Wetsuit opbergen voor de winter, hoe het beste?

junil

December 04, 2007, 04:12:18
edit2Rapporteer  
Hallo,

ik vroeg me even af hoe ik mijn wetsuit het beste even op kan bergen tot
de lente er weer aan komt. Volgens mij was het niet zo goed om hem op te vouwen
of bij een warme kachel te leggen. Heb geen garage dus kan hem niet ophangen daar.

Iemand een suggestie, probeer mijn spulletjes beetje goed te houden..

ilsie
@LaurenS

Antwoord #1 December 04, 2007, 04:15:41
edit2Rapporteer  
gewoon op een koele droge donkere plaats.en zorg dat het zeezout eruit gespoeld is.
DENNS

Antwoord #2 December 04, 2007, 04:15:57
edit2Rapporteer  
goed afspullen en aan een hangertje hangen ergens in je kast/schuur, het is niet zo goed als je heb opgevouwen de hele winter laat liggen
Roderick

Geen avatar

Antwoord #3 December 04, 2007, 04:16:11
edit2Rapporteer  
Gewoon doorvaren  Joepie

Maar ff serieus:
In ieder geval niet op een hangertje hangen. Dan scheurt het neopreen langzaam uit. Losjes oprollen en dan weg leggen zonder dat er een gigantische berg andere meuk op ligt werkt volgens mij het beste.
Idefixe

Antwoord #4 December 04, 2007, 04:16:18
edit2Rapporteer  
Gaat iedereen meteen roepen "opbergen? gewoon doorvaren dus!!!"  Grin
ff bij de Gamma ofzo een stuk van dat isolatiespul verwarmingsbuizen halen ( kost geen drol) dit doe je om een houten klerenhangertje en je hangt je pakkie gewoon ergens weg.
Roderick

Geen avatar

Antwoord #5 December 04, 2007, 04:17:08
edit2Rapporteer  
natuurlijk inderdaad wel eerst goed uitspoelen, en laten drogen...
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 December 04, 2007, 04:30:20
edit2Rapporteer  
ahem ik heb m'n surfpakkie in 1995 zonder uitspoelen nat en wel in een prop gedouwd, 4 keer mee verhuisd, ik dacht dat ik 'm niet meer had, toen vond ik 'm vorig jaar op een koude donkere vochtige plek onder een stapel zooi, en - ondanks dat het mijn maat niet meer is - het is nog steeds hetzelfde pak, het heeft niet onder mijn mishandeling te lijden gehad.
Leve Long John en Bolero!
chico

Antwoord #7 December 04, 2007, 04:52:29
edit2Rapporteer  
Gewoon doorvaren.

Ff zonder onzin. Uitspoelen. Drogen binneste buiten en gewoon. Daarna kan je ze gewoon opvouwen. Mijn zomerpak ligt ook gewoon opgevouwen en daar zie je nix aan. Mijn winterpak ligt zomers opgevouwen en daar zie je ook nix aan. Doe gem. 3  jaar met 'n pak.
big_ben_lair

Antwoord #8 December 04, 2007, 04:55:53
edit2Rapporteer  
groog, donker en koel!

mischien ff behandelen met van dat wetsuite spull, maakt het weel lekker glanzed en soepel "wetsuit pflege" (lang leve de duitse ebay )
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 December 04, 2007, 05:12:17
edit2Rapporteer  
Binnenstebuiten vouwen en opvouwen is zeer slecht voor een pak. Neopreen is een soort van gevulkaniseerd rubber met luchtbelletjes erin. Op een plek van een vouw wordt het materiaal samengedrukt. Net als een elastiek dat je te ver of te lang uitrek gaat ook hier de rek uit.

Gevolg is dat het neopreen op de plek van waar de vouw zat veel dunner is, wat hetzelfde effect geeft van een gestikte, niet waterdichte naad. De warmte eigenschappen worden hierdoor minder van je pak.

Ik doe gemiddeld 6 jaar met een pak, en ik vaar behoorlijk veel en doe er ook andere watersporten mee zoals wakeboarden.

Idd. goed hangertje uitzoeken. er zijn van die kunststof brede hangers voor pakken e.d. Die moet je hebben.

Indien je het pak in zout water gebruikt altijd naspoelen met leidingwater.
Joystick

Antwoord #10 December 04, 2007, 07:22:56
edit2Rapporteer  
Als ie toch in de winter niet doorvaart, wat maakt het dan uit dat het in de zomer iets minder goede warmte eigenschappen heeft?

Gewoon goed uitspoelen (na elke keer zout water) of stinkend ijsselemeer water, daarna goed drogen aan beide zijden en ergens in een kast gooien.
Ik heb thuis boxen van de IKEA hierin stop ik mijn zelikleding, snowboardshit en kitezooi voor alles een apparte box. Kan je ook nog een keer op elkaar stapelen ben je in 1 keer klaar. Ga je wat ondernenen. Gooi je gewoon die box op de kop in een tas en klaar ben je.
Veel moeilijkere moet je het voor jezelf niet maken. Maarja net als met zoveel zaken.
Je kan het zo gecompliceerd maken als je zelf wilt.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 December 04, 2007, 15:01:05
edit2Rapporteer  
Als ie toch in de winter niet doorvaart, wat maakt het dan uit dat het in de zomer iets minder goede warmte eigenschappen heeft?

Daarvoor koop je toch een pak? Juist op mindere dagen in de zomer kun je het ook flink koud krijgen. Zeker deze zomer waarbij het kwik in buien echt de 10C af en toe raakte.
DaanD

Antwoord #12 December 04, 2007, 16:02:51
edit2Rapporteer  
Zou het kwaad kunnen om elke keer na het kiten je pak in een centrifuge te doen (dus niet de wasmachine maar echt een centrifuge)? Of zal het pak hierdoor sneller slijten?

Zo'n ding dus:

loser
VincentC

Antwoord #13 December 04, 2007, 16:08:40
edit2Rapporteer  
Zou het kwaad kunnen om elke keer na het kiten je pak in een centrifuge te doen (dus niet de wasmachine maar echt een centrifuge)? Of zal het pak hierdoor sneller slijten?

Zo'n ding dus:

loser

Gooi mijn wetsuit altijd na het uitspoelen even 10 minuten op 1400 rpm in de wasmachine op centrifuge stand, is denk ik 80% van het water er uit...
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 December 04, 2007, 17:36:25
edit2Rapporteer  
waarom wil je het zo snel droog hebben?
Mr.Klip

Antwoord #15 December 04, 2007, 18:26:40
edit2Rapporteer  
ik doe dat ook hij staat in mn schuurtje... na het afspoelen gooi ik mn pak zwembroek handschoenen schoentjes alles gooi ik erin!... voordeel is dat je hem niet druipend in de badkamer hoef te hangen maar gewoon op je kamer kan hangen omdat hij aleen nog een beetje vochtig is en dat verdampt gewoon... erg makkelijk dus....
als ik em in de badkamer hang en mn zus gaat snachts naar de plee schrikt ze zich altijd kapot hehe....
arjanschip

Antwoord #16 December 04, 2007, 20:50:00
edit2Rapporteer  
Gewoon goed uitspoelen (na elke keer zout water) of stinkend ijsselemeer water, daarna goed drogen aan beide zijden en ergens in een kast gooien.
Ik heb thuis boxen van de IKEA hierin stop ik mijn zelikleding, snowboardshit en kitezooi voor alles een apparte box. Kan je ook nog een keer op elkaar stapelen ben je in 1 keer klaar. Ga je wat ondernenen. Gooi je gewoon die box op de kop in een tas en klaar ben je.
Veel moeilijkere moet je het voor jezelf niet maken. Maarja net als met zoveel zaken.
Je kan het zo gecompliceerd maken als je zelf wilt.

Jij spoelt elke keer als je in het zoute water geweest ben je pak af?:S volgens mij nogal overbodig ik heb al 1,5 jaar hetzelfde pak altijd in zoutwater en nog nooit afgespoeld. Gewoon perfect pak nog...
Joystick

Antwoord #17 December 04, 2007, 23:21:38
edit2Rapporteer  
om eerlijk te zijn spoel ik mijn pak elke keer af. ga toch onder de douche als ik thuis kom. kan ik mijn pak net zo goed ff uitspoelen en laten drogen in de badkamer. denk niet dt je pak er veel langer door meegaat maar ik heb hem nu 2 jaar en ruikt nog steeds lekker fris Grin
Matjas the scissor-kid

Antwoord #18 December 05, 2007, 01:08:01
edit2Rapporteer  
uhm...laat hem meestal eerst 2 dagen in de kar liggen, en haal hem erdan een keer uit. Op een hangertje op de voor zolder en klaar.

Ennuh joystick...geen een pak ruikt meer fris als je een keer fiks overpowerd heb gestaan Grin Grin

Joystick

Antwoord #19 December 05, 2007, 01:12:29
edit2Rapporteer  
niet in pissen scheelt ook  Grin
junil

Antwoord #20 December 17, 2007, 03:59:36
edit2Rapporteer  
Hey,

en die hangertjes, ook gewoon bij de Gamma gekocht??

Ilsie
kootsie

Antwoord #21 December 19, 2007, 22:40:43
edit2Rapporteer  
Die in-pak-pissen-grap is toch echt wel de leukste grap die gemaakt wordt in elk topic over een wetsuit
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.