Kiten in St Maarten

LeGalion

Berichten: 11
Augustus 09, 2006, 03:01:25
edit2Rapporteer  
Hi,

Ik woon sinds 2 maanden op St Maarten, Nederlandse Antillen. Blijf hier minstens een paar jaar wonen, dus ik ben begonnen met kiten. Heb nu 3 kitesurflessen gehad en het is nu tijd om zelf materiaal te kopen. Ik lees veel advies op deze site over kites/boards, maar dat gaat over Nederland en hier zijn de omstandigheden anders.

Er staat hier bijna altijd een constante passaatwind, tussen 10 en 14 knopen. Als er vlagen zijn dan gaat dat maar met 2-4 knopen naar boven (16/17 knopen). 18 Knopen of meer komt hier niet zo veel voor, misschien 2-4 dagen per maand. Gekite wordt vooral in Le Gallion, een baai met vlak water en een rif waar de golven mooi op breken.

Ik weet niets van kiten, moet alles nog leren... Maar lees over bows en c-shapes, en weet niet wat het verschil is en wat handig is voor de omstandigheden hier!!

Ik kan een nieuwe, overjarige Naish V4 (16mtr) met bar kopen voor 399 Euro in NL. Maar is dat slim? Ik ben 74 kilo en 1.82 meter. Hier zijn kites erg lastig te krijgen (kleine markt) dus als ik iets uit nederland naar hier laat komen, zou ik erg balen als het een kat in de zak is...

Wie kan me helpen?

Mzzl,

Maurice.
lennart

Berichten: 1167
Antwoord #1 Augustus 09, 2006, 03:36:44
edit2Rapporteer  
10 tot 14 knp !!! niet dus reken maar op wat meer !!

kijk maar naar aruba http://www.windfinder.com/forecast/aruba ik zou tog een wat kleinere kite kopen !!
LeGalion

Berichten: 11
Antwoord #2 Augustus 09, 2006, 03:41:55
edit2Rapporteer  
Tja, maar Aruba ligt 900 kilometer verderop :-)

Windfinder zegt dat er hier nu 20 knopen staat. Maar ik ben hier nu en er staat 14-16 knopen. Windguru is preciezer voor St Maarten. Of gewoon de windmeter van het surfstation:

http://wf014.lerelaisinternet.com/wosxm/windeng/windcam.asp

Dus dat van 10-14 klopt wel aardig. Vandaag is het iets meer, 15-16 knopen...
jelle192

Berichten: 189
Antwoord #3 Augustus 09, 2006, 04:10:23
edit2Rapporteer  
Een naish V4 16m2 is een prima kite voor 10-14 knopen wind, zeker als je het nog moet leren. Fijn zo eventueel een vijfde lijn zijn, maar niet noodzakelijk (meestal zit die er niet op, maar je kan hem erop laten zetten, wellicht wil die shop met die overjarige kite dat voor je doen).

De prijs weet ik niet of dat echt een goede deal is (gewoon eerlijk geen flauw idee). Maar de kite op zich, een V4 16m, is perfect voor een startend iemand, je kan er nog jaren plezier van hebben en de grote is geschikt voor 10-14 knopen (kan nog wel door tot 17 knopen, als je wordt gevorderd bent ook nog wel tot 18)

xray

Berichten: 3688
Antwoord #4 Augustus 09, 2006, 04:16:28
edit2Rapporteer  
Persoonlijk zou ik een goede 16m kopen, een met goede depower en goede low-end. Je zou met de omstandigheden die je daar hebt dan vrijwel altijd mt 1 kite kunnen varen. Mijn advies is om een recentere kite te nemen omdat deze een groter bereik hebben. In de grotere maten zijn de bows nog altijd niet geweldig hoor ik van diverse kanten dus wat dat betreft zou je een goede 5lijns (bereik) C shape moeten nemen. Ik vaar zelf met een Raven 2 16m en ben hier meer dan tevreden over.
LeGalion

Berichten: 11
Antwoord #5 Augustus 09, 2006, 04:28:55
edit2Rapporteer  
De naish V4 is geen goeie kite??? Die heeft geen goeie depower en goeie low-end?

Even controleren: depower = dat ie wind kan lozen, low-end is goed bereik onderin het windbereik?
xray

Berichten: 3688
Antwoord #6 Augustus 09, 2006, 04:52:54
edit2Rapporteer  
V4 is nog geen 5e lijns kite en dus inderdaad is zijn bereik wat minder.... Kites van 2005 en zeker 2006 zijn gewoon allrounder in de eigenschappen!
Controle klopt!
LeGalion

Berichten: 11
Antwoord #7 Augustus 09, 2006, 04:56:53
edit2Rapporteer  
Ok, maar heb het geld niet voor 2005/2006 materiaal. 399 voor een nieuwe (2004) kite + bar lijkt mij niet duur.

Dus is het gezien mijn omstandigheden hier op St Maarten slim om deze kite te kopen?
xray

Berichten: 3688
Antwoord #8 Augustus 09, 2006, 05:05:59
edit2Rapporteer  
Je valt je er geen buil aan wat mij betreft...
Arthur
Gast
Antwoord #9 Augustus 09, 2006, 05:29:08
edit2Rapporteer  
Sowiezo geen V4, nog nooit iemand gesproken die hem lekker vind varen..

2 opties :

1) Je koopt een 16 en hierna een 12 erbij

2) Je koopt één 14, en bent daar meestal een gelukkig man mee :-)

De laatste lijkt mij een goede keus.
Via NL moet toch wel iets betrouwbaars (fam/shop oid) te regelen zijn ?
Armani
Gast
Antwoord #10 Augustus 09, 2006, 05:42:31
edit2Rapporteer  
He Maurice,

Sinds een week of vier woon ik op hetzelfde eiland als jij. Ook ik blijf hier in ieder geval voor een paar jaar. Lijkt me handig als we een keer afspreken op Le Galion om het een en ander door te spreken. Kunnen we even kijken welk budget je hebt en wat je precies wilt.
Ik ben hier heen gekomen met een 14, een 10 en een 7. Mijn 14 blijkt te vaak niet groot genoeg. Er is nu een 18 onderweg vanuit Nederland. Daar kan ik vanaf 11 knopen iets mee. Voorlopig is dat de meest voorkomende wind op SXM.
Bel me binnenkort even 5802572. Vandaag ligt de Chippie er alleen uit...

Tot later!
Armin
LeGalion

Berichten: 11
Antwoord #11 Augustus 09, 2006, 07:45:59
edit2Rapporteer  
He Armin,

Geen slechte reclame maken over Chippie, he!! Ik werk voor Chippie (UTS), in de marketing, vandaar...  (tong_kitesmiley)

Ga je zeker ff bellen. Net namelijk nog ff op Galion geweest, en krijg zo veel tegenstrijdige adviezen. Bij CNS raden ze me 14 meter aan, maar anderen zeggen weer dat ik echt voor een 16 moet gaan....

En ik hoor dat de V4 heel erg veel (te veel) power heeft en lastig is voor beginners, ook omdat ie geen 5e lijn heeft...

Mzzl,

Maurice.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Augustus 09, 2006, 15:31:55
edit2Rapporteer  
Citaat

Er staat hier bijna altijd een constante passaatwind, tussen 10 en 14 knopen. Als er vlagen zijn dan gaat dat maar met 2-4 knopen naar boven (16/17 knopen). 18 Knopen of meer komt hier niet zo veel voor, misschien 2-4 dagen per maand. Gekite wordt vooral in Le Gallion, een baai met vlak water en een rif waar de golven mooi op breken.

Zucht....wat een luxeproblemen!!   (shame_kitesmiley)

posty

Berichten: 2454
Antwoord #13 Augustus 09, 2006, 15:33:30
edit2Rapporteer  
zonde van je geld zo'n V4, heeft geen low end en in de high gaat ie trekken als een gek! en hij is ook nog erg langzaam....
Flexifool

Berichten: 130
Antwoord #14 Augustus 10, 2006, 02:24:06
edit2Rapporteer  
eeej, ik ga hoogstwaarschijnlijk ook 3 jaar naar Sint Maarten om te werken... dacht zelf dat mijn flexis 9 en 13 voldoende zouden zijn... maar moet er dus toch maar een grotere maat bijkopen....

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen daaro... vooral de windsterkte.... nu weet ik dat aug en sept de slechtste maanden zijn... wellicht dat de andere maanden wel met kleinere maten te kiten is...

dus als jullie info hebben Smiley Smiley

en als ik daar ben kom ik jullie zeker ieder weekend opzoeken  ThumpsUp

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.