crossbow stuurlijnen

michel318

Geen avatar

Berichten: 24
Februari 21, 2007, 04:32:36
edit2Rapporteer  
hey, ben redelijk nieuw, had me vorig jaar ook al gregistreerd en wist mn inlog gebeuren niet meer dus maar ff opnieuw geregistreerd. Ben vorig jaar eind augustus (laat!) begonnen met kitesurfen na een 2 daagse cursus. ben maar 3 x kunnen gaan afgelopen jaar en het begint nu ernstig te kriebelen. Heb een goede 2e hands crossbowI - 12m2 met de bijbehorende override bar en een fanatic skyrider 140 bordje voor mij als 85kg, 1m90 beginnende kitesurfer. Maar, ik had een raar iets de afgelopen keer dat ik ging: De stuurlijnen stonden behoorlijk slap vond ik en de kite reageerde als een vliegende theedoek. heb hem maar uit de lucht gehaald en nagelopen en de stuurlijnen op de dichtsbijzijndste knoop gezet. mn power lijnen stonden dmv de strap op zn slapst en ik zie nog die stuurlijnen gewoon slap in de lucht hangen. Moet wel zeggen dat de wind niet geweldig was (windkracht 3), maar die lijnen moeten toch zowieso strak tussen mn bar en de kite zijn. reageerde heel traag die kite.....
kunnen jullie de volgende stellingen ff controleren voor me aub?
- des te dichter de stuurijnen bij je kite zitten des te feller je kite reageert?
- des te losser je power strap (lange power lines) des te groter de power is van je kite (of was het nu andersom), sorry dat ben ik ff vergeten van de cursus  (shame_kitesmiley)
greetz, thnx
Michel
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Februari 21, 2007, 04:44:02
edit2Rapporteer  
Als je de stuurlijnen dichter bij de kite zet zal je minder depower hebben en zal de kite feller reageren.

Als je de depower strap volledig aan trek heb je kite de minste kracht als je die anders om heefd je kite de meeste kracht.

Iik zou als ik jou was de is kijken of je lijnen wel allemaal even lang zijn om zeker te weten dat het goed zit.
Roon

Berichten: 95
Antwoord #2 Februari 21, 2007, 05:07:20
edit2Rapporteer  
- des te losser je power strap (lange power lines) des te groter de power is van je kite (of was het nu andersom)...

Bijna goed, moet zijn: des te losser je power strap (lange DE-power lines oftewel je voorste lijnen), idd des te groter de power van je kite

Let wel op: als je de lengte van je depowerlijnen overdrijft bij weinig wind, zakt je kite achteruit in het windvenster.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #3 Februari 21, 2007, 06:16:14
edit2Rapporteer  
sommige kiters bedoelen met powerlijnen de middelste lijnen. oftewel de depowerlijnen.

Je stellingen kloppen.
Maar wat je zegt komt wel beetje raar over:

mn power lijnen stonden dmv de strap op zn slapst en ik zie nog die stuurlijnen gewoon slap in de lucht hangen

Maar je bedoelt waarschijnlijk dat je strap los/open stond (meeste power), en dat je stuurlijnen nog steeds slap hingen.

Als jouw crossbow de originele bridle heeft, en je bar ook nog origineel is, dan zou ik de stuurlijnen aan het middelste knoopje aan je kite maken.

Een bowkite vliegt het beste wanneer je de stuurlijnen een beetje laat vieren als je op vaarsnelheid bent. Dus de bar een beetje van je af houden. Je bow vliegt dan vooral op je voorlijnen. Dan is de wind inval op je kite het beste en krijg je de beste prestaties.
Wel is het zo dat je de bar een beetje moet aantrekken om goed te kunnen sturen.

succes
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #4 Februari 21, 2007, 06:42:29
edit2Rapporteer  
Ik heb geen Xbow maar heb wel ervaring met een bow kite...
Mijn ervaring is dat de stuurlijnen altijd slap hangen (moeten hangen) als je BOW-kite op 12.00 uur in de lucht staat... Als je de bar naar je toetrekt zie je dat er een moment komt dat alle lijnen even strak zijn  loser dat moet je ongeveer vergelijken met de plek waar bij een C-shape je bar geblokkeerd is.... Dus de ruimte die je nu over hebt is de gigantische de-power ruimte de je met een BOW krijgt..
Wanneer je wilt sturen moet je dus je stuurlijnen strak trekken dmv het aantrekken van je bar... Wanneer je de bar niet aangetrokken hebt zal de kite niet reageren... Je moet dus gewoon spelen met de ruimte die je krijgt... Ik maakte in het begin ook wel eens de fout om de bar te ver aan te trekken hier door gaat i achteruit vliegen en kan de kite uit de licht vallen... Vooral bij waterstart met weinig wind kan dit wel eens voorkomen want dan komt de kite net uit het water en door je enthousiasme trek je dan de bar te ver dicht en valt de kite weer op z'n rug  (shame_kitesmiley)

Succes  ThumpsUp
piede

Berichten: 1689
Antwoord #5 Februari 21, 2007, 16:07:02
edit2Rapporteer  
sommige kiters bedoelen met powerlijnen de middelste lijnen. oftewel de depowerlijnen.


Uhm, je hebt stuurlijnen en powerlijnen. Deze lijnen kunnen doormiddel van de strap gepowered danwel ge depowered worden....
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #6 Februari 21, 2007, 17:02:17
edit2Rapporteer  
...en die heten dus: depowerlijnen.
Deze lijnen bestonden in het 2-lijns tijperk niet. Door toevoeging hiervan ontstond de mogelijkheid om de kite te depoweren. vandaar.
michel318

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #7 Februari 21, 2007, 19:30:59
edit2Rapporteer  
sommige kiters bedoelen met powerlijnen de middelste lijnen. oftewel de depowerlijnen.

Je stellingen kloppen.
Maar wat je zegt komt wel beetje raar over:

mn power lijnen stonden dmv de strap op zn slapst en ik zie nog die stuurlijnen gewoon slap in de lucht hangen

ja idd, ik zei het een beetje krom :-) maar gelukkig klopte mn stellingen nog....zal nog ff mn lijnen nalopen of ze even lang zijn maar dat zijn ze wel denk ik, het is allemaal nog nieuw /  weinig gebruikt.....
trouwens ik had laatst ook nog iets heel gevaarlijks....toen ik het strand op liep viel de kite uit de lucht nadat ik even niet oplette (de wind was ook helemaal niks meer) hij lag dus op12 uur met zn tube omlaag maar met de holle kant naar me toe zeg maar! (zoals hij ook in het water ligt als tei gecrasht is) net op het strand! ik hield hem wel maar trok toch behoorlijk aan me. Als hij nu in het water viel kon ik hem wel weer herstarten maar nu lukte dat niet op het strand. Gelukkig kon iemand me snel helpen door de kite om te draaien en dood op het strand te leggen. als er nu een harde windvlaag kwam kon het wel eens gevaarlijk worden........
maar wat moet je nu in zo'n situatie doen als je alleen bent? afkoppelen is de enigste remedie lijkt mij maar dan ben je je kite kwijt.....
marc010

Berichten: 121
Antwoord #8 Februari 21, 2007, 21:02:23
edit2Rapporteer  
 bij minimale wind dus kracht3 zou je een heel groot rondje kunnen lopen todat je kite goed staat. Waait het te hard, dan zal je kite niet op zijn plaats blijven liggen. Als iedereen op zo n moment in het water is en jou niet kan helpen dan moet je je safety trekken en een sprintje trekken naar je kite.  Loop op zo'n moment niet door je lijnen heen......beter is gewoon een paar minuten wachten totdat iemand je kite kan aanpakken, al dat gesleep over het strand vindt jou kite in fijn.. succes
michel318

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #9 Februari 24, 2007, 18:58:15
edit2Rapporteer  
nog 1 klein vraagie, ik ga even mn lijnen controleren op lengte, maar zijn de (de)powerlines even lang als je stuurlijnen dan? de middelste lijnen gaan vanaf de strap direct naar de kite en die van de stuurlijnen gaat vanaf de strap via de katrolletjes van de bar naar de kite, dus ik zou zeggen die zijn langer of niet? als er virschil in zit hoeveel moet dat verschil zijn dan? thnx! en het zonnetje brande goed zeg afgelopen do en vr! lkkkrr!
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #10 Mei 16, 2007, 02:15:23
edit2Rapporteer  
Even inhakend op de antwoorden hierboven.

Ik vind dat mijn switchblade 1 lastig op bv. 12 uur te houden is. Heel langzaam vliegt ie vaak door naar 3 uur als je de stuurlijnen slap laat hangen. Nu zijn bij de kite de 2 lijnen waar de katrolletjes door lopen vervangen door dikke dyneema lijnen. Ik heb ze net opgemeten, ze schelen 1 cm in lengte. Tevens heb ik mijn stuurlijnen 1 cm verschil opgemeten.

Hoe spannend zijn deze verschillen, en zijn deze verantwoordelijk voor het eigenlijk in beweging blijven van de kite? Is dat zowieso iets wat bowkites eigen is of klopt het gewoon niet helemaal. Dit is mijn eerste bow, ben ook nog gewoon beginner. Maar ik heb ook nog een blacktip 12 2003, en die is makkelijker op z'n positie te houden, ook met andere c-kites heb ik hier geen problemen mee.

Ben benieuwd hoe de ervaringen hier over zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.