Luister eens naar het verhaal van Mark Shinn over de boardjes. Hij gaat best goed in detail over de vorm van de tips:
Interview Nobile 666 2008Uiteraard marketing, maar het verhaal over de flex in de tips klopt naar mijn mening wel degelijk.
Ik zal het proberen uit te leggen. Kijk eens naar de tips van de 666. Deze hebben in het midden een soort 'ruggegraat' die zorgt voor stijfheid. Hierdoor is de pop zeer goed alsook de snelheid van het board. De tip vervormt in de lengterichting nauwelijks.
Om het maken van bochten mogelijk te maken zijn de tips boven de vinnen juist heel flexibel. Wanneer je carved buigen deze door zodat er meer rocker ontstaat op de rail. Uiteraard is dit ook met een rondere outline ter hoogte van de tips te bereiken, maar of dan ook de snelheid nog goed is durf ik niet te zeggen.
Ik weet van snelle bootrompen dat er twee belangrijke zaken zijn om winder weerstand te creeren voor een romp in glijvaart (planee):
1. recht vlak voor zo min mogelijk weerstand. Elke ronding (rocker) in de rompvorm laat de weerstand toenemen.
2. Een zo scherpe hoek aan het einde van de romp als mogelijk zodat het water minder makkelijk kan kleven (van der Waalse krachten) aan de romp en zo snel er vanaf kan 'glijden'. Bij snelle powerboten is deze ook echt messcherp
De outline vorm van de tips is volgens mij van belang om punt 2 zo goed mogelijk te implementeren in je ontwerp. Als je de tips mooi afrond of een kromming geeft dan vergroot je de lengte van het einde van de romp. Speedboot ontwerpers maken daarom de spiegel (stern) altijd loodrecht. Niet alleen omdat dit makkelijker te bouwen is.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik heb een hekel aan de marketing prietpraat van een hoop merken. In mijn optiek vertelt Shinn niet alleen maar onzin, maar zit er zeker en kern van waarheid in. Ik heb diverse tests gedaan met de 666'07 tegenover andere boardjes, en hij is echt veel sneller in planee en sneller op een rechte koers dan andere productieboards. Maar nogmaals, deze eigenschappen creeren weer nieuwe problemen, o.a. de handling van het board wordt lastiger.
Zover ik kan nagaan hebben de 666-en totaal geen rocker vanaf ongeveer het midden tot aan de tips. Ook is een elyptische concaaf toegepast waardoor het concaaf gedeelte alleen ter hoogte van het midden van het board (waar wel veel rocker is) zich bevindt. Onder de positie van de pads stopt hij ongeveer. Of hierdoor extra lucht onder het boardje komt voor nog minder weerstand weet ik niet. Ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt voor het relatieve kleine oppervlak van een kiteboard in vergelijking met een romp van een snelle boot. Zal misschien ook wel iets helpen bij het varen van bochten en ook iets van stabiliteit. Concaven zijn nog steeds een lastig odd. van boardjes waar de meningen ver uiteen lopen.
Als ik op het boardje vaar dan voel je ook echt dat de tips buigen op vlak water (dan is het beter te merken) als je carved. Maar verwacht geen korte bochten. Dan drift het board gecontroleerd.
Tot slot valt het me op dat Aboards en nu ook de Lunacy van SS (len10) deze tipopbouw hebben. Een goed idee dat navolging krijgt blijkbaar. Spleene had het in 2007 volgens mij ook al, evenals xtreme boards (NL) en ik vergeet vast nog wel een paar merken.