zal wel om meters gaan, onweer is de cumulonimbus wolk. hierin zit een sterke opwaartse stroming wat hem zo gevaarlijk maakt. Voor vliegtuigen hoef je daarin ook niet bang te zijn want die vliegen eromheen(ook de boings enz). Deze wolk kan tot 14km hoog zijn en is te herkennen aan een aambeeld vorm. hij creeert zijn eigen weer en komt als het ware tegen de wind in omdat hij lucht aanzuigt. De wind draait dan ook vaak voordat hij er is. Als je deze wolk ziet meteeen van het water af!!
Hè hè eindelijk iemand die het lijkt te begrijpen!! maar boeings gaan niet altijd om een cumulunimbus heen hoor, alleen als er geen andere mogelijkheid is gaan ze er recht doorheen,, wil je egt niet meemaken, spreek uit ervaring.
Omdat het nu daar zo ong zomer is, is er grote kans dat deze bui zich op het laatste moment zich razendsnel heeft ontwikkeld voor de kust en doordat de buien daar redelijk naar het land toe gaan door lokale stromingen, nog grotere kans dat de bui zich met veel warme vochtige lucht heeft kunnen voeden dat van het water afkwam.. Dus op het laatste moment kan zo'n bui zich in 5 minuten (langer of zelfs nog eerder) ontwikkelen!
Ik hoorde het idd van m'n broer!!!.. die wind die haar omhoogvoerde ging echt verbazingwekkend snel omhoog iets van 50mps ofzo :S (??? kan dat wel eens???)
Het lijkt me eerder dat je 50 m/s bedoelt, das ong 180 km/h als ik de omrekentabel hier mag geloven
en ja dat kan, is bijna normaal voor een onweerswolk. Vaak zijn de stijgwinden nog sneller in een grote onweerswolk, je wil niet weten in een orkaan!