Ocean Rodeo Rise 12m (Beginners Review)

koen-tjeee

Berichten: 464
Juni 23, 2007, 18:58:50
edit2Rapporteer  
Aloha,

Aangezien ik alleen nog maar een 9m F-One Tribal thuis heb liggen, ben ik op zoek naar een nieuwe kite. Ben overigens nog een beginner, kan amper varen en dit topic is meer als indicatie voor andere beginners. Wellicht hebben gevorderde rijders wat nuttige ervaringen.
Extra informatie;
- Ervaringen; F-One Tribal, Rrd Zh
- Board; F-One Style 138
- Ong. 85kg
- Wind ZW, variërend van 6 tot 9m/s
Overigens ben ik als beginner wellicht naar iets anders opzoek in een kite dan een ander. Belangrijkste aspecten vind ik o.a. de veiligheid, power / depower en stabiliteit.

Locatie
De desbetreffende woensdag was ik in de ochtend vrij, het waaide en natuurlijk kon ik het niet laten om naar het strand te gaan en lekker te gaan oefenen. Aangekomen op het strand, was de wind redelijk te doen, zag verschillende maten in de lucht hangen, oa. een Rise 8m, Diablo 12m, iets van een toro12m en etc. Hierop knalde ik natuurlijk mijn eigen 9m ook de lucht in.

Na een uur varen (lees: vallen en opstaan) kwam ik er toch achter dat mijn 9m niet voldoende kracht leverde, dat heeft natuurlijk ook te maken met mijn huidige niveau en de afnemende wind. Baalde natuurlijk als een stekker, waait het eindelijk na anderhalve week, heb ik geen toereikende kite  (angry_kitesmiley).

Terug op het strand, bij de localsurfschool/spot, even wat eten en drinken en toevallig was daar de importeur (Wouter) van OR aanwezig. Was al benieuwd naar de Diablo (o.a. door Joost van Team OR). Dus maar meteen gevraagd of ik Joost zijn kite mocht proberen, daarin tegen stelde wouter voor om met de Rise 12m het te gaan proberen. Toevallig was net een andere jongen ook het water op geweest met de Rise en was erg te spreken er over. Dus wat niet weet, wat niet deert, ik was nieuwsgierig!

De Bar
De bar ziet er niet ingewikkeld uit, simpel gehouden en duidelijk. Alleen wat me opviel, dat zowel de linker als rechter stuurdraad na het eerste stukje (klein stukje lijn waaraan de lijn vast zit) rood waren gekleurd. Eerst viel me het verschil in kleine stukje niet op. Alsnog is dan duidelijk op de bar wat links en rechts is.

Persoonlijk had ik nog niet eerder met een bow of 4lijns kite gevlogen en was dan wat huiverig i.v.m. de safety. Beginners raden ze namelijk altijd een 5e lijn aan. Wouter had het een en ander uitgelegd en inderdaad, het zag er allemaal goed uit. Gemakkelijk is ook de trim line leash, gewoon aantrekken om te depoweren en vast zetten in 1 beweging. Natuurlijk heb je dat met normale C-kites ook, dmv een strap of dergelijk. Maar het zag er gewoon erg simpel uit en werkte ook naar mijn mening erg fijn.
Voordeel t.o.p.v. mijn tribal, de stuurlijnen blijven altijd op de bijhorende lengte dmv de katrollen aan de kite. Als ik bij mijn tribal depower, heb ik vaak last van (te veel) loshangende stuurlijnen.

De kite
Vloog met de zwart gele Rise, vind hem er erg goed uitzien. De kite op het strand ziet er beter uit dan op de foto en ook de afwerking is erg goed. De lucht in, valt enigszins de lucht uit, totdat Wouter even aangeeft dat ik de stopper (op power lijnen) dan moet verplaatsen. En inderdaad, stabiel blijft de kite staan op 12uur. Eerste wat opvalt is het massieve lift vermogen, gelukkig zitten me bandjes van me zittrapeze goed anders kun je het wel vergeten  schater.
Het gebruik maken van de stopper (o.a. ook bij Naish) was iets wat me al eerder opviel, was al nieuwsgierig hierna. Op het land ietsje verder weg, zodat je gemakkelijk kunt lopen, in het water iets dichterbij, zodat je meer power hebt.

Rustig aanvoelen, de kite vliegt soepel heen en weer door het windvenster. Enige nadeel vind ik dat de bar soms wat stroef gaat. Misschien is dit wel te verhelpen met wat sexwax, kaarsvet of dergelijk. Wellicht is het juist wel gemakkelijk omdat de kite dan gemakkelijk op 12 uur blijft staan. Bovengenoemd punt is afhankelijk van wat je gewend bent en wat je zelf lekker vind varen.
Bar ligt lekker in de hand en oefent niet teveel druk uit, net als met de Tribal vind ik hem erg prettig aanvoelen. Nadat de kite crasht in de branding en ik richting pier word voorbewogen doet de safety ook wat hij zou moeten doen. Veilig op de kant is het eerste wat me opvalt, dat na de bar een keer te draaien, de lijnen meteen weer goed zitten en ik sta ook binnen 3sec weer klaar om het water op te gaan. Wel eens met 5lijnen gehad, dat alles om elkaar heen zat gedraaid en sta je weer te knopen i.p.v. varen. 4Lijns rules  (grinnik_kitesmiley).

Nu ik eindelijk weer een grotere kite in mijn handen heb moet het varen ook beter gaan. Na even te kunnen wennen aan de kite, verplaats ik me inderdaad weer over in plaats van door het water. De kite reageert snel en laat zich echt voelen. Nadat ik weer een stuurfout maakt straft de Rise me niet meteen af. Wat ik niet heb geprobeerd (ook nog niet met mijn Tribal) is onhooked varen. Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee.

Conclusie
De Rise voelt erg prettig aan, stabiel en laat goed weten waar hij zich bevind. Vooral het stopper verhaal vind ik erg prettig. Het veiligheids verhaal ziet er goed uit, was toch nog wat minder positief bij 4lijns kites. Mochten de powerlijnen (die door de bar lopen) versleten zijn, kun je gemakkelijk een nieuwe lijn monteren in plaats van een gehele nieuwe chickenloop. Nadeel is dat je de katrollen wel moet onderhouden, toch even iedere keer het zand er uit halen en smeren.
Ik  heb de kite is de beginnerstand gevaren, er is een mogelijkheid om de kite op freestyle te zetten.
Zeker een aanrader voor een beginner!

acd

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #1 Juni 23, 2007, 20:53:21
edit2Rapporteer  
goed verslag en is nog waar ook

de rise is heel fijn straks lekker 5 maanden aan de tant voelen in curasao
koen-tjeee

Berichten: 464
Antwoord #2 Juni 23, 2007, 20:57:11
edit2Rapporteer  
goed verslag en is nog waar ook

de rise is heel fijn straks lekker 5 maanden aan de tant voelen in curasao
5 maanden lang.. Dat is een aardige tijd! Welke maat neem je mee en wat ga je daar doen?
rikdekker

Berichten: 737
Antwoord #3 Juni 23, 2007, 21:07:57
edit2Rapporteer  
ff lekker offtopic, ik zit straks voor stage 5 maanden op Aruba! ook lekker;) zoek voor die tijd ook nog een nieuwe kite, waait daar te hard voor me 13...wordt waarschijnlijk een 9..
koen-tjeee

Berichten: 464
Antwoord #4 Juni 25, 2007, 16:24:54
edit2Rapporteer  
Ontopic weer,

Aangezien ik nog steeds benieuwd ben, hoe de ervaren riders de Rise vinden vliegen, hierbij de oproep om even te reageren! Heb mijn best gedaan als zijnde een beginner. Hoop nog wat nuttige ervaringen te kunnen en mogen delen, over deze vrij nieuwe kite uit de Ocean Rodeo stal.

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Juni 25, 2007, 17:31:32
edit2Rapporteer  
wouter ff contacteren magj e vast wel ff testen ,is relaxte gozer
koen-tjeee

Berichten: 464
Antwoord #6 Juni 25, 2007, 17:51:48
edit2Rapporteer  
wouter ff contacteren magj e vast wel ff testen ,is relaxte gozer
Volgens mij heb je niet echt gelezen dus. Ik vraag dus ervaren rijders die evt. ervaringen hebben. Die bekijken een kite anders dan ik. Heb juist via wouter de kite mogen testen zoals boven een aantal keer is verteld.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #7 Juni 25, 2007, 19:22:59
edit2Rapporteer  
de rise is heel fijn straks lekker 5 maanden aan de tant voelen in curasao

curaSao, waar leg dat dan?  (tong_kitesmiley)
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #8 Juni 25, 2007, 22:30:36
edit2Rapporteer  
Hey Koen! Lachen je hier terug te zien. Ik kan natuurlijk hele varhalen hier gaan houden maar je hebt me zelf op mijn plaat zien gaan bij het loopen van die 8 Rise (grinnik_kitesmiley).

Een ervaren rider die lekker met de rise knalt en hier ook een account heeft is oa barry. Je zou *** barry *** even een PM kunnen doen.

FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #9 Juni 25, 2007, 23:18:51
edit2Rapporteer  
Ik heb ook laatst de rise 12 m gevaren Smiley, prima kite en ziet er degelijk uit en een lekker simpel barretje. Maar ik vond de bardruk wel redelijk hoog, ik vaar ook met Fone en daar de bardruk lekker weinig, maarja dit is natuurlijk een voorkeurs kwestie Smiley

verder ziet de kite er strak uit, qua design
acd

Geen avatar

Berichten: 38
Antwoord #10 Juni 26, 2007, 01:14:09
edit2Rapporteer  
je kan me altijd even mailen als je wilt testen of gewoon even aanspreken kusje
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Juni 26, 2007, 02:49:33
edit2Rapporteer  
barry is aardige gozer, heb zn Diablo 16 ff geleend op sticked
benjamin
Gast
Antwoord #12 Juni 26, 2007, 14:50:56
edit2Rapporteer  
hier komt hij dan ik begin met de
 12 rise op 21 meter lijnen en 50cm bar   ik weeg 75kg een vaar op een 133 bij 38,5

Dit is een directe vlieger met een hoop power en een kleine draaicirkel
hij staat stabiel in de lucht en je voelt goed waar hij zich bevindt
Doordat dit een sle is kan je hem lekker lang door varen, in het nederlandse weer vaar ik hem van 14 tot zo,n 25 knopen,hoogte lopen is easy.  Ik vaar hem dan ook op 21 meter lijnen zo is hij nog directer
en kiteloopt hij nog agressiever ook de lift in de kiteloop is lekker geeft je net wat meer tijd om je trick te sticken.  Bij het gewone airtime werk is het zaak om goed te timen doe je dit goed kom je lekker hoog.
De hangtime is goed te noemen genoeg tijd voor een board off of andere oldskool tricks
zodra je aankant voel je gelijk dat de kite veel druk opbouwt en er klaar voor is om je af te schieten, de pop is dan ook erg goed te noemen.
ook uitgehaakt presteert hij goed backstallen zal hij dan ook niet snel doen
alleen moet je er rekening mee houden dat als je loopt dat je 1 hand tegen je depowerlijn aanzet anders loopt hij te snel.
 
conclusie
de 12 rise is een stabiele kite die voor heel veel mensen geschikt is beginner of expert
geeft je veel vertrouwen dus het leren van nieuwe tricks gaat sneller
goede low end,  high end mag en verwachten van een sle
wat ik jammer vind van de 12 is dat de bardruk iets hoger is dan de rest van de ocean rodeo serie

de RISE 8 METER op 21meter lijnen 50 cm bar

Dit is een hele andere vlieger dan de 12
deze kite is supersnel en explosief
deze kite lijkt echt op een c shape
super direct en agressief airtime is een eitje
stuur de kite terug en je wordt afgeschoten
kitelooppen is geweldig snel en powerfull
lekkere bardruk voelt goed waar hij staat
uitgehaakt heb ik ook geen problemen onder vonden
lowend is goed 20knopen heb je nodig om lekker te varen
ik heb de highend niet goed kunnen testen

conclusie: alleskunner  top kite !!!! 
nog iets geen geld voor 2 kites koop een rise 10 dan moet je altijd kunnen varen


Wouter

Berichten: 603
Antwoord #13 Juni 27, 2007, 03:58:33
edit2Rapporteer  
haha @ Morres, Eddy (waarvan je de diablo had geleend) wordt echt heel boos op je hoor :-)

Maar Barry is ook relaxed (grinnik_kitesmiley)

Ga morgen ook weer lekker met die 8 aan de gang. Leukste toy ever (hangloose_kitesmiley)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.