Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Je moet zorgen dat je alles echt heel goed onder controle hebt. Dus varen, hoogte lopen, keren, etc. Daarna begin je op zee met een sideshore wind. Dit is het makkelijkste, want dan ga je dwars over de golven heen. Als de golven van achteren komen is het moeilijker. probeer dit dan ook eerst met wat minder wind, dan zijn de golven ook niet zo hoog. Succes ermee!!
|
|
|
sjel
|
Ik heb alles geleerd op volle zee (Monster) erg zwaar, heeeel veel golven, dus duurde wel even voordat het lukte.. heb toen op een meer ook geoefend en toen stond ik gelijk... dus is eigluk een kwestie van doorzetten... als je het op de Noord zee kan kan je het over al
|
|
|
benjamin
Gast
|
ik zie wel meer mensen die gelijk de zee op gaan niet echt slim ik zie ze dan ook vaak zwemmen. . probeer dat te voorkomen. zorg dat je in elke omstandigheid je kite kan herstarten of je zelf in veiligheid kan brengen{naar de kant}. doe je huiswerk d.w.z weet wat de wind doet hou de getijde in de gaten is de wind aflandig ga naar een andere stek suc 6
|
|
|
godfather
|
Hoi, ikzelf zit dus ook met deze uitdaging en ik zou wel een impact-vest of reddingsvest adviseren als je op zee gaat varen. Suk6. Ap
|
|
|
Tukker
|
Denk dat overstap van Oostvoorne naar B-dam verstandig is. Stabiele wind uit de juiste richting i.c.m. rustig zeetje maken het allemaal wat makkelijker.
|
|
|
AnalogePixel
|
Als je zeker genoeg bent van jezelf en denkt dat je het aan kan, zou ik gaan. Probeer wel eerst op je vertrouwde plekkie bij een diep stuk te komen zodat je niet schrikt als niet meer kan staan.
Er zijn niet echt regeltjes om op zee te kunnen varen, zolang je de self rescue goed onder de knie hebt kan je lekker gaan oefenen met de golven en branding op zee.
suc6
|
|
|
flakkeekiter
Gast
|
1. Ga met matige (zuid of noord)westenwind en niet met stevige vlagerige zuid-zuidoost (sideshore licht aflandig) zoals dit weekend. (je komt dan zeker aan land, ook als je kite zou crashen.) 2. Draag een redingsvest. 3. Oefen eerst je relaunch van de kite in Oostvoorne terwijl je blijft liggen drijven. Dit is toch anders dan staand. Oefen ook nog goed je bodydrag naar je board toe. 4. Neem een medekiter mee of vraag aan een van de aanwezige kiters om een beetje op jou te letten als je de zee op gaat. 5. Kleine stukjes de zee op. 6. Tussen de gele boeien is het eerste stuk ondiep bij laag water, dat is prettig om mee te beginnen.
have fun!
|
|
|
Ron Rodeo
Logs: 0 | 50 uur
|
Als je zeker genoeg bent van jezelf en denkt dat je het aan kan, zou ik gaan. Probeer wel eerst op je vertrouwde plekkie bij een diep stuk te komen zodat je niet schrikt als niet meer kan staan.
Er zijn niet echt regeltjes om op zee te kunnen varen, zolang je de self rescue goed onder de knie hebt kan je lekker gaan oefenen met de golven en branding op zee.
suc6
Ik heb bij oostvoorne inderdaad in de dieper gedeeltes geoefend waar ik niet kan staan. dit gaat op zich goed. heb hier ook al aantal keer self rescue geprobeerd. ook dit gaat me ook aardig af.
|
|
|
Merc
Gast
|
Ben begonnen op zee,lessen gehad op zee en geoefend op zee! Tuurlijk vind ook ik Oostvoorne heerlijk varen. Kan daardoor leuk spelen en nieuwe dingen uit proberen.
|
|
|
kentyman
|
kiten op open zee is over 't algemeen een stuk lastiger dan op een beschut stuk (vlak) water. Als je op zee wilt beginnen zoek dan goede begin-omstandigheden op: niet teveel wind (maar ook niet te weinig), lage golven (rustige zee), side- of cross-on-shore wind (dus niet recht on-shore). Zelf kite ik vrij regelmatig op Zandvoort, zo nu en dan komen daar ook beginners die nog helemaal niets kunnen en dat gaat meestal zo: -kiter loopt heel dapper de branding in -kiter probeert board aan voeten te doen -branding kwakt kiter het strand op -afhankelijk v/d omstandigheden: kiter spoelt onder kite door en kite dwarrelt naar beneden
Als je op zee wilt kiten moet je proberen over de branding heen te komen, dat kan eigenlijk alleen maar met snelheid "over" de golven te kiten en er niet "doorheen" proberen te ploeteren. Dit vergt oefening en extra concentratie, als beginner heb je het meestal al erg druk met de kite en het board en heb je niet zoveel tijd om nog na te denken over wat je moet doen als er een golf op je af komt. Je moet dus eigenlijk pas op zee gaan kiten als je met "normaal varen" op vlak water tijd over hebt om je te concentreren op andere dingen dan varen (en kite relaunchen etc).
|
|
|
® € M © 0
|
heey sjel ken jij maarten van antwerpen?
|
|
|
sjel
|
heey sjel ken jij maarten van antwerpen?
umm nee, ik heb in monster les gehad bij Djowies (joey de jong) en daar blijven hangen en ja een impact vest is op zee wel lekker....
|
|
|
Marja de Bij
|
Ik heb alles geleerd op volle zee (Monster) erg zwaar, heeeel veel golven, dus duurde wel even voordat het lukte.. heb toen op een meer ook geoefend en toen stond ik gelijk... dus is eigluk een kwestie van doorzetten... als je het op de Noord zee kan kan je het over al Hoi Sjel, Nog ff oefenen meid! Het lukt mij ook al aardig in 's-Gravenzande. Zie de foto in mijn profiel. En inderdaad, als het je op de Noordzee lukt, dan lukt het overal...
|
|
|
Nick_66
Gast
|
Zie mijn reactie op het forum. Onderwerp: Afgelopen zondag een hard lesje geleerd! Beste Kiters. Ik vaar nu geruime tijd op Oostvoorne. Ik kan goed heen en weer varen redelijk hoogte lopen. keren en weet hoe ik moet boddy draggen om boardje te pakken. Afgelopen zaterdag ben ik eens op Brouwersdam geweest en hebt het daar geprobeerd. redelijk pittige branding en choppy water. Windkracht 5 minimaal met flinke vlagen! (geschokt_kitesmiley) Normaal kan ik dit wel aan maar met de wateroppervlakte condities was het erg zwaar. Ik ben dus maar 1 keer gestart, 100 mtr gevaren en weer gestopt. IK "voelde" lichte angst en ben dus daarom direct gestopt. wel voor niks gereden maar goed.... safety first. Nu is mijn vraag: Hoe en wanneer hebben jullie de stap genomen? ik bedoel dus ervaren mensen die wel echt volle zee opgaan. Ik heb nu gemerkt dat voor mijn deze stap nog iets te vroeg is maar ik zal toch een keer moeten. Graag een ieders ervaring... bedankt alvast.
|
|
|
kitertjuh
|
De zee is wel moeilijker qua varen maar waar veel kiter niet echt rekenign mee houden is dat als je op een meer vaart en je board verliest je bijna naar je board toe kan lopen. Op zee kun je bijna nooit staan. En dan komt het aan op goed body draggen. OF ze crachen hun kite. Als het oniep is no problem maar op zee moet je zwemmen, golf over je heen en dan ook nog je kite herstarten. Daar gaan toch veel beginners fout.
Dus als je heel gemakkelijk je kite kunt herstarten en je kunt goed boddydraggen en je kunt redelijk varen zou je toch wel naar zee kunnen. Doe dit dan alleen maar als je wind aanlandig is. Mocht er dan wat fout gaan en je kunt je board niet meer vinden of je krijg je kite er niet meer uit dan spoel je uitendelijk aan.
En zodra je ziet dat er dikke bakken van golven staan of veel stroming stel het dan een keertje uit om te oefenen op zee.
Ik zelf ben altijd op de zee weze kite daar ook geleerd en nooit wat fout gegaan.
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
In Cumbuco leren ze het bij de kiteschool (Blue Wind geloof ik) ook in de golven daar, en die zijn best pittig. Door de stroming daar wordt je altijd weer naar de kant geduwd, plus dat het water lekker warm is zodat onderkoeling niet snel zal gebeuren.
Op minder exotische lokaties zou ik lekker op een beschut stukje water gaan oefenen, zoals Oostvoorne.
|
|
|
Peterkiter
|
Ik vind zelf niet echt relax als de wind pal aanlandig is omdat je dan gelijk aan de kust vaart. Dan krijg je telkens zo golf achter je board waardoor die weleens van je voeten wil spoelen. Het beste kan je met side onshore en een niet te hard windje zodat de zee niet te ruig is lekker gaan oefenen.
|
|
|
|