Starterstipzzz.

KiteDemon

September 17, 2006, 16:12:49
edit2Rapporteer  
Voor velen erg herkenbaar.....je hebt je eerste lesjes gehad, bent razend enthousiast en je wilt a.s.a.p zelfstandig aan de slag.
Waar zal je op moeten letten?

Uiteraard wil je je eigen gear hebben dus wat is het meest geschikt voor jou, en hoe maak je een keus uit het enorme aanbod aan kites van tegenwoordig?
Ga in ieder geval voor een stabiele, makkelijk te herstarten en makkelijk te vliegen kite. Uiteraard een goed werkend safetysysteem. Met een 5-lijnssysteem of bow/SLE maak je het jezelf in ieder geval een stuk makkelijker als je de kite nog veel crasht. Dat betekent dus dat je beter materiaal vanaf 2005 kunt aanschaffen.

Om te oefenen zal je ook een geschikte spot moeten kiezen.
Dus veel ruimte en geen obstakels downwind en ongeveer middeldiep water zonder stroming.

In de lessen zal je ongetwijveld wel hebben kunnen ervaren wat de windkracht ongeveer is geweest en wat de maat van de kite is geweest. Check altijd de weersberichten. Hou rekeningen met windkracht, windrichting en verwachtingen voor de dag. Controleer of de spot ook geschikt is voor die windrichting. Ga nooit met aflandige wind het water op!!! Controleer of je maat kite wel geschikt is voor de afgegeven windkracht.

Wil je zelfstandig verder om kiten onder de knie te krijgen, doe dit dan gezellig met iemand anders die ook beginnend is. Beste zou zijn als je een al ervaren vriend of kennis hebt die je op sleeptouw neemt.
Maar vaak heerst er een gemoedelijke en relaxte cultuur op het strand en kan je ook gewoon je vragen kwijt aan de andere kiters op het strand voordat je je kite oppompt.

Ik ben er vanuit gegaan dat iedereen de basiskennis al in huis heeft die een starter in de eerste lessen al heeft opgedaan.

Wellicht dat ook hier aanvullingen en handige tips voor beginners aan kunnen worden toegevoegd, om veilig de beginselen onder de knie te krijgen.
joopie

Geen avatar

Antwoord #1 September 17, 2006, 16:30:05
edit2Rapporteer  
Geweldig idee om deze tips eens op een topic te zetten ThumpsUp. maar toch maar direct maar een vraagje. Ik heb ook een paar lessen gehad en ik wil er nog eentje bij. Ik heb al spullen gekocht maar dan het probleem. eigenllijk ken ik niemand die kitesurft in mijn omgeving. Wat nu te doen, je kunt natuurlijk niet zo maar even het water op in je eentje ThumpDown want dat is vragen om problemen. Ik denk dat er wel meer beginners zijn die dit probleem hebben.
KiteDemon

Antwoord #2 September 17, 2006, 16:40:26
edit2Rapporteer  
Op zich geen probleem. Aangezien er altijd wel andere kiters aanwezig zijn op de stranden, zal het ook geen probleem zijn om nieuwe vrienden te maken.
100% van al mijn kitemaatjes heb ik op het strand leren kennen.

Erg verstandig om nooit alleen het water op te gaan. In de toekomst zal je leren dat je kitevrienden je eerste backup zijn, mocht het een keer mis gaan. Al is het alleen maar om je board ff downwind van je te gooien als je deze verloren bent.
jaapd

Antwoord #3 September 17, 2006, 16:42:41
edit2Rapporteer  
En die eerste keer dat je je eigen kite oplaat doe je dat in het water, minstens 2 lijnlengtes van de kant als dat kan. En als de kite in de lucht staat trek je meteen aan je quick-release.
Daarvoor bij het optuigen heb je natuurlijk al gekeken of je quick-release werkt en hoe je alles weer in elkaar zet.

Dus het eerste wat je van een kite test is de quick-release. Oefen ook in het vastpakken van de quickrelease zonder je ogen van de kite te halen.
KiteDemon

Antwoord #4 September 17, 2006, 16:45:35
edit2Rapporteer  
Liever laat je je kite door iemand anders opgooien. Er is altijd wel iemand in de buurt.
Je kite gaat langer mee en de gene die de kite opgooit kan gelijk voor de zekerheid nog eens checken of er geen lijntjes verkeerd zijn geknoopt.
Naish........what else???

Antwoord #5 September 17, 2006, 17:09:08
edit2Rapporteer  
Als beginnende kiter beschik je meestal niet meteen over meerdere maten kites, op zich geen probleem natuurlijk alleen je mogelijkheden zijn dan natuurlijk ook beperkt,  je zult niet voor elke windkracht de juiste maat hebben. Uit ervaring weet ik dat veel beginnende uit enthousiasme toch het waterop willen ondanks dat ze eigenlijk niet de juiste kitemaat hebben.
De wind(kracht/condities) bepalen welke kite je nodig hebt en niet anders om.
Laat je gezond verstand niet beinvloed worden door enthousiasme.

Probeer na je eerste les(sen) een ervaren kiter te vinden die jou op weg wil helpen en zorg dat je samen een soort checklist opstelt, bijvoorbeeld:

Thuis:
-Heb ik al mijn spullen bij me (kites,board,pak,trapeze, leash, pomp, klein tasje met schroevendraaier)
-controleer voordat je naar het strand rijd de wind nog ff
Strand:
-Rust ff uit naar je autorit.
-Loop ff het strand op en check de wind en vraag aan de mede kiters naar de condities.
-Rol je kite uit en controleer deze op slechte plekken en evt scheurtjes ( je wil dat tijdens een sprong je kite op 5 meter in 2-en scheurt).
-Pomp je kite op en leg hem op de juiste in de wind.
-Rol je lijnen uit en laat ieder lijn door je vingers glijden en controleer op slechte plekken, laat je bij dit klusje niet storen door dingen om je heen, ga niet ff een andere kiter helpen met starten, ze wachten maar ff.
-Knoop je lijnen aan de kite en conroleer de piktails(touwtjes aan je kite) op slijtage!
-Ruim je pomp en tas op!!
-Leg je board op een plaats neer waar je er geen last van hebt tijdens het starten.
-Check je saftey en depower je kite met de strap.
-Vraag aan een ervaren kiter of hij je kite wil launchen(op laten), vraag of hij je lijnen nog even wil controleren voordat hij de kite los laat. Spreek af dat hij je kite pas los laat zodra jij een signaal geeft, dit signaal is "je duim omhoog"
-Zorg ervoor dat er altijd iemand is die je in de gaten houd!!!!

KiteDemon

Antwoord #6 September 17, 2006, 19:16:43
edit2Rapporteer  
Belangerijk puntje van aandacht is idd de staat van je gear.
Idd voor elke sessie je gear inspecteren op slijtage. Vooral bow/SLE riders zullen elke keer de bridle nauwlettend in de gaten moeten houden. En uitgerekend starters zullen vaak met bow/SLE aan de slag gaan. Dus besteedt die extra aandacht dan ook aan je gear.

In de bijna 7 jaar dat ik nu kite, blijft mijn grootste angst nog steeds, dat er een lijntje breekt. Gevolg is dat de kite gelijk in een loop gaat. Als dat gebeurt in highwindcondities dan zal je niet eens meer de kans krijgen om je QR te trekken.
Dus zorg altijd dat je op je gear kunt vertrouwen.
Losse vezeltjes in de lijnen betekent deze vervangen.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.