Onderwerp: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi) (gelezen 250 keer)
MartijnM
Full KiteHigh member
Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
« Gepost op: juni 26, 2006, 05:27:55 pm » Antwoord met citaat
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo iedereen,
De afgelopen 2 weken heb ik doorgebracht op Rhodos in hotel Alex Beach. Hierbij een klein verslagje van mijn bevindingen.
Hotel Alex Beach
Alex Beach is een hotel met +/- 200 kamers wat gelegen is tussen de kustweg en het strand.
Het hotel richt zich voornamelijk op duitse gasten met kinderen. Omdat ik nederlander ben en geen kinderen heb, paste ik niet in dit profiel. Toch moet ik zeggen dat ik het niet vervelend vond. Aan het animatieteam wen je snel genoeg en als je een beetje op de juisten tijdstippen (heel vroeg of heel laat) eet, valt het met de kinderherrie reuze mee. De sfeer is ok, mijn persoonlijke ervaring is; liever duitsers dan britten.
Het eten is prima: veel salades, vis en gegrild vlees. Na 2 weken kende ik het aanbod echter wel van buiten.
Kamers zijn ook goed, niets mis mee. Al met al een prettig hotel.
Kitespot Alex Beach (Theologos Beach)
200m links van het hotel ligt de kitespot. Het strand is 25m breed en ligt vol met dikke kiezelstenen; schoentjes zijn aan te raden maar ja, met schoentjes kiten is ook waardeloos dus ik heb de hele vakantie met gaten en sneetjes op m'n blote vloeten gelopen...
Let op: om de 50m bevinden zich 20 cm onder water betonnen dammetjes die 20m het water in lopen.
70m vanaf het strand ligt een zandbank waar het stadiep is. Op de zandbank breken golfjes van 0,5 a 1,0m.
Achter de zandbank wordt het snel diep en vind je veel windgolven van 1 a 2m hoog.
De spot is rustig: maximaal 5 kites tegelijk op het water. Dit is perfect voor een spot die +/- 500m breed is.
Het is niet de bedoeling dat je voor het hotel gaat kiten. De Happysurf school is hier gevestigd en zal je hier ook nadrukkelijk op wijzen. Uitvarende windsmurfen, zwemmers en badgasten maken de 100m voor het strand ongeschikt om te kiten. Mocht je door een inkakkende wind toch downwind voor het hotel langs gaan: die gasten van Happysport gaan helemaal uit hun naad! Helaas vond ik dat er niet echt een positieve kitesfeer rond het surfstation hing; de vibe die je hoort te krijgen bij zo'n station was niet aanwezig...
Al met al een redelijke spot; geschikt voor de wat meer gevorderde kiter.
Kitespot Prasonisi
Drie keer had ik het voorrecht om op Prasonisi te kunnen kiten: een droomspot.
Het is als het ware een stuk strand zo groot als de Brouwersdam wat het zuidpuntje van Rhodos verbindt met een klein eiland. Aan de ene kant van het strand heb je golven (bij 6 bft tot 3m hoog!), die erg clean komen binnenrollen. Aan de andere kant heb je een spiegelgladde racebaan.
Let op: bij de golven-kant is de wind pal onshore, daarentegen is bij de vlakke kant de wind pal offshore.
Mocht je afdrijven dan, zo hoorde ik bij gerucht, komen ze je voor € 50,- met een bootje halen...
Zoals gezegd een superspot.
www.prasonisi.comWindcondities
Van de 15 dagen heb ik 2 dagen niet kunnen kiten! Lijkt me een prima score.
Bij Alex Beach pikt de wind tegen 14:00 op en trekt aan tot ongeveer 18:00:
gemiddeld 13 a 20 knopen: 16/14/12 m2 kites meenemen dus.
Prasonisi is vanaf 12:00 al ok en het gaat daar flink tekeer tot in de avond:
gemiddeld 17 a 30 knopen: 12/10/8 m2 kites meenemen dus.
Mij is Rhodos prima bevallen. Voor toeristische informatie kun je beter even googlen.
Groetjes Martijn
Meld dit bericht aan de moderator Gelogd
Roni-Size
Full KiteHigh member
Re: Spotreview Rhodos (Theologos Beach & Prasonisi)
« Antwoord #1 Gepost op: juni 26, 2006, 06:04:47 pm » Antwoord met citaat
--------------------------------------------------------------------------------
Ziet er echt prima uit daar en een goed verhaal man
Maar mag ik wat vragen ?... was de kite sfeer op Prasonisi beter en kunnen kiters daar de hele spot benutten zonder ruzie te krijgen ???
Is het aan te raden daar een huurauto bij te nemen ??? hoort standaard bij het arrangement begreep ik.
« Laatste verandering: juni 26, 2006, 06:09:43 pm door Roni-Size » Meld dit bericht aan de moderator Gelogd
MartijnM
Full KiteHigh member
« Antwoord #2 Gepost op: juni 26, 2006, 06:19:04 pm » Antwoord met citaat
Roni,
Toen ik op Prasonisi was, vond ik dat er voldoende ruimte was.
In het offshore vlakke gedeelte domineren de windsmurfen: oppassen dus.
In het onshore wave gedeelte domineren de kitesurfers.
De sfeer bij Alex Beach was onder de kiters opzich wel goed maar naar mijn mening is het surfstation een beetje een suffe vertoning.
Op Prasonisi waren wel veel oost-europeanen: die gasten kwamen op mij wat meer egocentrisch over dan nederlanders en duitsers op de gemiddelde nederlands kitespot. Maar misschien scheer ik er nu een heleboel over 1 kam.
Een auto huren is een must voor Prasonisi: het ligt op 1 1/2 uur van Alex Beach en is niet per bus te bereiken. Het is aan te reden om je auto vooraan te parkeren en met je spullen verder te lopen. Je mag wel verder rijden met de auto maar je komt heel makkelijk vast te staan in het zand. Tenzij je een 4x4 huurt natuurlijk.
Een taxi kost een vermogen.
mvg.
Martijn
Meld dit bericht aan de moderator Gelogd
Robert_V
Full KiteHigh member
« Antwoord #3 Gepost op: juni 26, 2006, 06:37:48 pm » Antwoord met citaat
Top verslag! Ik ga er ongeveer over 2 weken heen, naar appartementen Maritime in Kremasti
« Laatste verandering: juni 26, 2006, 07:21:45 pm door Robert_V » Meld dit bericht aan de moderator Gelogd
Robert_V
Full KiteHigh member
« Antwoord #4 Gepost op: juli 25, 2006, 02:40:10 pm » Antwoord met citaat
Ik wil deze spotreview aanvullen met mijn spotreview van de surfspot Kremasti op Rhodos.
Algemeen
Ik ben naar Rhodos geweest van 13-07-06 tm 23-07-06. Ik ben hierheen gegaan met mijn vriendin en wij zaten in het appartementencomplex Maritime in Kremasti (
http://www.maritimehotel.gr/). Dit complex ligt op ongeveer 5-10 minuten lopen van het strand / surfstrand.
In het dorp (Kremasti) zijn genoeg eet gelegenheden (ongeveer 7) en ook enkele tenten waar je gewoon lekker kan zitten en of hangen.
Voor €1.80 p.p. heb je een buskaartje naar Rhodos stad (kwartiertje rijden). Voor €10,- wordt je met de taxi naar Rhodos stad gebracht (allemaal vaste tarieven).
Als je op Rhodos bent moet je zeker ook even (einde van de middag bijvoorbeeld) naar de oude binnenstad, deze ziet er heel mooi uit.
Verder is er in Faleraki een groot waterpark, welke zijn geld meer dan waard is.
Maar genoeg over het eiland, de surfspot:
Kitesurfspot Kremasti
De spot is rustig gelegen aan de Egeïsche Zee. Toen ik er was, was het water lekker warm (zwemshort en lycra (tegen de zon) is zat). Aan de andere zijde van de zee kan je Turkije zien.
Op de standen aan de westkust van Rhodos staan hier en daar nog bunkers, zo ook vlak bij het Center, dus hiervoor oppassen!
Ongeveer 3 meter uit de kant is het al te diep om te staan. 2 meter verder ligt een kleine zandbank, waar het water 1m diep is. 10-15 meter uit de kant wordt het water steeds dieper.
Het strand bestaat hoofdzakelijk uit zand, met hierin grind en stenen. Schoentjes zijn dus verstandig!
Als je geluk hebt kom je nog zee schilpadden tegen of vliegende vissen (de dag dat ze te zien waren, was ik "jammer genoeg" op een boottocht.
De golven langs de kant zijn als de wind hard is rond de 0.5m. Op het water kunnen bij hardere wind golven van 1.5-2 m voorkomen. Normaliter rond de 1m.
Op het water zijn doorgaans maximaal 20 kiters aanwezig. Als je vroeg aanwezig bent (rond 12 uur) heb je een grote kans dat je de zee voor jezelf hebt. Op het strand liggen meestal rond de 10-15 kites en er lopen zat mensen op het strand.
De gewone strandgasten zitten op ruime afstand van de spot. Dus als je blijft varen op de hoogte van de spot, heb je met hun geen problemen.
Het center (Kite Pro Center)
Het Kite Pro Center (
http://users.otenet.gr/~gian80/index.htm) is opgebouwd uit golfplaten etc en er zijn altijd mensen aanwezig. Voor de redingsdienst moet vooraf betaald worden. De tarieven hiervan zijn €10,- voor een dag, of €30,- voor een week. Voor dit bedrag helpen de mensen van het center je kite op te laten en te landen en komen je van het water halen als er wat mis is (alhoewel ik aanneem dat ze je ook redden als je nog niet hebt betaald).
Deze reddingsdienst is gratis als je spullen huurt of je spullen opslaat in het center (dat is ook tegen betaling dus).
De meeste mensen rondom het center spreken engels. Er wordt ook lesgegeven door mensen welke goed engels spreken.
Laat je door de naam niet verleiden om te denken dat deze spot alleen voor pro's is!
Windcondities
De wind is inprincipe altijd side-shore, ligt aflandig. Hierdoor wil de wind direct aan het water soms ligt vlagerig zijn (omdat deze over het center komt aanwaaien). Op het water is de wind top en constant.
Toen ik er was kon ik tot ongeveer 14.00 uur met mijn 12m varen (dan zal het ongeveer rond de 19 knopen zijn), tot 18.00 uur neemt de wind toe tot denk rond de 25/25+ knopen (dan vaarde ik zeer lekker met mijn 8m).
Ik heb iedere dag dat ik ging, ook kunnen varen. Het schijnt dat normaliter in de zomer er iets minder wind is, dan toen ik er was (volgens de locals).
De windvoorspellingen van windguru en windfinder etc. moet je voor deze locatie niet serieus nemen, of tel er 10 knopen bij op! De lokale weerstations daar voorspellen de wind wel aardig, maar deze moet je dan zelf opzoeken.