RRD Hyper 9m afstellen

JarnoM

Geen avatar

Berichten: 5
Augustus 01, 2007, 16:10:33
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik heb zojuist na 1 lesdag een RRD Hyper 9m gekocht, in een voordelige set, maar ik heb het idee dat de stuurlijnen veel te losjes staan. Nu weet ik wel dat je moet afstellen, maar heeft iemand tips met betrekking tot deze kite? Kon niet met de search niet echt een goed antwoord vinden..

En nog een vraagje, is er ergens een overzicht van de knopen die worden gebruikt bij kites? Er zitten namelijk knopen op die ik niet ken.
hypertype

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #1 Augustus 01, 2007, 16:51:35
edit2Rapporteer  
de standaard afstellling is: stuurlijnen op de verste knoop vanaf de bar en de powerlijn op de 2e knoop vanaf boven. zelf zou ik hem bij de 9m op de verste knoop zetten op de poweriljn. Bij vlagerige wind de 9m niet te veel depoweren met het depowerkoord anders komt tie naar beneden.
Zelf heb de 'Best bar upgrade' gekocht, is ook een verademing.
Als je op Oostvoorne vaart kan ik je wel helpen met afstellen.
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #2 Augustus 01, 2007, 16:53:40
edit2Rapporteer  
Vraag op je kitestek even of een ervaren iemand ernaar kan kijken, want de fabrieksinstelling is goed.

Je kan zowel de stuurlijnen als de powerlijnen (3 knopen op de zwarte sleeve boven je clamcleat) verstellen. Stuurlijnen korter is hetzelfde als powerlijnen langer. Systeem is hetzelfde als hoe je je lijnen aan je kite vastmaakt wat knopen betreft, heb je bij je les gehad als het goed is.

Let bij de HT op, te lange / losse stuurlijnen + kite boven je hoofd + vlaag = kite naar beneden donderen. En hou slijtage van je bridles in de gaten. Voor de rest geweldige kite, gefeliciteerd met je aankoop.
hypertype

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #3 Augustus 01, 2007, 17:02:23
edit2Rapporteer  
Hier staat alle info over de hypertype in: http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/hypertype/HyperTypeRRD07.pdf

slijtage aan de bridels kun je minimaliseren door de pulleys na te kijken op braampjes en af te vijlen. Heb zelf nergens last van. Top kites!
JarnoM

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Augustus 01, 2007, 22:55:30
edit2Rapporteer  
Ik had mijn bar nog even bekeken, maar dit snap ik ook niet helemaal. Moet ik dit zo laten zitten of moet ik het ergens anders aan vastmaken? Bij de les gingen die stuurlijnen via katrolletjes naar boven.



En hier een foto van die lus die ik niet ken, bij de les zat alles vast met van die simpele lusjes, waar je een knoop doorheen schuift.



En dan zit er zon lusje aan de vlieger (voor het gemak een foto gemaakt van een lijn, maar aan de vlieger ziet er hetzelfde uit, alleen zit er dan nog een soort stripje aan de lus)

kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #5 Augustus 01, 2007, 23:18:50
edit2Rapporteer  
foto 1 : niks aan doen, op de HT zitten alleen katrollen bij de vlieger
foto 2: ook niks aan doen, dit is een stukje verdikking van de lijn om het lusje van foto 3 omheen te leggen
foto 3: tja, hoe moet ik dit uitleggen. Lusje plat leggen met lijn naar beneden, lusje van boven naar beneden omslaan waardoor je twee oogjes krijgt, en deze dubbelklappen om 1 oogje te maken. Deze voer het knoopje van foto 1 schuiven en aantrekken.

De extra lus in de lus is dus gewoon de verdikking van de lijn waar het lusje omheen gaat. Lekker cryptisch maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.
JarnoM

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #6 Augustus 01, 2007, 23:34:22
edit2Rapporteer  
Okee, dan zit het met die knopen dus wel goed. En met die lijnen, gewoon proberen om evt. de stuurlijnen iets korter te maken?
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #7 Augustus 02, 2007, 14:07:40
edit2Rapporteer  
zo dus:

de standaard afstellling is: stuurlijnen op de verste knoop vanaf de bar en de powerlijn op de 2e knoop vanaf boven. zelf zou ik hem bij de 9m op de verste knoop zetten op de poweriljn. Bij vlagerige wind de 9m niet te veel depoweren met het depowerkoord anders komt tie naar beneden.
Zelf heb de 'Best bar upgrade' gekocht, is ook een verademing.
Als je op Oostvoorne vaart kan ik je wel helpen met afstellen.

maar ga niet in je eentje klooien als je er niet zeker van bent, gewoon even hulp bij een kitespot vragen, effectiever en veiliger.
JarnoM

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #8 Augustus 10, 2007, 00:52:00
edit2Rapporteer  
Nog even een nieuw probleempje, nouja nieuw, ik weet dacht eerst gewoon dat de wind niet hard genoeg was, maar nu weet ik het even niet meer..

Af en toe dondert die kite gewoon uit de lucht vandaan terwijl ie wel knap in de wind hangt, ligt dat ook aan afstelling of ligt dat aan mij? Het is namelijk knap irritant als je wilt gaan proberen te varen, je net met je voeten aan je boardje zit en die kite valt ineens naar beneden als je even naar je board kijkt..nog lastiger als ie in de wind ineens omhoog vliegt, en je erachteraan gaat..
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #9 Augustus 10, 2007, 18:19:25
edit2Rapporteer  
Gebeurd waarschijnlijk alleen recht boven je??
Meer spanning op je stuurlijnen houden. (poweren)
Miekster

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #10 Augustus 11, 2007, 01:44:12
edit2Rapporteer  
Hoi Jarno,

Vraagje, heb namelijk ook een Hypertype gekocht en heb hetzelfde probleem met de knopen. Heb je toevallig nog een foto waarop staat hoe je ze aan elkaar vastmaakt? Het lukt mij niet met de uitleg hierboven  Huh

Groet Miekster
JarnoM

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #11 Augustus 19, 2007, 17:15:21
edit2Rapporteer  
Nee niet alleen recht boven me, soms gewoon op 2uur ofzo, beetje schuin voor me
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.