Recon 2 vervangen ??

marcelca

Berichten: 345
Juni 25, 2007, 21:30:07
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal

ik heb net een contra 16,5 2005 tweedehands gekocht incl. Bar

ziet er nog zeer goed uit maar wil voor de zekerheid het recon 2 gedeelte vervangen

depowerlijn en eventueel het bovengedeelte en waar de release opzit

heeft iemand ervaring hiermee

wat zijn oingeveer de kosten hiervan en heeft iemand nog goede tips hiervoor




ps. iemand enig idee of telstar zoiets op voorraad heeft ???


alvast bedankt

marcel
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juni 25, 2007, 21:57:42
edit2Rapporteer  
De depowerlijn vervangen gaat super makkelijk:
Benodigdheden:
5mm volkern DYNEEMA. Verkrijgbaar bij de watersportwinkel ( prijs +/- 4.50 de meter) Let op dat je volkern dyneema koopt. Veel mensen nemen touw met een dyneema kern erin: is veel goedkoper maar slijt enorm. Koop 2 meter, dit is een "economische maat" ( 1 meter is net ff te weinig om daar 2 keer een depowerstrap mee te vervangen / uit 2 meter kun je heel mooi 3 keer je depowerstrap vervangen. )
een "superscherp" hobbymesje ( neem echt een nieuwe, hierdoor krijg je een kaarsrechte "snijrand"zodat je het dyneema makkelijk er door kunt rijgen.
eventueel een punttangetje om het dyneema door de diverse onderdelen te voeren.


Leg de bar met de depowerstrap losgerold voor je op de grond. Meet de afstand vanaf je chickenloop tot aan de "releash knop" van het recon 2 systeem.

Snij de oude depowerstrap door midden en verwijder deze. ( als je niet echt goed weet hoe de depowerstrap erdoor loopt maak voor het lossnijden ff een tekeningetje hoe één en ander zit)

Snijdt één kant van de nieuwe depowerstrap met een vlijmscherp schuin af. ( maak een echte snijbeweging / niet je mes er doorheen duwen. hierdoor krijg je een stevig uiteinde)

Rijg de nieuwe depowerstrap door de diverse onderdelen ( zie je tekeningetje) controleer de maatvoering. Zorg dat de nieuwe depowerstrap aan beide zijden ( bij de chickenloop) ongeveer 5cm uitsteekt. Maak aan het uiteinde een simpele knoop.

Zet de bar onder je voeten en trek de chickenloop stevig aan. Klaar!

Ik ga vanavond van een bar de depowerstrap vervangen en zet wel ff wat foto's hier.
Tip: maak de nieuwe depowerstrap 5cm langer dan de oude. Bij het aansluiten van de stuurlijnen deze dan op het 1e knoopje ( vanaf de vlieger gezien "het laatste bevestigingsknoopje" hierdoor heb je net ff wat meer depower. 
Het vervangen van het andere gedeelte heb ik nog niet gedaan. Als dit gedeelte "op" is zijn je lijnen wsch ook wel op en kun je beter een geheel nieuwe bar kopen. Voor een nieuwe recon2 bar incl lijnen betaal je in duitsland ( surfpirates.de of lonasport.de) ongeveer 100 eurie.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #2 Juni 25, 2007, 22:01:46
edit2Rapporteer  
Bedoel je dan de Tapout systeem? Dat ding waar ride en launch op staat?

Of gewoon de quickrelease? (Bestaande uit quickrelease + powerlockhaak/swivelbody)

QR + swivelbody heb ik weleens vervangen. Kun je bestellen bij je dealer. Kost iets van 24.95

Depowerlijn moet geen probleem zijn. Zorg alleen dat je de juiste touw gebruikt. Dyeneema spectra 5mm, 4 euro de meter.

http://usa.cabrinhakites.com/main-support/information/user-manual-downloads.html

Kijk in de 2005 manual, kun je precies zien hoe die onderdelen heten die je moet hebben.

succes
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #3 Juni 25, 2007, 22:23:19
edit2Rapporteer  
ok dat zijn tips waar ik wat aan heb

het ging idd om de depowerlijn, ik dacht dat je die kant en klaar moest kopen maar ik zie dus dat dit goed zelf te doen is ( dat leek me ook wel ) maar wist niet hoe het moest

het andere wat ik bedoelde is het gedeelte erboven, de pen die erboven zit die los moet gaan zat een klein beetje roest op waar door de lijn die daar aan vast zit ( die naar boven loopt  ) ook gekleurt was met roest, nu ik het schoongemaakt heb ziet het er al een stuk beter uit...

de lijnen zien er echt nog heel goed uit, net zoals de kite dus dat stukje wat eronder zit kan eigenlijk nog niet versleten zijn

ik zal morgen is de lijn halen om de depowerlijn te vervangen ( zekerheid voor alles he )
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #4 Juni 25, 2007, 22:25:27
edit2Rapporteer  
oh ja

ik heb hier wel is wat gelezen over het voorbehandelen van je lijn met kaarsvet

dus pannetje met wat waxinekaarsjes erin smelten en daar je depowerlijn doorheen halen

iemand ook daar eravring mee ???
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Juni 25, 2007, 22:28:04
edit2Rapporteer  
oh ja

ik heb hier wel is wat gelezen over het voorbehandelen van je lijn met kaarsvet

dus pannetje met wat waxinekaarsjes erin smelten en daar je depowerlijn doorheen halen

iemand ook daar eravring mee ???
Het waxen wordt over het algemeen gedaan met de systemen die wat duurder/moeilijker zijn om te vervangen. Voor recon2 eigenlijk overbodig want je hebt voor 5 euries al een nieuwe depowerstrap.
Het kan geen kwaad trouwens om je safety de volgende keer op het water eens uit te proberen. Weet je meteen oftie goed werkt.
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #6 Juni 25, 2007, 22:36:10
edit2Rapporteer  
dat was ik idd ook wel van plan

als ik het zo met de hand probeer dus even met mijn ene hand de depowerstrap vast houden en dan met mijn andere hand een wegdrukken

eerst op RIDE en dan de rode ring wegdrukken

en op LAUNCH de bar tegen de onderkant van het zwarte aandrukken

dit werkt allebei


welliswaar erg zwaar op deze manier maar het is ook niet nakkelijk om met 1 hand alles goed vast te houden en dan ook nog kracht te zetten op het release systeem

ik denk dat met de loop aan je trapeze en druk in je kite zodat je lijnen op spanning staan het een stuk makkelijker zal worden


er zeg dit

ik kite ruim 7 jaar ben 38 jaar ( oud ) en ik voel me weer een KIND met mijn ( nieuwe ) speeltje

kon deze kite ook niet laten liggen
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #7 Juni 26, 2007, 15:20:39
edit2Rapporteer  
oke

dit gaat lekker , ben bij twee verschillende watersport winkels geweest

1 in naarden en 1 bij het almeerderstrand

en geen van beide hadden het


even voor duidelijkheid het ziet er toch het zelfde gevlochten uit als de orginele lijn ???


allemaal lijn met een buitenmantel eromheen



weet je ook zeker dat het 5 mm is, er hingen namelijk een aantal lijen van 5 mm en die zijn volgens mij een stuk dunner als de orginele lijn

alvast bedankt
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 Juni 26, 2007, 15:34:50
edit2Rapporteer  
zijn maar weinig shops die dat hebben liggen.

Ik heb ooit 6mm gedaan, duurde 2 uuur vooor het erin zat, das net te dik.
Hier de gele als origenele, en de grijze als vervanger:
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #9 Juni 26, 2007, 15:43:17
edit2Rapporteer  
oke

dan heb ik in ieder geval het goeie in mijn gedachten

ik dacht al dat het er zo uit zou zien, maar helaas hadden ze dit bij deze twee winkels niet


heb wel een winkel gevonden die het online verkoopt, tenminste volgens mij is dat het namelijk

heironder een linkje

http://www.wagenaarwatersport.nl/index.php?id=28&cat_id=70



ga nog ff verder zoeken en anders bestel ik het daar wel


bedankt in ieder geval wel voor de duidelijke foto
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #10 Juni 26, 2007, 16:05:20
edit2Rapporteer  
ik heb samen met die vriend van mij maar even lijn besteld bij bovenstaande link

allebei 4 meter besteld dus voorlopig genoeg


was in totaal; voor 8 meter incl. verzendkosten 28 euro kwijt


dus ik kan voor 14 euro 6 x mijn depower vervangen
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #11 Juni 26, 2007, 16:12:15
edit2Rapporteer  
ik heb het met een ander soort touw vervangen dat ze ook gebruiken bij het zeilen, het schijnt dat dat in een zeilboot door catrollen heen gaat en zeer weinig slijt! bij mij gaat dit ook veel langer mee dan dat touw wat erop zat! ik kan helaas geen foto maken en de naam weet ik ook niet... sorry! wat een waardeloze tip Grin
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #12 Juni 26, 2007, 16:23:39
edit2Rapporteer  
hahahaha lekkere tip inderdaad

maakt niet uit

katrollen hebben nog het voordeel dat die rollen dus in principe schuift het touw nergens over in je bar van het kiten schuift het echt en heeft het dus ook echt wrijving


maar als wat jij hebt beter werkt dan het orginele dan is het toch goed, ben alleen op zoek naar de beste oplossing

maar toch bedankt voor je tip hahahaha
patricks

Berichten: 392
Antwoord #13 Juni 27, 2007, 17:50:05
edit2Rapporteer  
ik heb samen met die vriend van mij maar even lijn besteld bij bovenstaande link

allebei 4 meter besteld dus voorlopig genoeg
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #14 Juni 27, 2007, 22:16:14
edit2Rapporteer  
die heb ik idd besteld, en net binnen gekregen, ziet er goed uit !!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.