Fré

|
harde geperste polystireen? Gaat best gemakkelijk... oko met de router... Styrodur, heet ie, denk iK.
De gekleurde Isolatie-schuimen, gele, groene, blauwe, roze... is allemaal polystireen, maar is veel betere schuimsoort dan de typische witte-bolletjes-platen... gemakkelijker te shapen en veel drukvaster. Shaped gemakkelijk, is goedkoper en best bruikbaar voor een golfsurfboard.
Verkrijgbaar in 3 of 4 cm... tot 250cm lang, denk ik... te vinden bij de meeste doe-het-zelf-winkels...
Let wel, je kan ze NIET met polyester lamineren, wel met epoxy...
|
|
|
prokiter

|
Heyy,
Je kan PVC Schuim of core cell gebruiken, dit is veel fijner als piepschuim, en ook velemalen sterker.
Waneer je alleen de dike van een echt golfsurf board wil krijgen zal je wel 2 of 3 platen met elkaar moeten verlijmen.... (sealedlips_kitesmiley)
Dit is bij bijvoobeeld Polyservice te krijgen.
Voor meer winkels die dit verkopen verwijs ik je door naar het topic: Zelfbouw winkels.
Greetings..Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
kitewouter

|
ok, thanx hier heb ik iets aan! ik ben niet echt een voorstander van die lagen verlijmen.. nu ik wat namen weet ga ik op zoek!
nog meer tips? en fre waarom niet met polyseter?
Heb ooit gezien dat golfsurfboards met een heeele fijne stof worden gelamineerd.. zoiets als polyster maar dan vel fijner gewoven. Wat is dat voor iets?
|
|
|
Elevation

|
die hele fijnen stof zou gewoon 100 grams weefsel kunnen zijn.. maardat zou ik niet zo snel gebruiken.. zou eerder voor keper 160 of zelfs 280 gaan.. polyservice verkoopt sowieso palten van 2 cm dik, misschien ook wel dikker.. dan ben je in 1 x klaar, maar ja, als je niet zoveel noidg hebt zou je misschien beter 1 dunnere plaat kunnen nemen en die op lekaar lijmen..
|
|
|
Fré

|
Polyester is een composiet-hars op basis van oplosmiddelen die uithardt door het toe te voegen van een katalysator (versneller), MEKP aka methyl ethyl keton peroxide. Epoxy hardt uit door 't feit dat de 2 aparte harsen samen reageren in vaste verhoudingen... Normaal tasten deze in vloeibare toestand geen schuim aan...
De oplosmiddelen van de polyester (styreen) tasten de schuimplaten aan... Er zijn manieren, hoor... als je snel-reagerende polyester hebt, zal ie gauw hard worden en maar in beperkte mate je schuim aantasten, is ie traag, dan "smelt" je schuim... Evt, als je ze vindt, kan je polyurethaan-schuimplaten kopen, die zijn wel polyester-bestend.
Beide composieten kan je wel met zo goed als gelijk welke vezel combineren, of 't nu glas, aramide of carbon is... Polyester is zo ongeveer 3 keer goedkoper dan epoxy, staat daartegenover dat polyester ook 3 keer minder sterk is. 't Heeft dus weinig zin van polyester in combi met aramide te gaan gebruiken bvb (wegens breekpunt polyester).
Voor grotere experimenten waar niet de krachten op komen waar kiteboards aan onderhevig zijn, is polyester wel leuk omwille van't feit dat 't niet zo extreem duur is. Voor een fractie van de kostprijs kan je net iets meer doen/maken.
|
|
|