mijn eerste les

Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Oktober 22, 2006, 21:03:19
edit2Rapporteer  
tja daar was ik dan gisteren 21 oktober op brouwersdam natural-high. Na kennis gemaakt te hebben met Koen en de man die later mijn instructeur bleek te zijn (Bert) gingen we even oefenen op het strand met een ouderwetse "trekzak". Dit ging bij mij wel aardig goed (maar 1 x gecrashed) vergeleken met mijn 15 jarige zusje van 15 jaar die het hele strand onder geploegd had op haar buik.

Nadat deze ook alles onder controle had gekregen gingen we al snel het water op met een "lief" 4.5'je nadat we de nodige theorie achter onze kiezen hadden. We kregen hierbij ook gezelschap van 2 dames. Maar wat een kracht zeg!, ik met mijn 70 kilo werd meegetrokken achter dit lieve kite'je alsof het niets was. Ik raakte dan ook even in paniek tijdens het bodydraggen wat in een vliegende jongen achter zijn kite resulteerde. Bij mijn zusje daarintegen ging het bodydraggen echt super! nadat de vlieger een beetje kennis had gemaakt met haar (lees:: ze vloog door de lucht terwijl de instructeur haar moedig vasthield), legde ze zeer gecontroleerd zo'n 100 meter af over het water. Daarna het sinussen en de zwaardtechniek die werd gebruikt om tegen de wind in een beetje te bodydraggen als je board achter je ligt: het ging super bij ons beide moet ik zeggen.

Tenslotte gingen we toch nog even het board (1.60) gebruiken. De instructeur vertelde ons 8'jes te draaien met de kite en zo kracht op te bouwen zodat we op ons board konden gaan staan en hiernana sinussen te maken om weg te varen. De eerste keer dat ik dit probeerde kwam ik wel omhoog maar strekste ik mijn beide voeten waardoor ik dus geen voorwaartse snelheid kreeg. De tweede keer dat ik het wilde proberen gaf Bert mij dan ook de tip om 1 been te strekken en jahoor, voor zo'n 3 seconde stond ik op mijn board en voer ik een stukje. Dit gevolgd door een spectaculaire crash! Op dat moment kon ik de hele wereld wel aan zo goed voelde ik me. Ik kreeg later zelfs te horen dat ik een natuurtalent was! jammer genoeg hadden we beide niet meer da 2 x kunnen proberen want de 5 uur was voorbij   (cry_kitesmiley)

Al met al was het een zeer geslaagde dag! Toch heb ik nog 1 vraagsje aan jullie: hoeveel lessen (van 5 uur) zou ik nog nodig hebben om (verantwoord) zelfstandig verder te kunnen leren kiten? Joepie
The Submarine

Antwoord #1 Oktober 22, 2006, 22:31:50
edit2Rapporteer  
Ik denk nog 1 maal 5 uur. Als je het vliegeren goed onder controle hebt, kan je in princiepe veilig kiten... en uiteraard onthouden dat je kite belangrijker is dan je board.
Ben wel een beetje jaloers hoor dat jij meteen goed op de plank kan staan.... dat is/was mij niet gegund!!!!!!
KiteDemon

Antwoord #2 Oktober 22, 2006, 23:32:33
edit2Rapporteer  
Om veilig en verantwoord zelfstandig te kiten zal je eerst aardig wat kennis moeten opdoen over alle do's en don'ts en het waarom of waarom juist niet. Wat betreft de vaardigheid van het kiten zelf is dit afhankelijk van je aanleg. Naarmate je wat meer kite- en boardervaring krijgt zal je ook beter leren inschatten van potentiele gevaarlijke situaties, maar vooral ook je eigen grenzen leren kennen.
Dit alles bij elkaar leer je niet in een paar dagen of weken, maar is een proces waarbij je in elke kitesessie weer nieuwe ervaring op doet.
Vergeet niet dat kiteboarden meer inhoud dan alleen de vaardigheid van het kiten zelf.
Het zou wel handig zijn als je wat kitemaatjes met aardig wat ervaring kent die je hierin willen helpen.

Suc6
Boudewijn

Antwoord #3 Oktober 23, 2006, 00:00:03
edit2Rapporteer  
Om veilig en verantwoord zelfstandig te kiten zal je eerst aardig wat kennis moeten opdoen over alle do's en don'ts en het waarom of waarom juist niet. Wat betreft de vaardigheid van het kiten zelf is dit afhankelijk van je aanleg. Naarmate je wat meer kite- en boardervaring krijgt zal je ook beter leren inschatten van potentiele gevaarlijke situaties, maar vooral ook je eigen grenzen leren kennen.
Dit alles bij elkaar leer je niet in een paar dagen of weken, maar is een proces waarbij je in elke kitesessie weer nieuwe ervaring op doet.
Vergeet niet dat kiteboarden meer inhoud dan alleen de vaardigheid van het kiten zelf.
Het zou wel handig zijn als je wat kitemaatjes met aardig wat ervaring kent die je hierin willen helpen.

Suc6
ja ik doe mijn best om meer van de veiligheidspunten te leren, daarom ben ik eigelijk op dit forum. Ik wilde namelijk al voordat ik ging lessen al het 1 en ander van het kiten weten.

Ik heb jammer genoeg nog geen kitemaatjes omdat dit mijn eerste keer was dat ik het ging proberen. Wel heb ik vernomen dat veel van de instructeurs hier in de buurt van Rijen wonen, 3 om precies te zijn. Aardige mensen met natuurlijk genoeg ervaring, toch moet ik dan hiermee meer in contact komen. Dus na de volgende les hoop ik dan ook dit probleem op te lossen. Want ik weet dat deze les alleen niet genoeg was, ik heb immers nog niet het gevoel dat ik de kracht van de kite 100% kan beheersen bijvoorbeeld. De volgende les kan helaas pas in April weer, eerder geven ze namelijk geen lessen. In de tussentijd hoop ik nog veel op dit forum te leren.  (grinnik_kitesmiley) ThumpsUp

Ik denk dat het toch veilig is om te zeggen dat Nederland er weer een enthousiaste kiter bijheeft

@marjoleintje: ik denk dat ik zo snel op mijn board kwam omdat ik in het verleden veel geskateboard /geskimboard heb en nog wel eens op een windsurfplank heb gestaan  (shame_kitesmiley) ThumpsUp
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Oktober 23, 2006, 01:18:55
edit2Rapporteer  
Zeker nog een lesmiddag nemen. Was voor mij ook wel genoeg om zelf aan de gang te gaan....maar wel met een maatje!!! Dit is nu mn 2e seizoen en sinds een maand kite ik nu echt alleen...voel me daar nu zeker genoeg voor. Dus zoek zeker een maatje om elkaar te helpen, advies te geven en te voorkomen dat je domme dingen gaat doen alleen...is ook nog eens veel gezelliger.

Die tip van het bodydraggen vond ik wel goed. Had het zaterdag...board kwijt, lag achter me e...en kwam niet meer terug....wat is precies de truc? 1x lukte het me wel..andere keer was er een andere kiter die hem ff afgaf! THNX!
T]-[0/\/\@S

Antwoord #5 Oktober 23, 2006, 01:28:30
edit2Rapporteer  
gwoon beetje vaart maken met je kite een hand richting board wijzen andere aan je bar, eerste keer beetje gestressed maar daarna gaat het zeker beter

@ kazama , als je die tussentijd nou niet stil wil zitten en wat kite control op wil bouwen koop dan een trainer kite heb die van mij jaartje terug gekocht bij de makro voor maar 30 euro nog steeds heel. zeker een tip kun je beetje blind leren sturen
Frank77

Antwoord #6 Oktober 23, 2006, 03:44:58
edit2Rapporteer  

Inderdaad : 'blind' leren sturen is een vereiste, dan leer je hoe de kite reageert en krijg je reflexen. Een trainer kite (niet te groot, niet te klein) is dan perfect om de krachten/reactie te leren kennen. Daarnaast is het op het land ook nog eens een stuk warmer.

ps poor, was jij die gast die tot het einde van de dag (na de windhoos) bezig was met een oranje c-shape

Boudewijn

Antwoord #7 Oktober 23, 2006, 04:36:40
edit2Rapporteer  
Zeker nog een lesmiddag nemen. Was voor mij ook wel genoeg om zelf aan de gang te gaan....maar wel met een maatje!!! Dit is nu mn 2e seizoen en sinds een maand kite ik nu echt alleen...voel me daar nu zeker genoeg voor. Dus zoek zeker een maatje om elkaar te helpen, advies te geven en te voorkomen dat je domme dingen gaat doen alleen...is ook nog eens veel gezelliger.

Die tip van het bodydraggen vond ik wel goed. Had het zaterdag...board kwijt, lag achter me e...en kwam niet meer terug....wat is precies de truc? 1x lukte het me wel..andere keer was er een andere kiter die hem ff afgaf! THNX!

door je lichaam als een "Zwaard"in het water te plaatsen en dus naar een punt upwind te wijzen is het mogelijk om beetje bij beetje upwind te draggen.

Kan iemand mij misschien helpen met zo'n trainingskite. En misschien een plaatje van zo'n ding. Volgens mij hebben we er namelijk 2 gebruiken, een soort matrasje (dat je al aardig over het land kon sleuren) en dat lieve 4.5 je. Beide  waren trainers en ze waren beide ontworpen om zoveel mogelijk kracht te zetten. Kan iemand me ook advieseren hoe groot deze dan moet zijn? ik zelf weeg 67-70 kilo  ThumpsUp. En word er een bar bij de vlieger geregeld of moet je deze erbij kopen/is deze niet nodig
Merc
Gast
Antwoord #8 Oktober 23, 2006, 17:14:15
edit2Rapporteer  
@ kazama-fury 

Geen les van 5 uur meer nemen. Neem één nuttige privéles. Daar heb je meer aan!
kentyman

Antwoord #9 Oktober 23, 2006, 17:51:04
edit2Rapporteer  
In principe geldt: hoe meer lessen je neemt hoe beter. Kiten is inderdaad veel meer dan alleen maar het fysieke "op het board staan achter de kite aan". Om ECHT veilig zelfstandig te kunnen kiten moet je heel veel leren over het materiaal, het weer en veiligheids-dingen (hoe laat je veilig je kite op etc). Het beste is om kite-maatjes op te zoeken met meer ervaring zodat ze jou in de gaten kunnen houden en misschien nog wat helpen met het kiezen van de grootte van je kite, het vastmaken van je lijnen, jou uit de problemen halen als 't ff niet goed gaat etc.

Tijdens een les wordt je professioneel begeleid, je hebt het dan niet zo door maar de instructeur let op vanalles en nogwat zodat jij je 100% bezig kan houden met de kite. De stap van les naar volledig zelfstandig is eigenlijk te groot om in 1x te doen.

Een trainer-kite is een heel goed idee! In het begin is kite-vaardigheid het belangrijkst (en veiligheid natuurlijk). Een goede trainer-kite is niet te groot en niet te klein (tussen de 1.5 en 2.5 meter ofzo), meestal 2-lijns en meestal een foil-kite (zo'n matrasje).
Boudewijn

Antwoord #10 Oktober 23, 2006, 21:37:43
edit2Rapporteer  
dankjewel voor alle mensen die me wilde helpen met deze vraagjes ten eerste

@Mers: heb je enig idee hoelang zo'n priveles moet zijn dan?  (grinnik_kitesmiley)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.