effect 5de lijn bij kleinere kite en laag lichaamsgewicht

johan h

Augustus 23, 2005, 15:41:32
edit2Rapporteer  
Voegt een 5de lijn veel toe, naast de safety functie, bij een niet al te grote kite (14M) en een laag lichaamsgewicht. Ik heb het idee dat een 5de lijn vooral het inzetbereik van een kite in de high-end verbeterd bij relatief grote kites die ook nog eens overpowered gevaren worden. Ik weeg zelf 68 kg en vaar m'n 14 M niet in echt harde wind omdat ik snel kleiner kan varen. Het probleem van het verliezen van het profiel van de kite treedt bij mij dus minder snel op dan wanneer iemand van 90 kg de zelfde kite vaart bij veel meer wind. Ook het waterstarten van een intermediate van 14M is over het algemeen geen probleem.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Augustus 23, 2005, 15:53:11
edit2Rapporteer  
Ten eerste is een 14 meter niet echt een kleine kite.
Ten tweede ben je ook niet extreem licht met 70 kg.
Ten derde kun je hiervoor de zoekfunctie gebruiken.

Maar goed,
Onafhankelijk van je gewicht voegt een 5th extra stabiliteit toe.
Tevens kun je je 14 meter nu wat langer doorvaren omdat je depower veel effectiever is.
Dus ik zou zeggen gewoon een 5th erop zetten.
kentyman

Antwoord #2 Augustus 23, 2005, 15:56:32
edit2Rapporteer  
14m is inderdaad een mooie maat voor 5th Smiley
wel is het zo dat hoe kleiner de kite hoe minder nodig het wordt om met 5th te varen: kleine kites blijven sowieso wel hun vorm behouden en hebben meestal al veel depower en zijn al vrij makkelijk te relaunchen. Ik vaar zelf m'n 9, 12 en 16 meter allemaal met 5th en m'n 5m gewoon met een 4-lijns bar. Ik denk dat bij kites kleiner dan 8 meter een 5th systeem niet zo heel veel meer toevoegt..
larssmits
Gast
Antwoord #3 Augustus 23, 2005, 17:48:10
edit2Rapporteer  
ik heb ook gewoon een 5th lijn op m'n 14 (op 'n 10 en 5 trouwens ook) en vaar hem nooit in veel wind (door m'n 45kg) maar door die 5th lijn kan ik hem een stuk langer houden!!
Woutertje

Antwoord #4 Augustus 23, 2005, 21:38:36
edit2Rapporteer  
Maar als het fout gaat verknal je wel je kite... gelukkig was bij mij maar klein dingentje, beschermkappie van de strut eraf. Maar als hij hem echt in het midden pakt kan je een vuilnisbak zoeken...
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #5 Augustus 23, 2005, 23:21:13
edit2Rapporteer  
High End verbeterd idd. Hierdoor zeker op het land beter en veiliger te lopen met de kite. Da's voor mij de belangrijkste reden...
KiteDemon

Antwoord #6 Augustus 24, 2005, 19:29:28
edit2Rapporteer  
Het effect van de 5e staat los van je lichaamsgewicht!!
Het is wel zo dat de invloed van een 5e bij grotere maten duidelijker merkbaar is, dan bij maatjes onder de 10 m2. De veiligheids voordelen blijven hetzelfde.
~Sjors RE-CO2

Antwoord #7 Augustus 25, 2005, 18:28:24
edit2Rapporteer  
Ten eerste is een 14 meter niet echt een kleine kite.
Ten tweede ben je ook niet extreem licht met 70 kg.
Ten derde kun je hiervoor de zoekfunctie gebruiken.

Maar goed,
Onafhankelijk van je gewicht voegt een 5th extra stabiliteit toe.
Tevens kun je je 14 meter nu wat langer doorvaren omdat je depower veel effectiever is.
Dus ik zou zeggen gewoon een 5th erop zetten.

Die gast stelt gewoon een vraag.... reageer effe relax man...
Erik Verhe1j

Antwoord #8 Augustus 25, 2005, 20:05:09
edit2Rapporteer  

Hier ben ik het niet helemaal mee eens fer... bij iemand met  hoger lichaamsgewicht vervormd het profiel meer dan bij iemand met een laag lichaamsgewicht. Of het echt veel invloed heeft weet ik niet..
KiteDemon

Antwoord #9 Augustus 25, 2005, 21:12:05
edit2Rapporteer  

Hier ben ik het niet helemaal mee eens fer... bij iemand met hoger lichaamsgewicht vervormd het profiel meer dan bij iemand met een laag lichaamsgewicht. Of het echt veel invloed heeft weet ik niet..

Wetenschappelijk gezien heb je idd gelijk Erik. Echter in de praktijk vaart een lichter iemand dan ook een paar maten kleiner dan iemand die 30 kg zwaarder is, dus de verhouding gewicht- kiteoppervlak is bepalend, en de vervorming zal ruwweg weer op hetzelfde neerkomen. En zelfs dat is niet helemaal zo omdat er ook alweer verschillen zitten tussen de veschillende maten wat betreft vervorming. Verder spelen ook board en skills een factor in de mate van tegendruk die je kan geven voor de vervorming van de kite.
Maar in de praktijk zal er verder weinig verschil te voelen zijn omdat iedereen een andere kitemaat voor zijn gewicht, omstandigheden en skills zal gebruiken.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.