Depowerkoord probleem

mitch
Gast
Oktober 15, 2006, 17:19:01
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik vlieg met een slingshot fuel 2005 en onlangs heb ik mijn depowerkoord vervangen door een nieuwe koord. Deze was versleten doordat het depowersysteem met zo'n 'snake'-systeem wordt gedepowerd...
Ik ben gewoon een stevige touw gaan kopen en alles vervangen (met ongeveer dezelfde maten)
Gisteren ging ik kiten en mijn kite plooide af en toe dubbel aan de tips, waardoor hij kracht verloor en hij ook niet meer mooi draaide... En af en toe viel hij stil en viel hij stilletjes achteruit naar beneden... Weet er iemand hoe dit zou komen? Vast door die nieuwe touw dat ik heb gebruikt, nochtans heb ik geprobeerd om alles goed af te stellen... Zou het dan echt op de millimeter moeten juist zijn?

Als ik niet duidelijk genoeg ben moet je het maar zeggen :Smiley

Greetz
mitch
Gast
Antwoord #1 Oktober 15, 2006, 17:21:29
edit2Rapporteer  
Dit is de bar van slingshot:
Fe®®y

Berichten: 424
Antwoord #2 Oktober 15, 2006, 17:44:51
edit2Rapporteer  
is je depowerkoord miss. langer, daardoor zijn dan nu je stuurlijnen te kort.
dus depower korter of stuurlijnen langer.

bij een naish bar is een mooie indicatie dat bij vol power(strap open bar tegen de chickenloop) al de lijnen even lang zijn, denk dat dat bij jouw bar ook wel zo is.

trouwens stond gisteren ook niet veel wind lag het daar niet aan ThumpsUp.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #3 Oktober 15, 2006, 18:43:16
edit2Rapporteer  
ALs je de lengte van je koord gelijk hebt gehouden aan het origineel ( give or take een cm) zou dat het probleem niet moeten zijn.
De omschreven symptomen lijken te wijzen op te weinig wind en te veel gepowerd.
Het klinkt onlogisch maar bij weinig wind moet je je kite depoweren.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #4 Oktober 16, 2006, 04:43:27
edit2Rapporteer  
Wat voor touw heb je gebruikt? Klinkt in ieder geval als een teveel gepowerde kite. Te weinig wind dus of misschien teveel rek in het nieuwe touw (maar ik neem aan dat je geen elastiek hebt gebruikt...................)
mitch
Gast
Antwoord #5 Oktober 16, 2006, 15:22:41
edit2Rapporteer  
Er was idd niet veel wind die dag, het zal ook wel hoofdzakelijk daaraan gelegen hebben. Maar gisteren heb ik hem nog eens getest bij 18 knopen en daar had ik het probleem niet meer... MAAR als ik mijn kite boven me hoofd bracht, vloog hij te ver over mijn hoofd zodat hij na tijdje geen power meer had, terug naar achter vloog en vanaf hij weer power had vloog hij terug boven mijn hoofd...
Wil dit niet zeggen dat mijn powerlijnen te kort zijn? Dus als ik het goed versta, zouden mijn powerlijnen (als ze volledig gepowerd staan en mijn bar tegen het stopperballetje staat) even lang moeten zijn als de stuurlijnen?

Greetzz
mitch
Gast
Antwoord #6 Oktober 16, 2006, 15:26:30
edit2Rapporteer  
Ik bedoel -> strap open en bar tegen de chickenloop...
En het touw dat ik heb gebruikt is geen elastisch touw ;-)

ps. waarom moet je depoweren als er weinig wind is?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #7 Oktober 16, 2006, 15:54:02
edit2Rapporteer  
ff wat theorie op de vroege maandagmorgen.
Elke kite heeft een lift(L)/drag(D) verhouding.
De 'lift' maakt dat de kite aan de lijnen trekt, 'drag' is vrij vertaald vliegweerstand. L/D= wil je zo hoog mogelijk.
Lift wordt veroorzaakt door de lucht die over het doek stroomt en neemt kwadratisch toe, 2x sneller vliegen is 4x de kracht.
Door te poweren buig je de luchtstoom naar beneden en levert de kite nog meer lift. Alleen levert dit ook meer Drag en die kost vliegsnelheid en dus Lift.
En bij weinig wind (snelheid) betekent even afremmen al gauw een halvering van de kracht.
Het is dus zaak snelheid in de kite te houden (zo min mogelijk drag). Depoweren dus!
oz

Berichten: 324
Antwoord #8 Oktober 16, 2006, 17:32:07
edit2Rapporteer  
Oftewel,

L = (1/2)*rho* v*v* s *CL

Mzzl, OZ.
mitch
Gast
Antwoord #9 Oktober 16, 2006, 19:00:16
edit2Rapporteer  
Eerste uitleg vond ik toch ietsje eenvoudiger Oz ;-)
Bedankt wouterb voor de technische uitleg, vind dit wel interessant... Maar wat ik me nu nog afvraag is welk nut het dan heeft om je kite meer te poweren als er minder wind is... Als ik het goed versta kan je dan beter gewoon meer je kite omhoog-omlaag brengen zodat je meer kracht krijgt.
Weet je toevallig ook of het normaal is dat mijn kite zo hoog boven me hoofd komt?(zie vorige vraag)

Greetz!
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #10 Oktober 16, 2006, 19:16:53
edit2Rapporteer  
Dat je je kite moet depoweren met minder wind, komt omdat de luchtstroom langs je kite zo moet zijn dat ie door deze luchtstroom omhoog wordt geduwd. Als je je kite powert, rem je deze luchtstroom af door het doek van je kite dwars op deze luchtstroom te trekken. Als de luchtstroom zwak is (weinig wind) wordt deze zo veel afgeremd, dat het niet snel genoeg meer is om de kite in de lucht te houden. Beetje depoweren zorgt dus voor minder "drag" waardoor de luchtstroom minder wordt afgeremd.

Kijk maar eens naar het verschil tussen een windsurfer die planeert en een windsurfer die staat te dobberen. Planerende windsurfer heeft genoeg wind en kan daarom zijn zeil dichttrekken. Dobberende windsurfer heeft te weinig wind en houdt daarom zijn zeil op 45 graden. Als de dobberende windsurfer zijn zeil ook dichttrekt, wordt de luchtstroom teveel afgeremd, waardoor het zeil gaat "stallen". Gevolg is dat de windsurfer recht met de wind mee wordt geduwd. Dat gebeurt ook met een kite die teveel gepowerd is.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #11 Oktober 16, 2006, 20:54:35
edit2Rapporteer  
Maar wat ik me nu nog afvraag is welk nut het dan heeft om je kite meer te poweren als er minder wind is...Als ik het goed versta kan je dan beter gewoon meer je kite omhoog-omlaag brengen zodat je meer kracht krijgt. 
ehm, geen. Het poweren van je kite heeft als voorwaarde dat er snelheid in zit. Is die er niet kan je sjorren tot je een ons weegt, dat gaat niet werken.
sinusen is idd de enige remedie. Je kan wel bij omlaag sturen iets poweren, dan houd d ekite iets makkelijker snelheid. (niet vergeten te depowerenals ie weer omhoog moet)

Weet je toevallig ook of het normaal is dat mijn kite zo hoog boven me hoofd komt?(zie vorige vraag)
Veel vookomend probleem bij te weinig wind. Als de kite recht boven je staat is er nauwelijks luchtstroom om de kite te tillen, en dus ook geen drag. Als de kite door een vlaag enigszins meer kracht krijgt vliegt ie over je heen.
Remedie: Snelheid maken door van links naar rechts te bsturen, of beter 10 naar 11 uur ( of 1-2 uur) Mocht de kite dan doodvallen hou je spanning op je lijnen en kan je de valsnelheid gebruiken om de kite weer omhoog te sturen.
mitch
Gast
Antwoord #12 Oktober 17, 2006, 00:22:43
edit2Rapporteer  
Al die slimme gasten hier! Zijn jullie allemaal kite én boardbuilders ofzo?

Bedankt allemaal!!! Heb ongeloofelijk veel bijgeleerd!

 Greetzz  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.