hoogte varen en snelheid controleren

sjoerd24

Geen avatar

Berichten: 6
Mei 04, 2007, 00:48:30
edit2Rapporteer  
hallo,

ik ben een beginnende kite surfer, en het varen gaat al redelijk, alleen gaat dat de ene keer goed onder controle, dus niet te hard en ook niet te zacht, maar de andere keer, gaat het ongecontroleerd hard terwijl ik naar mijn idee precies hetzelfde doe.
De tips die ik gekregen heb zijn: stuur je kite laag bij het water. Soms helpt het, maar soms ook niet.

Verder lukt het me ook nog niet goed om hoogte te varen. Waar moet ik dan op letten?? Ik probeer nu het volgende: druk op het achterste been, voorste been redelijk gestrekt, over mijn schouder kijken en daarheen kijken waar ik heen wil.

mijn vlieger is 14 m2, mijn board 175 cm en ik weeg 85 kg

Wie heeft er nog tips??

vriendelijke groet,
Sjoerd
chico

Berichten: 1112
Antwoord #1 Mei 04, 2007, 00:51:09
edit2Rapporteer  
Zou eerst is een kleiner board je nemen. Zo ergens van 130 cm lang en 39 cm breed. Wedden dat jij de boel onder controle houdt
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #2 Mei 04, 2007, 00:59:08
edit2Rapporteer  
Heyy,

Jep het ligt waarschijnlek het meeste aan het board als ik het zo hoor.... :Smiley

Gewoon een mooi boardje van z'n 135 pakken....kan je het ook nog goed op leren....tuurlijk je komt iets minder vroeg weg.......maar dat licht er ook aan wat voor een boardje je pakt.... ThumpsUp

Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #3 Mei 04, 2007, 01:01:32
edit2Rapporteer  
Afremmen doe je het beste door je board met je hiel in het water te drukken, dus sterk aankanten. Als dit nog niet voldoende is dan je achsterste been meer strekken, zodat je board een beetje dwars door het water ploegt.
Je kite vlilegt dan ook verder naar voren in het windvenster waardoor deze ook druk verliest. Als je goed aankant kun je je snelheid zelfs tot nul reduceren. Je kunt bijna stilstaan door de juiste druk te geven.
Zoals Chico aandaardt: kleiner board, 175cm is erg lang en moeilijker te beheersen bij overpower..

Aankanten helpt ook het beste bij hoogte lopen.

Veel plezier bij het oefenen!!

Aloha

kitewouter

Berichten: 375
Antwoord #4 Mei 04, 2007, 03:47:58
edit2Rapporteer  
Ja direct een kleiner board kopen is een idee, maar hoogte lopen met het board dat je hebt moet ook lukken!
Als je aan het varen bent, goed gepowerd, doe je het zoals je zegt met je benen en hakken hard int water drukken.. verder kun je ook spelen met de kite.. als je geneog power en druk in de kite hebt, en je verliest hoogte, proberen je hakken in het water te duwen en je bar iets naar voren zodat ie iets meer naar de rand van het windvenster trekt, als ie dan iets verder richting rand staat, weer poweren.
zo is je postitie van de kite iets veranderd, dus meer naar rechts of links, ligt eraan welke kant je heen wilt natuurlijk;)
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #5 Mei 04, 2007, 04:53:15
edit2Rapporteer  
Idd je hielen in het water houden, en hard proberen aan te kanten.
Probeer naar een bepaald punt te kijken waar je heen wilt varen, en ga dan aankanten en hoogte proberen te lopen ThumpsUp
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 Mei 04, 2007, 05:05:12
edit2Rapporteer  
Hey Sjoerd!

Ik was die gast die je vanmiddag ook die tips gaf (met de rode Naish Torch)! Leuk je hier tegen te komen!
Jochen
Myzrael
Gast
Antwoord #7 Mei 04, 2007, 05:55:07
edit2Rapporteer  
Ik kan je wel wat tips geven denk ik omdat ik een beetje in hetzelfde schuitje zit met mijn directional board van 170cm. Zelf gaat hoogtelopen mij echt perfect af nu maar de eerste keren ging ik hard downwind en vloog ik vaak na een tijdje van mijn board af omdat ik te hard ging.
De kunst met zo'n groot board is om je snelheid onder controle te houden en al te remmen VOORDAT je te hard gaat omdat je board namelijk constant wil planeren als een steentje en lekker gaat stuieren. Het probleem is namelijk dat eens de snelheid er echt goed in zit je deze vrij lastig kunt lozen. Wat helpt......Zodra je te snel gaat, kite omlaag sturen en zo laag mogelijk boven het water houden. Depower je kite (bar van je af) en zet zoveel mogelijk gewicht om je achterste been en trap zo hard mogelijk je plank het water in. Gaat het nu nog te snel zak dan door je knieeen terwijl je kracht blijft uitoefenen (anders vlieg je over je board heen) en zak met je kont in het water. Automatisch zal je board nu een beetje kantelen tegen de kracht van de vlieger in. Als het is zul je nu snel stil komen te staan en zal je vlieger helemaal naar de rand van het windvenster kruipen. Je kunt nu weer opnieuw beginnen. Hoogtelopen doe je eigenlijk op dezellfde manier. Hou je kite laag, speel met de kracht zodat je niet stil komt te liggen (dus niet volledig depoweren als je hoogte wilt lopen maar een beetje schuiven met die bar) en zet kracht op je achterste voet. Hou je benen ook wat gestrekter en ik weet zeker dat je binnen no-time gewoon hoogte kunt lopen. Als jet het eenmaal door hebt stelt het namelijk niks voor en het is de ideale manier om te kunnen kiten in harde wind. Des te meer wind, des te makkelijker loop je ook hoogte.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #8 Mei 04, 2007, 15:13:43
edit2Rapporteer  
Om goed hoogte te lopen moet je er allereerst voor zorgen dat je snelheid niet zo hoog is. Bij lage snelheden kun je beter hoogte lopen omdat er dan weinig "apparent wind" is.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je lichaamshouding goed is: draag het gewicht van je kite met je trapeze en niet met je armen; strek je lichaam uit en hang vol achterover want in de poephouding kun je niet goed hoogte lopen!

Als je houding goed is en je hangt goed op je trapeze dan hou je je gewicht op je achterste been, voorste been iets strekken, kijken waar je heen wilt en je heupen ook draaien waar je heen wilt (upwind). Het wil ook wel eens helpen om je voorste hand los van de bar te hebben zodat je met je hele lichaam tegen de wind in kan draaien.

En een kleiner twintip board gaat ook helpen, met zo'n directional moet je volgens mij voornamelijk op de vinnen varen (zijn die wel groot genoeg bij jou board?)

ok succes!
Myzrael
Gast
Antwoord #9 Mei 04, 2007, 16:06:28
edit2Rapporteer  
En een kleiner twintip board gaat ook helpen, met zo'n directional moet je volgens mij voornamelijk op de vinnen varen (zijn die wel groot genoeg bij jou board?)

Yes! Je vaart het echt op de vinnen. Kanten heeft met een directional niet echt een positief effect behalve dat je als je erg veel kracht zet kunt afremmen op die manier. Maar voor hoogtelopen met een directional moet je een tikje kanten afhangkelik van de windsterkte en zoveel mogelijk gewoon het gewicht door je vinnen te laten dragen

Ik ga zelf overgens eens een twintip varen vandaag en kijken hoe dat bevalt.
sjoerd24

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #10 Mei 05, 2007, 00:31:06
edit2Rapporteer  
Ik heb geen idee of de vinnen op mijn board groot genoeg zijn. Heb er een foto bij geplaatst.
Merc
Gast
Antwoord #11 Mei 05, 2007, 17:32:38
edit2Rapporteer  
Je vinnen kun je met een meetlat opmeten, niet de lengte maar de diepte.
Het meest makkelijk in het begin is een vin van 6 cm.

Ook met een groot board kun je hoogte lopen. Alleen kost het je wat meer kracht. Met een kleiner board neem je minder gewicht mee en is alles wat je doet directer en dus sneller.

Zorg inderdaad dat je niet te snel vaart. De kite laag insturen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.