diederik
Berichten: 908
|
spectaculair design!!!
|
|
|
wantjeweet
Gast
|
eerlijk gezegd vindt ik de eerste mooier, maar deze zal wel beter zijn.
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
iets met proto enzo. Die zijn meestal lelijk qa design......... Aan de vorm in de lucht te zien zal dit absuluut nog geen final zijn denk ik
|
|
|
kevinkite
Berichten: 38
|
hij was zondag al te zien op de slufter ,hij heet SCORPION Er was nog meer te zien maar ik weet niet of dat in productie word genomen,een 5 lijn op een proef kite
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Toen ik nog PL Guerilla's had was er een probleem met de stuursnelheid. Er was toen een modificatie met dik zeil elastiek die ongeveeer dezefde werking had als de pulley's. Alleen zal dit wel beter werken.
Aan de proto foto's te zien zonder terugslag ventielen, dus een landboard/snow kite lijkt me. Uiteraard kun je daar best mee kiten...alleen laat hem niet crashen!
Die scorpion ziet er productieklaar uit, inclusief logo's. Opvolger van Venom II? Ik weet dat mensen zitten te wachten op dezelfde depower bij PL als een BOW (en low-end???)
|
|
|
kevinkite
Berichten: 38
|
nee de scorpion schijnt de opvolger te zijn van de phantom
|
|
|
|
Tommie
Geen avatar
Berichten: 358
|
ja denk ook van de phantom. hoop dat hun eerst prioriteit is om meer low-end te krijgen. 100% depower hoeft van mij niet. en PL's zijn al lekker lang te houden.
denk dat ik nog maar eff bij m'n Venom I blijf, komt vast weer heel mooi speelgoed volgend jaar!!!
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
Toen ik nog PL Guerilla's had was er een probleem met de stuursnelheid. Er was toen een modificatie met dik zeil elastiek die ongeveeer dezefde werking had als de pulley's. Alleen zal dit wel beter werken.
Aan de proto foto's te zien zonder terugslag ventielen, dus een landboard/snow kite lijkt me. Uiteraard kun je daar best mee kiten...alleen laat hem niet crashen!
Die scorpion ziet er productieklaar uit, inclusief logo's. Opvolger van Venom II? Ik weet dat mensen zitten te wachten op dezelfde depower bij PL als een BOW (en low-end???)
opencelled PL kites bestaan niet, zonder interne druk geen profiel. Sleetjes zijn ERG gevoelig voor onderdruk. Grote maten en low end is bij Pl het probleem, de kleine maten zijn rap genoeg..... (want met een 13 net leuk wegkomen moeten varen als de rest met een 10 vol kan knallen, tja.......)
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Open celled PL bestaan wel degelijk, hij was een van de eerste met zo'n kite in de jaren 90'. De inlaten op het prototype zijn 4-kant. Normaal is het altijd een elips vormig gat, daarom vermoed ik dat er niet van die terugslagventielen inzitten.
Phantom was ook een kite bedoelt voor op land, en niet op water (had wel terugslagventielen, maar bij een crash op het water heb ik er geeneen meer terug de lucht in zien gaan. Low-end was trouwens wel aardig van deze kites!)
Zoals ik al zei heeft PL er nog een probleem bij: full depower van de flat kites. Ben benieuwd naar een foto van die 5th line kite van PL. Misschien wel noodzakelijk voor meer depower a la Instinct en Rebel.
|
|
|
Psychotic
Berichten: 1723
|
Phantom vond ik nou niet echt low end hebben. venom2 deed het al eens tuk beter, maar het moet nog vele malen beter.... Full depower is misschien een "probleem" maar de venom2 heeft zo´n ongelofelijk goed high end dat is bijna niet te geloven. Dat krijgt PL zonder problemen voor elkaar maar het echte probleem zit hem in de low end.
Over wel of geen trugslagbentielen, ik denk het wel, mede omdat ik 99,9% zeker weet dat een sleefoil zonder interne druk weigert te vleigen (kennis van mij heeft een keer zo´n ding gemaakt van te poreus doek, vloog slecht, na behandeling met een spuitbus vloog ie 10x beter) Ook blijft de kite op druk als hij op de grond ligt, met een opencelled kite zou dit nooit het geval kunnen zijn....
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Open celled is relatief, want het zijn maar 5 kleine openingen in verhouding tot de totale inhoud van de kite. Heb wel eens S-Arcs gehad waarvan die ventielen kapot waren, vloog ook gewoon (en vulde zichzelf stukken beter in de lucht). Maar idd. zou hij zo leeg lopen op de grond, en dat is op de foto's te zien niet het geval.
Phantom 16m2 had goede low-end (voor een Peter Lynn TwinSkin). Van de overige maten weet ik het niet. Meeste twinskinners die ik ken hadden altijd een tubekite in de maat 16m2 ipv een Peter Lynn vanwege het slechte low-end.
Om mee te kunnen gaan met de nieuwe Psycho van FS en de diverse flatkites is "full dewpower" wel nodig denk ik om te kunnen overleven op de huidige kitemarkt.
Omdat PL zich meer richt op het toepassen van kites op boten kan het zo zijn dat ze stoppen met de kitedevisie wanneer de verkopen tegen zullen vallen (laten we het niet hopen).
|
|
|
Tommie
Geen avatar
Berichten: 358
|
en toch denk ik niet dat PL voor full depower gaat. zoals JT al zei, heeft de venom II, maar ook al de venom I super high end. en ik denk ook niet dat het mogelijk is bij een twinskin om full depower te krijgen in de huidige arc vorm van de kite's.
met m'n phantom 18, kon ik net zo snel varen als de crossbow 16. vorig jaar op horst meegemaakt, dat we echt tegelijk opstapten in de vlagen. blijf erbij dat alleen de psycho II 26m2 bewezen heeft, de enige te zijn die met 6knopen kan. (toch?)
|
|
|
Maurits
Berichten: 1008
|
Phantom 18 had ik ook eerst. Hij had een redelijke low end, maar heb m uiteindelijk de deur uitgedaan omdat ik toe was aan wat nieuws. Ik moest iets hebben wat sneller stuurde, en meer low end zou hebben. Uiteindelijk kwam ik uit bij een flysurfer speed 13. Full depower kite, zoiets is denk ik niet te bereiken met een twinskinn. Ik ben zowizo al super te vreden over de high end vna mijn venom 13, deze is echt super lang te houden. Ik denk zelf dat wat meer depower alleen te bereiken is via een toming/pullys/bridles. Peter lynn mag zeker wel een keer met een soort gelijk total depower systeem komen, als ze bij willen benen bij de rest van de markt.
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
Een total depower systeem zoals de bow's hebben zal het niet worden, maar dat is ook niet nodig, het profiel van een Arc absorbeert de vlagen perfect, en de de high-end is al top. Nu alleen de low-end van de grote PL's nog. Ik vaar mijn Venom10 vanaf 17 knopen (met SFS-mod), het gaat net maar dit komt waarschijnlijk door zijn snelle stuurgedrag waardoor ik makkelijk druk kan opbouwen met schijnbare wind. Maar als ik de centre-strap losgooi, dan kan hem met 35 knopen ook nog houden!! Dus met de kleine maatjes zit dat ook wel goed, als je de snelheid er maar in houd, nu alleen nog bij de grote maten de snelheid erin krijgen.
Maar wat ik het liefste wil zien in de nieuwe PL's is een spinnable safety die zowel hooked als unhooked is te gebruiken. Ik heb wel een spinning spreaderbar, maar ik ben net met unhooked begonnen, en dan vaar ik uiteraard met mijn HP leash aan de chickenloop. En dan kan ik mijn safetyleash niet gebruiken, hij is niet spinnable in ieder geval. Dus dan maar zonder, niet dat je hem snel gebruiken zal... maar je zal hem maar eens nodig hebben, dan ben ik mijn kite dus gewoon kwijt als ik de safety activeer. En dat is naadje aan PL.
Maar die Venom knalt zo lekker, dat ik ook best graag voor de VII 16 zou willen gaan als low-wind kite, het wordt alleen nu waarschijnlijk een Psycho III 13 vanwege de betere low-end en de spinnable safety.
Het probleem vindt ik overigens ook, dat als je de safety van PL eens gebruikt.., je sessie wel afgelopen is. Zeker in high wind. Want je bar knalt gewoon 7 a 8 meter omhoog. Dit betekend dus SPAGHETTI MESS.
Als ze dit in orde hebben, blijf ik graag bij de PL's, want ze varen heerlijk, zijn lekker simpel (check de slogan) en niet zo stervensduur als de Flysurfers. (maar wel weer even duurzaam)
|
|
|
TORCH II
Gast
|
@ Brenkie: Check de Pl-website. De nieuwe Zero-7 bar heeft een spinning leash system voor relaxter hooked en unhooked varen.
De lowend van de VenomII en Vortex zijn inmiddels zo ongeveer gelijk aan die van tubes. Het klopt dat dat voor de komst van de Venom weleens anders was, maar daar is inmiddels veel veranderd! Ben zelf dan wel een wat lichtere rider (68 kg), maar ik vaar met een Vortex 10, wanneer anderen met een 12m tube aan het knallen zijn. Zelfde maat board...
Greetz Koen
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
K'heb zelf de Guerilla03 10m2 gehad, en die kwam ook met gemak van 17 - 35 knopen! (75kg). Mijn collega heeft hem nog steeds, en af en toe leen ik hem nog weleens. Echt een topkite die zich nog steeds kan meten met de huidige 9 en 8m2 C-shaped LEI's.
Full depower is waar de markt nu om vraagt, alhoewel het een relatief begrip is (de kite moet immers minimale lift houden om zichzelf niet als een baksteen naar beneden te laten vallen)
In 2003 en 2004 was de high-end van PL bijzonder vergeleken wat er toen te koop was op de markt. Door de ontwikkeling van de flat-kites (mijn inziens opblaasbare C-Quads met een gekromde LEI in 3 dimensies, had PL hier niet mee kunnen komen?) heeft de ontwikkeling een enorme vlucht genomen.
Kijk naar Flysurfer, die schijnt het met de Psycho 3 wel voor elkaar te hebben. Goede low-end (hadden ze al) nu ook met meer stabiliteit en veel high-end.
|
|
|
Brenkie
Berichten: 716
|
@ VenomII (Koen): Dat is wel erg vers van de pers, die had ik nog niet gezien. Ziet er relaxed, en het kan zo simpel zijn die oplossing. (grinnik_kitesmiley) Dan ga ik dat eerst maar eens op mijn barretje fixen. Kijken of de oude te updaten is met alleen de nieuwe depowerloop erop, met spinnable safety.
Het belangrijkste vindt ik dus dat ik mijn HP leash aan de chickenloop en safety vast heb zitten. Op het moment dat ik de chickenloop safety activeer, dan blijft de HP leash enkel nog aan de safetyline van de kite vastzitten en ben ik safe en niet mijn kite kwijt.
Dit alles moet dus idd wel onbeperkt kunnen spinnen en niet in de knoop draaien. Ik ga vanmiddag of zaterdag maar eens even bij vliegerop checken om een duidelijker beeld te krijgen.
|
|
|
FrankP
Berichten: 328
|
Full depower met een twinskin is mogelijk, zowel de Flysurfer Pulse en Psycho3 hebben het. De kite moet alleen vlakker en er moet wat toom op. De Phantom 18 die ik in me handen had trok even hard als mijn 10m Speed, de Speed was ook nog 's sneller. Dat brengt dat prijsverhaal ook weer in een heel ander daglicht.
Stabiliteit van PL blijft top, high end is ook goed, maar de low-end is bar slecht, de kite is denk ik te veel gefocust op draaisnelheid en is daardoor veels te inefficient, met zo'n aerodynamisch profiel moet je toch minstens meer power uit een PL kunnen halen als uit een standaard C-kite, dat is tot op heden gewoon niet zo.
|
|
|