Variëren met lijnlengtes.....veiligheid bij 1 kite???

McBridges

April 22, 2007, 02:24:17
edit2Rapporteer  
Vaak zie je berichten dat mensen maar 1 kite hebben en toch gaan proberen als het eigenlijk misschien toch iets te hard waait.
Is een oplossing voor diegenen met 1 kite dan niet een oplossing om een setje lijnen aan te schaffen van zo'n 6 meter korter?
3 meter kortere lijn is tenslotte 1 kitemaat kleiner, dus als je de 12m eigenlijk net niet kan oplaten zou dit wel goed passen met 6 meter kortere lijnen (heb je een "10m" en hij is nog sneller ook ThumpsUp)

Lees hier eigenlijk weinig over op dit forum.

McBridges
Magic Hat

Geen avatar

Antwoord #1 April 22, 2007, 02:38:40
edit2Rapporteer  
Vertellen dat 3 m lijn minder 1 kitemaat kleiner is, dat is pas onveilig! Als er teveel wind staat, ga je niet experimenteren met lijnlengte, dan ga je gewoon niet kiten!

Als je veel ervaring hebt, dan is het misschien een oplossing, maar dan heb je meestal genoeg kites en zijn er andere redenen om te experimenteren met lijnlengte.
VincentC

Antwoord #2 April 22, 2007, 02:42:24
edit2Rapporteer  
Probleem is dat een kite wordt gemaakt voor een bepaalde lijnlengte, meestal rond de 25 meter. Zodra jij met lijnlengtes gaat klooien zullen alle eigenschappen van de kite veranderen. Ook wordt de kite ontiegelijk veel sneller.

Kiten op kortere lijntjes is natuurlijk wel mogelijk, maar dan gewoon om je eigenschappen van je kite te veranderen en niet om de high-end van je kite te verhogen. Goed voorbeeld is om bow-kites op kortere lijntjes te varen, zodat deze meer kracht geeft in een loop, maar daardoor wordt de kite wel veel nerveuser, aggresiever en sneller. Sowieso geen aanrader dus voor beginners of doorsnee kiters.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 22, 2007, 03:02:45
edit2Rapporteer  
Zoals Vincentt al zegt: ALLEEN VOOR GEVORDERDEN, zulke experimenten.

Maar het klopt zeker wel, al denk ik dat 1 kitemaat wel meer is als 3 meter. Andersom werkt ook, een kite met langere lijnen heeft meer power, maar reageert veel trager op je stuurcommando's.

Daarom leer eerst goed varen en ga dan experimenteren. En met de SLE/Bow/flat-kites van tegenwoordig heb je aan 1 kite meer als genoeg om het te leren.
mbetz

Antwoord #4 April 22, 2007, 04:12:08
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf vaak een Naish X4 10m met kortere lijnen, dit vooral bij vbeel vind, bijvoorbeeld op Sardinie bij Mistral van 30-35knopen. kortere lijnen, ik vaar dan 20m zoirgen ervoor dat je kite minder power kan opbouwen, hetgeen vooral met vlagerige wind helpt, maar het gedrag van de kite verandert wel: hij reageert direkter en wordt zenuwachtiger en bijv springen is niet zo eenvoudig omdat het afzetpunt anders is als bij de standaard lijnlengte.
Je moet het gewoon eens proberen, vooral in de golven is het leuk om met kortere lijne te varen door het direkte gevoel wat je krijgt...
Niet korter gaan als 20m, anders verandert het gedrag te veel!
McBridges

Antwoord #5 April 22, 2007, 04:24:37
edit2Rapporteer  
Het is op zich niet experimenteren maar staat gewoon omschreven in het boek "Secrets of Kiteboarding" van John Holzhall. (is op zich dus niet mijn policy maar wel interessant om over na te denken).

Komt erop neer dat de kites die op de markt gebracht worden maximale lijnlengtes hebben wat gelijk staat aan een maximale power set-up.

Hoe hoger de kite komt (lange lijnen), hoe sterker de wind is, hoe dichter bij het aardoppervlak hoe minder sterk daarnaast ook hoe langer de weg is die de kite af moet leggen (lange lijnen) des te meer kracht zal er in zitten.

Ik ben het met je eens Magic Hat om bij twijfel niet te gaan kiten alleen leert de praktijk helaas anders. Bestaat dus de mogelijkheid om het toch op die manier iets veiliger te maken is het mooi meegenomen (hoewel mensen dan ook misschien weer grenzen gaan verleggen  :Smiley)
Daarnaast zou het een goedkopere oplossing zijn dan de aanschaf van een 2e kite voor sommigen van ons.

Ikzelf heb onder andere een 12m bow die af en toe wel wat sneller mag wat mij betreft, ik vaar hem op 25m lijnen, 20 meter lijnen zou misschien best wel wat effect kunnen geven zonder dat het gevaarlijker wordt, toch?

McBridges

(HJ) MINI-ME

Antwoord #6 April 22, 2007, 07:57:43
edit2Rapporteer  
Ik heb een 10m2 Thruster kite van Eclipse....
Deze is standaard geleverd met 21 meter lijnen en er worden 4 meter lijnen bij geleverd om vervolgens de low-end te vergroten. Ik heb het getest en het scheelt ongeveer 2 a 3 knopen aan extra low end. Ik kan de kite varen van 15 t/m 35 knopen..
Het lijk mij niet veilig om te gaan experimenteren met de highend van je kite.
De 4 meter extra (of minder)  lijn gaat je niet een kite schelen.
Ik vind het leuk om te weten dat ik meer low end hb met 4 extra meter maar je kite wordt wel iets minder snel en voor een betere lowend pak ik dus gewoon een 14 meter  (grinnik_kitesmiley)
zarda

Antwoord #7 April 22, 2007, 15:55:20
edit2Rapporteer  
kortere lijnen is toch ook beter voor freestyle/wakestyle omdat je kite direcdter is?
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #8 April 22, 2007, 16:57:30
edit2Rapporteer  
2-3 knopen is het verschil tussen een 16 en een 14 meter dus net 1 kitemaat bij grotere kites... Werkt dus prima om je windbereik een paar knopen uit te breiden. Inderdaad niet veel korter gaan dan 20 meter, tenzij je een Y-splitsing gebruikt die al korter is. Dan kun je als kortste setup de lengte van je Y aanhouden.
big_ben_lair

Antwoord #9 April 22, 2007, 18:26:03
edit2Rapporteer  
ik heb ze met 60 meter lijnen gezien, op een licht wind dag, wat heb ik gelachen toen z'n kite op het water lag!

maar lijnen van 20 meter of korter moet je echt aan de mensen overlaten die goed kunnen kiten, je kite word een stuk sneller en zenuachtiger.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.