Heb het volgende even van hanglos gehaald, ik hoop dat iedereen hier wat van opsteekt!:
Vandaag Ijmuiden geweldige dag gehad. Harde wind, mijn windmeter gaf maximaal 30 knopen aan, gemiddeld 24.
Allereerst heerlijk genoten van de harde wind en fantastische golven. Ik vaarde met mijn 9 meter raven 2005. Prima te houden, tot ineens iedereen zich naar de kant haaste. Ik voel ook meer wind en als ik achterom kijk zie ik donkere wolken. Ik vaar snel naar de kant, maar omdat iedereen dat doet wacht ik aan de waterkant omdat er even niemand zijn handen vrij heeft om mijn kite aan te pakken. Ik roep om hulp want het begint nu gevaarlijk te worden. Stil staan op het strand is bijna niet meer mogelijk. Gelukkig komt iemand naar me toegerend en ik zeg tegen hem: "pak mijn kite maar snel, ik kan hem nog wel houden". Mijn helper rent richting mijn kite, maar op dat moment gaat het fout.
De wind neemt explosief toe, waardoor ik hard achter mijn kite aan ga. Ik heb mijn kite op ongeveer 10 a 11 uur staan en zit op de grond. Op mijn kont glij ik richting de strandtenten.
Dan komt het probleem, want ik wilde gewoon mijn safety trekken, niks aan de hand. Hij wil echter NIET los. Met al mijn kracht probeer ik mijn loopje los te trekken, maar zonder resultaat. Omdat de strandtenten nu echt dichterbij komen moet er actie ondernomen worden. Ondertussen komen verschillende mensen mijn kant op gerend, maar omdat ik zo hard ga ben ik niet meer in te halen. Het enige dat ik nog kon bedenken was mijn 5e lijn: Ik trok deze zo ver mogelijk naar mij toe en dit had gelukkig het gewenste effect. Toegesnelde mensen pakken snel mijn kite en houden mij vast. Nadat de druk van mijn lijnen is probeer ik mijn safety los te trekken en jawel, in één keer los. Zonder druk doet hij het dus wel...
Alles loopt met een sisser af, maar geluk had ik zeker! Allereerst wil ik iedereen bedanken die me geholpen heeft mijn kite en mij vast te houden, zonder jullie was het me niet gelukt.
Verder zijn de volgende dingen mijn redding geweest:
- mijn 5e lijn.
- kite niet terugsturen naar 12 uur.
- Voldoende afstand tot de strandtenten en palen (binnen een paar seconden was ik al 100 meter dichter bij en door mijn kite naar links te sturen ging ik tussen 2 enorme palen door!)
- oplettende medekiters.
Conclusies kunnen jullie zelf trekken. Tips heb wel:
- Let ontzettend goed op het weer dat komen gaat, in enkele minuten kan een mooie lucht heel donker worden!
- Zorg voor een goeie safety! Probeer deze ook regelmatig, al is het maar op het strand zonder kite, om hem in ieder geval 'soepel' te houden.
- Laatste: vertrouw niet 100 % op je safety en pas dus op met de weersomstandigheden.
Ik had vandaag heel veel geluk en ben gewaarschuwd. Ik hoop jullie ook
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
| ||||||||||
|
|