shockwave 16m 1:1; wie heeft tips & tricks

LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #25 Februari 10, 2008, 23:40:07
edit2Rapporteer  
Oke ik ga eerst wel een keer testen
Maar de drie knoopjes in mijn stuurlijn de eerste op 24 cm is dat goed en dan hoe ver moeten ze dan uit elkaar zeg jij El Rudo.
als het goed begrijp achterste bridal los maken van pigtails drie knoopjes leggen binnen de tien of om de tien cm.
hangt van de maat van je kite af, bij de 9 heb ik geloof ik iets van 5 cm gedaan en dat was goed.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #26 Februari 10, 2008, 23:49:37
edit2Rapporteer  
24 cm weet ik niet, maar wat je kan doen om te zorgen dat je het precies hetzelfde krijgt als 2:1:

leg de bar en de stuurlijn leaders uit op de grond, met de bar helemaal tegen de chickenloop aan (vol gepowerde stand). meet de afstand tussen een bar-eind katrol en het korte pigtailtje waar de leader in 2:1 aan vast zat (bij de "viersprong"). bij de 1:1 setup, haal de leader met die afstand door de pulley, en sla 'm terug richting kite. Bij het einde zou je dan ongeveer een knoopje kunnen zetten, dan staat 'ie vol gepowerd in dezelfde stand als bij 2:1. je moet wel rekenen dat de leaders door de knoopje een paar cm korter worden, dus dat moet je een beetje compenseren.
Ik moet nu even wat afmaken, ik zal vanavond even meten hoever het knoopje bij mij zit op de 9m bar.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #27 Februari 11, 2008, 00:19:19
edit2Rapporteer  
Oke geef me de maten maar en ik verander het op mijn bar ik hoor nog wel van je El Rudo ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #28 Februari 11, 2008, 01:52:07
edit2Rapporteer  
De bridle measurements van de 16m 2006 Naish Shockwave:
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #29 Februari 11, 2008, 01:55:18
edit2Rapporteer  
De de afstand van het knoopje op de leader tot de bevestiging van de stuurlijn op mijn SW9m is 41cm, het door de katrol op de bar geslagen stuk is totaal 120cm lang.
Geen 28cm dus.
Ik heb zelf nog 10cm pigtails aan de stuurlijnen zitten aan de kite-kant, ik vind de shockwaves beter varen met iets langere stuurlijnen - beter hoogte lopen en low-end.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #30 Februari 11, 2008, 03:25:07
edit2Rapporteer  
De de afstand van het knoopje op de leader tot de bevestiging van de stuurlijn op mijn SW9m is 41cm, het door de katrol op de bar geslagen stuk is totaal 120cm lang.
Geen 28cm dus.
Ik heb zelf nog 10cm pigtails aan de stuurlijnen zitten aan de kite-kant, ik vind de shockwaves beter varen met iets langere stuurlijnen - beter hoogte lopen en low-end.
Bedankt El Rudo ik ga morgen alles ff nalopen en als de woei weer terug is ga ik het testen Joepie, en dan neem ik ook maar iets mee om de stuur lijnen langer te kunnen maken bedankt ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #31 Februari 11, 2008, 04:04:30
edit2Rapporteer  
...dan neem ik ook maar iets mee om de stuur lijnen langer te kunnen maken bedankt ThumpsUp

hehe als je 1:1 gaat varen hoeft dat niet, je legt gewoon een knoopje in je leader iets dichter bij de bar, dit resulteert ook in langere stuurlijnen.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #32 Februari 17, 2008, 19:32:29
edit2Rapporteer  
De bridle measurements van de 16m 2006 Naish Shockwave:

Nou dan heb ik toch ook maar ff de 2007 SW 16 mtr. voor de liefhebbers opgemeten.
Ja Rudo heeft ff geduurd maar druk,druk,druk, en toch geen wind.......

Center to first knot               60
a                                       81
b                                       83
c                                       107
d                                       115
e                                       79
1/2 LE                               525
Total LE                             1050

Lijn 1                               95
Lijn 2                               116
Lijn 3/7                            342
Lijn 4                               160
Lijn 5                               42
Lijn 6                               98
Lijn 8/9                            525
Lijn 10 min/max              234/247
Lijn 11                              10

Hoop dat jullie er iets aan hebben, en doe er je ding mee.

Conclusie : Bridle lengtes zit dus echt minimaal verschil in.
HET grote verschil is dus de LE lengte, is bij de 2007 SW bijna een meter langer dan de 2006.
Dus voor diegene die dachten dat alleen de grafics een beetje veranderd waren...........
Onderstreept toch weer mijn eerdere conclusie dat de 2007 een ronder/boller/dieper/hoger
(hoe dat je het ook wil noemen) profiel heeft.
Zal toch moeizaam worden om een 2006 om te bouwen naar 2007, of je moet er een stuk
LE in het midden tussen zetten..........

In ieder geval graag gedaan.

Greetz Rick
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #33 Februari 17, 2008, 21:10:26
edit2Rapporteer  
Hey Rick,
bedank man! Nu snap ik ook de misverstanden over profiel haha! Ik denk dat jij het contour bedoeld, het bolling over de dwarsdoorsnede, z.g. koorde, zeg maar evenwijdig aan de struts wordt meestal het profiel genoemd.
Tien en een halve meters zeg, wat een lerp! ben je even flink aan het pompen, ik hoop voor je dat je die "bigger pump" erbij hebt!

eehh, het zal wel zo zijn dat de 2007 een hoger aspect ratio heeft (spanwijdte/gemiddelde koorde). Ik ben nog benieuwd naar de lengtes van de struts, maar dat is meer voor in het archief.

Als ik de verwachtinnen zo zie zullen we de 16 nog hard nodig hebben.  loser
update:
Ik heb het toch nog even goed naast elkaar gezet, ik zie toch nog wel wat tweaks, die ga ik eens proberen, het gaat om de lijntjes 4, 8/9 en 10, dat zou net iets uit kunnen maken.

Wouter

Berichten: 603
Antwoord #34 Februari 17, 2008, 22:10:57
edit2Rapporteer  
Mooi om te lezen dit onderwerp! PRO-TWEAKING!! En Rudo niet gaan knippen en plakken in je vlieger om er een 2007 model van te maken. knippen geloof ik wel maar heb vernomen dat plakken niet altijd goed gaat bij je.... Grin

Is het geen idee om de bridle voor-en-achter los van elkaar te maken (loopt nu via een katrol aan de LE wat altijd een beetje een indirect/sponsig stuurgedrag geeft)

Ik weet bijvoorbeeld dat dit ook kan bij een 07 rise (originele bridle lijkt enorm op de SW) en dit geeft veel directer stuurgedrag. Mocht je interesse hebben dan zal ik er eens wat afbeeldingen bijzoeken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #35 Februari 17, 2008, 22:23:38
edit2Rapporteer  
ik heb interesse Wouter, en dan knip ik er gelijk een paar venturies in! Hmmmmm eigenlijk best een aardig idee... even wat kippengaas halen...
Maar kom dus maar op met die plaatekes!
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #36 Februari 17, 2008, 22:44:57
edit2Rapporteer  
Voor iedereen.... Volgende plaatjes zijn van een OR Rise 2007. Het gaat om een bridle upgrade die de kite heel direct maakt op bar-input. Dit is zomaar een idee wat MISSCHIEN in een aangepaste vorm ook toepasbaar is op de shockwave en boxer sle. Zoals bij alle tweaks zorg dat ALS je iets dergelijks probeert dat je het doet met assistentie en weinig wind. Echt iets voor een hete zomerweek.



de eerste afbeelding is de origine setup waar een katrol aan de leading edge zit waardoor de lijn F-F heen loopt die achter (G) en voor (E) van de bridle met elkaar verbindt zoals ook bij de SW het geval is.



Hier zie je de upgrade situatie. de katrol is nu van de leading edge af en zit op de bridle zelf. Zoals je ziet is de voor en achterlijn van de bridle nu gescheiden. De F-line wordt nu aan de attachment gezet aan de LE waar eerst de pulley aanzat. Natuurlijk moeten de lijnen G (waarje de achterlijnen aanzet) en F + pulley + pigtail (waar je de voorlijnen aanzet) even lang zijn. Aan de ovige bridle-lijnen wordt niks veranderd.

Voor meer info: http://www.oceanrodeo.com/forum/viewtopic.php?t=850&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=



Wouter

Berichten: 603
Antwoord #37 Februari 17, 2008, 22:45:56
edit2Rapporteer  
@ Rudo... Shockwave Venturi!! das een geinig plan. Dan worden jij en Ron tha Venturi-brothers.... Ik wil erbij zijn als je de schaar erin zet. haha
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #38 Februari 17, 2008, 22:58:58
edit2Rapporteer  
Kijk eens aan: een kitemerk dat geen problemen heeft openheid te verschaffen over verschillen en verbeteringen aan kites, gewoon op de eigen website met de CEO en R&D staff als actieve forumleden. Zo creeër je en hou je je klantenbestand.

De tweak ziet er tof uit, ik ga het eens proberen, door de lijnstuk 9 bij het bevestigingspunt van de stuurlijn los te maken en terug te slaan richting de powerlijn bevestiging, ik maak daar vandaan een hulplijntje met een paar knoopjes om de goeie lengte te vinden.

De sponzigheid lijkt inderdaad te komen door de pulley op de LE, ik heb daar eens een stuk van vervangen en dat was over meer dan een halve meter versleten, dus kan je nagaan hoeveel dat allemaal rolt en beweegt.
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #39 Februari 17, 2008, 23:13:00
edit2Rapporteer  
Hey Rudo. Bekijk eens goed de bridle van de kite van Ron als het weer eens mocht gaan waaien. :-( En vlieg er eens mee dan merk je direct het verschil in sturen met een gescheiden bridle setup.

Bij de rise was het zo dat (E) (vergelijkbaar met 4 in jouw pic van de SW) ertussen uit gehaald werd. en dat F direct werd verbonden met (D en C)

over en Uit... dalijk gaan jullie de SW nog een fijne kite vinden  Grin Grin Grin Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #40 Februari 17, 2008, 23:17:06
edit2Rapporteer  
hehe tegen die tijd heb ik het er al op zitten, ik moet iets doen aan die 16 want zo is het alleen met 2:1 te doen. fototjes volgen!
Maar ik zal Ron eens vriendelijk vragen of het kan, ik ben ook wel heel benieuwd naar die Rise 08 met wat meer wind, ik had 'm alleen even beet met 11-12 knopen, wat al redelijk impressive was.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.