opp vinnen verschil voor hoogte lopen

michiel v geel

Berichten: 3127
Juni 25, 2007, 01:31:07
edit2Rapporteer  
ik heb een aantal weken geleden al toe side varend een zandbank gepak waardoor 1 vin kapot is gegaan die heb ik toen vervangen door een 5cm vin van mystic terwijl onder mijn board veel grotere vinnen zitten (gok op 6cm) het is igg een soll uit 05

dus ik heb nu op mijn heelside grote (6cm) vinnen zitten en op mijn toeside (2x5cm vinnen) zitten want ik heb ze wel allebij vervangen

dit is me door de verkoper aangeraden en hij beweerder dat het niet zo veel zou uitmaken voor het vaargedrag

idd kwa vaargedrag heb ik niks nadeligs gevoeld maar hoogte lopen luk me voor geen meter meer en daar baal ik natuurlijk enorm van ik kan wel lekker tricken maar loop als een beginner (no offence) elke keer weer terug na een rak en dat ben ik spugzat

weet imand of dit aan mijn board ligd want hiervoor liep ik gewoon veel meer hoogte, en weet iemand waar ik grote of orriginele vinnen kan krijgen

het gaat dus om een naish soll 130cm uit 2005

en weet ook iemand hoveel cm vinnen daaronder zitten?
Leon aero2
Gast
Antwoord #1 Juni 25, 2007, 01:43:09
edit2Rapporteer  
Michiel als ik me niet vergis zijn die vinnen 5,7 cm.
Gewoon vervangen door TFC-vinnen, zijn serieus echt goed.

michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #2 Juni 25, 2007, 02:38:07
edit2Rapporteer  
ja maar los ik daar mijn probleem daarmee op? want ik wil niet nog een keer 25euro voor niks uitgeven (zit nog 550 in de schuld van mijn nieuwe kite)

weet jij waar ik daar aan kan geraken btje goedkoop?

en kan imand het verschil tusen symetisch en a-symetsich uitleggen (let aub niet op spellen typ nogal hard nu)
Leon aero2
Gast
Antwoord #3 Juni 25, 2007, 02:57:44
edit2Rapporteer  
Je spreekt van symmetrie  bij een object als twee helften van het object bijv. in een bepaalde zin elkaars spiegelbeeld zijn. (je vinnen van je board) ThumpsUp

Als een object geen enkele vorm van symmetrie heeft wordt het a-symmetrisch genoemd.


Maarre denk dat een beetje shop ze wel heeft liggen, weet geen prijs..
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #4 Juni 25, 2007, 03:10:39
edit2Rapporteer  
Je spreekt van symmetrie  bij een object als twee helften van het object bijv. in een bepaalde zin elkaars spiegelbeeld zijn. (je vinnen van je board) ThumpsUp

Als een object geen enkele vorm van symmetrie heeft wordt het a-symmetrisch genoemd.


Maarre denk dat een beetje shop ze wel heeft liggen, weet geen prijs..

Ik denk dattie eerder doelt op het verschil tijdens het varen. Hij heeft zn zin wat ongelukkig geformuleerd, maar ik denk dat zn vocabulaire wel over die woorden beschikt Wink kan het mis hebben hoor ..
Ruud R

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #5 Juni 25, 2007, 03:10:54
edit2Rapporteer  
Je zou kunnen beginnen met die ene vin terug te zetten, er zijn louter cosmetische redenen te bedenken om ze allebei te vervangen.
Kan me trouwens niet voorstellen dat je door die paar mm minder vin zoveel minder hoogte loopt, zeker niet als aan de heelside de originele vinnen zitten, of het moeten wel bar slechte vinnetjes zijn.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #6 Juni 25, 2007, 03:39:32
edit2Rapporteer  
molly heeft gelijk


ik ben dus van 4 keer 6cm sym naar 2keer 6 cm sym op mijn heelside en 2x 5 a-sym op mijn toeside

de shop had die niet voor mij 5cm was het grootste

dus wie maakt nog 6cm sym vinnen

spleene? (ivm de door)
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #7 Juni 25, 2007, 03:43:41
edit2Rapporteer  
hoogte lopen doe ik op me rail en om me heelsite vinnen volges mij.

ik denk dat je toosite vinnen er weing invloet op hebben.

licht het niet aan je nieuwe kite...?
of misschien heb je heelsite vinnen verkeert om ik weet niet of dat uitmaakt maar toch


of mischien heb je wel hele grote flap oren  loser
sjembek

Berichten: 984
Antwoord #8 Juni 25, 2007, 03:54:19
edit2Rapporteer  
Dus stel, ik vervang mijn 5cm twintip vinnen voor 7cm vinnen aan beide kanten,
zou dit dus een positief efect hebben op hoogtelopen?

Lijkt me wel dat het board moeilijker te poppen is dan,
kan ik het niet combineren? Ik vaar nu alleen heelside, dus dat ik aan de heelside
de 7cm vinnen zet en aan toeside de 5cm vinnen laat zitten?

Dat ik dus makkelijker hoogte kan lopen terwijl ik niet moeilijker pop?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Juni 25, 2007, 03:57:54
edit2Rapporteer  
Ik vind het ook erg sterk dat je door 1cm verschil in je toeside vinnen ineens geen hoogte meer kan houden, aangezien die vinnen voor heelside varen eigenlijk alleen maar in de weg zitten en zelfs als je je toeside vinnen helemaal weg zou laten zou je geen verschil moeten merken.

Ik zou het dus ergens anders zoeken dan in die iets kleinere vinnen want zelfs helemaal zonder vinnen kun je gewoon hoogtelopen alleen vraagt dat om wat meer boardcontrole, omdat je board dan heel los in het water ligt en je m niet meer vlak kunt houden.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #10 Juni 25, 2007, 04:11:03
edit2Rapporteer  
mischien zoek ik idd het probleem ergens anders

en sym en asym wat is het verschil kwa vaargedrag ?
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #11 Juni 25, 2007, 04:23:48
edit2Rapporteer  
mischien zoek ik idd het probleem ergens anders

en sym en asym wat is het verschil kwa vaargedrag ?
Stond er wel genoeg wind om hoogte te lopen bijvoorbeeld, of stond er een sterke stroming richting downwind?
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #12 Juni 25, 2007, 04:25:26
edit2Rapporteer  
ik vaar al 2 jaar op dit board en altijd opde zelfde spot en ik merk echt een duidelijk verschil ook al met kites die ik al tijden vaar

het is echt niet mijn verbeelding
jeroen90

Berichten: 726
Antwoord #13 Juni 25, 2007, 12:10:43
edit2Rapporteer  
als ik vaar en hoogteloop komen mijn tooside vinnen volgens mij niet eens in het water.. Het maakt als het goed is niks uit dat je tooside vinnen korter zijn.
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #14 Juni 25, 2007, 14:01:40
edit2Rapporteer  
molly heeft gelijk


ik ben dus van 4 keer 6cm sym naar 2keer 6 cm sym op mijn heelside en 2x 5 a-sym op mijn toeside

de shop had die niet voor mij 5cm was het grootste

dus wie maakt nog 6cm sym vinnen

spleene? (ivm de door)

Nee Michiel, op de door zitten zelfs maar 4 cm vinnen. De grootste vinnen van spleene zijn 5 cm.
Succes met zoeken.
Ah, toch nog wat gevonden.
http://www.flysurfer.nl/winkel/?catnum=2&subcatnum=52&actie=artlijst
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #15 Juni 25, 2007, 18:14:11
edit2Rapporteer  
Gewoon Naish 2007 vinnen onder doen, als het goed is moeten die ook gewoon passen en zijn evengroot volgens mij.
Ruud R

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #16 Juni 25, 2007, 22:46:38
edit2Rapporteer  
Nog even over die symetrie, bedoel je dat voor en achterkant even dik zijn?
Vroeger maakten ze dat soort vinnen, nu toch niet meer?
Hydrodynamisch zijn dat gewoon slechte vinnen, als een windsurfvin zo'n profiel zou hebben zou je voortdurend spin-out hebben omdat de langsstroming niet klopt.
Bij een kiteboardje is het nog niet direct rampzalig omdat je hoofdzakelijk door het kanten van je boardje koers houdt maar een goed gevormde(a-symetrische) vin helpt zeker om je boardje goed te laten sporen.
Of je vinnetjes goed functioneren kun je tijdens het varen zien aan de mate van turbulentie achter je boardje/vinnen, hoe minder hoe beter.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #17 Juni 26, 2007, 14:08:17
edit2Rapporteer  
A-symetrische betekend in kite-board-vinnen-jargon dat de linker- en rechterkant van elkaar verschillen. Van boven gezien is een zijde vlak en heeft de andere een bolling. zodat een vleugelprofiel ontstaat.
Volgens mij moet de bolle kant aan de rail kant (en de platte kant aan de binnekant, dus)
Varend levert dit een 'lift' richting de rail, oftewel je rail wordt het water in getrokken.
Ruud R

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #18 Juni 27, 2007, 00:23:23
edit2Rapporteer  
Ook!  ThumpsUp
Aan/over de juiste vorm wordt nog even gesleuteld/gediscussieerd!
Otto

Berichten: 416
Antwoord #19 Juni 27, 2007, 00:47:59
edit2Rapporteer  
Wat Wouterb zegt klopt, bedenk het maar als een vleugel. Dan heb je ook lift richting de bolle kant, de bolle kant zorgt dan voor de opwaartse kracht. In dit geval dieper het water in.
Ruud R

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #20 Juni 27, 2007, 03:25:43
edit2Rapporteer  
Maar nu dan de misschien wel cruciale vraag aan Michiel "Wat voor vinnen heb je nu aan de too-side, de door Wouter of de door mij genoemde?
De door mij genoemde zijn gewoon matig tot slecht.
Als je de door Wouter genoemde  vinnen hebt en ze met de platte kant naar de heel-side hebt gezet zouden ze als de theorie klopt tegen moeten werken en dat zou jou probleem verklaren.
Je zou het spul dan eens om moeten draaien, de a-symetrische naar de heelside, zou wel aardig zijn als je probleem daarmee opgelost zou zijn.
Ben je dr eigenlijk nog? Wink


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.