Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2
|
1
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Kite lek, stroming te sterk
|
Gepost op: Mei 01, 2016, 15:11:10
|
De stroming is echt sterk tussen de zandbanken. Vorig jaar (met tegenvallende wind) op een mooie zomerdag hebben we met een groepje eens geprobeerd om dwars op de stroming richting zandbank te zwemmen bij net beginnend afgaand tij. Je moet voor je gevoel behoorlijk scheef zwemmen om recht vooruit te gaan. Na een minuut of 10 rechtsomkeerd gemaakt omdat het niet te doen is. Daar kom je alleen doorheen met behulp van wind- of motorkracht.
|
|
|
2
|
Algemeen / Buitenlandse ongelukken / Re: Bretagne, jonge vrouw van 31 overleden
|
Gepost op: Maart 08, 2016, 17:37:03
|
Wat een naar bericht. RIP jongedame. Het is een prachtig, breed, veilig strand. Ideaal ook om te flyboarden. Ik was er een jaar of vijf geleden om te flyboarden en heb er toen ook mijn eerste kitesurfles gehad. Jawel, met boardleash en helm. Later (in NL) leerde ik pas hoe link zo'n leash is. Keien heb ik daar amper gezien, maar dat kan in de winter anders zijn. Wat ik zo jammer vind aan dit tragische ongeluk is dat een leash daar echt niet nodig is. Je board spoelt altijd aan want voor zover ik gezien heb stonden er geen rare stromingen. Ik zie eigenlijk alleen nog Franse kiters met leash. Raar volkje die Galliërs
|
|
|
4
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Perfect trimmen... hoe pak je dat aan?
|
Gepost op: November 06, 2015, 18:07:11
|
Dit antwoord (en de inhoud van het artikel) beantwoordt niet mijn vraag en is net zo vaag als Faxie zijn geredeneer.
Zou het kunnen dat een kite zowel werkt door de liftende eigenschappen van een vleugel (versnelde wind bovenlangs en tragere stroming onderlangs) EN afbuiging van de luchtstroom?
Oke, poging tot simpele uitleg (don't shoot the messenger) De liftende eigenschap wordt alleen veroorzaakt door de afbuiging van de luchtstroom. Die afbuiging zorgt voor een hoge druk onder de vleugel en lage druk boven de vleugel en dat drukverschil zorgt ervoor dat de vleugel omhoog wil. Dat noemen we lift. De versnelde luchtstroom boven en de vertraagde eronder is niet de oorzaak, maar het gevolg van dit drukverschil. Een vleugelprofiel (stroomlijnen onderzijde kite) levert dus niet persé meer lift op. Daarmee kan je zelf spelen op de NASA site. Maar de vraag blijft staan. Hoe weet je zeker dat je de kite zo hebt getrimd dat je er de maximale energie uit krijgt?
Daarop bestaat helaas geen eenvoudig antwoord. Het is maar net wat je bedoeld met maximale energie. Maximale lift? Minimale luchtweerstand? Maximale vaarsnelheid?
|
|
|
7
|
Algemeen / Zelfbouw & Reparatie / Re: Kitespullen opbergen
|
Gepost op: Juli 01, 2015, 13:18:37
|
Ik heb ook zo'n rek gemaakt met de boekenplanksteuenen. Ik leg mijn boards erop en heb CV buis isolatiemateriaal gebruikt rond de metalen beugels om de boards te beschermen. Werkt prima en is heel eenvoudig aan te passen bij verandering van boards (waveboard, boots etc.)
|
|
|
8
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: lightwindboard
|
Gepost op: Mei 26, 2015, 22:40:52
|
dank voor jullie reacties. Had nog wel een vraagje, ben door een tip van Geloof68 ook aan het kijken naar rlboards en dan de XXL (160*48) . Hebben jullie ervaring met dit merk? Vind ze qwa prijs in ieder geval een betere optie.......
Je vroeg naar ervaringen: ik heb zelf een custom RLboards via Geloof68. Ik ben zelf ook net boven de 100kg en heb een 138x44 met carbon. Ik ben er heel tevreden over. Dit board vaart erg lekker en heeft ook een goede lowend. Ik heb ook nog een Spleene Door liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer. Met een Door heb ik nog een paar knopen meer lowend maar ook een paar knopen minder lol.
|
|
|
10
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Sleutels tijdens het kiten
|
Gepost op: April 21, 2015, 22:14:32
|
Zelf heb ik ervaring met Aquapac, Masterlock keysafe, reservesleutel met chip en reservesleutel zonder chip. In zo'n keysafe passen niet alle sleutels en waar hang je 'm aan als je geen trekhaak hebt? Aquapac werkt gewoon goed, ook voor je telefoon. Maar Ik vind uiteindelijk een sleutel onder je pak het handigste/veiligste.
|
|
|
12
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Landboarden strand wijk aan zee?
|
Gepost op: November 23, 2014, 22:43:45
|
Wijk aan Zee kan ook, maar alleen het zand is alleen hard genoeg aan de waterlijn bij laag water. Dus je hebt daar eigenlijk ook pal aanlandige wind nodig. IJmuiderslag is groter en het zand op bijna de hele plaat is hard genoeg, zeker in de winter. Dus met meerdere windrichtingen berijdbaar. Het kan er wel druk zijn met blokartklassen, maar altijd genoeg flyboarders aanwezig bij goede wind.
|
|
|
13
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Ion Fuse - welke thermokleding?
|
Gepost op: November 15, 2014, 22:53:23
|
Effe een ander inzicht tussendoor: volgens mij werken "traditionele" thermolayers niet onder een droogpak. Deze kleding (van Odlo, Falke, Icebreaker, Craft) zijn gebaseerd op een ademend laagjessysteem waarbij de onderste laag het transpiratievocht afvoert van je huid en zorgt voor winddichtheid. Prima voor schaatsen, skieën, snowboarden, of hardlopen in de winter.
Maar. dat is nou typisch een heel ander systeem als het lucht- en waterdicht systeem van een droogpak. Dus ik denk dat je meer hebt aan een laag die een laag (warme) lucht bij je huid houdt, maar geen vocht. Dus gewoon een fleece, thinsulate of een wollen laag. Dat zie je ook typisch bij de onderpakken voor duikdrysuits.
|
|
|
14
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: How not to kite
|
Gepost op: November 01, 2014, 19:47:50
|
De hele tijd zit ik te denken "dit is het soort types (helm, leash, arrogant) dat ik ken uit Frankrijk" en waarempel hij heet Jean-Claude. Dat kan geen toeval zijn.
Niks ten nadele van de Franse kiter in het algemeen, maar sommige...
|
|
|
15
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Discussie - Starten & landen - aanleiding ongeluk Slufter
|
Gepost op: Oktober 10, 2014, 20:04:32
|
Dat ze het in Frankrijk volop gebruiken is voor mij genoeg reden om het vooral niet altijd te doen maar alleen als het niet anders kan.... ] Gezien het aantal Fransozen met boardleash dat ik deze zomer weer zag, kan ik het hier niet meer dan mee eens zijn. Maar on-topic: self-launch is prima in stabiele wind. In Wales heb ik er genoeg meer geoefend want er zijn meestal weinig andere kiters. Maar met de vlagerige wind die er afgelopen dinsdag was is dat niet echt een optie. De kite is dan niet mooi stabiel te plaatsen maar staat te dansen op het strand. Met een helper starter lijkt toch altijd een betere optie.
|
|
|
16
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Snowkiten...kites size
|
Gepost op: September 29, 2014, 20:33:59
|
Er is al veel nuttigs over gezegd. Nog een kleine aanvulling: wind in de bergen is in het algemeen een stuk vlageriger dan aan de kust. Ook heb je in de bergen aan de lijzijde soms heel weinig wind en aan de loefzijde op de volgende helling een sterke stijgwind. Voor beide situaties geldt: veel depower is handig. Ook handig: kitecontrole: met een kite met kleine draaicirkel die in de draai veel power levert is handig om bergop te loopen. Zo haal ik meer power uit een loopende 13m² Frenzy dan uit een (niet fatsoenlijk te loopen) 21m² Speed 3 om omhoog te komen. In Duitsland (Feldberg) werd alleen gekite met 12M en (veel) groter.
Eh, het kan flink spoken daarboven. Zelf alles gevlogen tussen 6 en 21 m² op Feldberg.
|
|
|
18
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: Kitesurfer vaart op paalhoofd
|
Gepost op: Mei 27, 2014, 15:36:21
|
Ik ben inmiddels benieuwd of er statistiek/data beschikbaar is over de toedracht van veel ongelukken. Hieruit zou je waardevolle informatie kunnen halen, bijvoorbeeld of varen met een leash per saldo meer ongelukken veroorzaakt of oplost.
Ik heb dat zelf wel eens uitgezocht. Er is wel wat onderzoek beschikbaar, maar het is een kleine sport in vergelijking tot de meer mainstraim sporten als voetbal, volleybal, basketbal etc. Daarvoor is veel meer onderzoek beschikbaar. Een stap in de goede richting is bijv. het artikel van Lundgren et al. http://www.waset.org/publications/7011. Een quote uit het artikel: Provided the wind is stable, and the wind speed is within the limit for a particular participant without causing problems for the size of kite being used, the risk of injury while crossing appears to be low. The results of this study showed that jumps and tricks were the most hazardous elements in kitesurfing. However, greater experience and warming up before a session reduced the risk of injury. Also, one should be aware of environmental factors and the inability to control some of them, and try to avoid tiredness, which increases the risk of sustaining an injury, which has also been suggested by other authors studying the sport [5-8, 10]. The fact that high speed, one foot slipping out of the strap, a gust in the middle of a jump, landing on a wave or chop, or something going wrong with the equipment can occur, shows that both uncontrollable and controllable factors are associated with the sport. The risk of injury can be reduced by preparing oneself through specific physical training, the use of safety equipment and product development. Oftwel, als alles gewoon gaat is onze sport niet veel risicovoller dan andere mainstraim sporten. Maar als je een opeenstapeling hebt van kleine dingen die misgaan, dan is er een een veel grotere risico dat het ook goed mis gaat. (een open deur misschien voor ons). Ik ben het helemaal eens met Tim over oefenen van safety practices. En daarnaast moet er zoveel mogelijk standardisering van veligheidsvoorzieningen komen. Voorbeelden van product development: ik heb eens ooit ergens gelezen dat de AFNOR NF S 52-503 norm voor chickenloops er is gekomen na een aantal serieuze ongelukken in Frankrijk waarbij de slachtoffers de chickenloop niet open kregen. Volgens de NF S 52-503 norm mag de benodigde kracht maar maximaal 10 kg(f) zijn. Ook de trend in de industrie om een safety push-away te maken draagt natuurlijk bij aan het veiliger maken, als was dat in Tims geval misschien wel niet zo.
|
|
|
21
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Nieuwe speeltjes binnen? Laat ze hier zien!
|
Gepost op: Mei 19, 2014, 19:51:36
|
Onderweg vanuit Brabant naar de zee heb je natuurlijk alle tijd om met je kitematen over boarddesign te filosoferen. Zodoende kwamen we op het idee om de Brabantse vlag als thema te gebruiken. Ook nog eens goed zichtbaar in het water dachten we. Met een avondje AdobeIllusteren kwamen we tot dit resultaat. En laat het nou net klaar zijn op mijn verjaardag. Het board is een RLboards Razor 2014 (carbon reinforced) en we noemen hem toepasselijk: The Duke.
|
|
|
23
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: De ultieme beginner
|
Gepost op: April 24, 2014, 18:31:21
|
Om je horizon wat te verbreden: kitesurf is niet het enige alternatief voor kite buggyen. Je kan ook eens kijken naar flyboarden (kite landboarden), zeker als je budget krap is. Met helm, fixed bridle kite en board ben je voor minder dan 500 euro klaar en met tweedehands spul nog minder. Les nemen is dan trouwens nog steeds een aanrader. Voor meer info zou je kunnen kijken op flyboarden.nl of powerkiters.nl.
|
|
|
25
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Vermiste kiters Slufter gevonden, wat ging er mis?
|
Gepost op: April 15, 2014, 21:20:06
|
Ook van mij dikke kudos voor de KNRM En wat een heerlijk genuanceerde reactie van één van de redders op L1. De donateursacceptgiro ligt hier al een tijdje naast mijn computer om ingevuld te worden. Zojuist gedaan! WimT redde me drie weken geleden 's ochtends vroeg van een ander soort emergency (met een pakje zakdoekjes) dus wie ben ik om commentaar te leveren. Ik ben blij dat beiden het er ogenschijnlijk goed van af hebben afgebracht en hoop dat geen van ons allen in een dergelijke kitemare terecht zal komen. Verder hoop ik ook op een genuanceerde reactie bij P&W.
|
|
|
|