Ervaring met kiten met hernia

*Maximus*

Berichten: 791
Antwoord #25 Januari 19, 2008, 19:25:01
edit2Rapporteer  
nu we het toch over de rug hebben:

soms heb ik last van me rug (denk niet specefiek van het kiten) en was gister toevallig bij een kraker en die heeft even me rug gekraakt.

is dat nou goed of raden jullie het mij af?
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #26 Januari 19, 2008, 20:02:01
edit2Rapporteer  
Hoi wat een rugklachten hier zeg.  Huh
Ik ben nu 44,
eerste hernia operatie toen ik 27 was, eerst daarvoor twee weken in tractie gelegen.
tweede hernia operatie op mijn 35 ste ik was op me kont gevallen met zaalvoetbal.
en een derde keer een half jaar later om wat achtergebleven shit op te ruimen ?
Na de operatie's veel gewandeld en tegenwoordig weinig last, ik voel wel altijd wat in me rug en soms ook weer wat uitstraling maar dat komt omdat ik mijn oefeningetjes niet zo veel meer doe.

Om terug te komen bij XAM ik ga twee keer in het jaar naar de chiropractor en ik vaar daar wel bij.
Ik doe geen zaalsporten meer maar wandel veel (met me hond) en fiets naar me werk ipv de auto.
Dus eigenlijk is Kitesurfen de enige sport die ik nog beoefen. Oh ja met zittrapeze. YeSS
*Maximus*

Berichten: 791
Antwoord #27 Januari 19, 2008, 22:21:18
edit2Rapporteer  
@teigertje

dat is wel een heel lijstje vol zeg ... maar ik kreeg juist last van mijn boven rug met zit trapeze??
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #28 Januari 20, 2008, 01:55:53
edit2Rapporteer  
Tsja Xam, het is denk ik ook wat je gewend ben, sinds ik kite heb ik een heup/zit van Mystic met goeie ondersteuning in de rug, en een erg relaxte stabiele kite.
Ik heb afgelopen jaar ook een heuptrapeze geprobeert maar dat vind ik dus helemaal niks terwijl andere er bij zweren, zo zie je maar. Je moet eigenlijk gewoon een aantal trapeze's testen en kijken wat jou en je rug het beste bevalt.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #29 Januari 22, 2008, 19:13:57
edit2Rapporteer  
Hier ook een hernia, bij het kiten nooit last van.
Alleen last soms na voetballen.
Ik draag een zittrapeze, maar bij heuptrapeze had ik ook geen last van m'n rug.

Wel gaat m'n onderrug branderig vastzitten bij lang stilstaan of slenteren. Dan moet ik even liggen rekken en is het weer goed.
Bij staan afwassen, wachten, luisteren wel maar bij lesgeven geen last.



junil

Berichten: 110
Antwoord #30 Januari 22, 2008, 19:48:27
edit2Rapporteer  
Hoi,

kijk een hernia op zich is niet zo heel groot probleem. Hernia's herstellen vaak heel goed
indien je stabilisatietraining voor je romp doet, dus rug en buikspieren trainen.
Als het door een trauma komt doe je in principe hetzelfde, maar dan is de oorzaak wel anders
en kan je ook bijkomende klachten hebben, breuk ofzo.

Als je 17 bent en je hebt een hernia dan is dat wel erg jong en zou ik goed laten onderzoeken
wat de oorzaken zijn. Indien je een operatie kunt vermijden (op zo'n jonge leeftijd) is dat
wel aan te raden. Een operatie is echt noodzakelijk indien je uitvalsverschijnselen hebt
(plas laten lopen, krachtsverlies, dubbelzijdige uitstraling benen, gevoelsstoornissen ect.)

Op zich kan je best kiten met een hernia, ligt ook een beetje aan de hevigheid van de klachten
en het stadium waar je in zit. Ik zou niet gaan lopen, handle-passen ect.
Belangrijkste, wat is de oorzaak? Naar fysio/manueel gaan en stabilisatietraining doen
Eventueel de kitesurfhouding nabootsen in training en zorgen dat je fit bent.
Je moet je rug wel kunnen stabiliseren, maar als je dat goed kan en je bent goed belastbaar
dan kan je best kiten. Goed in de gaten houden wanneer je moe wordt en dan lekker stoppen.
In een zekere zin train je je rug- en buikspieren ook met kiten, dus zelf goed inschatten.

ok, succes,

ilsie
junil

Berichten: 110
Antwoord #31 Januari 22, 2008, 19:51:30
edit2Rapporteer  
nu we het toch over de rug hebben:

soms heb ik last van me rug (denk niet specefiek van het kiten) en was gister toevallig bij een kraker en die heeft even me rug gekraakt.

is dat nou goed of raden jullie het mij af?

Hoi,

het kan zijn dat je een bewegingsbeperking had die je stoorde in het bewegen.
Dan is het helemaal niet slecht om je te laten manipuleren (kraken klinkt zo bot).
Vaak is een keer behandelen dan ook wel genoeg, mits je verder geen klachten hebt.
Is wel belangrijk om te weten hoe het komt dat je die beperking had, en als het vaak
terug komt moet je wel meer doen dan je laten manipuleren.

ilsie
*Maximus*

Berichten: 791
Antwoord #32 Januari 22, 2008, 23:53:26
edit2Rapporteer  
@ ilsie
ik ben 15 en ben al 193cm (erg lang dus), zijn er bepaalde oefeningen die je kan doen om je rug minder te belasten??
junil

Berichten: 110
Antwoord #33 Januari 24, 2008, 06:28:48
edit2Rapporteer  
@ ilsie
ik ben 15 en ben al 193cm (erg lang dus), zijn er bepaalde oefeningen die je kan doen om je rug minder te belasten??
[/quote

ik zal ff nadenken Wink
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #34 Januari 24, 2008, 08:32:08
edit2Rapporteer  
...een toevoeging op alle andere verhalen...

Ik heb een aantal jaar zo af en toe last gehad van 'spit'. Na een aantal dagen mijn rug te zwaar belast te hebben kreeg ik door een bepaalde beweging deze 'spit'. Pijn in mijn rug. Zo'n pijn dat ik mijn rug niet meer kon bewegen. Ik verging van de pijn...10minuten op de grond liggen wachten tot het weg ging was dus geen uitzondering.

Sinds dat ik ben gaan kitesurfen heb ik daar nooit meer last van gehad. Kitesurfen heeft volgens mij dusdanig mijn rug aangesterkt en spoepel gemaakt dat mijn rug niet gauw meer overbelast raakt....Met een heuptrapeze.
Echt relaxed dus!

Maar volgens mij is een goede houding en een goed onderstuunende trapeze wel echt van groot belang, aangezien je rug toch te dealen heeft met grote krachten.

Veel succes verder!  ThumpsUp
junil

Berichten: 110
Antwoord #35 Januari 25, 2008, 04:58:41
edit2Rapporteer  
Stabilisatieoefeningen voor de rug en buik zijn goed. Bij voorbeeld bekkenbrug: liggen op d egrond, armen gekruist voor de borst, knieen 90 graden en dan met de billen omhoog. Je kan ook op een oefenbal gaan zitten (soort skippybal), squats etc. succes Ilsie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.