(persoonlijke mening) geen welles nietes.....
Ik zou persoonlijk geen les nemen maar me zelf van te voren goed verdiepen op alles wat met kiten en de daarbij gepaarde veiligheidsmaatregelen te maken heeft. Daarna zou ik met een gewone vlieger het stuurgedrag gaan oefenen en me intussen verdiepen op het "klaarmaken" en afstellen van de kite. Vervolgens zou ik (als je daar de mogelijkheid toe hebt) het gaan leren en proberen met een maat of maatin die al redelijk verstand van kiten heeft (daarbij lettend op de weersomstandigheden).
Als je dit doet kan er volgens mij weinig misgaan. Het heeft mij in ieder geval een hoop centen aan beuners en buitenlui die zogenaamd iko hebben en les kunnen geven bespaard!!!!
Als iemand het anders wil doen is dat zijn ding, niemand is verplicht les te nemen en ik zou het persoonlijk dan ook niet doen!!!!Heeft nul meerwaarde, tenzij je niet bereid/in de mogelijkheid verkeerd bent om bovenstaande stappen door te nemen.
@diederik: jij bent blijkbaar zeer grondig in je voorbereiding en zoekt zelf informatie op en verdiept je in de veiligheidsaspecten. Niet iedereen gaat zo grondig te werk, ik denk dat jij een uitzondering bent en dat de meeste totale beginners veel beter af zijn als ze les nemen, gewoon om de basis-dingen te leren.
Je kan ook meegaan met een vriend / vriendin die al goed kan kiten die jou wel wil leren kiten, maar let wel! Een goede kitesurfer is niet per se ook een goede kite-instructeur! Er lopen hier volgens mij 2 discussies door elkaar:
1) of je les moet nemen als beginner (ik denk van wel) en
2) of bepaalde instructeurs van bepaalde kitescholen wel goed hun werk doen (er zullen ongetwijfeld zwarte schapen tussen zitten)