Toch mensen die niet luisteren :(

ErikB

Antwoord #25 November 13, 2006, 17:40:10
edit2Rapporteer  

Uitspraken als "eigen schuld dikke bult" zijn wel bijzonder ongepast als er mensen gewond raken, of erger nog, overlijden.
Dus denk 2 keer na voor je domme uitlatingen doet.

Hopelijk komt voor deze kitesurfer alles goed.

Allereerst beterschap voor deze kiter.
En hoop dat alles weer goed komt met deze knul.

Vannochtend het stukje gelezen in de spits.
Maar spijt me zeer als je op een snackbar klapt ben je toch niet echt goed bezig.
Dus wat mij betreft eigen schuld dikke bult.

Het is gewoon een optelsom vlagerige harde wind een snackbar en bomen downwind is een No Go.
Wat ik echt link vind aan Bow kites is dat deze stallen achteruit vliegen met vlagerige wind.

Zo'n ding vangt dan weer wind en je bent gewoon kansloos.
En ja als er dan een obstakel in de buurt staat dan is dat vragen om problemen.
@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 November 13, 2006, 18:15:56
edit2Rapporteer  
Heb het volgende even van hanglos gehaald, ik hoop dat iedereen hier wat van opsteekt!:

Vandaag Ijmuiden geweldige dag gehad. Harde wind, mijn windmeter gaf maximaal 30 knopen aan, gemiddeld 24.

Allereerst heerlijk genoten van de harde wind en fantastische golven. Ik vaarde met mijn 9 meter raven 2005. Prima te houden, tot ineens iedereen zich naar de kant haaste. Ik voel ook meer wind en als ik achterom kijk zie ik donkere wolken. Ik vaar snel naar de kant, maar omdat iedereen dat doet wacht ik aan de waterkant omdat er even niemand zijn handen vrij heeft om mijn kite aan te pakken. Ik roep om hulp want het begint nu gevaarlijk te worden. Stil staan op het strand is bijna niet meer mogelijk. Gelukkig komt iemand naar me toegerend en ik zeg tegen hem: "pak mijn kite maar snel, ik kan hem nog wel houden". Mijn helper rent richting mijn kite, maar op dat moment gaat het fout.

De wind neemt explosief toe, waardoor ik hard achter mijn kite aan ga. Ik heb mijn kite op ongeveer 10 a 11 uur staan en zit op de grond. Op mijn kont glij ik richting de strandtenten.

Dan komt het probleem, want ik wilde gewoon mijn safety trekken, niks aan de hand. Hij wil echter NIET los. Met al mijn kracht probeer ik mijn loopje los te trekken, maar zonder resultaat. Omdat de strandtenten nu echt dichterbij komen moet er actie ondernomen worden. Ondertussen komen verschillende mensen mijn kant op gerend, maar omdat ik zo hard ga ben ik niet meer in te halen. Het enige dat ik nog kon bedenken was mijn 5e lijn: Ik trok deze zo ver mogelijk naar mij toe en dit had gelukkig het gewenste effect. Toegesnelde mensen pakken snel mijn kite en houden mij vast. Nadat de druk van mijn lijnen is probeer ik mijn safety los te trekken en jawel, in één keer los. Zonder druk doet hij het dus wel...

Alles loopt met een sisser af, maar geluk had ik zeker! Allereerst wil ik iedereen bedanken die me geholpen heeft mijn kite en mij vast te houden, zonder jullie was het me niet gelukt.

Verder zijn de volgende dingen mijn redding geweest:

- mijn 5e lijn.

- kite niet terugsturen naar 12 uur.

- Voldoende afstand tot de strandtenten en palen (binnen een paar seconden was ik al 100 meter dichter bij en door mijn kite naar links te sturen ging ik tussen 2 enorme palen door!)

- oplettende medekiters.

Conclusies kunnen jullie zelf trekken. Tips heb wel:

- Let ontzettend goed op het weer dat komen gaat, in enkele minuten kan een mooie lucht heel donker worden!

- Zorg voor een goeie safety! Probeer deze ook regelmatig, al is het maar op het strand zonder kite, om hem in ieder geval 'soepel' te houden.

- Laatste: vertrouw niet 100 % op je safety en pas dus op met de weersomstandigheden.

Ik had vandaag heel veel geluk en ben gewaarschuwd. Ik hoop jullie ook
KiteDemon

Antwoord #27 November 13, 2006, 18:58:53
edit2Rapporteer  
Tricky situatie!!

Goed dat hij nog de tegenwoordigheid van geest had om hierop te reageren.
Daarom dus altijd je safetysysteem testen onder maximale spanning, om te kijken of deze ook functioneert onder zware belasting.
Beter is natuurlijk om voortijdig je kite al uit de lucht te hebben.

Jammer dat er weer zoveel ongelukken gebeuren de laatste tijd.
Dit is gewoon inherent aan het instabiele weer van dit seizoen, in combinatie met de onervarenheid en onkunde van de nieuwe aanwas kiters. Alle ongelukken van de de laatste maanden hadden makkelijk voorkomen kunnen worden.
De kiters die al langer meedraaien weten precies wat ze kunnen verwachten in de altijd vlagerige herfstomstandigheden, maar de newbees die dit jaar pas zijn begonnen hebben die ervaring en kontrole gewoon nog niet. Dus als ze éénmaal in een dergelijke situatie belanden dan zullen ze ook niet de tegenwoordigheid van geest hebben om hier ook accuraat op te reageren.

Vuistregel voor de minder ervaren kiters is gewoon lekker met een biertje voor het raam van de strandtent te blijven zitten, als er onstabiel  weer wordt voorspeld met gemiddelde windsnelheden van boven de 20 knopen.

RonnieRotonde

Antwoord #28 November 13, 2006, 20:39:04
edit2Rapporteer  
Om fftjes te reageren op Bart,

Ja.. dom van mij! Je hebt me inderdaad geleerd dat het niet wijs is als beginner, Maar ik ben dus afgegaan op iemand anders zijn weersvoorspelling. Dit had ik dus niet moeten doen, ik zou dus ook nooit hebben geprobeerd mijn kite op te laten als ik wist dat dit soort omstandigheden aan de orde waren. Dom, voortaan zelf kijken.

Heb wel direct mijn kite weer geland en ben een ervaring rijker. Dwz, nu weet ik wat het dus is om met deze wind een ktie vast te houden en dat dit niet prettig voelt voor mij. Ik bedenk me nu wel drie keer voor ik naar het strand ga, zeker met bovenstaande verhaal.

Gr,

Roland
JorritPi

Antwoord #29 November 13, 2006, 22:40:47
edit2Rapporteer  
Tnx voor de tip,  ThumpsUp van het testen van je safety! Ik was er zelf nooit opgekomen.
marc010

Antwoord #30 November 13, 2006, 23:06:22
edit2Rapporteer  
inderdaad zou het verstandig zijn om je safety te testen met  veel spanning op je lijnen,
heb dat nog zelf niet gedaan,toch eff testen.

Beterschap voor hem.
The Submarine

Antwoord #31 November 13, 2006, 23:29:00
edit2Rapporteer  
Is je safety testen niet bijna het eerste wat je doet bij een nieuwe kite.... waar heeft iedereen trouwens les gehad? Je krijgt toch les over het weer... ListenToMe naderende buien kunnen heftige windvlagen met zich meebrengen. Kijk op diverse sites, vraag het anderen op de spot en test je safety om de zoveel tijd. Of ben ik de enige die dat heeft geleerd. Je bent trouwens heus geen lul ofzo als je het onverantwoord vind. Ik ben ook beginner en ga soms niet omdat ik niet durf, erg jammer en soms balen... en idd toegegeven soms voel ik me ook wel een t(r)utje hoor...
big_ben_lair

Antwoord #32 November 13, 2006, 23:57:54
edit2Rapporteer  
heb je zo'n systeem? deze safety's werken bij belasting namenlijk een stuk zwaarder.
Haring High Richardt

Antwoord #33 November 17, 2006, 16:43:59
edit2Rapporteer  
Heb het volgende even van hanglos gehaald, ik hoop dat iedereen hier wat van opsteekt!:

Inmiddels heeft de persoon, Jaap,  in questie een reactie geplaatst:

Reactie van Snacbar Kiter,

Ben gisteren ontslagen uit UMCGroningen. Compleet gekraakt  en C5 wervel beschadigd maar stabiel, draag ik nu een brace tot 4 jan 2007.  Het gaat dus goed. Wil graag reageren op  jullie geweldige betrokkenheid  die mij bijzonder goed  doet. Allen bedankt  Je mag mij rekenen onder de categorie beginnende kiter.  Ben nu  1.5 jaar bezig.  Ik kan jullie gerust  stellen dat mijn ongeluk een foute inschatting  van mijzelf  is geweest.  Ik heb een  Cabrinha 14.0 Co2 .

De wind op het schilmeer was 4- 5 West vlagerig loodrecht op het strand.  Wij zijn altijd met ons 2 en bij een kite en waren bezig de kite in het water op te laten.  Hierom had ik mijn  veiligheid  op Ride staan, in plaats van Lounche.  Ik werd  opgetild zonder plank  en op het stand  gezet.  Ik dacht  de kite  wel  onder  controle te krijgen., maar  dit lukte niet echt  en werd richting een omheining  getrokken . Ik  kwam een klein boompje tegen en  dacht mij daaraan vast te kunnen houden. Heb op dit moment niet aan mijn release gedacht. Te kort tijd.  Wat hierna gebeurd is  kan ik mij niet meer herinneren. 

Mijn  vriend vertelde dat ik werd opgetild  door een windvlaag en  over de omheining van snacbar-restaurent werd getild en op het dak werd gesmakt en vervolgens achter in de tuin belandde.  Na een tijdje kwam ik weer bij.  Maar compleet gekraakt. Besef  dat ik geluk heb gehad.  Bedankt voor al jullie betrokkeneid zowel voor als tegen. Iedereen heeft wel een beetje gelijk  maar dit is het laatste wat ik deze geweldige sport  wilde aandoen . Mijn Cabrinha  is stil a live  and so am I. 

Blijf  vooral discussieren  en de goede punten er  uit lichten om de kite-sport  veiliger  te maken

De waarschuwingen waren er al! De weersomstandigheden waren er naar, harde wind en zeer harde vlagen. En helaas ging het weer mis:

Dit berichtje kwam ik net op nu tegen:

Kitesurfer landt op snackbar

Uitgegeven: 12 november 2006 15:23

AMSTERDAM - Een kitesurfer uit Delfzijl is zaterdag zwaargewond geraakt toen hij zijn kite niet meer in bedwang kon houden na een windvlaag. Hij werd de lucht ingetrokken en landde uiteindelijk op het dak van een snackbar. Dat meldt de Groningse politie zondag.

De man wilde gaan kitesurfen op het Schildmeer bij Appingedam. De vlieger hing al in de lucht en terwijl hij de laatste voorbereidingen trof kreeg de wind vat op het doek. Hij probeerde zich nog tevergeefs vast te klampen aan een boom. In het ziekenhuis bleek dat de onfortuinlijke vlucht hem een zware hersenschudding en mogelijk nekletsel heeft opgeleverd.

Laten we hopen dat hij het goed maakt!  En nogmaals de "R" is in de maand blijf op je hoede! En negeer de windvoorspelling niet!!

-----------

Kitesurfer zwaargewond na windvlaag Steendam - Zaterdagmiddag werden de politie, ambulance, brandweer en trauma-helikopter richting boei 12 gestuurd. Bij aankomst bleek het om een kitesurfer te gaan die tijdens het surfen op het Schildmeer door een windvlaag over een gebouw heen was gevlogen en op een ijskist terrecht was gekomen.
Nadat de brandweer het gesloten hek van het terrein aan het Schildmeer open had geknipt konden de hulpdiensten naar de gewonde patient. De kitesurfer is met de ambulance naar het UMCG in Groningen gebracht

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.