Dyneema lijn pigtails maken

Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Oktober 05, 2008, 21:27:29
edit2Rapporteer  
Ik ben mijn Cabrinha 221 powerdrive bar aan het aanpassen met een Centerline Safety System net als
Slingshot dat heeft bij de barren. Bij deze Cabrinha barren is dat nog niet zo. Nu heeft Cabrinha weer net
een verloop ringetje gemaakt met zo stukje Dyneema eraan maar dat ringetje zit er aan vast maar die wil
ik niet door slijpen mocht ik het ooit weer in de orginele staat terug brengen. Het gaat hierom:

Kan/wil iemand uitleggen hoe je dat zou kunnen doen?
Want dan kan ik het zelf even maken en dat is wel makkelijker.

En hoeveel breeksterkte heeft zo'n lijntje eigenlijk?
Morres

Antwoord #1 Oktober 05, 2008, 21:44:28
edit2Rapporteer  
je kan oo kgewoon stukje touw nemen en gewoon dmv knoopjes 2 lusjes maken, doe ik zelf ook, maar je moet wel zien of er niet iets belangerijks achter blijft hangen eventueel.

Breeksterkte is volgens mij 1150kg, tenminste, vergelijkbaar materiaal koop ik hier voor 1,50per meter dat ziet er exact hetzelfde uit.
Marc_87
Moderator

Antwoord #2 Oktober 05, 2008, 21:47:43
edit2Rapporteer  
Het moet zegmaar door het bar hole heen gaan, dus knoopjes mogen er opsoluut niet
in zetten want dan zou het systeem nog geen nut hebben.

Maar het is zoiezo sterk genoeg. Wink
zjunnusun

Antwoord #3 Oktober 05, 2008, 22:20:21
edit2Rapporteer  
Je moet het uiteinde van de lijn terug door zichzelf steken zeg maar:
Je kan een pennetje, bijv een breinaald een cm of 10 vanaf het einde door de lijn terug steken en hem als het ware hol maken, waarna de naald er weer uitkomt. Nu komt de geduldproef; het uiteinde moet hierdoorheen, handig om met een dunner lijntje er door te trekken.
Je trekt hem aan tot de grootte van de lus die je wil en knipt het overtollige af.
Twee naaisteekjes heen en weer over de verdikking is genoeg want zelfs zonder dit blijft de lus gewoon zitten als je eraan trekt omdat ie zichzelf als het ware vastknijpt.

Eeen heel verhaal ik hoop dat je het snapt, tis ff pielen maar ik heb er ook handigheid in gekregen.
suc6!
Marc_87
Moderator

Antwoord #4 Oktober 05, 2008, 22:37:56
edit2Rapporteer  
Kijk daar heb ik wat aan, ik ga het morgen proberen en ik laat weten of het gelukt is.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Oktober 05, 2008, 22:47:49
edit2Rapporteer  
Handige tip: Wikkel het uiteinde van het touw dat je terug door zichzelf wilt steken, strak in met gewoon plakband over een stuk van 3-5cm.

Hierdoor word het uiteinde stijf en dunner waardoor zo'n lus maken zo gebeurd is.
K'X

Geen avatar

Antwoord #6 Oktober 06, 2008, 08:54:16
edit2Rapporteer  
is gewoon een lijn afsplitsen...
Dat moet je minimaal kunnen als je voor je instucteurs diploma zeilen opgaat.
Staat in ieder zeilboek...
is even puzzelen maar is wel de sterkste methode! en heeft minder last van slijtage

- Zorg ervoor dat elke individuele lijn goed afgebrand is en dat de randen weinig haaltjes hebben
- Oefen eerst even met een grof geslagen lijn, als je een lijn veel kneust breek ie op dat punt.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Oktober 06, 2008, 09:39:04
edit2Rapporteer  
hier staat een aardig voorbeeld van "splicen", het is heel belangrijk om het "puntje"van de lus goed te merken, en de terugsteek goed lang te maken.
http://www.geocities.com/gengvall/splice/splice.html
Idefixe

Antwoord #8 Oktober 07, 2008, 16:42:40
edit2Rapporteer  
tip: moet je  het uiteinde van een ( willekeurige) lijn lekker "strak"krijgen om ergens door te voeren? Zet er een krimpkousje ( uit de electra wereld ) op.

Marc_87
Moderator

Antwoord #9 Oktober 07, 2008, 17:58:18
edit2Rapporteer  
Ik dank u allen, ik ga het donderdag maken. Eerder lukt niet ivm school.
wouterb

Antwoord #10 Oktober 08, 2008, 14:53:21
edit2Rapporteer  
tip #zoveel:
Als je in de andere kant van het plakband, zeg maar de 'prik'-kant een stukje koper-/ijzerdraad plakt kan je duwend door het holle gedeelte. gaat makkelijker
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.