Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2
|
3
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: The Airush Ultra
|
Gepost op: Maart 30, 2017, 23:18:30
|
9m flysurfer boost2 weegt 3.14 kg. Daarbij vergeleken is 1.7 kg wel erg laag! Wel vreemd dat andere merken de gewichten van de kites niet vermelden. Lijkt toch belangrijk om beter te vliegen.......
|
|
|
4
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: North Click Bar 2017
|
Gepost op: Augustus 23, 2016, 20:29:32
|
Als je wil depoweren omdat je te veel wind hebt staat er volgens mij altijd druk op de stuurlijnen. Als je wil depoweren voor het opstarten moet je even aan de stuurlijnen trekken.
Als ik het filmpje zo bekijk ziet het eruit als een makkelijk te gebruiken bar.
Het mechanisme ziet er wat iel uit, maar je moet niet vergeten dat de kracht op de stuurlijnen ook vele malen lager is dan op de powerlijnen waar normaal het trimmechanisme op zit.
|
|
|
5
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: North Click Bar 2017
|
Gepost op: Juli 20, 2016, 22:29:30
|
Lijkt mij een goede ontwikkeling. Ik er zelf ook wel eens over nagedacht om te trimmen met de stuurlijnen omdat op deze lijnen veel minder kracht staat en omdat je bij het vieren van de lijnen depowerd. Ik heb alleen nooit een simpele betrouwbare manier kunnen bedenken om ze tegelijkertijd makkelijk te kunnen verstellen. Ik neem aan dat North dit systeem eerst uitgebreid getest heeft voordat ze met zo'n gewaagde stap komen. Als het trim systeem op de stuurlijnen zit heb je ook ineens heel veel mogelijkheden om bijvoorbeeld je safety en swivel te verbeteren. Ik ben benieuwd wat er nog aan innovaties op ons afkomt.
|
|
|
6
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Single frontline safety vs double frontline flagout
|
Gepost op: Februari 01, 2016, 13:58:35
|
Als de kant gebroken was waar de safety op zit was hij dan inderdaad doorgegaan met loopen, anders was hetzelfde gebeurd als vandaag bij jou.
Als de pigtail van de lijn waar de single line safety op was aangesloten breekt, gaat het hele zwikkie er toch juist vandoor als je de safety trekt? De lijn waarvan de safety is gebroken zit onder gewoon nog vast aan de y splitsing van je bar. Dus je eindigd met de bar een meter of 15 van je af, met een vol gepowerde loopende kite. Het enige wat je dan kan doen is de boel losgooien. Volgens mij maakt het niet uit of je wel of niet een stopperbal aan je safety lijn hebt. Dit is niet iets wat vaak gebeurt misschien, maar in dit specifieke geval is een double frontline safety een stuk veiliger.
|
|
|
7
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Single frontline safety vs double frontline flagout
|
Gepost op: Januari 31, 2016, 19:25:14
|
Vandaag een pigtail gebroken op mijn 19m fury lite. De wind was aangetrokken en ik was flink overpowerd. De kite begon direct als een dolle te loopen. Ik heb mijn safety getrokken en de kite viel redelijk drukloos op het strand. Gelukkig was ik vlak bij het strand. Ik heb de safety lijn gevolgt naar de kite en heb mijn kite veilig op zijn leading edge kunnen leggen. Ik gebruik voor deze kite een 65 cm Airush smart bar uit 2012 met double frontline safety.
Nu vraag ik me af hoe dit afgelopen was als ik een bar had gehad met single frontline safety zoals bij de 2014 cabrinha 1x overdrive. Volgens mij was de kite dan na het trekken van de safety gewoon doorgegaan met loopen en was ik stuiterend over het strand getrokken tot ik de 2e safety had getrokken en de kite gereleased was. Of maak ik een denkfout?
|
|
|
9
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Welke wetsuit?
|
Gepost op: Juni 19, 2015, 13:04:01
|
Heb zelf mystic, overjarig gekocht, werd al gewaarschuwd door de verkoper voor scheurende naden, maar hij zat zo fijn. Heb er zelfs een tube lijm bij gekregen. Nu 25 sessies gebruikt. Waardeloos, ik moet eigenlijk na iedere sessie een paar scheurtjes op naden lijmen. Mijn zoon heeft prolimit, inmiddels 40 sessies gebruikt. Nog steeds als nieuw, alleen een beetje verkleurd. Ik vermoed dat je niet kan zeggen dat het ene merk beter is dan het andere. Het ligt misschien ook aan het type pak en de fabriek waar hij geproduceerd is. Kortom, je moet precies kopen wat iemand anders goed is bevallen of een beetje geluk hebben.
|
|
|
14
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Infexion Lab - eerste sleeve tests
|
Gepost op: Januari 30, 2014, 20:04:42
|
De sterkste verbinding voor dyneema lijnen is een splice. Over het algemeen kan je daarmee erg dicht en soms zelfs boven de treksterkte komen die de fabrikant opgeeft. Goede instructies voor een goede splice vind je hier: http://www.lijnenspecialist.nl/moderne_splitstechniekenAlle andere verbindingen die ik ooit gemeten heb geven een lagere breuksterkte dan de breuksterkte die de fabrikant opgeeft. Dat wil echter niet zeggen dat zwakkere verbindingen ook slechter zijn! Een goede lijn zal alleen op de trekkracht van een kiter niet breken, zelfs niet bij een krachtige afzet. De lijn breekt pas als hij verzwakt is door slijtage. Met een beetje zand in je lijnen en wat geschraap tussen onderlinge lijnen verzwak je ze enorm snel. Je herkent het vaak door het pluizen van de lijnen. Het feit dat het wel eens voor komt dat iemand zijn depowerkoord breekt zegt al genoeg. De meeste depowerkoorden zijn in nieuwstaat goed voor zo'n 5000 kg. Hiermee zou je met een Hummer op je board nog kunnen afzetten voor een sprong, zonder dat je depowerkoord een kik geeft. Met een beetje slijtage kan je depowerkoord toch zwakker zijn dan twee frontlijntjes van 500 kg breukkracht. De breuktest op nieuwe lijnen is dan ook geen geschikte test om de kwaliteit van lijnen te bepalen. Er zou een test moeten zijn op slijtage, met bijvoorbeeld zand en over elkaar schurende lijnen en knoopjes en zout water en....... wat er nog meer nadelig kan zijn voor de levensduur van je lijnen.
|
|
|
15
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Marktplaats - verouderd materiaal aangeboden
|
Gepost op: September 05, 2013, 16:40:19
|
Als je de beginners die voor weinig een leuk setje willen kopen doorverwijst naar de gearsectie van kitehigh is het goed om daar ook kites van voor 2010 te vermelden. Ik heb zelf 2008 en 2009 waroo's en die zijn imo in combinatie met een red-line bar ook zeer geschikt voor een beginner. En zo zullen er ook van de andere merken goede beginnerskites zijn van 2008 en 2009.
|
|
|
17
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Maasvlakte2 tijdelijke kitespot - HELP
|
Gepost op: Juni 04, 2013, 22:34:14
|
Duidelijke afbakening lijkt me het best, met boeien of ballen. Ik heb daar meerdere keren gevaren en ik weet nog steeds niet tot waar het mag. Uit de kaartjes op Kitehigh en NKV wordt het ook niet duidelijk omdat de satelietbeelden van een oude situatie zijn die helemaal niet op de huidige situatie lijkt. Als je niet over de lijn van de gele boeien gaat kom je toch gewoon bij zandbanken. Mag je daar dan wel komen of niet?? Ik snap niet dat er iemand is die het begrijpt. Ik wil me heel graag houden aan de regels, zeker als dat de enige manier is om het gebied voor kitesurfers te behouden. Dat wordt wel erg moeilijk als de regels niet duidelijk zijn.
|
|
|
19
|
Algemeen / Trefpunt / Re: mede kiters uit de buurt van nijmegen
|
Gepost op: April 18, 2013, 18:12:22
|
Hoi BdB, ik heb je niet meer gezien bij de Heeswijkse Kampen. Ik heb toch best lekker gekite, maar het was inderdaad wel super vlagerig. Van flink gepowerd met rukken omhoog getrokken worden tot sinussen downwind. Toen ik kwam waren er nog twee andere bezig, maar die zijn gestopt voordat ik begon, dus het was wel een beetje eenzaam. Ik zou graag vaker gaan, maar niet meer alleen......
|
|
|
20
|
Algemeen / Trefpunt / Re: mede kiters uit de buurt van nijmegen
|
Gepost op: April 17, 2013, 12:18:44
|
heb er wel ervaring, niet een ideale spot. Vlagerig als de pest ik rij liever door naar mirns. Maar momenteel lig ik nog ziek onder de wol
weet niet wat je niveau is maar zeker geen beginnersspot
ps het water is tering koud daar
Heb geen ervaring met vlagerige wind, ik heb alleen nog maar op zee gekite. Toch denk ik dat ik verder voldoende niveau heb om me te kunnen redden. Ik ben van plan om te starten vanaf het strand, daar lijkt voldoende ruimte te zijn om te launchen en landen. De wind is daar aanlandig, dus zelfs als de wind helemaal wegvalt en mijn kite ligt op het water kom ik daar wel weer terug. Ik zit al maanden op een kans te wachten om te kijken of het wat is dus ik ga het toch gewoon proberen. Het zou natuurlijk veel leuker zijn als ik wat mensen mee krijg. De vrienden waar ik vaker mee ga kiten hebben onvoldoende niveau om op deze plek te varen.
|
|
|
21
|
Algemeen / Trefpunt / Re: mede kiters uit de buurt van nijmegen
|
Gepost op: April 17, 2013, 09:23:56
|
Ik wil donderdagmiddag de Heeswijkse kampen bij Cuijk gaan proberen. De voorspellingen geven tussen de 20 en 25 knopen uit Zuidwest, dus dat lijkt me ideaal. Ik ben er echter nog nooit geweest, iemand met ervaring? Misschien iemand die met me mee wil?
|
|
|
23
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: breeksterkte dyneema lijn met en zonder knoopje
|
Gepost op: Februari 15, 2013, 13:49:54
|
Kitelijnen worden normaal gesproken gespecificeerd vanaf 275 kg trekkracht tot 500 kg trekkracht, afhankelik van merk en uitvoering. Ik heb verschillende trekproeven gedaan op dyneema lijnen, nieuw uit de fabriek, maar nog nooit de gespecificeerde treksterkte gehaald. Met een knoop kom je ongeveer tot 50% van de gespecificeerde trekkracht, met een goed afgestikte lus met kousjes tot 90% en met een perfect uitgevoerde split, met een beetje geluk tot 95%. Ik heb onlangs een trekproef gedaan op een ongeveer 15 jaar oud dyneema lijntje voor stuntkites, wat echt erg vaak gebruikt was. Op het rolletje stond 60 kg tekkracht en in de trekbank brak hij met split op 62 kg. Dit kan 2 dingen betekenen: 1 Dyneema wordt sterker als het verouderd. 2 De specificatie was vroeger wat meer aan de veilige kant.
Als de lijnen altijd netjes op trek belast zouden worden zouden ze theoretisch nooit kunnen breken als er een kiter van 100 kg aan hangt. In de praktijk krijg je te maken met zand, tegen elkaar schuren en tegen andere delen van je uitrusting en kite schuren. Op die momenten zal de belastbaarheid van je lijnen veel lager zijn en zullen enkele vezels in de lijn breken. Als je dat vaak genoeg herhaald wordt het aantal vezels wat nog heel is steeds lager en zal op een bepaald moment bij een belastingspiek een lijn breken.
Om breuk te voorkomen: - Lijnen en bar spoelen om zand en zoutresten te verwijderen. - Knopen direct verwijderen. - Als lijnen een beetje pluizig worden direct vervangen.
|
|
|
25
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Poll: Is de kitesport beter af zonder Olympische status?
|
Gepost op: November 13, 2012, 14:04:44
|
Het idee van racen lijkt mij eigenlijk super gaaf. Niet met een race board, maar gewoon met een twintip met een paar man afspreken en wat rondje om een zandbank of wat boeien. Het idee om bijna voorop te varen, rekening houden met windvariaties, stroming en andere kiters........ Kunnen we niet een keer wat afspreken en lekker racen op een twintip? Of ben ik de enige die daar warm voor zou lopen?
|
|
|
|