op de bar reageert.
Het gaat wel erg, erg hard!

Het is een goed plan om korte lijnen te nemen, 15m. of zo
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 Januari 08, 2010, 19:18:28
edit2Rapporteer  
bij de buurtsuper even een snowboardje voor een paar tientjes,

Waar is dat?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Januari 08, 2010, 19:54:11
edit2Rapporteer  
kistjes kan prima man, overdrijven is ook een vak
onderaqua

Berichten: 540
Antwoord #12 Januari 08, 2010, 20:57:35
edit2Rapporteer  
Ik neem alle tips zeker serieus. Bij te veel wind is het niet veilig. Ik board al een jaar of 8 en heb wel goede spullen .
Ik zou mijn motorkleding aan doen met veel protectie en zeker een helm.

Maar ja te veel wind houdt het gewoon op.
Goonie

Berichten: 674
Antwoord #13 Januari 08, 2010, 21:03:43
edit2Rapporteer  
Heb nog wel een ijzeren harnas pak uit de ridder tijd. denk dat ik die maar aantrek als ik dat zo lees.. kan ik alleen niet zo hoog springen en loopen whahaha


eivenhoooowwwww
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #14 Januari 08, 2010, 21:16:10
edit2Rapporteer  
kistjes kan prima man, overdrijven is ook een vak

Je hebt weer eens groot gelijk Morres,van de zomer sta je zeker ook met je zelfstandig gemonteerde teenslippers op je kiteboard   Tongue
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #15 Januari 08, 2010, 21:22:00
edit2Rapporteer  
Oja:  denk om werkende safety, check of na het inhaken geen sneeuw tussen mechanisch werkende safety's zit
enne wees voorzichtig met je ventiel met dat koude weer rop je hem er zo af

En de goude tip:
als je broeierige stinkende ballen krijgt in die warme skibroek, dikke wolk baby poeier op het zaakie, werkt als een tiet, alle pro's doen het!


Hattori Hanzo

Berichten: 412
Antwoord #16 Januari 08, 2010, 23:28:39
edit2Rapporteer  
Tenx voor de Praxis/helm tip...effe eentje gescoort!

Morgen even een vliegveld dat buiten gebruik is omploegen....!
Ziet er naar uit dat het morgen na 2-en gaat sneeuwen in flevoland en omstreken...vroeg uut de veren!
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #17 Januari 08, 2010, 23:29:30
edit2Rapporteer  
iemand ook nog een idee om ergens goedkope boots vandaan te halen?? dat is het enige wat ik nog nodig heb!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #18 Januari 08, 2010, 23:30:53
edit2Rapporteer  
Marktplaats. Ik had ze voor 50 euro, in de winkel 169  Kiss
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Januari 08, 2010, 23:32:55
edit2Rapporteer  
Nog mensen die gaan in regio Rotterdam, Den Haag, Leiden? Ik hou me me aanbevolen
kitepied

Berichten: 16
Antwoord #20 Januari 08, 2010, 23:35:46
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag en maandag op de Gouwzee geschaatst, schaatsen ging slecht tot redelijk ivm met sneeuw. Heb ook (net als vorig jaar) weer gekite op het ijs met schaatsen onder. NIET mogelijk, reden? Je kan niet remmen door de sneeuw, kort om veels te gevaarlijk.

Snowboarden op de gouwzee? Tsja, voor het boarden is er eigenlijk weer te weinig sneeuw, maar in mijn ogen moet het boarden wel kunnen. Ten minste met normale wind, windkracht 6 a 7......zoals morgen (zat. 9 jan), ik zou het niet doen. Heb snowkite ervaring (Wasserkuppe, Duitsland) dus ik kan er over mee praten.. Ik zou zeggen, wacht een dag en probeer het zondag!!

Have Fun maar houd het veilig!!!!!!!!!

Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #21 Januari 08, 2010, 23:50:34
edit2Rapporteer  
Niet remmen door de sneeuw? Hoe krijg je dat dan voor elkaar?

Als je echt goed wil leren remmen, zowel op de skeelers als op de schaatsen, gebruik dan deze techniek: zet de ene schaats in een hoek van 90 graden achter de andere. Beetje kracht zetten en je staat zo stil. Je moet wel een beetje skills hebben en op 1 been kunnen schaatsen.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #22 Januari 09, 2010, 14:08:05
edit2Rapporteer  
ben benieuwd wanneer de eerste gewonde valt.
wil niet pessimistisch zijn maar ijskiten met 6 bft is echt heel gevaarlijk.
weet waar je aan begint.
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #23 Januari 09, 2010, 14:49:12
edit2Rapporteer  
Floris, in het foldertje van de makro staan snowboots voor 80 euro nieuw:)
Snowboards van rossignol 140 euro, ook niet te duur dus.
Ik geloof dat die actie gelde vanaf a.s dinsdag.
onderaqua

Berichten: 540
Antwoord #24 Januari 10, 2010, 16:18:37
edit2Rapporteer  
Er wordt nu gekite in de Purmer NH. Ook op het Markermeer thv Edam Camping.
Wind is goed te doen 9 meters.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.